  • 11. Data: 2019-12-15 22:27:19
    Temat: Re: Zgrzewanie rury PP - da się zastąpić wężykiem?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    r...@k...pl napisał:

    > Teraz zastanawiam się czy nie próbować rozwiercić w tym starym
    > kolanku, które zieje dziurą i tam zgrzać.

    Jak to *w* kolanku? Jakaś endoproteza?

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2019-12-15 22:36:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ten co radził rozwiercac kolanko ma endoproteze mózgu.

  • 13. Data: 2019-12-15 22:56:41
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-12-15 o 22:01, r...@k...pl pisze:

    > Teraz zastanawiam się czy nie próbować rozwiercić w tym starym kolanku, które
    > zieje dziurą i tam zgrzać.

    Gdybym miał tak rzeźbić, to zatkałbym resztę kolanka coby wióry nie
    naleciały. Wbiłbym kołek drewniany o odpowiedniej średnicy i wiertłem
    piórowym rozwiercił. Rozmiar takiego łatwo dostosować. Albo otwornicą.

    Robert

  • 14. Data: 2019-12-16 18:58:29
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 15 grudnia 2019 18:29:39 UTC+1 użytkownik r...@k...pl napisał:
    > Urwało się (ukręciło) kolanko jak na fotce:
    > https://i.ibb.co/dLQq9Y6/cut.jpg
    >
    > Wygląda na to, że będę musiał uciąć oba kolanka i zbudować na nowo konstrukcję
    > poczynając od rury wystającej z podłogi.
    > Jako że nigdy tego nie robiłem i nie mam zgrzewarki pojawia się pytanie - czy
    > jest jakaś technologia, aby zgrzał tylko "coś" na tę rurę wystającą z podłogi i
    > pociągnąć wężyk do grzejnika (zaworu) -- czy trzeba koniecznie rzeżbić te
    > kolanka na nowo? (trochę mało miejsca...)

    Zgrzewaj od nowa. Zgrzewanie to najprostsza możliwa technologia. Pamiętać
    musisz tylko o dwóch rzeczach - zgrzewane elementy muszą być czyste/suche
    i jak złączysz już dwa elementy to NIE MOŻESZ ich już w osi przekręcać.
    Czyli musisz od razu zacząć równo. Na XX dziesiąt zgrzewów nie ciekł mi
    ani jeden. Jedna z najłatwiejszych technologii :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 15. Data: 2019-12-16 21:08:29
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Ten co radził rozwiercac kolanko ma endoproteze mózgu.

    Myślisz, że PeŁo przywróci ci ubecką emeryturę, którą obecny rząd ci
    zabrał na mocy ustawy dezubekizacyjnej?

  • 16. Data: 2019-12-16 22:48:26
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 15 Dec 2019 21:59:19 +0100, w <qt66r7$pte$1@dont-email.me>, ToMasz
    <t...@p...fm.com.pl> napisał(-a):

    > co? Jakie siły spowodowały takie rozerwanie?

    Stosunkowo niewielkie. Próba odkręcenia zaworu, złączka się wysmykła i
    ukręciła.

    > właśnie mam "kłaść rurki" w nowym mieszkaniu. wychodzi ze teraz juz
    > tylko plastiki. mam się bać? Robić w żelazie? miedzi? pexie?

    To instalacja sprzed 20 lat -- czyli podobno solidna, tak? :)
    To raczej peszek, a nie tandetność materiału.

  • 17. Data: 2019-12-16 22:52:24
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 15 Dec 2019 22:22:22 +0100, w <s...@f...lasek.waw.pl>,
    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(-a):

    > Tego robionego pierwszy raz w życiu?

    Do takiego człowiek przykłada się z największą możliwą starannością :)

    > Naturalną kolejnością jest w tym przypadku pozgrzewanie i poskręcanie
    > wszystkiego do kupy, a dopiero na samym końcu zgrzanie z rurą sterczącą
    > z podłogi i skręcenie z grzejnikiem. Brak miejsca zupełnie przy tym nie
    > gra roli. Jest też okazja, by poćwiczyc operacje na osobnych krótkich
    > kawałkach rury, zanim się zamontuje cały zestaw.

    No i wyszło, że tak zrobiłem.
    Nawet chyba nic nie zepsułem i wszystko zadziałało.

    PS. Mimo, że odsączyłem wodę z rury sterczącej z podłogi, to przy nagrzewaniu
    reszta wody zagotowała się i finalna część zagrzewała się w towarzystwie
    tryskającej wody. Ale działa :)

  • 18. Data: 2019-12-16 22:54:21
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 15 Dec 2019 22:27:19 +0100, w <s...@f...lasek.waw.pl>,
    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(-a):

    > Jak to *w* kolanku? Jakaś endoproteza?

    Usunąć/rozwiercić część rury, która po ukręceniu została w kolanku.
    Włożyć nową rurkę i zagrzać.
    Ale zrezygnowałem -- brak sprzętu :)

  • 19. Data: 2019-12-16 22:58:12
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 15 Dec 2019 19:17:36 +0100, w <5df678c1$0$507$65785112@news.neostrada.pl>,
    Robert Wańkowski <r...@w...pl> napisał(-a):

    > Jak teraz zaraz bo zimno to wężyk z marketu, jeszcze są otwarte. :-)

    Dało się wytrzymać :)
    Specjalista w OBI pokazał mi jakiś sprzęcior do takiego łączenia, ale sobie
    odpuściłem.

    > A na zawsze to zgrzać od nowa. W marketach też wypożyczali.

    Wypożyczenie zgrzewarki w OBI to 5zł/dzień.
    Taniocha. Skorzystałem.

  • 20. Data: 2019-12-16 23:13:51
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    > pociągnąć wężyk do grzejnika (zaworu) -- czy trzeba koniecznie rzeżbić te
    > kolanka na nowo? (trochę mało miejsca...)

    Zgrzewanie rur PP wymaga wprawy. Niby to takie proste, ale jak się
    samemu spróbuje, to okazuje się, że jak się wciska rurę w kolanko (czy
    inną kształtkę) za długo, to plastik formuje "piękną" kryzę zawężającą
    przepływ. Jak się przed stwardnieniem manipuluje zgrzewanymi elementami,
    to się uzyska połączenie kiepskiej jakości. Dlatego warto przed robotą
    kupić kawałek rury i kilka najtańszych kształtek i poćwiczyć. Zrobione
    własnoręcznie połaczenia można przeciąć i zobaczyć, jak wyszło. Do
    cięcia można kupić nożyce do rur albo ciąć kątówką na wolnych obrotach.
    Jacek