  • 51. Data: 2021-02-03 17:00:51
    Temat: Re: Pompy ciepła
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ile kosztuje ta woda (odwapniona bez osadów węglanów)?

    -----

  • 52. Data: 2021-02-03 19:02:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 03.02.2021 14:39, Lisciasty wrote:
    > 3 piezo

    I nie zapycha Ci filtrów na wyciągu?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 53. Data: 2023-10-27 21:28:27
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.01.2021 22:56, Marcin N wrote:

    > Szacuję, że kilka-kilkanaście godzin.

    "Stężenie powyżej 1000 ppm skutkuje znacznym upośledzeniem zdolności
    intelektualnych, z kolei stężenie 2500 ppm niemal całkowicie pozbawia
    człowieka wyższych zdolności umysłowych, a także znaczenie zmniejsza
    zdolności fizyczne, również w prostych czynnościach."

    "Dz.U. 2002 nr 212 poz. 1833, wskazuje najwyższe dopuszczalne stężenie
    dla dwutlenku węgla (NDS) na poziomie 5000 ppm (0,5%). Z kolei stężenie
    10% CO2 uważane jest za śmiertelne."

    "osoba siedząca wydycha około 500 litrów powietrza na godzinę; 15 do 20
    litrów z tego to czysty CO2"

    Zakładając że w powietrzu znajduje się standardowo 0,04% CO2, a jeden
    człowiek w "pozycji siedzącej" wydziela ~15 litrów CO2 na godzinę, to:

    Aby osiągnąć stężenie 0,5% - powoduje stan otępienia umysłowego

    Ilość CO2 = 10 m^3 * (0,005 - 0,0004) = 10 m^3 * 0,0046 = 0,046 m^3 = 46
    litrów / 15 ~ 3h?

    Aby osiągnąć stężenie 10% - powoduje śmierć

    Ilość CO2 = 10 m^3 * (0,1 - 0,0004) = 10 m^3 * 0,0996 = 0,996 m^3 = 996
    litrów / 15 ~ 66h?

    Należy pamiętać, że wraz z wiekiem maleje tolerancja na CO2 także
    przeżyć da się zdecydowanie dłużej niż kilka-kilkanaście godzin, ale
    etap "śmierci" nie będzie zero-jedynkowy.

    - https://bnt-sigma.pl/pomiar-dwutlenku-wegla-w-pomies
    zczeniach
    -
    https://dombezrachunkow.com/rekuperacja/zbyt-duze-st
    ezenia-dwutlenku-wegla%EF%BB%BF-w-powietrzu-w-budynk
    ach/

  • 54. Data: 2023-10-28 09:11:04
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.01.2021 12:34, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > umie oszacować rząd wielkości zmian wartości fizycznej wywołanej przez
    > zjawisko, na które się powołuje. Ktoś na przykład wskazując na swoje
    > buty mówi, że siła Coriolisa działająca w trakcie marszu sprawia, że
    > podeszwa z jednej stron zużywa się bardziej niż z drugiej. W ogólności
    > ma oczywiście rację. Ale poza tym powinien udać się do ortopedy.

    > Ja wiem, że teraz wszyscy czują się w obowiązku wyrazić swoje zdanie na
    > temamt tego, czy zimą na K2 należy wchodzić z tlenem, czy bez tlenu.
    > Jednak w przypadku wentylacji chałupy, nie o zawartość tlenu w kilogramie

    Na fali popularności mierzenia teraz wszystkiego co jest w powietrzu,
    nabyłem w sierpniu taki -miernik- wskaźnik CO2 - https://ibb.co/3svPBhf

    Jeżeli umówimy się, że w normach wentylacji chodzi głównie o CO2
    wydychane przez ludzi (ale i nie tylko, choćby kuchnia jest takim
    generatorem), to wentylując latem na poziomie 240m3/h - miałem wskazania
    w okolicach 800-950 ppm (0,08-0,09%). Z nadmuchu leciało wtedy często
    24C (w domu było 24-25C).

    Teraz gdy jest chłodniej, wentyluje na poziomie 160m3/h a wskazania
    wahają się w granicach 650-800 ppm (0,065-0,08%). Z nadmuchu aktualnie
    leci 19-20C (w domu jest 21-22C).

    Urządzenie wystawione na dworze, pokazuje 400-430 ppm.

    Do dyskusji o gęstości powietrza latem oraz zimą, jego wilgotności oraz
    konwekcji wynikającej z różnicy temperatur nawiewanej-wywiewanej, myślę
    że dodaje to całkiem mocny argument ;-)

    PS. Nabyłem też taki wskaźnik PM2.5 - https://ibb.co/3R4NWr0 - pi razy
    oko stojąc obok Airly zawieszonego na budynku szkoło niedaleko,
    pokazywał +- kilka ppm (przy niskim stanie jak i przy wysokim).

    I jak kogoś to interesuje, to mogę stwierdzić że standardowe
    filtry/maty/włóknina opisana jako G4 (ISO Coarse), odfiltrowuje tak
    50-60% tego co pokazuje PM2.5. Ni to mało, ni to dużo. Jak kontakt z
    palaczami ma się sporadyczny, to można by się nie przejmować. Jak się
    mieszka np. w Krakowie to przypuszczam, że warto zainwestować w więcej
    stopni filtracji nadmuchu (chociaż na okres grzewczy). Pomiary
    wykonywałem przy czerpni na zewnątrz oraz z nadmuchu w domu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 55. Data: 2023-10-28 11:54:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Podaj linki do tych mierników albo typy.
    No i dzięki za info, zapisałem sobie twój post, nie zdawałem sobie
    sprawy że tak niewielkie stężenia co2 już tak wpływają na człowieka.

    --
    Janusz

  • 56. Data: 2023-10-28 13:23:12
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 28.10.2023 o 11:54, Janusz pisze:
    > W dniu 28.10.2023 o 09:11, Mateusz Bogusz pisze:
    >
    > Podaj linki do tych mierników albo typy.

    Tego jest kupa w internecie.
    https://allegro.pl/listing?string=miernik%20co2
    Problem w tym, że one tak średnio dokładne. Takie w miarę wiarygodne, to
    zaczynają się od 1000zł.

  • 57. Data: 2023-10-29 14:34:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.10.2023 11:54, Janusz wrote:
    > Podaj linki do tych mierników albo typy.

    CO2 - oparty na NDIR
    https://www.technoline-berlin.de/product/en/WL_1025 (posiada funkcję
    kalibracji ręcznej - to jest istotne w przypadku pomiaru gazów, ale bez
    wchodzenia w szczegóły tutaj...)

    PM2.5 - oparty na czujniku laserowym
    https://www.xiaomi4you.pl/produkt/xiaomi-detektor-ja
    kosci-powietrza-pm2-5/

    > No i dzięki za info, zapisałem sobie twój post, nie zdawałem sobie
    > sprawy że tak niewielkie stężenia co2 już tak wpływają na człowieka.

    Pamiętasz sytuację kiedy na wykładzie lub innej sali gdzie była większa
    liczba osób, atmosfera była "senna"? To nie dlatego że zjadłeś chwilę
    wcześniej obiad czy że już "popołudnie", a wysoka koncentracja CO2 w
    niewentylowanym pomieszczeniu - w 99% przypadków.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 58. Data: 2023-10-29 14:56:26
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.10.2023 13:23, nadir wrote:
    > Tego jest kupa w internecie.
    > https://allegro.pl/listing?string=miernik%20co2
    > Problem w tym, że one tak średnio dokładne.

    Te co wskazałeś, to napisałbym nawet że w ogóle. To nie jest, tak że
    wpadłem na pomysł i wybrałem pierwszy z brzegu. Cztery miesiące mi to
    zajęło, a ten co mam to ostatecznie trzeci. Pierwszy to okazało się to
    co wskazałeś (oparte na czujniku typu eCO2 - czyli "wróżenie z fusów"),
    drugi już na NDIR ale się zepsuł po 2 tygodniach używania. Trzeci
    (aktualny) także jest oparty na NDIR i uważam ten kierunek za słuszny.

    A jeżeli chodzi o dokładność, to nie wiem czego byś oczekiwał, ale

    "Measuring range (400-5000 ppm), resolution (1 ppm), accuracy up to 2000
    ppm ?(5% MV + 50 ppm) / from 2001 ppm ?(8% MV + 50 ppm)"

    I jest to dla czujnika "konsumenckiego", gdzie (myślę że możemy się
    umówić) interesują nas wartości w zakresie "do 1000 pm". W tym zakresie
    te sensory (Senseair, Sensirion) mają dokładność w granicach +- (30ppm +
    3% MV) - (50ppm + 5% MV) - czyli dla 1000pm od 60ppm do 100ppm.

    Czy będzie w rzeczywistości 900ppm czy 1100ppm gdy pokaże 1000pm - to
    mnie osobiście jest obojętne. Informacja że jesteśmy przy "granicy"
    konieczności przewietrzenia, wydaje się zrozumiała.

    > Takie w miarę wiarygodne, to zaczynają się od 1000zł.

    Panie, są różne rodzaje czujników (konsumenckich) - eCO2 (pomiar
    rezystancji warstwy reaktywnej), NDIR (niedyspersyjne czujniki
    podczerwieni), fotoakustyczne, elektrolityczne.

    I uwierz, są gorsze i lepsze ale żaden z nich nie jest najlepszy. Jedne
    będą dokładniejsze w niskim zakresie, inne w wyższym. Jedne mają
    trwałość 10 lat inne roku. Jedne mają "dryft" i trzeba je kalibrować
    inne nie. Wyznacznik kwoty 1000zł nic nie zmienia.

    Przykład (bardzo chwalonego) Aranet4 (także NDIR) -
    https://mera-sp.pl/system-aranet/3890-czujnik-aranet
    4-pro.html za ~1000zł

    CO2: 0 - 2000 ppm: ?50 ppm lub 3% wyniku - dokładność lepsza o 20ppm,
    2001 - 9999 ppm: ?10% wyniku - powyżej 2000ppm już gorzej

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 59. Data: 2023-10-30 12:37:38
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > drugi już na NDIR ale się zepsuł po 2 tygodniach używania. Trzeci
    > (aktualny) także jest oparty na NDIR i uważam ten kierunek za słuszny.

    Nie wskazywałem nic konkretnego, tylko pierwsze lepsze zapytanie do
    Allegro, że pełno tego jest na rynku, ale nawet w tym przedziale cenowym
    jest wspomniany przez Ciebie Technoline.

> [...]
    > te sensory (Senseair, Sensirion) mają dokładność w granicach +- (30ppm +
    > 3% MV) - (50ppm + 5% MV) - czyli dla 1000pm od 60ppm do 100ppm.

    Już pomijając, że te wszystkie popularne wskaźniki opierają się na
    kilkunastu modelach chińskich wyrobów, na których producent/dystrybutor
    może sobie różne cuda powypisywać, to nie o dokładność tu chodzi, bo
    0,01% CO2 w tą czy w tamtą człowieka nie zabije.

    > Czy będzie w rzeczywistości 900ppm czy 1100ppm gdy pokaże 1000pm - to
    > mnie osobiście jest obojętne. Informacja że jesteśmy przy "granicy"
    > konieczności przewietrzenia, wydaje się zrozumiała.

    Tylko, że my jako ludzie nie potrzebujemy żadnych wskaźników do tego, że
    jest lub nie, potrzeba przewietrzania pomieszczena, to się po prostu czuje.

> [...]
    >
    > CO2: 0 - 2000 ppm: ?50 ppm lub 3% wyniku - dokładność lepsza o 20ppm,
    >      2001 - 9999 ppm: ?10% wyniku - powyżej 2000ppm już gorzej

    Nie wiem co tam jest chwalone a co nie, problem z konsumenckimi
    wskaźnikami jest taki, że one mocno zawyżają wyniki pomiarów. Parę lat
    temu miałem do dyspozycji profesjonalne mierniki stężenia CO, CO2 i
    innych pyłów/gazów. Porównywałem sobie wtedy wskazania tych
    profesjonalnych mierników z tymi konsumenckimi wskaźnikami/czujkami,
    wyszło że te drugie mocno zawyżały pomiary, czasem 30-50%, a czasem
    nawet 2x, już pomijam, że ważne jest miejsce/punkt pomiaru, bo to też ma
    wpływ na wyniki. Z dwojga złego lepiej, że zawyżały niż zaniżały, bo to
    bardziej bezpieczne, tylko nie wiem czy ich producentom chodziło o
    bezpieczeństwo czy po prostu nie dało się tego inaczej wykonać, to sobie
    zostawili dupochron.
    W każdym razie stwierdziłem, że nie potrzebne mi są wskaźniki, które
    chooj wie co mierzą i chooj wie co pokazują. Pozbyłem się całego
    dziadostwa i zostawiłem jedynie czujnik CO w piwnicy, ze względu na
    kocioł C.O. Wietrzyć pomieszczenia i tak trzeba, nie ważne co wskaże
    czujnik.