  • 51. Data: 2021-10-02 23:25:22
    Temat: Re: Sens pompy ciepła
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 2 October 2021 at 23:11:03 UTC+2, 4...@g...com wrote:
> [...]
    do 1 st C i nie otwarl, gdy pracuje pompa

    otoczenia ok. 15-20 st C i znów zawór zamknie, znów się woda schłodzi do 1 st C i
    znów sie otworzy i będzie tak cyklował, bo to zawór termostatyczny i warto znac jego
    histerezę

    zainstalowania, to przecież to producent monoblocku powinien wyposażyć każda pompe w
    takim zawór w standardzie, gdyż to wynika z przepisów bezpieczenstwa, gdyż sprzedaje
    produkt do użytku na mrozie, outdoor, ktory będzie napelniany wodą i to producent
    musi zabezpieczyc produkt przed zdarzeniem, że coś się tam rozerwie.

    bezpieczenstwa w standardzie, w tym samym opakowaniu
    > Nalej do pełna wody do butelki, szczelnie ja zakorkuj i wsadź do zamrażarki. Po
    jakimś czasie opisz czy zamrażarka została rozerwana przez pękająca butelkę.
    Nie mam zamrażarki.

    Przeprowadź ten eksperyment u siebie i opisz wyniki

    Ale wystarczy ten zawor spryskac ciekłym azotem i zobaczyć jak zadziala, czy zrzuci
    cala wode z instalacji, czy się ponownie zamknie, gdy napłynie ciepła woda z indoor i
    przy jakiej temperaturze i jak szybko i z jaką zwloką

    Szkoda, że producent monoblocku nie zbudował zaworu bezpieczeństwa w swój produkt

    Czyli poznamy histerezę zaworu, sprawdzając pirometrem jego temperaturę, aby nie
    przemrozić za wiele poza 1 st C.

    Problem interesujący, czy wylaczona pompa obiegowa i filtr zablokują grawitacyjny
    spływ wody z instalacji c.o. i częśc wody pozostanie w monoblocku, bo cisnienie
    grawitacyjne z instalacji c.o. będzie wyższe, a może w konoblocku jest też zawór
    zwrotny ?

    Warto zatem sprawdzić to w praktyce.

  • 52. Data: 2021-10-02 23:32:42
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-02 o 22:59, a a pisze:
> [...]
    > mrozie, outdoor, ktory będzie napelniany wodą i to producent musi
    > zabezpieczyc produkt przed zdarzeniem, że coś się tam rozerwie.

    Możesz przytoczyć te rzekome "przepisy bezpieczeństwa", które nakazują
    montaż takiego zaworu?

    > Polski producent bojlerów elektrycznych dołączał spustowy, sprężynowy zawór
    bezpieczenstwa w standardzie, w tym samym opakowaniu

    Co ma piernik do wiatraka?

    Wybacz, że zapytam wprost:

    Czy Ty się zgrywasz i dla jaj piszesz te pierdoły, czy jednak naprawdę
    rodzice Cię nie posyłali nawet do szkoły podstawowej?

    Naprawdę trudno uwierzyć, że można być aż tak niekumatym, a jeszcze tak
    się upierać przy swojej głupocie.

  • 53. Data: 2021-10-02 23:42:41
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 2 October 2021 at 23:32:33 UTC+2, Uzytkownik wrote:
> [...]
    > rodzice Cię nie posyłali nawet do szkoły podstawowej?
    >
    > Naprawdę trudno uwierzyć, że można być aż tak niekumatym, a jeszcze tak
    Przepisy BHP, przepisy o ochronie konsumenta przed ryzykiem związanym z zakupem i
    użytkowaniem produktu, ktory podlega normom, przepisy o ochronie środowiska i zakazie
    emisji substancji toksycznych, gazów cieplarnianych do atmosfery

  • 54. Data: 2021-10-02 23:54:35
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-02 o 23:42, a a pisze:
    bezpieczenstwa w standardzie, w tym samym opakowaniu

    > Przepisy BHP

    Co do tego mają przepisy BHP?

    > , przepisy o ochronie konsumenta przed ryzykiem związanym z zakupem i użytkowaniem
    produktu, ktory podlega normom,

    A jakież to ryzyko występuje?

    > przepisy o ochronie środowiska i zakazie emisji substancji toksycznych,

    Zaprzeczasz samemu sobie, bo zawór właśnie wprowadzać do środowiska
    substancję - tylko, że wprowadza wodę.

    Od kiedy woda jest substancją toksyczną?

    > gazów cieplarnianych do atmosfery

    Jakie tam masz gazy cieplarniane?

    > Naprawdę trudno uwierzyć, że można być aż tak niekumatym, a jeszcze tak
    > się upierać przy swojej głupocie.

    Szkoda, że jeszcze nie przytoczyłeś przepisów weterynaryjnych o
    inseminacji bydła.

    Tyle samo one mają do tego zaworu co i przytoczone przez Ciebie przepisy.

  • 55. Data: 2021-10-03 00:17:30
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 2 October 2021 at 23:54:27 UTC+2, Uzytkownik wrote:
> [...]
    > inseminacji bydła.
    >
    > Tyle samo one mają do tego zaworu co i przytoczone przez Ciebie przepisy.
    Tutaj producent francuski,
    klimat francuski zimą, temperatury o 10 st C wyższe od strefy Europy Wschodniej,
    czyli Polski

    Producent japoński dopuszcza opcję napelniania obwodu monoblocku glikolem zamiast
    wody

    Glikol jest toksyczny

    Ethylene glycol is chemically broken down in the body into toxic compounds. It and
    its toxic byproducts first affect the central nervous system (CNS), then the heart,
    and finally the kidneys. Ingestion of sufficient amounts can be fatal.

    How big is ethylene glycol as a hazardous substance?
    UN number: 3082 Class: 9 Packing group: III Proper shipping Not regulated for air
    transport by IATA.name: Environmentally hazardous substance, liquid, n.o.s. (Ethylene
    glycol) Reportable Quantity (RQ): 5000 lbs Marine pollutant: No Poison Inhalation
    Hazard: No Section 15Regulatory Information

    Teraz woda w monoblocku i "coś się tam rozerwie" na mrozie
    znasz histerezę tego zaworu ?

    znasz procedurę jego czyszczenia ?
    znasz procedurę sprawdzania jego sprawności ?

    raz na sezon ?

    niech Francuz sam się wypowie, co może się rozerwać w monoblocku na mrozie, gdy
    wyłączone zasilanie energia elektryczną, a monoblock napełniony wodą

    Zapewne przeprowadzał takie crash testy, aby uzyskac homologację.

    strona 30/32

    https://cdn.manomano.com/files/pdf/29293912.pdf

    audyty, normy, certyfikaty
    czyli to nie jest produkt Zenka ze stodoły, związany sznurkiem i posklejany taśma
    samoprzylepną

    To certyfikowany i atestowany produkt przemysłowy do użytku konsumenckiego.
    wystarczy poczytać

    czyli ma być bezpieczny w klimacie francuskim
    i nic nie może sie rozerwać od mrozu

    a czy bezpieczny w klimacie polskim, gdzie temperatury zimą o 10 stopni niższe niż we
    Francji i mrozy zimowe, a nie lekkie ochłodzenie w stylu francuskim ?

    A gdy nadchodzi arktyczna zima 100-lecia i cały świat się na nia przygotowuje

    to warto zapytać producenta, czy prowadził crash testy w temperaturach -30 st C i
    poniżej
    i czy je opublikował i gdzie

  • 56. Data: 2021-10-03 09:11:56
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-02 o 14:25 -0700, a a napisał:
> [...]
    > zadziala, czy zrzuci cala wode z instalacji, czy się ponownie
    > zamknie, gdy napłynie ciepła woda z indoor i przy jakiej temperaturze

    Producent wszystko już opisał.

    > Szkoda, że producent monoblocku nie zbudował zaworu bezpieczeństwa w
    > swój produkt

    Taki zawór w instalacji z glikolem to przepis na wyciek substancji
    toksycznej do środowiska. Poza tym, dlaczego producent miałby podnosić
    cenę produktu wszystkim klientom, skoro tylko część z nich potrzebuje
    takiej opcji? Niektórzy preferują glikol, inni mieszkają w miejscach
    bez mrozu, a jeszcze inni mogą woleć zaryzykować.

    > Warto zatem sprawdzić to w praktyce.

    Jak kupujesz samochód, to też kupujesz ze 2-3 egzemplarze dla
    własnych crash testów?

    Mateusz

  • 57. Data: 2021-10-03 09:46:40
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-02 o 15:17 -0700, a a napisał:
    > Tutaj producent francuski,
    > klimat francuski zimą, temperatury o 10 st C wyższe od strefy Europy
    > Wschodniej, czyli Polski

    Nie ma czegoś takiego, jak "klimat francuski". Francja to duży kraj,
    klimat jest bardzo różny w zależności od miejsca.
    Wg. klasyfikacji klimatów Köppena, w Polsce jest jeden klimat: ciepły i
    wilgotny klimat kontynentalny. Ta sama klasyfikacja wylicza dla
    Francji 10 różnych klimatów.

    W masywie centralnym temperatury są podobne do polskich, a nieco
    na wschód jest zimniej niż w Polsce.

    > Producent japoński dopuszcza opcję napelniania obwodu monoblocku
    > glikolem zamiast wody

    Wśród pomp, które oglądałem, każdy producent dopuszcza glikol... A
    często wręcz go zaleca.

    > Glikol jest toksyczny

    Dużo rzeczy jest toksycznych, a mimo tego ich używamy - w kontrolowany
    sposób. W instalacjach z produkcją CWU, we Francji, dopuszczalny jest
    wyłącznie glikol MPG. Ten jest dużo mniej szkodliwy dla zdrowia.
    Oczywiście nikt nie broni używać go również w instalacjach cieplnych.

    > Teraz woda w monoblocku i "coś się tam rozerwie" na mrozie
    > znasz histerezę tego zaworu ?

    Producent wszystko podaje, wystarczy przeczytać.

    > znasz procedurę jego czyszczenia ?
    > znasz procedurę sprawdzania jego sprawności ?

    Nie robi się tego. Zawór (tak, jak cała pompa) chroniony jest dwoma
    filtrami - magnetycznym i sitkowym. Sam zawór Exogel wymienia się co
    parę lat.

    Mateusz

  • 58. Data: 2021-10-03 10:06:14
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 02.10.2021 o 15:15, Myjk pisze:
    > 02 Oct 2021 09:59:47 GMT, Budzik

    > Ja mam 300L (w zasadzie to sprzęgło separujące obieg PC od śmierdziela i
    > kalafiorów, tj. starej instalacji która jest mocno sfatygowana korozją
    > itp.) i jak pisałem w obecnych warunkach to wystarcza aby grzać dom tylko w
    > 2T. Czekam na zerowe temperatury, to będzie jakiś tam średnioroczny
    > wykładnik sprawności PC.

    ja mam pytanie lekko nie związane z tematem. natomiast zajebiście ważne
    w życiu. a jak masz zrobione ogrzewanie wody do kąpania/mycia?

    ToMasz

    PS
    kiedyś ktoś na tej grupie liczył ile trzeba wody aby spełnić potrzeby
    podgrzania wody użytkowej i zagwarantowania ciepła. wychodziło że
    1000litrów. Zastanówcie się - jaki sens porównywania ogrzewania
    prąd/gaz, jeśli nie bierzemy pod uwagę podgrzania wody użytkowej? robię
    pomiary - powiem wam jaki jest rozkład poboru gazu zimą i latem. nie
    zdziwię się jeśli na prysznic (2+2) pójdzie więcej wody niz na
    ogrzewanie. w takim przypadku, aby było tanio będzie trzeba mieć albo
    większy baniak, albo zdecydowanie wyzszą temperaturę.
    chyba ze bawimy się w optymalizacje pewnego wąskiego zakresu - mając w
    dupie całość opłat

  • 59. Data: 2021-10-03 10:24:11
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-03 o 00:17, a a pisze:
> [...]
    we Francji i mrozy zimowe, a nie lekkie ochłodzenie w stylu francuskim ?

    Przytaczasz wyrwane z kontekstu fragmenty dokumentacji, której nie
    przeczytałeś w całości, bo nie znasz angielskiego. Ale jak widać
    polskiego też nie znasz, bo jak się pisze po polsku to Ty tego także nie
    rozumiesz.

    Po pierwsze do zabezpieczenia pomp stosuje się glikol lub zawór. Jeżeli
    układ jest zalany glikolem to zaworu w ogóle nie potrzeba, bo płyn nie
    zamarznie.

    Zawór montuje się wtedy, kiedy nie chcemy mieć w instalacji glikolu i
    zalewamy go czystą wodą.

    Po drugie glikol etylenowy jest toksyczny i dlatego nie wolno go używać
    w takich instalacjach domowych. Używa się glikol propylenowy, który nie
    jest toksyczny. Glikol etylenowy można stosować tylko i wyłącznie w
    instalacjach przemysłowych, które są pod stałym nadzorem.

    A teraz żebyś był jeszcze bardziej zaskoczony to zastosowanie glikolu
    propylenowego jest o wiele szersze niż tylko jako dodatek do instalacji
    zapobiegający zamarzaniu. Jest powszechnie stosowany w przemyśle
    spożywczym (tak, tak dodawany jest do żarcia, które wpierdzialasz), w
    przemyśle kosmetycznym i w farmacji.

    Następnym razem nie przytaczaj wyrwanych z kontekstu tekstów, które
    tłumaczą, że glikol etylenowy jest toksyczny. Przytocz cały tekst w
    którym producent urządzenia napisał, żeby nie stosować glikolu etylenowego.

    > A gdy nadchodzi arktyczna zima 100-lecia i cały świat się na nia przygotowuje

    A Ty jesteś już przygotowany na śmierć?  Wszak jest to bardziej
    prawdopodobne niż zima, której nie bylibyśmy w stanie przetrwać.

    > to warto zapytać producenta, czy prowadził crash testy w temperaturach -30 st C i
    poniżej
    > i czy je opublikował i gdzie

    Roztwór 70% glikolu propylenowego zamarza poniżej -60'C.

    Ale najciekawsze jest to, że już nawet roztwór 10% takiego glikolu,
    którego temperatura zamarzania wynosi ok. -10'C w zupełności jest w
    stanie zabezpieczyć instalację przed większymi mrozami, ponieważ taki
    roztwór nie zamarza tak jak czysta woda lecz tworzy się kaszka.

  • 60. Data: 2021-10-03 10:56:58
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 3 Oct 2021 10:06:14 +0200, ToMasz

    > ja mam pytanie lekko nie związane z tematem. natomiast zajebiście ważne
    > w życiu. a jak masz zrobione ogrzewanie wody do kąpania/mycia?

    Oczywiście że CWU grzeję pompą ciepła, bo jest najtaniej. Aczkolwiek grzeję
    trochę nietypowo, pisałem o tym w "moim" wątku o układzie instalacji PC,
    tj. z pompy ciepło wychodzi wprost na 120L zbiornik CWU z płaszczem (spadek
    po śmierdzielu) a następnie leci do bufora i z powrotem do PC. Zrobiłem
    tak, bo pompa by taktowała gdyby miała grzać samo CWU na płaszczowym
    wymienniku (a nie chciało mi się już wymieniać zbiornika CWU). Dalej
    rozbiór ciepła na kalafiory odbywa się z buforu. Czyli zawsze w priorytecie
    mam podgrzaną CWU.

> [...]
    > większy baniak, albo zdecydowanie wyzszą temperaturę.
    > chyba ze bawimy się w optymalizacje pewnego wąskiego zakresu - mając w

    Przeciętnie potrzeba 150L wody dziennie o temp 45sC, jeśli z wodociągu leci
    10sC to potrzeba 6kWh energii na jej ogrzanie, przez COP PC powiedzmy 2,5
    to daje okolice 2,5kWh prądu dziennie. Już widzę jak za pomocą 3kWh
    ogrzewasz przez dobę 120m2. Przecież nawet 10m2 się tym nie ogrzeje przy
    0sC.

    --
    Pozdor
    Myjk