  • 11. Data: 2019-09-14 09:27:03
    Temat: Re: Wytrzymałość domów w Polsce na wiatr
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    > Tutaj masz opisaną pamiętną nawałnice z sierpnia 2017 roku -
    > https://obserwatorzy.info/burza-stulecia-nawalnica-z
    -sierpnia-2017-roku-minuta-po-minucie/

    > Tam podają że porywy wiatru dochodziły do 60 m/s, a ciągły strumień
    > przetaczający się przez Polskie był w zakresie 100-150 km/h. Skutki
    > znasz, raczej Polski nie zmiotło.

    Sławetna nawałnica porobiła nieco strat w zabudowaniach. W gminie Brusy
    kilkanaście pokryć dachowych, w gminie Chojnice kilka. W sławetnym Rytlu
    prawie nic.
    Główne uszkodzenia to zerwane stare płyty eternitu, kilka dachówek.
    Budynki które PINB zakazał użytkować, to stare, zapuszczone budynki,
    gdzie większości nawałnica tylko wyświadczyła przysługę.

  • 12. Data: 2019-09-14 10:19:44
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 13.09.2019 o 16:46, Marcin N pisze:

    > Jak jest z wytrzymałością polskich domów na wiatr?

    Jeśli są wybudowane, a nie pozbijane gwoździami, to się
    trzymają. Od stuleci. Te, które nie przewrócił zachodni
    wiatr z czarnymi krzyżami na skrzydłach.

  • 13. Data: 2019-09-14 11:04:45
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 13.09.2019 o 23:04, WS pisze:

    > Plaski tylko pozornie jest tanszy.

    gdzie ja napisałem że jest tańszy? Tańsze może być jego ewentualne
    pokrycie bo jest mniejsza powierzchnia. ale sama konstrukcja, czy jest
    tańsza - nie wiem.

    > calkowicie nowe pokrycie papa + nowe obrobki wszyskich kominow spalinowych i
    wentylacyjnycj...

    no właśnie - papą. Na szczęście są lepsze metody.
    Tyle że tu dyskusja jest o czymś innym. czy zrobimy byle jaki betonowy
    dach i jedynym zmartwieniem będzie jak odprowadzić wodę, albo zrobimy
    fikuśny, duży dwuspadzisty dach, ale może wystąpić problem z porwaniem
    przez wiatr.

    ToMasz

  • 14. Data: 2019-09-14 11:18:11
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-09-14 o 09:27, Baczek pisze:

> [...]
    > Budynki które PINB zakazał użytkować, to stare, zapuszczone budynki,
    > gdzie większości nawałnica tylko wyświadczyła przysługę.

    W dalszym ciągu mowa tu o wietrze dochodzącym do 150 km/h. Rekordowy
    poryw wg strony www to 170 km/h.

    To dużo mniej od tego, co spotkało Bahamy - tu wiatr wiał z prędkością
    ponad 250 km/h.

    Ponawiam pytanie: czy nasze domy są w stanie to wytrzymać?

    Zmiana klimatu jest faktem. Silniejsze wiatry będą do nas docierać coraz
    częściej.

    --
    MN

  • 15. Data: 2019-09-14 12:29:27
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > Ponawiam pytanie: czy nasze domy są w stanie to wytrzymać?

    ściany tak, dachy z desek, szczególnie dwuspadziste... loteria. im
    solidniejszy dach, tym prawdopodobieństwo odporności jest większe.
    Zastanawiam się jednak nad przepisami. Są reguły według których buduje
    się dachy. czy te dachy które odfrunęły były budowane zgodnie z
    regułami? Bo jeśli tak, to należało by te reguły zmienić.

    ToMasz

  • 16. Data: 2019-09-14 13:31:26
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Już pisałem o tym że w sierpniu 2017 sąsiadowi spadło kilkanaście
    > dachówek ceramicznych,
    A inny by odfrunął.

    >a okoliczne domy w tym mój z blachą modułową
    > nawet nie drgnął.
    Bo może "trąbka" akurat tylko o ten dach zaczepiła? ile to zdjęć jest gdzie
    obok zerwanych są nienaruszone.

    --
    Janusz

  • 17. Data: 2019-09-14 13:36:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-09-14 o 12:29, ToMasz pisze:

> [...]
    > solidniejszy dach, tym prawdopodobieństwo odporności jest większe.
    > Zastanawiam się jednak nad przepisami. Są reguły według których buduje

    No pewnie że są, w zależności od rejonu dodaje się obciążenie
    śniegiem i wiatrem tak jak np: u mnie, jest to w projekcie
    uzględnione (na końcu projektu są obliczenia i tam to mozna znaleść)
    oraz jakie stałe przyjął konstruktor.

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2019-09-14 16:35:59
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-09-13 o 20:13, Budyń pisze:
> [...]
    aż do murłaty, mam tego 10sztuk. Próbowałem takiego pręta wyrwać siłownikiem
    hydraulicznym to się nie dał.

    > z zewnątrz fundamentu mam przykołkowane, ale uznałem ze to kiedyś przerdzewieje,
    wiec do tych prętów dospawałem jeszcze wąsy takie i wkleiłem chemicznie w chudziaka

    > b.

    Dom murowany to dość spora masa. Dom szkieletowy zaś lekki jest jak piórko.

    Przyjdzie większy wicherek i dom wyrwie z tymi fundamentami lub urwie te
    szpilki. Wiatr niesie przeogromną siłę. Widziałem domy murowane w
    których powyrywało lane z betonu stropy wraz z wieńcami. Poddasza
    odfrunęły wraz z dachem, ścianami i stopami. Że ścian tylko wystawały
    pręty. Widziałem lasy, po których pozostały tylko wystające z ziemi
    kikuty drzew i powyrywane korzenie.

    https://youtu.be/89nGIAQrpKU

    https://www.youtube.com/watch?v=k5AEreZyOfU

    Jeżeli chodzi o domy to najbardziej ucierpiały te, które posiadały
    poddasza użytkowe, na dachu pełne deskowania z gontem lub kryte blachą.

    Domy, które miały zwykłe dachówki i stropy tylko traciły te dachówki, a
    więźba pozostawała na swoim miejscu. Praktycznie odtworzenie dachu w tym
    przypadku to był 1-2 dni pracy.

    Tam, gdzie dachy były zbyt szczelne potrafiło wyrywać całą więźbę wraz
    ze ścianami, stropami i wieńcami. Mocowania wieńców po prostu nie
    wytrzymywały.

  • 19. Data: 2019-09-14 17:14:56
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 14.09.2019 o 15:35, Uzytkownik pisze:
    > Dom murowany to dość spora masa. Dom szkieletowy zaś lekki jest jak piórko.

    mnie właśnie ciekawi jak tu w UK żyją... większość domów to szkieletówki
    (przynajmniej w moim rejonie), moja wieś zbudowana z pozostałości po
    wojnie (czyli szkielet stalowy) więc wydaje się mocniejsza, ale
    większość to na szybko stawiane szkieletówki, wiatry tu dużo silniejsze
    niż w Polsce, a jakoś nie widać żeby coś się z domami działo...

    Lukasz

  • 20. Data: 2019-09-14 20:24:24
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 14.09.2019 11:18, Marcin N wrote:
    > To dużo mniej od tego, co spotkało Bahamy - tu wiatr wiał z prędkością
    > ponad 250 km/h.
    >
    > Ponawiam pytanie: czy nasze domy są w stanie to wytrzymać?

    A czy "nasze domy" stoją na Bahamach? Brnij dalej i spytaj się czy
    wytrzymają tornado klasy F5 do 500 km/h - ma to podobny sens.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz