  • 31. Data: 2018-09-19 09:38:10
    Temat: Re: kabel grzejny/grzewczy? jak zabezpieczyć na zimę inst.?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    2

  • 32. Data: 2018-09-19 11:03:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > U mnie na wsi - Kaszuby, 20-30 lat temu - też z gazem jeździło się
    > samemu. Co prawda istniała usługa dowozu, ale gaz wtedy droższy więc
    > mało kto brał, poza schorowanymi emerytami.

    Przeszło trzydzieści lat temu też przez dwa lata mieszkłam w domu
    (Warszawa) z gazbutlą. Dzwoniło się do firmy, tak z pół godziny
    trzeba było na to, żeby się dodzwonić. A oni tam wyznaczali termin
    dostawy, zwykle za jakieś dwa tygodnie. Przywozili żukiem. Teraz
    samochodów z butlami gazowymi w ogóle nie widuję. Jak komu potrzeba,
    jedzie na stację benzynową i wymienia pustą na pełną.

    > W Łodzi może inaczej, ale w różnych miejscach różnie bywa.

    W Łodzi chyba wszystko inaczej.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2018-09-19 14:49:32
    Od: l...@g...com

    Ten zawór bezpieczeństwa przy zamarzniętym naczyniu wzbiorczym niekoniecznie by
    zadziałał. Pomijam tu jego niesprawność. Poza tym, kto montuje zawory bezpieczeństwa
    w otwartych układach. No chyba, że tacy, którym zamarzają instalacje. To pewnie typ
    ludzi jeżdźących samochodami z wodą w układzie chłodzenia.

  • 34. Data: 2018-09-19 16:19:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-09-19 o 14:49, l...@g...com pisze:
> [...]
    w otwartych układach. No chyba, że tacy, którym zamarzają instalacje. To pewnie typ
    ludzi jeżdźących samochodami z wodą w układzie chłodzenia.

    Nie przesadzaj. Kiedy jeszcze zajmowałem się wymianą kotłów węglowych to
    czy klient sobie tego życzył czy też nie, obowiązkowo zakładałem zawory
    bezpieczeństwa.

    W bardzo starych instalacjach się nie zakładało, ale w tamtych
    instalacjach były duże średnice rur, a woda krążyła w rurze wznośniej i
    podgrzewała naczynie wzbiorcze. Kotły natomiast montowano w piwnicach.
    Nawet jak w domu była temperatura poniżej zera to instalacja nie
    zamarzała, bo cały czas w niej krążyło ciepło od piwnicy, w której
    pomimo ujemnej temperatury w mieszkaniu, temperatura utrzymywała się na
    plusie, bo ciepło było od ziemi. Zamarznięcia takich układów były
    rzadkością.

    Problemy zaczęły się robić jak zaczęto montować pompy i odchudzać
    instalacje, a domy docieplać od gruntu. Rury cienkie, brak grawitacji,
    brak dodatkowego ciepła od gruntu, nierzadko kotłownia na parterze ze
    względu na brak piwnic. Często do naczynia montowano rurki 1/2" choć
    prawo mówi, że średnica rury wznośnej nie może być mniejsza jak 25mm
    (minimum rura stalowa 1" lub 28mm miedziana). Wszystko przez to, że za
    instalatorstwo zaczęli się zabierać ludzie, którzy nie mieli o tym
    najmniejszego pojęcia. Także i rura odpowietrzająca nie może mieć
    mniejszej średnicy. Niestety pseudohydrauliczy często wyprowadzali
    odpowietrzenia i przelewy rurami 1/2", albo miedzianymi 15mm. Byli też
    tacy co i Pex-em 16mm. Rury stalowe po kilkunastu-kilkudziesięciu latach
    się zapychały i z układów otwartych robiły się układy zamknięte.
    Wielokrotnie widywałem takie naczynia.

    Niestety jeżeli kocioł by zamarzł, a miałby zamontowany zawór
    bezpieczeństwa to próba rozpalenia w nim spokojnie może taki kocioł
    doprowadzić do rozerwania, ponieważ choćby nawet kawałek lodu pływający
    w kotle po prostu zapcha zawór bezpieczeństwa podczas, gdy woda zaczyna
    parować i się przegrzewać w kontakcie z blachą. Rozmrażanie takiego
    kotła jest operacją naprawdę niebezpieczną, którą może przypłacić życiem
    każdy, kto nie ma pojęcia co tak naprawdę dzieje się w kotle.

  • 35. Data: 2018-09-19 17:07:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak widzisz dorobil nizej ideologie do marnego klamstwa. Za pol roku jak bys sie
    przypomnial to napisze ze nie przy piecu ani w pomieszczeniu obok ale na strychu.

  • 36. Data: 2018-09-19 17:17:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zablokowales google na godzine i znalazles informacje. Ciekawe dlaczego jak wczesniej
    wiedziales ze w starych domach z instalacja grawitacyjna nie zamarza albo jest to
    zjawisko rzadkie to kazales lac glikol z woda pol na pol zeby temperatura zamarzania
    byla na poziomie -40°C. Tez sie wyprzesz jak z chlebem wodnym ze to nie ty pisales?

  • 37. Data: 2018-09-19 17:24:07
    Od: l...@g...com

    Rura bezpieczeństwa, wg dawniejszej terminologii wznośna, jeśli zastosujesz
    miedzianą, powinna mieć średnicę zewn. 35mm, przy gr. ścianki 1,5mm. Wiem, że
    instalatorzy montują fi 22 lub 28mm ale to niezgodne z normą.

  • 38. Data: 2018-09-19 20:50:13
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 19 września 2018 09:09:18 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Pracuję  w tych branżach zawodowo ponad 30 lat i posiadam wszelkie,
    > wymagane uprawnienia, ale co najważniejsze to duże doświadczenie.

    Beret z antenka przez te 30 lat nadzorowania wszystkiego prawie(tak wynika z Twoich
    postów) nosiłeś systematycznie czy tylko od święta?

  • 39. Data: 2018-09-19 21:43:00
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Zenek!
    informacji ze zamiast opasek drutem byly okrecone konce wezaawe skarpetki na
    rozbieranej randce. W opowiesci dziwnej tresci brakuje, zeby jeszcze bardziej . Nikt
    sam butli z gazem nie wozi bo w cenie wymiany jest dostarczenie i wymiana. Zaden
    normalny wymieniacz butli nie dokreci reduktora jak nie bedzie wlasciwego wezyka bo w
    razie czegos on bedzie odpowiadal. Mysl, to nie boli.

    Nie wszyscy maję gaz w rurkach.A nad tymi, którzy go kupują w bańkach nie ma
    kontroli.ŻADNEJ.I czasem taką manianę odwalają, że głowa mała.I nikt ich nie
    kontroluje, bo nie ma takiej możliwości.Czasami tylko ktoś spyta kogoś mądrzejszego,
    np dlaczego się lepiej pali jak się okno otworzy...Albo dlaczego mnie głowa boli jak
    dużo gotuję...
    Ale nawet wtedy można tylko wytłumaczyć i uciekać. Sankcji nie ma.
    Pozdro.a bo mi to.

  • 40. Data: 2018-09-19 22:00:47
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-09-19 o 17:24, l...@g...com pisze:
    > Rura bezpieczeństwa, wg dawniejszej terminologii wznośna, jeśli zastosujesz
    miedzianą, powinna mieć średnicę zewn. 35mm, przy gr. ścianki 1,5mm. Wiem, że
    instalatorzy montują fi 22 lub 28mm ale to niezgodne z normą.

    Rura bezpieczeństwa i rura wznośna to są dwie różne rury. W przypadku
    kotłów o mocy do 25kW rura wznośna może pełnić także rolę rury
    bezpieczeństwa. Powyżej tej mocy kotła, do naczynia wzbiorczego muszą
    być poprowadzone dwie rury: jedna to rura wznośna, a druga to rura
    bezpieczeństwa.

    Poza tym gdzie wyczytałeś, że jeżeli rura jest miedziana to musi mieć
    średnicę 35mm? Skąd masz takie informacje?

    Oczywiście średnice rur wznośnej i bezpieczeństwa zależą od mocy kotła,
    ale ich średnica nie może być mniejsza jak 25mm dla kotłów do 25kW.
    Jeżeli moc kotła jest większa, wtedy rury te muszą mieć większą
    średnicę, które liczy się wg wzorów podanych w normach:

    Średnica wewnętrzna rury wznośnej [mm] = 5,23 * Pierw 3 stopnia z mocy
    kotła, lecz nie mniej jak 25mm

    Średnica wewnętrzna rury bezpieczeństwa [mm] = 8,08 * Pierw 3 stopnia z
    mocy kotła, lecz nie mniej jak 25mm