  • 1. Data: 2012-06-27 13:13:47
    Temat: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "rt" <x...@g...pl>

    Chciałbym z przyrody skorzystać ale przy wydatku nie wiekszym niz 5-8 tys -
    i tak sie zastnawiam w co zainwestować ? Ogrzewanie bedzie propan- butan
    wiec oplaca sie oszczedzac ciepło albo je tanio pozyckiwać

    W co byście poszli - prosze o opinie praktyków bo gazet to i ja sie
    naczyatalem

    rt

    http://decore-meble.pl

  • 2. Data: 2012-06-27 13:47:48
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "rt" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > wiec oplaca sie oszczedzac ciepło albo je tanio pozyckiwać

    > W co byście poszli - prosze o opinie praktyków bo gazet to i ja sie

    A może być opinia prawie-praktyka(już po obliczeniach ale jeszcze przed
    montażem)?

    Jeśli tak to proszę:
    Solary - koszt inwestycji ok 10k, maksymalny teoretyczny zysk tyle ile
    energii zużywasz na podgrzanie całej ciepłej wody. Mnie ogrzewanie gazem
    kosztuje kilkadziesiąt zł/mc - czyli u mnie zwrot inwestycji ok 20 lat. W
    praktyce nie słyszałem o przypadku by solary zapewniały ciepłą wodę w 100%
    przez cały rok więc zysk się zmniejszy.

    Rekuperator - koszt inwestycji ok 8k, maksymalny teoretyczny zysk 20%
    wydatków na ciepło. Mnie ogrzewanie gazem kosztuje ok 3tys / sezon czyli
    oszczędności wyniosą maksymalnie 600zł. Zwrot inwestycji 13 lat. Po
    uwzględnieniu sprawności 85% 510zł rocznie czyli ponad 15,5 roku.

    Do tego w przypadku klimy należałoby doliczyć oszczędności na zimnie w
    lecie, ale ja tego nie liczyłem tylko przyjmę jako dodatkowy bonus :-)

    Przy liczeniu kosztów należałoby uwzględnić jeszcze przyszłe przeglądy i
    remonty. Instalacja solarna jest zdecydowanie bardzie skomplikowana.
    Rekuperacja to tylko wymiennik który jest niezniszczalny i dwa wentylatory
    które jak się spalą to można łatwo wymienić.

    Ps. Do rekuperatora trzeba doliczyć jeszcze filtry - ale to są grosze
    wystarczy nie kupować firmowych tylko kupić odpowiednią tkaninę filtracyjną
    na metry i samemu sobie wycinać odpowiedni kształt pasujący do posiadanej
    ramki.

    A odpowiadając na pytanie ja bym zdecydowanie polecał rekuperator nawet nie
    ze względu na oszczędności (bo 15 lat zwrotu inwestycji to tak jakby go nie
    było) ale ze względu na komfort - w zimie nie wieje Ci zimnym powietrzem z
    kratek, a w lecie dodatkowo oszczędzasz zimno z klimatyzacji.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2012-06-27 13:57:28
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Ergie <e...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > było) ale ze względu na komfort - w zimie nie wieje Ci zimnym powietrzem z
    > kratek, a w lecie dodatkowo oszczędzasz zimno z klimatyzacji.

    Ujmij trochę bo masz z czego. Przy różnicy temperatur w granicach 10 stopni
    zysk z rekuperatora jest mniejszy niż prąd potrzebny do jego napędzania. Chyba
    że kogoś stać na rekuperator z wymiennikiem o powierzchni takiej jak
    powierzchnia pomieszczeń w których jest odzysk ciepła. Rekuperator w przypadku
    położenia geograficznego Polski jest wyrzuceniem pieniędzy. W Polsce
    średnioroczna temperatura jest w okolicach 8 10 stopni. Akurat taka żeby 10
    razy za mały rekuperator pracował poniżej zakresu opłacalności.

  • 4. Data: 2012-06-27 13:57:37
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    >Mnie ogrzewanie gazem kosztuje kilkadziesiąt zł/mc...

    A dalej piszesz

    >Mnie ogrzewanie gazem kosztuje ok 3tys / sezon

    Nawet nie rok tylko sezon, więc rok pewnie ze 3,5tysiąca.

    Coś zapętliłeś.

    Marek

  • 5. Data: 2012-06-27 14:00:53
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    rt <x...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > wiec oplaca sie oszczedzac ciepło albo je tanio pozyckiwać
    >
    > W co byście poszli - prosze o opinie praktyków bo gazet to i ja sie

    Ale żeś sobie wybrał. Prądem w drugiej taryfie będzie taniej. A przy pompie
    ciepła bardzo dużo taniej.

  • 6. Data: 2012-06-27 14:08:26
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    On Wed, 27 Jun 2012 12:47:48 +0100, Ergie <e...@s...pl> wrote:

> [...]
    > W praktyce nie słyszałem o przypadku by solary zapewniały ciepłą wodę w
    > 100% przez cały rok więc zysk się zmniejszy.

    A czemu chce sie ograniczac tylko do grzania cwu solarami? Praktyczne
    przyklady z tej grupy mowia, ze dosc duzo kW mozna z nich wyciagnac
    puszczajac cieplo w podloge.
    No i skad Ci sie wzielo 10 tys...jakas potezna instalacja.

    Pozdr
    --
    Radoslaw Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 7. Data: 2012-06-27 14:08:42
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Użytkownik "Ergie" <e...@s...pl> napisał w wiadomości

    ogrzewanie CWU - toż przecież pisze w kontekście solarów.

    > A dalej piszesz

    > Nawet nie rok tylko sezon, więc rok pewnie ze 3,5tysiąca.

    CO - toż przecież pisze w kontekście oszczędności ogrzewania.
    W przypadku CO sezon = rok :-)

    > Coś zapętliłeś.

    Wydawało mi si, że pisałem prosto.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2012-06-27 14:12:29
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Rekuperator - koszt inwestycji ok 8k (...)

    Podaj namiary na wykonawcę, który mi to zrobi za taką kwotę. Ja dostałem
    wyceny rzędu 14-20kzł. Samo wiercenie w stropie wycenili jedni na 2kzł
    (Panie, bo to strop żelbetowy i trzeba specjalną wiertnicę diamentową i
    bierzemy do tego zewnętrzną firmę). Powoli skłaniam się do rezygnacji z
    wentylacji mechanicznej...

> [...]
    > go nie było) ale ze względu na komfort - w zimie nie wieje Ci zimnym
    > powietrzem z kratek, a w lecie dodatkowo oszczędzasz zimno z klimatyzacji.

    Na oszczędności nie liczę, bardziej zależy mi na komforcie.

  • 9. Data: 2012-06-27 14:16:18
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Ujmij trochę bo masz z czego. Przy różnicy temperatur w granicach 10
    > stopni
    > zysk z rekuperatora jest mniejszy niż prąd potrzebny do jego napędzania.

    A to co za prawda objawiona?

    Rekuperatory (nie produkty rekuperatoro-podobne) mają już od jakiegoś czasu
    silniki prądu stałego - to raz, dwa to przy wentylacji mechanicznej jakieś
    silniki i tak są potrzebne, a dodatkowa moc potrzebna na pokonanie oporów
    wymiennika wynosi ok 25%. A po trzecie i ostatnie wentylatory są montowane
    po stronie wewnętrznej czyli prąd zmieniający się w ciepło też jest
    odzyskiwany więc koszt ich pracy w zimie należy zmniejszyć jeszcze o połowę.
    W lecie oczywiście jest to wada, ale jednak większą część roku się grzeje
    niż chłodzi.

> [...]
    > 10
    > razy za mały rekuperator pracował poniżej zakresu opłacalności.

    Ale jakie znaczenie ma średnioroczna temperatura? Przecież przy temp
    zewnętrznej powyżej 20st. włącza się bypass więc tym momencie nie ma już
    oporów wymiennika czyli zostaje instalacja mechanicznej wentylacji która
    działa dokładnie tak samo i zużywa tyle samo prądu co gdyby nie było
    rekuperatora. Dlaczego to mam liczyć do kosztów rekuperatora?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2012-06-27 14:23:04
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "RadekNet" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > 100% przez cały rok więc zysk się zmniejszy.

    A czemu chce sie ograniczac tylko do grzania cwu solarami?

    Bo w lecie gdy jest nadwyżka mocy z solarów CO jest wyłączone :-)

    > Praktyczne przyklady z tej grupy mowia, ze dosc duzo kW mozna z nich
    > wyciagnac puszczajac cieplo w podloge.

    > No i skad Ci sie wzielo 10 tys...jakas potezna instalacja.

    Mniej więcej tyle mi wyszło gdy rok temu robiłem kosztorys. 4 panele, pompy,
    rurki, czynnik, zasobnik CWU, sterownik i co tam jeszcze trzeba. Najwyższy
    jednostkowy koszt to był zasobnik 300l.

    Ps. Liczyłem to dla siebie - 5 osobowa rodzina.

    Pozdrawiam
    Ergie