  • 91. Data: 2017-06-18 17:51:03
    Temat: Re: dom autonomiczny
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Poprzedni dal dupy bo nie zdazyl ze zlodziejska sprzedaza gornictwa na ktorej
    skorzystali by niemcy. Ten rzad nie daje dupy, stara sie utrzymac co ma. Jak w kraju
    arabskim budowano dwa wiezowce, fakt ze zajebiste, to pochlonely one roczna produkcje
    stali produkowanej na ziemi. Stal zbrojeniowa wtedy zdrozala. Chinczycy szykuja sie z
    budowa megamiasta o docelowej powierzchni 2/3 powierzchni Polski. Beda potrzebowali
    ogromnych ilosci stali. A zeby zrobic stal potrzebny jest wegiel. Tlumaczyc dalej?

  • 92. Data: 2017-06-18 18:13:39
    Od: Pete <n...@n...com>

> [...]
    ogromnych ilosci stali. A zeby zrobic stal potrzebny jest wegiel. Tlumaczyc dalej?

    Piękny wywód, tylko że nasz węgiel jest najdroższy na ziemi. Więc rząd
    będzie musiał dopłacić do każdej tony chińczykom.
    To się nazywa gospodarka socjalistyczna.

    --
    Pete

  • 93. Data: 2017-06-18 18:34:55
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2017-06-18 o 13:01, Budyń pisze:
> [...]
    1946_roku

    > no wlasciwie masz racje, z taką znajomoscią historii to mnie sie dyskutowac nie
    chce.

    Rzeczywiście nie ma co dyskutować.

    Jeśli uważasz, że ostatnia nasza obecność w bloku wschodnim była przez
    nas chciana i ktoś się nas pytał o zdanie, czy chcemy mieć wojska
    sowieckie u nas, to rzeczywiście szkoda czasu na dyskusję.

    Teraz też nikt nas się nie będzie pytał, czy chcemy zostać "przytuleni"
    przez Moskwę.

    A tym się właśnie skończy polityka zależności od paliw kopalnych, które
    importujemy głównie ze wschodu.

    M.

  • 94. Data: 2017-06-18 18:48:35
    Od: "M." <...@n...pl>

    > W Polsce jest okreslona ilosc pieniedzy. Zeby bylo ich w sam raz pilnuje bank
    centralny, rzad, chujnia. Zeby kupic wegiel w australii trzeba miec pieniadze. Mozesz
    zaproponowac sposob w jaki rzad mialby zdobyc pieniadze na zakup wegla zapewniajacy
    pokrycie zapotrzebowania energetycznego kraju? Zgodzisz sie zeby benzyna byla po 15
    zlotych za litr jesli by sie okazalo za mamy albo na zakup za granica wegla albo
    ropy?

    Nikt nie mówi o tym, że z węgla zrezygnujemy z dnia na dzień.

    Gdybyśmy dzisiaj przyjęli strategiczną decyzję o rezygnacji z węgla, to
    odejście będzie trwało jakieś 20-30 lat (może nawet 50 lat).

    Na początek z dwóch stron równania (popyt-podaż) należałoby zadbać o
    zmniejszenie części popytowej. Gdyby odchodzących górników
    przekwalifikowywać na specjalistów od termomodernizacji (tych od
    wykonywania dociepleń) to każda dopłacana do nich złotówka zmniejszałaby
    przyszłe zapotrzebowanie na węgiel.

    Tutaj coś na ten temat (dla tych, którzy lubią sie babrać w polityce
    zwracam uwagę, że to tekst z 2015r. i krytyka poprzedniego rządu)

    http://ziemianarozdrozu.pl/artykul/2977/wciaz-jeszcz
    e-potrzebujemy-gornictwa-ale-nie-zakonserwowanego-st
    atus-quo

    Nikt nie twierdzi, że będzie łatwo. Ale im dłużej w czasie odwleczemy
    zmiany, tym te zmiany będą boleśniejsze.

    A tak przy okazji prawdopodobnie decyzja Trumpa o wyjściu z porozumienia
    paryskiego to będzie w dłuższej perspektywie gwóźdź do trumny dla
    polskich kopalń (polskich spółek energetycznych, które zostały zmuszone
    do kupna kopalń). Ceny węgla spadną, bo w USA jest rewolucja łupkowa i
    nie buduje się nowych elektrowni węglowych, więc trzeba będzie gdzieś
    się pozbyć taniego węgla.

    M.

  • 95. Data: 2017-06-18 19:04:49
    Od: Budyń <b...@g...com>

    To ja cie nieco naprowadze - w 2003 odbylo sie pewne referendum. Zgadnij czego
    dotyczylo.

    b.

  • 96. Data: 2017-06-18 21:03:42
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Skad wiesz ze bedziemy eksportowali wegiel? Na razie produkcja jest zbilansowana z
    krajowym zuzyciem. Poza tym co to znaczy ze bysmy doplacali do wegla chinczykom? Nie
    wiem jak w tej chwili ale niedawno "doplacalismy" kilka procent w stosunku do ceny
    swiatowej wegla. Jesli w zwiazku z chinska inwestycja zrobi sie zapotrzebowanie na
    wegiel i wegiel na gieldach zdrozeje to przestaniemy doplacac kilka procent do wegla.
    Nasz wegiel nigdy nie bedzie dotowany pod warunkiem ze nie bedzie eksportowany. Mamy
    go po kosztach wlasnych. Mamy pecha ze koszty wlasne sa zblizone do czyjejs ceny z
    zyskiem. Ale jesli wykorzystujemy go tylko dla siebie to jego cena nie ma zadnego
    znaczenia pod warunkiem ze nie jest znaczaco wyzsza od swiatowej. Znaczaco todwa razy
    a nie 5%. Grupa budowlana to i przyklad bedzie budowlany. Sporo ludzi wykonuje pewne
    prace przy budowie i wykanczaniu samemu. Ktos zarabia np 40 zlotych na godzine i sam
    robi przy budowie prace za ktore trzeba zaplacic 30 zlotych za godzine. Robi i takie
    po 13 zlotych, jakies sprzatanie, ukladanie desek, rozladunek czegos. Z ekonomicznego
    punktu widzenia w takiej sytuacji praca wlasciciela to bzdura. Ale i tak prawie
    wszyscy to robia. Wytlumaczenie jest proste. Ma taki wlasciciel okreslona ilosc
    pieniedzy zarobiona po 40/godz i wiecej miec nie beda. Gdyby sam nie pracowal darmo u
    siebie to by budowa trwala duzo dluzej. Jak pracuje sam u siebie to dom nie bedzie
    nic drozszy pomimo ze prace za ktore placil by 13 zlotych za godzine robil majac
    gdzies indziej 40 zlotych za godzine. Jak sie robi tylko dla siebie to jakis skladnik
    zrobiony samemu moze byc troche drozszy niz kupiony gdzies indziej i nie ma to
    zadnego znaczenia na koncowy efekt ekonomiczny. U nas koncowym efektem ekonomicznym
    jest prad kilka razy drozszy od wegla potrzebnego do jego wytworzenia.

  • 97. Data: 2017-06-18 21:16:42
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Dlaczego chcesz wygaszac kopalnie? Chinczycy megamiasto chca budowac kilkaset lat. Za
    50 lat to oni beda sie dopiero rozkrecali. Bum na rynku weglowym zacznie sie wtedy
    kiedy Ty bedziesz chcial zamykac kopalnie. Oczywiscie do tego czasu wegiel bedzie
    systematycznie drozal i bedzie go mial tylko ten co bedzie mial na niego kase albo
    ten co bedzie mial wlasny.

  • 98. Data: 2017-06-18 21:29:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Tak przy okazji. Czy sprawdziles dzisiejsza swiatowa cene wegla energetycznego i
    porownales go z cena wegla energetycznego wydobywanego w kraju? Pewno nie. Dzisiaj
    wegiel bez podatkow i transportu i ubezpieczenia jest po 80dolarow za tone. Polski
    wegiel energetyczny bez transportu, ubezpieczenia i podatkow jest po 230 zlotych za
    tone. Troche inaczej oni licza wegiel energetyczny bo placa za energie zawarta w
    weglu ale z grubsza takie 230 zlotych za tone mozna przyjac. To gdzie przy takiej
    cenie widzisz koniecznosc doplacania do wegla? Jak poltora roku temu swiatowa cena
    wegla wynosila 37$/ tone to trzeba bylo kopalniom doplacic. Dzisiaj nie trzeba.

  • 99. Data: 2017-06-18 21:49:21
    Od: Pete <n...@n...com>

> [...]
    wegla wynosila 37$/ tone to trzeba bylo kopalniom doplacic. Dzisiaj nie trzeba.

    Namęczyłeś sie, a ja zadam proste pytanie - czy cena naszego węgla
    uwzględnia koszty wydobycia bez dopłat z budżetu, firm energetycznych i
    ZUSu na wcześniejsze emerytury?

    To już masz odpowiedź, że dopłacając kolejne miliardy będziemy mieli
    nasz, piękny polski węgiel za taką cenę jak węgiel z USA albo Australii.
    Z odbiorem w Hamburgu.

    --
    Pete

  • 100. Data: 2017-06-18 21:50:30
    Od: Pete <n...@n...com>

> [...]
    systematycznie drozal i bedzie go mial tylko ten co bedzie mial na niego kase albo

    Gówno będzie a nie bum. Tani gaz wyprze węgiel z przemysłu.

    --
    Pete