  • 31. Data: 2019-12-13 10:58:47
    Temat: Re: W kwestii uzysku energii z instalacji foto
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-12-13 o 10:39, Kris pisze:

    > Korekta.
    > Patrzę na goole i wychodzi widzę że połacie mam skierowane prawie dokładnie na
    południowy zachód, północny zachód, północny wschód i południowy wschód Coś to
    zmienia na plus/minus?
    Na plus, masz dwie połacie do wykorzystania, południowy wschód zachód,
    najlepiej na każdą osobny string czyli falownik z dwoma MPTT, na 5kw już
    takie są.

    --
    Janusz

  • 32. Data: 2019-12-13 11:01:53
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 13 grudnia 2019 10:39:31 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Patrzę na goole i wychodzi widzę że połacie mam skierowane prawie dokładnie na
    > południowy zachód, północny zachód, północny wschód i południowy wschód Coś to
    > zmienia na plus/minus?

    Południowy wschód to petarda. Jakby tam się dało to bym pchał ile wlezie.
    Południowy zachód jako uzupełnienie, jak braknie miejsca, chyba że pasuje
    dać pół na pół. Miksy północy z czymśtam należy skreślić.
    Aczkolwiek symulacje pokazują, że czysta północ ma jakieś 40% wydajności
    południa, więc jak ktoś ma za dużo pieniędzy, może i montować na północy,
    działać będzie :]

    > Komfort- 25tys
    > standard- 23tys
    >
    > Teraz prawie dokładnie +5tys drożnej

    > Blisko morza.

    Zakładam że jakiś Kolumbus, Foton albo inna masówka?
    5kW na dobrym sprzęcie może kosztować pod 28 tys. ale jak chcą
    ponad 30 na jakimś saj-cośtam to ja bym to omijał.

    L.

  • 33. Data: 2019-12-13 12:08:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 13 grudnia 2019 11:01:55 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Południowy wschód to petarda.

    Tak na marginesie to do dzisiaj żyłem w przekonaniu że taras mam skierowany na
    zachód. A dzisiaj zerknąłem na google i wychodzi że linia z połnocy na południem
    przechodzi idealnie przez przekątną mego domu
    ;)

  • 34. Data: 2019-12-13 14:53:22
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 13 grudnia 2019 09:34:55 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Jaki udział procentowy w kosztach instalacji mają panele, jaki falownik, jaki
    okablowanie i reszta instalacji elektrycznej, jaki
    > elementy montażowe, a jaki robocizna (usługa dostawcy)?
    > Tak średnio +/-, dach płaski lub skośny.
    >

    > -----

    U mnie na dachu z dachówką ceramiczną (niestety na niej montaż jest
    najdroższy) to wychodzi mniej więcej tak:

    - 29 x panel 340W JA Solar = około 18k pln
    - falownik solaredge 9kW = około 7k pln
    - 29 x optymalizery do paneli = około 6,5k pln
    - system montażowy / kable = około 3,5k

    Piszę około bo wiem tylko, że wszystko w/w będzie kosztować 35k pln, a
    za robocizne instalator skasuje 6k pln, więc ceny pojedynczych elementów
    mogą się minimalnie różnić.

    --
    Adam Sz.

  • 35. Data: 2019-12-13 14:58:15
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 13 grudnia 2019 10:39:31 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Teraz prawie dokładnie +5tys drożnej

    Spróbuj tu:

    http://eratoenergy.com/kontakt/

    Mi dali jeszcze tańszą ofertę (40k brutto) na solaredge'u i panelach
    JA Solar na prawie 10kW niż "mój" instalator. Ale montaż dopiero koniec
    stycznia, a chcę mieć odliczenie od podatku jeszcze w tym roku. Nie wiem,
    czy działają nad morzem :) Na śląsku montują 4,8kW na gotowo za 20k brutto.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 36. Data: 2019-12-13 15:00:00
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 13 grudnia 2019 12:08:17 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

> [...]
    zachód. A dzisiaj zerknąłem na google i wychodzi że linia z połnocy na południem
    przechodzi idealnie przez przekątną mego domu

    No to masz DOKŁADNIE taki sam układ jak ja :)

    Zobacz sobie jak wygląda nasłonecznienie takich połaci w ciągu roku na
    podstawie mojego domu:

    https://scr.pgr.pl/2019/12/2019-12-10_14-32-30-67355
    .gif

    pozdr.

  • 37. Data: 2019-12-13 15:06:55
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ile obecnie płacisz za prąd?
    Znajomy ma bardzo podobną instalację i poza lutym płaci tylko opłatę stałą (coś 35
    zł/mies. czy ile tam jest).
    Ale nie może porównać rachunków, bo nowy dom.

    -----

  • 38. Data: 2019-12-13 15:34:57
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 13 grudnia 2019 15:06:58 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Ile obecnie płacisz za prąd?
    > Znajomy ma bardzo podobną instalację i poza lutym płaci tylko opłatę stałą (coś 35
    zł/mies. czy ile tam jest).
    > Ale nie może porównać rachunków, bo nowy dom.

    Ja płacę ok 4,6-4,8k pln / rok.
    Zużycie ok 11 tys kWh.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 39. Data: 2019-12-13 15:45:18
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tani prąd masz.
    Czyli instalując PV zaoszczędzisz ok. 3,5 tys. zł rocznie?

    -----

  • 40. Data: 2019-12-13 16:37:09
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 13 grudnia 2019 15:46:49 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Tani prąd masz.

    2 taryfy :)

    > Czyli instalując PV zaoszczędzisz ok. 3,5 tys. zł rocznie?

    Liczę, że bardziej 4k.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.