  • 1. Data: 2010-04-01 11:02:49
    Temat: Remont w mieszkaniu - wymieniać instalację elektryczną?
    Od: GK <g...@g...pl>

    Witam,
    Mieszkanie w bloku z końca lat 70, może początek 80. Na początek w
    jednym z pokoi chcemy zrobić remont: gładzie, nowe podłogi, okna już
    wymienione. Czy trzeba wymieniać instalację elektryczną? Żona uważa, że
    nie, bo po co. Ja jednak wolałbym wymienić.
    Jak uważacie?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2010-04-01 11:50:30
    Od: Moorek <m...@p...onet.pl>

    On 1 Kwi, 13:02, GK <g...@g...pl> wrote:
    > Czy trzeba wymienia instalacj elektryczn ? ona uwa a, e
    > nie, bo po co. Ja jednak wola bym wymieni .
    > Jak uwa acie?

    Zbyt mało precyzyjne pytanie.
    Wszystko zależy od stanu instalacj i od tego jak wyszły pomiary
    elektryczne wykonane przez elektryka.
    Wymiana wszystkiego to wielka rewolucja, taką decyzję trzeba dobrze
    przemyśleć a nie decydować na zasadzie "bo tak".

    Można wymienić tylko bezpieczniki na nowe oraz gniazda, albo wszystkie
    kable.

    Ja osobiście kable wymianiałbym jeżeli wykonane są z aluminium, łatane
    już kilka razy, poupalane izolacje w skrzynce bezpiecznikowej i w
    gniazdkach, ogólna maniana - brak instalacji uziemniającej (tzw.
    trzeciej żyły), wszystko wisi na jednym bezpieczniku itd. jeżeli masz
    wszystkie te wady - to zmieniaj, ja tak zrobiłem z 15lat temu i mam
    spokój.
    Oczywiście - robiła to osoba uprawniona - elektryk.
    W innym przypadku nie ma sensu ponosić tak wielkich kosztów.

    Pozdrowienia
    moorek.

  • 3. Data: 2010-04-01 11:56:14
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 1-4-2010 13:02, GK wrote:
> [...]
    > wymienione. Czy trzeba wymieniać instalację elektryczną? Żona uważa, że
    > nie, bo po co. Ja jednak wolałbym wymienić.

    W sprawie remontu samochodu też się żony pytasz? :)
    Co do instalacji - jak masz to na aluminium to warto przerobić na miedź
    i dodać do tego przewód ochronny. Stare kable masz pewnie na betonie
    pokryte tynkiem, nowsze by warto w peszlach wpuścić, ale to zależy od
    skali remontu i perspektywy czasowej mieszkania tam.
    Czasem najprościej okazuje zostawić instalację górnego oświetlenia
    (lampy), w szczególności jak masz świetlówki energooszczędne czy ledy
    tam, zostawić starą instalację w ścianach, odłączyć, ale nie pruć jej i
    położyć nową w podłodze i podłączyć do niej wszystkie gniazdka.
    Mogę doradzić obniżenie też wyłączników górnych świateł do poziomu,
    gdzie dziecko dosięgnie. Nie mam zielonego pojęcia, dlaczego kiedyś
    montowało się je tak wysoko, by dopiero 10-latki mogły światło włączyć.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 4. Data: 2010-04-01 12:41:28
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Janoszka" <G...@n...Janoszka.pl>
    napisał w wiadomości news:hp21kv$fhf$1@news.onet.pl...
    > nowsze by warto w peszlach wpuścić,
    Po co?

    Krzysiek

  • 5. Data: 2010-04-01 12:52:33
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 1-4-2010 14:41, kris wrote:
    > Po co?

    Koszt dodatkowy żaden, a potem można wymienić kabel, albo dodać jakiś
    nowy bardzo łatwo, bez prucia ścian. A co jeśli zapragniesz tam
    podłączyć kamerę w pokoju dziecięcym, skrętkę do komputera, alarm,
    cokolwiek?

    Nigdy nie miałeś tak, że chwilę po remoncie pojawiała się potrzeba
    puszczenia nowego kabla?

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 6. Data: 2010-04-01 13:47:15
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości news:hp24uh$okq$1@news.onet.pl...
    > Koszt dodatkowy żaden, a potem można wymienić kabel, albo dodać jakiś nowy
    > bardzo łatwo, bez prucia ścian. A co jeśli zapragniesz tam podłączyć
    > kamerę w pokoju dziecięcym, skrętkę do komputera, alarm, cokolwiek?

    A próbowałeś to zrobic w praktyce(przeciągniecie dodatkowego przewodu przez
    peszel zatynkowany w ścianie)?
    Chyba że nie ze z takim entuzjamem o tym piszesz.

    > Nigdy nie miałeś tak, że chwilę po remoncie pojawiała się potrzeba
    > puszczenia nowego kabla?

    Krzysiek

  • 7. Data: 2010-04-01 13:50:05
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Janoszka" <G...@n...Janoszka.pl>
    napisał w wiadomości news:hp24uh$okq$1@news.onet.pl...
    > Nigdy nie miałeś tak, że chwilę po remoncie pojawiała się potrzeba
    > puszczenia nowego kabla?

    Potrzebny nowy kabel w nowym miejscu tylko ze peszel juz zatynkowany w
    "starym" miejscu.
    Wiec robimy nową bruzde i nowy peszel;)?

    Krzysiek

  • 8. Data: 2010-04-01 14:54:30
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "kris" <k...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > przez peszel zatynkowany w ścianie)?
    > Chyba że nie ze z takim entuzjamem o tym piszesz.

    Wystarczy wymienić listwy przyścienne - jest tam sporo miejsca na kable i są
    tanie bo nie systemowe... :-))))

  • 9. Data: 2010-04-01 15:00:54
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 1 Kwi, 13:02, GK <g...@g...pl> wrote:
    > Witam,
    > Mieszkanie w bloku z ko ca lat 70, mo e pocz tek 80. Na pocz tek w
    > jednym z pokoi chcemy zrobi remont: g adzie, nowe pod ogi, okna ju
    > wymienione. Czy trzeba wymienia instalacj elektryczn ? ona uwa a, e
    > nie, bo po co. Ja jednak wola bym wymieni .

    Ja niedawno remontowałem swoje mieszkanie, blok z bodajże 92 roku.
    Z początku nie chciałem ruszać elektryki, ale jak zobaczyłem ten szajs
    to skończyło się na wymianie wszystkiego, łącznie z wlz do głównego
    pionu na klatce. Jeżeli masz w perspektywie zamieszkanie tam dzieci to
    nawet nie ma się co zastanawiać. Robiłem sam bo mogę więc koszt
    wyniósł jakieś 1500 zł, ale nie żałowałem sobie sprzętu :>

    Pzdr.
    L.

  • 10. Data: 2010-04-01 15:02:49
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    > A próbowałeś to zrobic w praktyce(przeciągniecie dodatkowego przewodu
    > przez peszel zatynkowany w ścianie)?
    > Chyba że nie ze z takim entuzjamem o tym piszesz.

    Tak. Stary kabel został wyciągnięty i przy okazji przeciągnął sznurek
    przez peszla. Stary kabel został zamieniony na coś cieńszego (było to
    wystarczające), dodany nowy, do końca sznurka i poszło. Tylko 5 metrów w
    ścianie, z jednym zakrętem, więc raczej prosto i wszystko udało się.

    Choć widziałem też sporo peszli, które jakoś były przygniecione i za
    cholerę nie dało się nic wcisnąć czy wyciągnąć z nich, no ale to zależy,
    jak to wykonujesz.

    --
    Grzegorz Janoszka