  • 11. Data: 2021-10-24 09:59:45
    Temat: Re: Sterowanie kotłem - AI ;-)
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Mateusz Bogusz m...@o...pl ...

    > Mógłby. Tak samo jak sterownik w aucie uczy się korekt dla mapy
    > wtrysków. Tylko jakiś feedback byłby potrzebny.

    Ma feedback w postaci temperatury w pomieszczeniu która odczytuje
    sterownik.

    > Poszedłbym nawet dalej i powiedział, że co użytkownik to inna
    > filozofia. A nie masz tak, że w każdym sterowniku każdego
    > urządzenia które masz w domu coś byś "poprawił"? :-)

    ;-DDD
    Story of my hole life of everything

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Poproszę o lekarstwo na zachłanność, ale DUŻO, DUŻO, BARDZO DUŻO

  • 12. Data: 2021-10-24 09:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik WS L...@c...pl ...

> [...]
    > zewnętrznej (i różnicy do ustawioionej temp...) sam sobie dobiera
    > temp. w obiegu. Im niższa, tym lepiej, ale moc kaloryferów przy
    > tej temp. musi pokryć starty ciepła, bo inaczej temp w domu
    > spadnie. Pewnie można to robić ręcznie (mam opcje 50 70 90), ale
    > mi się nie chce... ;) Domyślam się, że bez czujnika pogodowego też
    > się da... jeśli sterownik "widzi", że zbyt wolno rośnie temp. w
    > pomieszczeniu to zwiększy temp. w instalacji..., ale ręcznie to by
    > mi się nie chciało, a czasem nie ma mnie na wsi (siedzę w Krk) i
    > wtedy musi samo sobie radzić, nie będę sprawdzał temp na wsi i

    Mamy pogodówke na piecu vaillant w jednym domu i to tak nie działa.
    Nastawy temeperatura zewnetrzna -> temperatura wody na piecu
    to sa stałe wartosci, oczywiście po ustawieniu krzywej grzewczej.

    Jeżeli na dworze jest powiedzmy 0 stopni, to temperatura wody ustawia
    sie na 35 stopni i nie przestawi sie sama chociazby do pieca wrała woda
    o temperaturze 5 stopni...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Synonim jest to słowo, którego pisarz używa, gdy nie wie,

  • 13. Data: 2021-10-24 09:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Mateusz Bogusz m...@o...pl ...

    > W wątku chodzi o to iż regulatorem pokojowym można zastąpić
    > czujnik temperatury zewnętrznej i sterowanie za pomocą krzywej
    > grzewczej - przynajmniej ja tak zrozumiałem.

    Nie, czujniki sa (beda) oba.

    --
    Pozdrawia... Budzik

  • 14. Data: 2021-10-24 16:05:43
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 24.10.2021 09:59, Budzik wrote:
    > Jeżeli na dworze jest powiedzmy 0 stopni, to temperatura wody ustawia
    > sie na 35 stopni i nie przestawi sie sama chociazby do pieca wrała woda
    > o temperaturze 5 stopni...

    Wydaje mi się że producenci nie zajmują się takimi przypadkami nie
    dlatego że by nie potrafili, ale dlatego że olanie tego przypadku jest -
    nadal wystarczająco dobre - a próba wdrożenia jakiegoś sterowania co by
    się "samo uczyło" prawdopodobnie wygenerowała by więcej problemów niż
    się wydaje.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 15. Data: 2021-10-25 18:06:25
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Sam mam mieszkanie w bloku i kolejny raz dostałem rozliczenie ciepła typu zużycie
    zero,
    napisz proszę (niezależnie od tego wątku) jaka powierzchnia i ile
    płacisz za ciepło. nie że nie musiałeś dopłacać

    ToMasz

  • 16. Data: 2021-10-25 20:36:54
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 25 października 2021 o 18:06:27 UTC+2 ToMasz napisał(a):
    > napisz proszę (niezależnie od tego wątku) jaka powierzchnia i ile
    > płacisz za ciepło. nie że nie musiałeś dopłacać

    Już z rok temu (?) wklejałem poprzednie rozliczenie. Nie twierdzę, że ma za free,
    czy nie muszę "dopłacać", tylko u mnie sąsiedzi na tyle mocno grzeją, że nie
    włączyłem kaloryfera ani na sekundę w sezonie grzewczym. Akurat jestem na wsi i nie
    mam przy sobie...
    Ale oczywiście płacę, mam podzielniki, wg odczytu z nich zużycie ZERO, średnia temp.
    sezonu grzewczego ~19 (o ile pamiętam). Spółdzielniao liczy to sensownie, tzn. jest
    tyle współczynników ;) , że odczyt z podzielnika ma stosunkowo niewielki wpływ (ta
    średnia temp. w mieszkaniu, część zależna od powierzchni itp). Uważam to za całkiem
    sensowne, bo wg aktualnych wymagań (licznik ciepła) nic bym nie płacił, a jest ciepło
    (aż za bardzo) ;) - a podzielniki trochę wpływają na oszczędzanie u sąsiadów (co ma
    wpływ na moje opłaty).
    Pisząc o mieszkaniu vs domu chciałem pokazać róznicę w wymaganiach dla ogrzewania...
    w takim mieszkaniu jak moje jest to trochę "pic na wodę", temp. zewnętrzna ma
    minimalny wpływ na zapotrzebowanie Mieszkanie prostokąt, ciepła - podłoga, sufit ~20
    stopni, jedna ściana wspólna z sąsiadem, też ~20, druga oddziela od korytzrza, gdzie
    nigdy temp. nie spada poniżej +10, dwie zewnętrzne...
    W domu mam wokół temp. jak na polu, czyli zimno zimą ;), od gruntu troszkę grzeje w
    zimie, w lecie chłodzi, ale to piwnica... tak więc układ grzewczy w domu a w
    mieszkaniu ma całkiem inne warunki pracy i wymagania... do grzania domu (przy
    porządnych mrozach) potrzeba ~10kW, taki kocioł w mieszkaniu (a raczej większe się
    montuje) grzeje w każdych warunkach błyskiem... Jak się wyłączy na amen, to poniżej +
    kilkunastu temp i tak nie spadnie, u mnie poniżej 20 nie chce (muszę chłodzić
    wietrzeniem, bo 20+ to za dużo)
    Na wsi czasem przyjeżdżaliśmy zimą w piątek i było ~10, 19kW kocioł grzał to do
    normalych warunków ze 2 doby, ale po kilku godzinach dało się spać, bo powietrze było
    już nagrzane... ;)

  • 17. Data: 2021-10-25 21:07:01
    Od: dolczak <u...@w...pl>

    W dniu 2021-10-23 o 20:42, Uzytkownik pisze:

    > Łączę się w Twoim bólu. :)
    >
    > Piszesz już kolejny raz o Brotje to w końcu pochwal się jaki to model,
    > bo firma ta ma w swojej ofercie zarówno kotły z wyższej półki jak i
    > kotły budżetowe deweloperskie.
    > Mam 2szt. WGB i nie pamietam modelu ale sprzęgnięty z zasobnikiem cw.
    Oba mają prawie to samo w środku.

  • 18. Data: 2021-10-26 08:11:22
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 25.10.2021 20:36, WS wrote:
    > muszę chłodzić wietrzeniem, bo 20+ to za dużo

    Z mojego doświadczenia subiektywne odczucia że dla jednych 20C jest
    wystarczająco a innym potrzeba 24C wynikają (w zdecydowanej większości)
    z tego jak wentylowane jest pomieszczenie i z wynikającej z tej
    wentylacji względnej wilgotności powietrza.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 19. Data: 2021-10-26 13:08:05
    Od: WS <L...@c...pl>

    wtorek, 26 października 2021 o 08:11:25 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):

> [...]
    > z tego jak wentylowane jest pomieszczenie i z wynikającej z tej
    > wentylacji względnej wilgotności powietrza.

    Zapewne wilgotność ma jakiś wpływ, ale wg moich obserwacji (u mnie w domu) jest też
    kwestią indywidualna w sporej części + przyzwyczajenia. Np. mój brat z żoną uważają,
    że mamy strasznie zimno i bez polara nie wchodzą, ja u nich nie ma już czego zdjąć ;)
    - ~24 to min mają, zawsze wychodzę spocony.
    Z kolei żona jak ją poznałem też uważała, że powinno być w mieszkaniu cieplej,
    aktualnie przy tych ~19 zakłada długie spodnie i w zależności od samopoczucia
    koszulkę z długim lub krótkim..., gdy ja chodzę w podk. z krótkim rękawem i
    bokserkach ;)

  • 20. Data: 2021-10-26 17:57:22
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 13:08 WS <L...@c...pl> pisze:

    > aktualnie przy tych ~19 zakłada długie spodnie i w zależności od
    > samopoczucia koszulkę z długim lub krótkim..., gdy ja chodzę w podk. z
    > krótkim rękawem i bokserkach ;)

    Eee, termometr Ci zaniża. Przy 19 długo w boksekach byś nie wytrzymał.

    TG