  • 1. Data: 2016-08-08 13:50:01
    Temat: Membrana dachowa vs pełne deskowanie ...
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    Witam !

    Spotkałem się z opinią że membrany dachowe są do kitu i tak naprawdę po kilku (nastu)
    latach nadają się na śmietnik a dach do remontu ...
    Podobno tracą swoje właściwości , wytrzymałość i rozpadają się po dotknięciu jak
    cieniutki papier ...

    Można podobno "ograniczyć" w czasie degradację membrany przez UV poprzez
    zabezpieczenie folią (czarną) z obu stron membrany albo po prostu ocieplenie dachu

    Tyle że zsynchronizować pokrycie dachu membraną z położeniem na niej dachówki to
    jeszcze można szybko wykonać , ale jednak wiele domów parterowych nigdy nie będzie
    miało ocieplonego dachu a nawet w przypadku domu z poddaszem użytkowym zanim zostanie
    wykonane ocieplenie dachu i KG to zapewne minie sporo czasu bo to robi sie niemalże
    na końcu budowy ...

    Jedynie "bezpieczne" i trwałe jest pełne deskowanie + papa ...

    Trochę się zdziwiłem, bo sądzę że większość domów od wielu lat ma na dachach mmebranę
    albo folię paroprzpuszczalną a nie widziałem jeszcze watków o potrzebie naprawy dachu
    przez membranę ...

    Ja nie neguję że deskowanie + papa jest napewno "mechanicznie" wytrzymalsze i
    bardziej stabilizuje konstrukcję dach , ale przecież sam dach już jest zaprojektowany
    tak że nie porzebuje dodatkowej stabilizacji a dodatkowo łata i kontrłata już
    wzmacniaja dodatkowo konstrukcję ...

    WIęc jak to naprawdę jest ?

    Tylko deskowanie czy może membrana ?

    Bo szczerze nie chce mi sie wierzyć w tą tak kiepską trwałość membrany i że większość
    ludzi co ma membranę już jej właściwie ... nie ma ...

  • 2. Data: 2016-08-08 14:14:10
    Temat: Re: Membrana dachowa vs pełne deskowanie ...
    Od: nadir <n...@h...org>

    Jak jest dobra konstrukcja dachu, dobrze położone dachówki, to i
    dekowanie i papa i folia nie są potrzebne, woda się nieprzedostanie do
    środka.

  • 3. Data: 2016-08-08 15:41:08
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 8 sierpnia 2016 13:50:02 UTC+2 użytkownik /// Kaszpir ///
    napisał:

    > Spotkałem się z opinią że membrany dachowe są do kitu i tak naprawdę po kilku
    (nastu) latach nadają się na śmietnik a dach do remontu ...

    Skad taka opinia? Membrany maja juz kilkadziesiat lat - to nie jest nowa
    technologia. I doskonale juz wiadomo, ze spelniaja swoja funkcje.

    > Podobno tracą swoje właściwości , wytrzymałość i rozpadają się po dotknięciu jak
    cieniutki papier ...

    Podobno... ;) To UV je rozwala - po polozeniu na dach musisz je przykryc
    z obu stron (pokrycie dachu / ocieplenie) w ciagu max 3 m-cy. Jak ktos
    zostawil na pol roku to potem mu po kolejnych 20-tu moglo sie zaczac sypac.
    Stosowac zgodnie z instrukcja i bedzie OK :-)

    > Można podobno "ograniczyć" w czasie degradację membrany przez UV poprzez
    zabezpieczenie folią (czarną) z obu stron membrany albo po prostu ocieplenie dachu

    Rany boskie - od kogo Ty te rady bierzesz? Z OBU stron?
    Wysokoparoprzepuszczalna membrane, ktorej zadaniem jest odprowadzanie pary
    wodnej chcesz z obu stron przykryc izolacja? :-) Nie wiem kto Ci doradza
    ale zmien go - to techniczny debil, serio :) Od spodu - jak najbardziej,
    bo od spodu ma byc jak najbardziej "paroizolacyjnie". Ale od gory ma byc
    luz - para musi miec mozliwosc swobodnego uiscia.

> [...]
    wykonane ocieplenie dachu i KG to zapewne minie sporo czasu bo to robi sie niemalże

    Przykryc najzwyklejsza folia. A jeszcze lepiej - przykryc wszystkie szyby na
    poddaszu czarna folia. Nie ma promieni, nie ma uv, nie ma problemu :)

    > Jedynie "bezpieczne" i trwałe jest pełne deskowanie + papa ...

    Na pewno powiedzial Ci to pan, ktory sie tym zajmuje jako jedyne sluszne
    rozwiazanie, nie widze innej opcji :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2016-08-08 19:44:50
    Od: z...@g...com

    W dniu poniedziałek, 8 sierpnia 2016 15:41:09 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    (nastu) latach nadają się na śmietnik a dach do remontu ...

    > Skad taka opinia? Membrany maja juz kilkadziesiat lat - to nie jest nowa
    > technologia. I doskonale juz wiadomo, ze spelniaja swoja funkcje.

    Forum Muratora ...

    No może nie do końca dobrze wyjaśniłem , bo oczywiście chodziło o zabezpiecznie
    membrany z dwóch stron , czyli z jednej dachówka/blacha a z drugiej ocieplenie albo
    czarna folia ?

    Tyle że pytanie ile osób po położeniu membrany zakłada od drugiej strony dachu czarną
    folię ?
    Sądzę że baaaaaardzo mało , bo mało kto o tym wie ...

    A przecież zanim ociepli się dach mija sporo czasy , bo przecież ocieplenie dachu
    robi się prawie na końcu budowy ...

  • 5. Data: 2016-08-08 20:41:40
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2016-08-08 o 13:50, /// Kaszpir /// pisze:
    > Ja nie neguję że deskowanie + papa jest napewno "mechanicznie" wytrzymalsze i
    bardziej stabilizuje konstrukcję dach

    A powinieneś negować!

    Deskowanie "w polskim stylu", czyli z mokrych posmarowanych zieloną
    mazią nieheblowanych desek - nie jest żadnym mechanicznym wzmocnieniem.
    Takie deski to pomyłka. Chcesz "deskować" - użyj płyty MFP/OSB.

    --
    MN

  • 6. Data: 2016-08-08 20:47:02
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 8 sierpnia 2016 20:41:36 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Deskowanie "w polskim stylu", czyli z mokrych posmarowanych zieloną
    > mazią nieheblowanych desek - nie jest żadnym mechanicznym wzmocnieniem.
    > Takie deski to pomyłka.
    rozwiniesz?
    >Chcesz "deskować" - użyj płyty MFP/OSB.
    Niedługo to jak eternit z dachu będa ściągać w maskach;)

  • 7. Data: 2016-08-08 20:48:25
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 8 sierpnia 2016 19:44:53 UTC+2 użytkownik z...@g...com
    napisał:

> [...]
    > Sądzę że baaaaaardzo mało , bo mało kto o tym wie ...
    >
    > A przecież zanim ociepli się dach mija sporo czasy , bo przecież ocieplenie dachu

    No ok ale promieniowanie odbite i to jeszcze wewnatrz domu to jakis pewnie
    niewielki promil promieniowania, na jakie jest wystawiona membrana
    bezposrednio na dachu. U mnie przez okna promienie nie wpadaly w chyba
    zadnym momencie tak, zeby padac na membrane. Wiec to nie jest takie
    znowu tragiczne i zle. Pozatym jak pamietam mi dekarz odrazu mowil o tym,
    zeby odrazu robic ocieplenie albo zakryc folia okna :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2016-08-08 21:26:35
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2016-08-08 o 20:47, Kris pisze:

    > rozwiniesz?

    Chyba każdy na tej grupie widział polskie standardy konstrukcji dachów:
    mokre nieheblowane drewno. Deskowanie z równie efektownie wyglądającego
    materiału. Jedna wielka lipa, która potem próbuje wysychać i skręca się
    oraz skraca. Nigdy nie mogłem zrozumieć ludzi, którzy budują sobie
    wypasione domy a dach robią z takiego gówna zamiast z drewna
    konstrukcyjnego.

    Ponadto deskowanie położone z typowych deseczek nie jest elementem
    stężającym dach. Nic więcej tu nie dodam.

    --
    MN

  • 9. Data: 2016-08-08 21:38:25
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2016 o 21:26 Marcin N <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > konstrukcyjnego.
    >
    > Ponadto deskowanie położone z typowych deseczek nie jest elementem
    > stężającym dach. Nic więcej tu nie dodam.

    Czemu deskowanie z np. 4m, calowych desek nie jest elementem stężającym? -
    czemu nieheblowane krokwie nie nadają się na konstrukcję dachu? Pytam, bo
    sam własnoręcznie popełniłem taką zbrodnię i 15 lat temu zrobiłem dach z
    mokrego zaimpregnowanego drewna i odeskowałem go mokrymi calowymi
    zimpregnowanymi 4-5m deskami.
    Na poddaszu jestem co jakiś czas i niczego niepokojącego nie zauważyłem.
    Dach przeżył "cyryla", lokalne burze, fronty atmosferyczne, burze z
    gradami (po których miałem kompletny remont dwóch aut) itp. Czego się
    spodziewać? - na dachu dachówka cementowa.

    TG

  • 10. Data: 2016-08-08 22:04:47
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 8 sierpnia 2016 21:26:30 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    > oraz skraca. Nigdy nie mogłem zrozumieć ludzi, którzy budują sobie
    > wypasione domy a dach robią z takiego gówna zamiast z drewna

    nie mozesz zrozumiec bo uwazasz ze to gówno. A to nieprawda - konstrukcja wieżby jak
    najbardziej moze byc zrobiona ze swiezego drewna.
    Tyle ze trzeba ją wybudowac zanim drewno zacznie schnąc i sie wykrecać. Jak juz jest
    zabudowana to wykręcania nie ma bo jest mocno wielopunktowo zlapana - a tylko sa
    naprężenia, które w niczym nie przeszkadzają.
    Heblowanie jest tez niepotrzebne bo krokwie sa ukryte pod warstwami ogniochronnymi, a
    od robactwa chronione chemią.

    Dalej: takiej wiezbie juz zmontowanej i z dachem trzeba dac czas wyschnąć, byle
    zabudowy od razu nie robic.

    Nie ma sensu przepłacac na struganą suszona wiezbe z powodu własnej niewiedzy :)
    Zatem czytac i doktoryzowac sie :)

    > Ponadto deskowanie położone z typowych deseczek nie jest elementem
    > stężającym dach. Nic więcej tu nie dodam.

    Niewątpliwie w jakims stopniu jest. Lepsze są płyty osb ze względu na gabaryty, te
    daja dużą odpornosc - ale i deski sporo dadzą. Z tym ze to konstruktor ma powiedziec
    czy w ogóle mu takie wzmocnienie dachu jest potrzebne. Bo jesli nie jest to i
    membrana moze byc założona.

    b.