  • 21. Data: 2009-12-21 12:18:44
    Temat: Re: Rekuperacja kontra grawitacja
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 21 Gru, 11:58, "m." <t...@g...pl> wrote:

    > Stąd moje pytanie - wydawało mi się, że będzie się opłacać i nie chodzi
    > tylko o komfort. Wszelkie wyżej przyjęte wartości wzięte są z norm.
    > Mimo,że do końca nie wiem co one znaczą np. 0,5wymian/h - tzn. przy
    > jakich warunkach (jakiej nieszczelności okien itp.)

    W mechanicznej ustawiasz sobie tak, aby czuć się OK. Jeżeli w
    grawitacyjnej była by mniejsza wymiana to czułbyś się źle i
    otwierałbyś okna (więc wyszło by na to samo). Jakikolwiek to by nie
    był poziom wymian (ten dla Ciebie akceptowalny) to rekuperator pomoże
    odzyskać Ci nawet do 80% ciepła z wymienianego powietrza. Czy Ci się
    to zwróci i kiedy to inksza inkszość i zależy od tego jakie końcowo
    będą te ustawienia i od ceny nośnika energii którym to powietrze
    podgrzewasz.

    U mojej ś.p. Babci, w "klocku" wentylacja była tak sprawna że w zimie
    dosłownie gwizdało. Więc były założone takie żaluzje ze sznureczkiem,
    żeby ten ciąg ograniczać. A i tak w lecie bez otwierania okien się nie
    dało wysiedzieć.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 22. Data: 2009-12-21 12:38:21
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 21 Gru, 13:08, "m." <t...@g...pl> wrote:

    > Czyli wartość projektowana 0,5 (dla went. grawitacyjnej)

    Projektowa jest IMHO 2, i to dla jakiejkolwiek wentylacji.

    >Przy budynku szczelnym wentylacja grawitacyjna teoretycznie nie
    > powinna istnieć ?

    Wentylacja zawsze MUSI istnieć. Jeżeli jej nie ma to się udusisz.
    ;-)
    Przy szczelnych budynkach i nowoczesnych oknach montuje się nawiewniki
    lub wycina uszczelki (i wtedy przestaje być szczelne). Bo to
    wentylacja "grawitacyjna" a nie teleportacyjna.
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 23. Data: 2009-12-21 13:11:12
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
    On 21 Gru, 11:58, "m." <t...@g...pl> wrote:

> [...]
    >dosłownie gwizdało. Więc były założone takie żaluzje ze sznureczkiem,
    >żeby ten ciąg ograniczać. A i tak w lecie bez otwierania okien się nie

    A jakby Twoja Ś.P. babcia miała mechaniczna to byłby latem chłodek? Byłoby
    tak samo ciepło. Od chłodku latem jest klimatyzator a to już inna
    inszość/dodatkowe urządzenie nieuzasadnione ekonomicznie ale oczywiście
    poprawiające komfort.
    Jak ktos jest w stanie zakaceptować spore wydatki na starcie i pózniejsze
    wydatki na eksploatacje to oczywiście montuje sobie czy wentylacje
    mechaniczna czy/oraz klimatyzację.
    Jednak nie można oczekiwać dzieki temu jakiś oszczędnościi.
    To tak samo jak np z trawnikiem. Jak ktoś chce komfortowo to montuje system
    zraszaczy, jak kogoś nie stać/ktoś chce tanio to kupuje za kilkanaście zł
    wąż ogrodowy i sam podlewa codziennie trawnik.
    Efekt końcowy(ładny trawnik) będzie i w jednym i w drugim przypadku ten sam.

    Krzysiek

  • 24. Data: 2009-12-21 13:21:30
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > A jakby Twoja Ś.P. babcia miała mechaniczna to byłby latem chłodek? Byłoby
    > tak samo ciepło. Od chłodku latem jest klimatyzator a to już inna

    A jakby babcia miała GWC, to nie byłoby chłodka?

    MS

  • 25. Data: 2009-12-21 13:26:30
    Od: "m." <t...@g...pl>

    Krzemo pisze:

> [...]
    > lub wycina uszczelki (i wtedy przestaje być szczelne). Bo to
    > wentylacja "grawitacyjna" a nie teleportacyjna.

    Niech będzie 2razy/h - tylko jeżeli jest projektowana - to dla
    określonych warunków bo przecież szybkość/ilość wymian determinuje
    wielkość szczelin, nawiewników jeżeli pominiemy wysokość komina i
    wielkość kratki wentylacyjnej. No i to jest pytanie - jakie warunki są
    przyjęte jeżeli mówi się, że wentylacje grawitacyjna projektuje się na
    ileś tam wymian na godzinę (np. dla otwartych okien czy dla zamkniętych ?).

    --
    Marek

  • 26. Data: 2009-12-21 13:26:33
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "m." <t...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > użytkowym. Jednak mam pewne wątpliwości: bo przy wentylacji grawitacyjnej
    > przyjmuje się, ze jest to 0,5raza/h no ale to chyba zależy od szczelności
    > budynku. Natomiast przy wentylacji mechanicznej jest to już 3-4razy/h. Czy
    > na pewno wentylacja grawitacyjna będzie powodowała większe straty ciepła
    > niż mechaniczna z rekuperatorem - przyjmijmy sprawność 60-70% ? Rozumiem,
    > grawitacyjna zaciąga zimne powietrze z zewnątrz ale w mechanicznej jest
    > większa częstość wymian.
    > Prowadził ktoś jakieś obliczenia związane z opłacalnością zastosowania

    Krotność wymiany na poziomie 3-4 razy to jakaś pomyłka. 60-70% sprawności
    oznacza przestarzałą konstrukcję.
    Poczytaj informacje na stronie www.rekupartory.pl (zakłądka informacje) i
    http://www.rekuperatory.krakow.pl/dane/renoventHR.pd
    f .
    A z własnego doświadczenia powiem, że te 0,5 wymiany przyda się latem, bo
    zimą na razie mi starcza 0,2 wymiany/h. Instalaję miałem dobraną na 370m3/h
    przy kubaturze poieszczeń mieszkalnych ponad 500 m3/h i kubaturze
    pomieszczeń wentylowanych ok. 400 m3. Nie budowałem komina wentylacyjnego
    4-przewodowego i to w zasadzie tyle oszczędziłem na starcie.
    Teraz mam pierwszą zimę w nowym domu, więc obliczenia będą na wiosnę. Jednak
    komfort użytkowania jest bezcenny - to o czym piszą firmy zachwalając
    wentylację jak najbardziej się sprawdza.
    Jest jedna wada wentylacji mechanicznej - aby poczuć przyjemny powiew
    wiosennego wiatru muszę otworzyć okno. No a przy otwartym oknie wlatują
    wszelkie owady... Zwykle jednak zostają na filtrach razem z wszelkim brudem
    unoszącym się w powietrzu...

    Podrawiam i życzę interesujęcej lektury
    Druid29

  • 27. Data: 2009-12-21 13:29:45
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 21 Gru, 14:11, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    o28g2000yqh.googlegroups.com...

    > A jakby Twoja Ś.P. babcia miała mechaniczna to byłby latem chłodek? Byłoby

    A co ma do tego chłodek?

    >Od chłodku latem jest klimatyzator a to już inna
    > inszość/dodatkowe urządzenie nieuzasadnione ekonomicznie ale oczywiście
    > poprawiające komfort.

    Zawsze tam był chłodek nawet w upalne dni... i to pomimo otwartych
    okien.
    ;-)

    Po prostu robiło się stęchłe powietrze, więc się wietrzyło.... nie ma
    to nic wspólnego z klimatyzacją. Rozmawiamy o wentylacji !!!

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 28. Data: 2009-12-21 13:31:48
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    > tak samo ciepło. Od chłodku latem jest klimatyzator a to już inna
    > inszość/dodatkowe urządzenie nieuzasadnione ekonomicznie ale oczywiście
    > poprawiające komfort.
    Jeśli nie wiesz jak działa wentylacja mechaniczna to nie wypisuj takich
    rzeczy. Dzięki rekuperatorowi ograniczamy wymianę ciepła w budynku, więc
    zarówno szybko się nie nagrzeje w lecie jak i szybko nie wychłodzi w zimie.

    Tak, a zdrowie masz za darmo.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 29. Data: 2009-12-21 13:48:28
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    > To zadam pytanie dodatkowe - czy kiedy wyłączą mi prąd to wentylacja
    > mechaniczna z rekuperatorem automatycznie staje się grawitacyjną ?

    Nie :)
    Dlatego wcześniej myślałem nad jakimś UPSem (w środku mam wentylatory na
    prąd stały jakieś strasznie małoprądożerne), ale przez rok użytkowania prądu
    nie było raz chyba 30 minut (powódź :) i jakoś temat UPSa spełzł na dalszy
    plan...

    Adam

  • 30. Data: 2009-12-21 13:51:17
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej S." <m...@c...pl> napisał w wiadomości

    > A jakby babcia miała GWC, to nie byłoby chłodka?
    Ale to kolejny element układu.

    Krzysiek