  • 1. Data: 2013-11-30 18:38:23
    Temat: inteligentne domy - w co wejsc
    Od: i...@a...pl

    witam,

    jakies pare dni temu rozmawialem z kolega, co pewnie bedzie chcial sie
    pobudowac. Mysli, aby dac troche inteligencji swojemu domowi. W jakie
    systemy wejsc aby nie pojsc z torbami?

    Jakie systemy licza sie na polskim rynku i jakie firmy za nimi stoja?

  • 2. Data: 2013-11-30 21:25:11
    Temat: Re: inteligentne domy - w co wejsc
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 30 listopada 2013 18:38:23 UTC+1 użytkownik i...@a...pl napisał:

    > jakies pare dni temu rozmawialem z kolega, co pewnie bedzie chcial sie
    > pobudowac. Mysli, aby dac troche inteligencji swojemu domowi.
    Aby domowi dać komuś tej inteligencji trzeba zabrać
    > W jakie systemy wejsc aby nie pojsc z torbami?
    A co chcesz w tym domu konkretnie za inteligencję: deska od sracza ma się dać za
    pomoca smartphona zamknąć np i sms chcesz dostać jak wody w kibelku nie spuscisz czy
    może normalnie swiatło na podjeżdzie ma się zapalać jak ktoś podchodzi?

  • 3. Data: 2013-11-30 22:36:10
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Jakie systemy licza sie na polskim rynku i jakie firmy za nimi stoja?

    Nie znam się na tym, ale zawsze jak słyszę o inteligentnym domu to mowa
    jest o pierdołach w stylu światło, ogrzewanie...
    Mam wrażenie, że w klasycznym domu niewiele się to przydaje, chyba że
    ktoś ma wszystko sterowane (np: żaluzje, zamki w drzwiach i bramce).

    Też mam zamiar coś takiego wykonać, ale bardziej pod kątem przydatnych
    procedur, typu:
    - wejście do obiektu,
    - wyjście z obiektu,
    - przerwa śniadaniowa,
    - sterowanie czasowe oświetleniem itp.

    Zastanowił bym się raczej co mu się przyda, a nie czym to osiągnąć.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2013-11-30 22:44:57
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 30 listopada 2013 22:36:10 UTC+1 użytkownik Irek N. napisał:

    > Zastanowił bym się raczej co mu się przyda, a nie czym to osiągnąć.
    Kurcze sam się zastanawiam jak to się stało że te Wielkie literki sie losowo
    powstawiały;)
    Skaszaniłem post dokładnie.
    Sorry.

  • 5. Data: 2013-11-30 22:47:37
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 30 listopada 2013 18:38:23 UTC+1 użytkownik i...@a...pl napisał:
    > Jakies pare dni Temu rozmawialem z. Kolega, co pewnie bedzie chcial sie
    > pobudowac. Mysli, ABY dac troche inteligencji swojemu domowi.
    Aby domowi dać inteligencji komus tej inteligencji trzeba zabrac
    > W jakie Systemy wejsc ABY NIE pojsc torbami z?
    Co chcesz w tym domu konkretnie za inteligencję: deska od sracza ma się dać za pomoca
    smartphona zamknąć np i sms chcesz dostać jak wody w kibelku nie spuscisz? Czc moze
    normalnie światło na podjeżdzie się ma zapalać jak ktos podchodzi?

  • 6. Data: 2013-12-01 04:51:36
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    1) zrobić porządny projekt PRZED budową ! Przewidzieć nadmiarowe
    okablowanie - inwestor, który po położeniu tynków sobie "przypominał" o
    alarmie, sterowaniu itp - to groza dla niego samego i wykonawcy.

    2) sprecyzować oczekiwania - co innego jest sterować lampą przed domem,
    a co innego zrobić system, który zrobi całą automatykę (czyli te
    rolety, światło, ogrzewanie i cholera wie co jeszcze) do tego będzie
    mieć multiroom audio, przesył obrazu HD po całym mieszkaniu, integrację
    z alarmem i inne cuda na kiju. A są klienci, którym to mało i jeszcze
    mają życzenie, żeby im podłączyć domofon, żeby do nich dzwonił na
    komórkę, jak są na urlopie...

    2) Bez wiedzy co człowiek chce, nie ma o czym rozmawiać na razie.
    Ale generalnie - żadnych niszowych, zamkniętych systemowo wynalazków.
    Wybierać rozwiązania, do których jest dużo modułów i możliwości
    rozbudowy.
    Gdyby "klient bogatszy", i z tych co właśnie chcą "cudawianki", to
    bym polecał Crestrona (cena masakryczna - ale z systemów, które robiłem,
    te są "nigdy więcej telefonu od klienta z pretensją, że nie działa". A
    możliwości na poziomie cen.
    Niestety w Polsce, to klientami są albo bogacze, albo instytucje :)

    Można też kupić sobie używki na ebay czasem - i sobie poskładać nieco
    taniej. Oczywiście cena systemu zależy głównie od jego skali.

    Podobnie niezłe jest CUE (Czechy).
    Albo w inną mańkę - KNX/EIB.

    Zatem jeszcze raz - system, który jest popularny - jest duży wybór
    komponentów, do programowania którego znajdzie się fachowiec w miarę
    łatwo (inaczej można być zdanym na monopol programisty - znam ten
    problem z drugiej strony, czyli sam byłem takim monopolistą :)

    Nie wytaniać na siłę - montaż systemów "zestaw w pudełku" to właściwie
    wyrzucone pieniądze. Przy najbliższej próbie podłączenia kolejnej
    żarówki okaże się, że nie ma modułu, albo kosztuje majątek, albo w ogóle
    nie da się.

    Za Chiny Ludowe nie stosować rozwiązań opartych na PC (i podobnych) w
    rodzaju Avit. Chyba, że ma się zacięcie do informatyki, żeby to
    kontrolować systematycznie, nie podłącza się istotnych systemów itp.

    Jeśli osobnik ma minimalne wymagania, to wtedy dać jakiś sterownik
    programowalny (przemysłowy) i na nim zrobić. Tyle, że wtedy to nie jest
    Inteligentny Budynek a najwyżej nieco automatyki :)

  • 7. Data: 2013-12-02 22:28:45
    Od: Yorg <y...@p...onet.pl>

    poczytaj np. tutaj: http://www.knxforum.pl/viewtopic.php?f=9&t=116
    Sam obsluguje i programuje KNX w wielkim biurowcu, tutaj sie oplaca, ale
    maly inwestor musi byc albo fanem tego systemu i liczyc sie z kosztami albo
    wlasnie miec kase. Zaleta tego systemu jest to, ze mozna go rozbudowywac
    poczawszy od prostych spraw. Ale z wlasnego doswiadczenia moge powiedziec,
    ze inteligenty dom zaczyna byc interesujacy jak jest wszystko polaczone,
    poczawszy od sterowania swiatlem poprzez ogrzewanie, klime, sterowanieniem
    zaluzjami, sterowaniem audio i video, podlewaniem ogrodka wraz z prognoza
    pogody z portala internetowego itd, itd. A to wszystko kosztuje.
    A swoja droga ja lubie jak ja decyduje kiedy sie zapala swiatlo a nie
    komp...

    Serdecznosci...

  • 8. Data: 2013-12-03 20:05:57
    Od: FTX <s...@g...com>

    On Saturday, November 30, 2013 5:38:23 PM UTC, i...@a...pl wrote:
> [...]
    >
    > systemy wejsc aby nie pojsc z torbami?
    >

    > Jakie systemy licza sie na polskim rynku i jakie firmy za nimi stoja?

    Witam.

    Sam interesuje sie tym tematem od pewnego czasu, gdyz super byloby
    wychodzac/wyjezdzajac z domu uzbroic alarm a system sam zatroszczylby sie o
    wylaczenie wybranych gniazdek, odciecie wody/gazu, opuszczenie rolet, sprawdzenie czy
    okna sa zamkniete, itp.
    Wiem, ze niektorym jest to niepotrzebne, ale w przypadku domu powyzej 200mkw dla mnie
    ma to juz sens bo za kazdym razem obchodzenie domu i sprawdzenie jego stanu przed
    wyjsciem byloby uciazliwe.

    Powstaly otwarte systemy, ktore pozwola nam sterowac sprzetem z roznych standardow.
    http://openhab.org/index.php/start/ oraz
    http://openremote.org/display/HOME/OpenRemote

    Czytalem rowniez sporo ostatnio o ID i niektorzy robia instalacje do sterowania na
    centrali Satel i ich modulach INT-ORS jako wyjscie 230V. Do centrali Satel mozna
    podlaczyc modul KNX i sterowac innymi urzadzeniami w tym standardzie.
    Jesli ktos ma smykalke do programowania i elektroniki to mozna zrobic sterowanie na
    podstawie Raspberry Pi badz Arduino...
    Czytajac archiwum grupy wiem, ze niektorzy z grupy maja zastosowane w swoich domach
    PLC i ogolnie sobie chwalili.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2013-12-05 12:46:58
    Od: Rom MIUI HTC <m...@g...com>

> [...]
    >
    > - przerwa śniadaniowa,
    >
    > - sterowanie czasowe oświetleniem itp.
    >

    > Zastanowił bym się raczej co mu się przyda, a nie czym to osiągnąć.

    Ja wszedłem w Satela na integrze 64, system ciągle rozbudowywany , w ramach hobby co
    jakiś czas coś modernizuję sobie :)

    np.: pomiary temperatury, sterowanie ogrzewaniem, wszystko sterowanie zdalnie lub z
    ładnego wyświetlacza LCD graficznego oraz z smartfona, prosta szybka obsługa dzięki
    poleceniom makra,
    dobry system alarmowy, sterowanie roletami, możliwość ustawiania ciekawych
    zależności, np.: moje rolety aby się zamknęły należy zrobić zwarcie na 3s, a aby się
    otworzyły to na 11s (NICE śliniki radiowe) to nie stanowiło problemu dla Integry.
    Sterowanie podlewaniem, automatyczne włączanie światła przez czujki ruchu w
    określonych godzinach, czujnik zalania wodą np.: jak mokry dłużej niż 30s to wyzwala
    alarm, jak brama otwarta to mruga mi sama optyka sygnalizatora w domu, żeby
    przypadkiem na noc nie zapomnieć zamknąć, czujka wyzwala ruch jak wchodzę do łazienki
    i włącza mi obieg wody ciepłej na 3min, aby odrazu z kranu leciała gorąca woda
    (oszczędność wody, prądu i komfort). Symulacja obecności użytkowników w domu, czyli
    jak uzbroję alarm to każdy dzień tygodnia o innej godzinie podnoszą się rolety i
    opuszczają pod wieczór załącza się samo światło w salonie a później gaśnie. osobne
    sygnalizatory dla różnych stref itp, naprawdę spore możliwości za nieduże pieniądze,
    ewentualnie jak ktoś nie ma kabli to fibaro mogę polecić ale to już spore koszta są,
    fibaro przekaźnik bezprzewodowy ok 200zł a do satela przekaźnik pulsara za 11zł,
    można kupić, ale jeśli chcesz na satelu to musisz mieć przewody,

    sorry, że chaotycznie ale z smartfona piszę.

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2014-04-23 23:36:44
    Od: k...@g...com