  • 61. Data: 2017-11-17 15:38:40
    Temat: Re: WM ,mam szkic i pytania (potrzebuję na wczoraj)
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 17 Nov 2017 15:05:00 +0100, Pete

    > Już to AFAIR Zenek kiedyś wyjaśniał, że smażonego kotleta w aneksie
    > kuchennym czuć w korytarzu, mimo włączonej wentylacji.

    hihi

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 62. Data: 2017-11-18 11:36:57
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 17 listopada 2017 15:05:03 UTC+1 użytkownik Pete napisał:

    > Zakładasz, że brudne powietrze, niczym lemingi, grzecznie w całości uda
    > się do wywiewu.
    > A to nie jest prawda.

    Ale zdecydowanie większy procent / z większym prawdopodobieństwem tak się
    stanie, jak wyciąg będzie "ciągnął" 50m3/h, niż 10m3/h :-)

    > No paczpan, a ja żyłem w przeświadczeniu, że spadek wilgotności poniżej
    > 35% jest niekorzystny dla ludzi i nie tylko. Nie wiedziałem, że
    > najlepiej otrzymać 0%
    > Ciekawych rzeczy się człowiek uczy na starość :P

    Jakim cudem miałoby tam spaść do zera jeżeli nawiewasz 30-60% to też nie
    wiem - może masz na to jakąś swoją teorię? :D

    Jeszcze raz, drukowanymi literami: wentylacja służy to USUWANIA DODATKOWEJ
    WILGOCI JAKĄ GENERUJESZ W ŁAZIENCE PRZY KĄPIELI / W KUCHNI PRZY GOTOWANIU.
    Paniał? Nadmiernej wilgoci, która niszczy przegrody / powoduje powstanie
    grzyba.

    Jakbym wziął prysznic z wyłączoną wentylacją to wilgotność w łazience w
    kilka minut osiągnie powyżej 90%. Z wentylacją 10m3/h ten poziom spadnie
    do normalnego poziomu po 5 godzinach, a z wentylacją 50m3/h - po godzinie.
    Który wariant jest według ciebie lepszy? :D Instalacja wentylacji byłaby
    idealna, gdyby utrzymywała poziom wilgotności zawsze na stałym poziomie
    ale im jej bliżej do szybkiego usuwania nadmiaru tym lepiej. Dlatego Twój
    wariant z wyciągami w każdym pomieszczeniu tą instalację po prostu
    psuje.

    --
    Adam Sz.

  • 63. Data: 2017-11-18 14:18:12
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2017-11-17 o 15:36, Myjk pisze:
    > Fri, 17 Nov 2017 14:59:33 +0100, Pete

    > Przecież pisaliśmy o użytkowych, to po co podajesz maksymalne? Pytałem
    > jakie są u Ciebie UŻYTKOWE (żeby znowu jałowo nie pisać -- przeciętne,
    > średnie) przepływy na anemostatach?

    średni ok 20%.

    --
    Pete

  • 64. Data: 2017-11-18 14:33:58
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2017-11-18 o 11:36, Adam Sz. pisze:

    > Ale zdecydowanie większy procent / z większym prawdopodobieństwem tak się
    > stanie, jak wyciąg będzie "ciągnął" 50m3/h, niż 10m3/h :-)

    W końcu dochodzisz do tego, że jednak 10m3 pozwoli na przewentylowanie
    jednej łazienki

    > Jakim cudem miałoby tam spaść do zera jeżeli nawiewasz 30-60% to też nie
    > wiem - może masz na to jakąś swoją teorię? :D

    Wyciąłeś najważniejsze - napisałeś, że wilgoć to ZŁO i wentylacja ma ją
    usunąć. Skoro ma usunąć wilgoć, to znaczy, ze ma jej nie być :P

    > Jeszcze raz, drukowanymi literami: wentylacja służy to USUWANIA DODATKOWEJ
    > WILGOCI JAKĄ GENERUJESZ W ŁAZIENCE PRZY KĄPIELI / W KUCHNI PRZY GOTOWANIU.
    > Paniał?

    A ja myślałem, że WM ma przede wszystkim usunąć CO2 :P

    Nadmiernej wilgoci, która niszczy przegrody / powoduje powstanie
    > grzyba.

    Teraz piszesz o nadmiarowej wilgoci, wcześniej tego nie pisałeś :P

> [...]
    > idealna, gdyby utrzymywała poziom wilgotności zawsze na stałym poziomie
    > ale im jej bliżej do szybkiego usuwania nadmiaru tym lepiej.

    Błędnie zakładasz, że 'stare' powietrze zostanie wyciągnięte na początku
    i wystarczyłoby przewietrzyć cały dom tyle czasu ile wychodzi z
    wydajności reku.
    A to nie jest prawda, co próbuję Ci od jakiegoś czasu wytłumaczyć.
    I dlatego czas wentylacji będzie podobny

    Dlatego Twój
    > wariant z wyciągami w każdym pomieszczeniu tą instalację po prostu
    > psuje.

    Cóż, wymagania pomieszczeń były takie, że tak to musiało zostać wykonane
    (szczelne drzwi).
    A po rzetelnej regulacji, WM działa poprawnie.

    --
    Pete

  • 65. Data: 2017-11-18 20:26:06
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 18 listopada 2017 14:33:59 UTC+1 użytkownik Pete napisał:

    > Cóż, wymagania pomieszczeń były takie, że tak to musiało zostać wykonane
    > (szczelne drzwi).
    > A po rzetelnej regulacji, WM działa poprawnie.

    Przy szczelnych drzwiach.
    Przy otwarciu jednych, kilku, lub dowolnej kombinacji - cała regulacja
    idzie się paść i wszystko działa kompletnie losowo :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 66. Data: 2017-11-19 10:03:03
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2017-11-18 o 20:26, Adam Sz. pisze:

    > Przy szczelnych drzwiach.
    > Przy otwarciu jednych, kilku, lub dowolnej kombinacji - cała regulacja
    > idzie się paść i wszystko działa kompletnie losowo :)

    Dlaczego niby? Po otwarciu drzwi, reku zaczyna wariować? A może uważasz,
    że wtedy niektóre wyciągi przestają ciągnąć? :D

    --
    Pete

  • 67. Data: 2017-11-19 19:51:38
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 19 listopada 2017 10:03:02 UTC+1 użytkownik Pete napisał:

    > Dlaczego niby? Po otwarciu drzwi, reku zaczyna wariować? A może uważasz,
    > że wtedy niektóre wyciągi przestają ciągnąć? :D

    Serio pytasz?
    Powodujesz całkowite rozregulowanie układu.
    Powietrze leci wtedy tam gdzie ma najmniejszy opór. Niekoniecznie tam, gdzie
    sobie zaplanowałeś. I tak - niektóre wyciągi mogą zacząć ciągnąć słabiej,
    bo np. zmniejszył się opór w innej gałęzi (bo zmieniły się ciśnienia w
    pomieszczeniach - zauważ jakie masz różnice między nawiewem, a wyciągiem,
    np. w Pokoju 3 - 35 VS 13 - przy zamkniętych drzwiach masz tam nadciśnienie,
    które przy zamkniętych drzwiach zwiększa ciąg na tym wyciągu).

    Taka wentylacja wciąż jest lepsza od grawitacyjnej (bo np. działa także
    w lato) ale traci sporo na najlepszych cechach wen. mechanicznej (czyli
    szybkie usuwanie wilgoci / smrodu z łazienek, wc i kuchni).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 68. Data: 2017-11-20 07:55:14
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2017-11-19 o 19:51, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > np. w Pokoju 3 - 35 VS 13 - przy zamkniętych drzwiach masz tam nadciśnienie,
    > które przy zamkniętych drzwiach zwiększa ciąg na tym wyciągu).

    szczelne drzwi są tylko niektóre, dodatkowo oddzielają kilka pomieszczeń
    typu sypialnia, garderoba i łazienka. Wewnątrz takiej grupy nie ma
    drzwi, bądź są symboliczne. Dlatego Jedno pomieszczenie ma dużó różnicę
    na plus, a połączone do niego na minus. Tak jest w przypadku np łazienka
    1 + Sypialnia 1 + garderoba

    > Taka wentylacja wciąż jest lepsza od grawitacyjnej (bo np. działa także
    > w lato) ale traci sporo na najlepszych cechach wen. mechanicznej (czyli
    > szybkie usuwanie wilgoci / smrodu z łazienek, wc i kuchni).

    Zadam to pytanie wprost. Skoro jest tak dobrze, to dlaczego smażonego
    kotleta czuć na całej kondygnacji, skoro 50m3 w otwartej kuchni miałoby
    być takie wspaniałe.

    --
    Pete

  • 69. Data: 2017-11-20 13:18:48
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 20 listopada 2017 07:55:14 UTC+1 użytkownik Pete napisał:

    > Zadam to pytanie wprost. Skoro jest tak dobrze, to dlaczego smażonego
    > kotleta czuć na całej kondygnacji, skoro 50m3 w otwartej kuchni miałoby
    > być takie wspaniałe.

    Bo ruch powietrza w domu nigdy nie jest idealnie od anemostatu do
    anemostatu? Krzątający się kucharz roznosi zapachy? Nie mam pojęcia.
    Ale wiem z praktyki - i to jest strasznie proste do udowodnienia - że
    odpalając 50m3/h w łazience - para powstała po prysznicu znika
    *kilkukrotnie* szybciej niż przy 10m3/h. Wystarczy, że zmniejsze
    obroty reku i to widzę.

    Gdzieśtam wcześniej napisałeś, że wentylacja według Ciebie służy przede
    wszystkim do usuwania CO2, a nie wilgoci. Jak robisz imprezę na 30 osób
    albo używasz kuchenki gazowej to owszem - powstaje duża ilość CO2.
    Ale jak używasz indukcji i żyją na codzień w tym domu 4 osoby, to 99%
    roboty jaką robi wentylacja to usuwanie wilgoci / pary. CO2 wydmuchujesz
    tyle, co kot napłakał. Jak masz parę kwiatków to one sobie z taką ilością
    poradzą same :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.