  • 31. Data: 2016-08-12 11:17:15
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna instalacja
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 12 sierpnia 2016 11:09:42 UTC+2 użytkownik ArekM napisał:

    > Nie rozpędzałbym się z taką teorią ... :)

    To fakt, nie tylko teoria ;)

    > Mam na sztywnych - nic się nie nosi, u brata instalacja tez na sztywnych - tez
    cisza.

    Mam sztywna rure miedzy silownia na dole, a kominkiem w salonie. Musze
    docelowo ta rure wystawic na zewnatrz ale jakos czasu nie ma nigdy ;)
    Niemniej - slysze kazde slowo ktore ktos wypowiada na dole w kominku ;)

    Spiro moga halasowac jak jest predkosc przeplywu za duza (powietrze
    wpada wtedy w turbulencje). Przy dobrze zaprojektowanej instalacji
    - wyciszaja. Jak juz robisz sztywne to przynajmniej same koncowki powinno
    sie zrobic elastyczne (dzialaja jak tlumiki). Sztywne przenosza doskonale
    dzwieki - powiedz cos glosno w jednym koncu rury PE wodnej i uslyszysz to
    w drugim koncu 100m dalej :)

    Zreszta - tlumiki jakie montuje sie na wylocie reku (oryginalne) sa tez
    elastyczne ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 32. Data: 2016-08-12 13:46:48
    Od: quent <x...@x...com>

    On 12.08.2016 11:09, ArekM wrote:
    > Nie rozpędzałbym się z taką teorią ... :)
    > Mam na sztywnych - nic się nie nosi, u brata instalacja tez na sztywnych - tez
    cisza.

    Ja też mam wszystko na sztywnych i dopiero od Adama się dowiaduję o
    takiej przypadłości.

    > Nie wiem, czy dobrze pamiętam, ale ktoś tu kiedyś chyba pisał, ze w elastycznych
    powietrze lekko szumi (większe opory).

    Wieksze opory to na pewno ale szum powinien być raczej mniejszy.
    W instalacjach sztywnych daje się przed samymi anemostatami kawałki
    elastycznego przewodu aby właśnie zmiejszyć hałas.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 33. Data: 2016-08-12 14:07:59
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 12 sierpnia 2016 13:46:50 UTC+2 użytkownik quent napisał:

    > Ja też mam wszystko na sztywnych i dopiero od Adama się dowiaduję o
    > takiej przypadłości.

    To powiedz cos w jednym koncu sztywnej rury - dzwiek sie przeniesie
    bez zadnego problemu na jej drugi koniec. Zrob to samo z rura spiro
    - nic nie doleci bo rura spiro doskonale wyglusza dzwieki.

    Nie mow, ze dopiero odemnie sie o tym dowiadujesz bo troche wstyd :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 34. Data: 2016-08-12 14:31:31
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 11 sierpnia 2016 20:44:05 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Ja jednak biorę pod uwagę sztywne rury spiro - bo znacznie ładniej
    > wyglądają niż takie "byle jakie" elastyczne. Nie mam tylko żadnej wprawy
    > w ich ocieplaniu a gotowców w otulinach nie spotkałem w sklepach.

    Nim narobisz sobie ew. klopotow (nie mowie, ze wentylacja na spiro musi
    byc glosna - jak jest dobrze zaprojektowana i wykonana to bedzie cicha
    ale mozna popelnic tu wiele bledow, ktorych nie da sie popelnic przy
    elastycznych rurach typu sonoduct) to sprawdz jak i na czym projektuje
    i uzywa sie na zachodzie instalacje typu klimatyzacja, czy wentylacja.
    Tam wszystko sie robi na rurach elastycznych. Rura elastyczna po 30 latach
    wyglada jak nowa i ma takie same wlasciwosci. Moze mylisz rure FLEX
    z rura sonoduct? Na rurze sonoduct mozesz sie polozyc, splaszczyc, a
    jak z niej zejdziesz to ona wroci do swojego pierwotnego ksztaltu i
    nie bedzie w ogole zniszczona. Rura flex bedzie do wyrzucenia. Moze
    stad ten Twoj uraz do rur elastycznych? Flexy czesto sie uzywalo w
    mieszkaniach do podlaczenia "junkersa" do komina i te rury rzeczywiscie
    byly/sa bardzo delikatne.

    Rura "sonoduct" tlumi kilkadziesiat razy lepiej dzwieki od rury spiro.
    Rura spiro jako sztywna, blaszana rura przewodzi doskonale wszystkie
    dzwieki (tzw. dzwiek materialowy) - jak kazde cialo stale. Jak juz
    chcesz uzywac spiro to przynajmniej na ostatni ~metr przed anemostatami
    zaloz rury typu sonoduct. Wytlumia wszystko, co wpadnie i zostanie
    przeniesione do rur spiro :) Rury spiro pozatym moga miec tendencje do
    "dudnienia" przy danej predkosci przeplywu powietrza i takie dudnienie
    bedzie slychac w calej instalacji (jezeli zostanie zle zaprojektowana
    / wykonana!).

    Takze przemysl. Sonoduct to naprawde fajne i bardzo trwale rury :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 35. Data: 2016-08-12 14:32:53
    Od: quent <x...@x...com>

    On 12.08.2016 14:07, Adam Sz. wrote:

> [...]
    > - nic nie doleci bo rura spiro doskonale wyglusza dzwieki.
    >
    > Nie mow, ze dopiero odemnie sie o tym dowiadujesz bo troche wstyd :)

    LOL
    Ale jak? Mam wejść na drabinę i mówić do anemostatu w suficie?
    To już łatwiej przenieść dźwięk za pomocą dwóch puszek połączonych
    sznurkiem! Nie trzeba drabiny ;-)

    Nie wiem jak masz to zrobione u siebie, że się niesie dźwięk. U mnie się
    nie niesie.
    Może są jakieś szczególne warunki, np. pomieszczenie bez miękkich
    przedmiotów, robią się wtedy jakieś fale stojące.. dudnienia itp.

    Jak czytam jednak, nie tylko w moim przypadku, w praktyce problem nie
    występuje w instalachach sztywnych WM w pom. mieszkalnych.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 36. Data: 2016-08-12 14:43:12
    Od: quent <x...@x...com>

    On 12.08.2016 14:31, Adam Sz. wrote:
    > Takze przemysl. Sonoduct to naprawde fajne i bardzo trwale rury :)
    > pozdr.

    Ja przenoszenia dźwięku nie stwierdzam a nie mam nawet końcówek
    elastycznych przy anemostatach - moja decyzja przy montażu.

    Rura sztywna poza małymi oporami przepływu ma jeszcze tę zaletę, że
    mniej się brudzi z racji gładkiej pow. wewnątrz a jeśli już to można ją
    wyczyścić mechanicznie.
    Gdybym miał kiedyś dołożyć klimę do wetylacji to wolałbym mieć właśnie
    kanały sztywne. Przy klimie kwestia czyszczenia kanałów to już sprawa
    dosyć istotna a taką opcję biorę pod uwagę u siebie w przyszłości.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 37. Data: 2016-08-12 15:46:02
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 12 sierpnia 2016 14:43:13 UTC+2 użytkownik quent napisał:

    > Ja przenoszenia dźwięku nie stwierdzam a nie mam nawet końcówek
    > elastycznych przy anemostatach - moja decyzja przy montażu.

    To masz farta ;)
    Jednak faktu, ze caly swiat robi taka wentylacje na przewodach elastycznych
    nie zmienisz :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 38. Data: 2016-08-12 16:11:08
    Od: quent <x...@x...com>

    On 12.08.2016 15:46, Adam Sz. wrote:

    > To masz farta ;)
    > Jednak faktu, ze caly swiat robi taka wentylacje na przewodach elastycznych
    > nie zmienisz :-)
    > pozdr.

    Nigdy się nie sugeruję tym co masy łechce ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 39. Data: 2016-08-12 18:59:08
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 12 sierpnia 2016 16:11:09 UTC+2 użytkownik quent napisał:

    > Nigdy się nie sugeruję tym co masy łechce ;-)

    "Jedzcie gowno, miliony much nie moga sie mylic!" ;-)

    Niemniej - chcialem tylko zaznaczyc roznice miedzy sonoductem, a takim
    zwyklym typowym flexem, bo zdaje sie, ze ludzie chyba je myla, a to sa
    dwa zupelnie rozne produkty - na sonodukcie mozesz poskakac i bedzie dalej
    dzialac, a flexa zniszczysz nawet jednym palcem :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 40. Data: 2016-08-12 19:14:37
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2016-08-12 o 14:31, Adam Sz. pisze:
    > Takze przemysl. Sonoduct to naprawde fajne i bardzo trwale rury :)

    Całą instalację od rekuperatora do pomieszczeń planuję na plastikowych
    rurkach 75mm.
    Te sztywne spiro to planowałem tylko między rekuperatorem a
    wyrzutnią/czerpnią.

    W sumie będzie tego niecałe 20m. Średnica 160mm.
    Ile by kosztowały takie sonodukty i gdzie można je kupić?

    --
    MN