  • 11. Data: 2012-04-28 22:50:40
    Temat: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 28 kwietnia 2012 00:01:07 UTC+2 użytkownik ptoki napisał:
    > Zrobic mozesz samemu ale odebrac powinien to fachowiec.

    Odebrac jak odebrac ale rzucik okiem jakis praktyk powinien na koniec. odbiory zadne
    nie potrzebne, tylko protokól z pomiarow do odbioruu domu
    > -za wykonanie kluczowych elementow i kontrole calosci skasuje sie
    > 3-4kzl.

    3-4tys to za całośc instalacji. kluczowe elementy to sznurowanie rozdzielni a to
    koszt pewie maks 100-200zł jak rozsadnego gościa poszuka
    > -za materiałsy zaplacisz 3-5kzl bo nie bedziesz mial znizek w
    > hurtowni.
    wykonawca i tak sie znizkami nie podzieli a znizki w hurtowni inwestor dostanie
    równiez bez problemu

    > OK. Ale pamietak ze male dzieci do tego dosiegna, wiec jak bedziesz je
    > mial to kup wiaderko zaslepek :)

    A o gniazdkach z "zaślepkami"(zabepieczenia takie ze w jedna dziurke nic dzieciak nie
    da rady włozyc) slyszał?

  • 12. Data: 2012-04-29 17:16:32
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

    Użytkownik "rt" <x...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > planuje zrobic samemu elektryykę w domu i teraz chcialbym sie zapytac
    >
    > - wysokosc gnizdek w pokojach 40 cm od podlogi?
    > - wysokosc gniazdek w kuchni 120 cm ?
    > - wysokosc wlaczników -150 cm?
    > - kable chce puscic od dołu - czy ma to sens?
    > - kable w peszlach czy bez?
    > - czy mozna w pokoju zrobic 3 -4 gniazdka na jednym kablu? w kuchni nie
    > planuje takiego cuda - i czy taki kabelek dawac juz pod osobny
    > bezpiecznik?
    > - czy robi sie teraz puszki czy raczej ciagnie kable do tablicy a puszek
    > praktycznie nie robi? dom z poddaszem uzytkowym

    Powszechnie panuje pogląd, że aby zejść nieco z kosztów instalację
    elektryczną robi się samemu. Jest to mentalność rodem z PRLu, gdzie każdy
    był fachowcem od wszystkiego i kombinowało sie na każdym kroku. Dzisiaj
    zapotrzebowanie na energię elektryczną jest dużo większe, same odbiorniki
    również mocno się różnią. Poprawne wykonanie instalacji elektrycznej przez
    laika jest PRAKTYCZNIE NIEMOŻLIWE !!!! Instalacja wymaga pomiarów. Jeżeli te
    nie są załatwiane ale wykonywane kompleksowo i poprawnie to często wykazują
    błędy nawet po robocie elektryka. Wystarczy złe zdjęcie izolacji i może nie
    przejść testu rezystancji izolacji. Zastanawiam się jak masz zamiar zrobić
    instalację w najtrudniejszym pomieszczeniu czyli w kuchni ? Albo czy
    słyszałeś o strefach w łazience ?

    > - uziemienie - jak zrobic dobre, w garazu jest jeszcze paich to moze wbic
    > tam
    > pret metalowy an 1m i bedzie cacy?

    Uziemienie ma na celu ochronę. Są 3 jej rodzaje:
    - przeciwporażeniowa
    - przeciwprzepięciowa
    - odgromowa
    Jeżeli chodzi o ochronę przeciwporażeniową to zależy od systemu
    elektrycznego. Przy TN-C uziemienie nie ma prawie żadnego znaczenia. Przy TT
    już ma i to zasadnicze. Gdybym miał Ci poradzić to jeden pręt wystarczy
    (często przechodzi nawet pomiary). Ale szpila nie 1 m a 2m, średnica co
    najmniej 16 mm. Po drugie wykop łopatą dół na co najmniej 1,5 m i tam
    dopiero wbij szpilę uziomu.
    Przy ochronie przeciwprzepięciowej uziemienie ma ogromne znaczenia a przy
    odgromowej uziemienie ma ekstremalnie duże znaczenie. Jedna szpila stanowczo
    nie wystarczy. Ale tym też powinien się zając elektryk.

  • 13. Data: 2012-04-29 21:59:42
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 29 Apr 2012 17:16:32 +0200, Ojcow napisał(a):

    > również mocno się różnią. Poprawne wykonanie instalacji elektrycznej przez
    > laika jest PRAKTYCZNIE NIEMOŻLIWE !!!! Instalacja wymaga pomiarów. Jeżeli te

    Ale Ci sie pieprzy. Przez wiekszośc 'fahoffcuf' również.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 14. Data: 2012-04-29 23:35:49
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 28 Kwi, 22:50, Kris <k...@g...com> wrote:

    > A o gniazdkach z "zaślepkami"(zabepieczenia takie ze w jedna dziurke nic dzieciak
    nie da rady włozyc) slyszał?

    Słyszał, widział, używał. Nie lubie ich. Nie sa wygodne. Wole przez
    4-5 lat sie pomeczyc zaslepkami niz cale zycie z tymi plastikowymi
    "kluczami".
    Zreszta nie zawsze daje sie dopasowac samo gniazdko do dobranej przez
    zone oprawki.

  • 15. Data: 2012-04-30 00:22:42
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 29 Apr 2012 14:35:49 -0700 (PDT), ptoki napisał(a):

    > Słyszał, widział, używał. Nie lubie ich. Nie sa wygodne. Wole przez
    > 4-5 lat sie pomeczyc zaslepkami niz cale zycie z tymi plastikowymi
    > "kluczami".

    To słyszał, że dzwonią, ale nie w tym kościele. Chodzi o zabezpieczenia
    takie, że do gniazdka nie włożysz nic do jednej dziurki. Musisz
    jednocześnie do dwóch. Poza tym, czy w erze wyłączników różnicoprądowych ma
    takie zabezpieczenie sens?

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 16. Data: 2012-04-30 00:39:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 29.04.2012 23:35, ptoki pisze:

> [...]
    > "kluczami".
    > Zreszta nie zawsze daje sie dopasowac samo gniazdko do dobranej przez

    Jakimi "kluczami"?

    Nie o takie zaślepki (jak sądzę) chodziło.

  • 17. Data: 2012-04-30 07:46:34
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    wiadomości news:c1.01.3Vgk0Q$15s@mike.oldfield.org.pl...
    > jednocześnie do dwóch. Poza tym, czy w erze wyłączników różnicoprądowych
    > ma
    > takie zabezpieczenie sens?

    co prawidłowo zabezpieczy dorosłego dzieciakowi pewnie moze juz krzywde
    zrobic. Nie raz mnie prad zdrowo potrzepał a różnicówka (sprawna) nie
    wywaliła, dziecku nie zyczę takiej frajdy :)

    b.

  • 18. Data: 2012-04-30 09:56:22
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 30 Kwi, 00:39, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

    > Jakimi "kluczami"?
    >
    > Nie o takie zaślepki (jak sądzę) chodziło.

    A takie.
    Tez widzialem. Nawet mam taka jedna listwe. Tyle ze tania wiec
    zabezpieczenie bardzo ciezko dziala.
    Ale jak sobie przypomne co robilem jak bylem maly to wiem ze na mnie
    ani jedno z tych trzech zabezpieczen by nie zadzialalo poprawnie :)
    Popiescilo mnie tak ze juz sie wiecej "pradu" dluuugo nie
    dotykalem. :)

  • 19. Data: 2012-04-30 20:56:18
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    wiadomości news:c1.01.3Vgk0Q$15s@mike.oldfield.org.pl...
    Poza tym, czy w erze wyłączników różnicoprądowych ma
    > takie zabezpieczenie sens?

    RCD absolutnie nie zabezpiecza przez podłączeniem się do L i N a o to w
    gniazdku najłatwiej,l zwłaszcza dziecku..

  • 20. Data: 2012-04-30 21:06:48
    Od: "k.marciniak" <a...@m...gd.pl>

> [...]
    > przejść testu rezystancji izolacji. Zastanawiam się jak masz zamiar zrobić
    > instalację w najtrudniejszym pomieszczeniu czyli w kuchni ? Albo czy

    Ale pitolisz.

    Instalacja wykonana przez fachowca u brata w domu - całe poddasze
    użytkowe na jednym obwodzie jeśli idzie o gniazdka, i dodatkowo na tym
    samym obwodzie część parteru - ogółem 32 gniazda jednofazowe /po
    zastosowaniu podwójnych gniazdek będzie tego 64 !!!/ na JEDNYM
    bezpieczniku 16 A !!!!!!!!!

    Dodatkowo CAŁA instalacja w domu na JEDNEJ różnicówce - oświetlenie i
    gniazda !!!!!!!!!!

    W rozdzielni jest szyna zerowa ale oczywiście już po różnicówce.

    --
    Krzysiek M.