  • 1. Data: 2009-06-09 17:31:17
    Temat: balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]
    Od: gordom <n...@a...ess>

    Witam.
    Proszę o radę. Bardzo szybko (do jutra) muszę podjąć decyzję z jakiego
    drewna stolarz ma mi zrobić balustradę na balkonie (dotąd miałem sosnę i
    nie przetrwała wiele dłużej niż 10 lat - po prostu się rospadła).
    Wersje do wyboru mam w zasadzie cztery.

    wersja 1 (wariant na granicy moich możliwości finansowych). Poręcz na
    górze i belka pozioma na dole zrobione z desek z drewna tropikalnego
    bangkirai, massaranduba lub tatajuba. Szczebelki pionowe balustrady z
    modrzewiu (ewentualnie olszy może buku).

    wersja 2. wszystko z modrzewiu.

    wersja 3. wszystko z buku.

    wersja 4. wszystko z olszy (olchy).

    Czy ktoś z Was ma doświadczenie jak na wolnym powietrzu w dłuższym
    okresie czasu zachowują się nasze rodzime gatunki takie jak
    modrzew,
    buk,
    olcha?

    Rozumiem, że na pewno ustępują gatunkom tropikalnym ale czy różnica jest
    aż tak znacząca? Czy warto "zarzynać" się finansowo? A jeśli nasze
    krajowe drewno jest OK to które z powyższych najlepsze? Doradźcie
    proszę. Z góry wielkie dzięki.
    pozdr.,
    gordom

  • 2. Data: 2009-06-09 19:02:16
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    Użytkownik "gordom" <n...@a...ess> napisał w wiadomości

    Z krajowych dąb i buk z zagramanicznych tek. Zwłaszcza, gdy balustrada nie
    jest pod dachem.

  • 3. Data: 2009-06-09 20:28:32
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Buk odpada, bo na zewnątrz wytrzymuje mniej niz sosna.
    Modrzew może byc ok, o ile nie trafisz na modrzew z suszu, który szlag trafi
    na 4 lata (wiem z autopsji - "panie, modrzew pierwsza klasa").
    Olcha jest ok, chociaż nie wygląda może rewelacyjnie i lubi się krzywić po
    czasie. Mam z olchy płot i trzyma sie doskonale.
    Może coś syberyjskiego? Modrzew, sosna? Właśnie będę wymieniał deski na
    tarasie z tego "panie, modrzew pierwsza klasa" na sosnę syberyjską. Podobno
    trwałość zbliżona do egzotyków ale nie w takiej cenie. www.stamadrew.pl

    Jacek

  • 4. Data: 2009-06-09 21:52:17
    Od: gordom <n...@a...ess>

    W dniu 2009-06-09 22:28, Jacek pisze:

    > Modrzew może byc ok, o ile nie trafisz na modrzew z suszu, który
    > szlag trafi na 4 lata (wiem z autopsji - "panie, modrzew pierwsza
    > klasa").

    Co masz na myśli mówiąc: "modrzew z suszu"? Był za bardzo odżywiczony?

    pozdr.,
    gordom

  • 5. Data: 2009-06-10 06:15:47
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    Podobno olcha znakomicie wytrzymuje warunki atmosferyczne, ponoć nawet
    nie trzeba jej zabezpieczać żadnymi środkami.
    Oczywiście zapewne nie będzie piękna, pewnie sciemnieje itd ale będzie
    się trzymać.
    Zaznaczam że to tylko zasłyszana opinia, nie sprawdzałem tego
    osobiście.

  • 6. Data: 2009-06-10 06:50:12
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    z suszu, czyli taki, który usechł (prawdopodobnie z powodu jakiejś choroby),
    a więc jego drewno nadaje sie najwyżej na palety albo do palenia. Dla laika
    nie do odróżnienia od normalnego modrzewia.
    Jacek

  • 7. Data: 2009-06-10 06:52:33
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Aha - jeszcze jedno. Piszesz o odżywiczaniu. Niektóre deski mam z modrzewia
    normalnego i te trzymają sie dobrze ale szlag mnie trafia, bo przy każdym
    upale wyłazi z nich żywica i nie daj Boże przejśc się po tarasie w kapciach
    i wnieść to świnstwo potem na dywan. Generalnie zraziłem się do modrzewia.
    Jacek

  • 8. Data: 2009-06-10 09:10:01
    Od: bynio <n...@w...pl>

    z drewna krajowego - tylko modrzew lub daglezja.

  • 9. Data: 2009-06-10 13:51:18
    Od: "Adam" <a...@w...pl>

    Użytkownik "QbaB" <Q...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
[...]

    To samo slyszałem...wlasnie robie z olchy balustrade na tarasie

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2009-06-10 19:35:45
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Z krajowych dąb i buk z zagramanicznych tek. Zwłaszcza, gdy balustrada nie
    > jest pod dachem.

    Buk nie nadaje sie na zewnatrz

    Pozdrawiam

    Kane