  • 191. Data: 2009-11-20 11:48:59
    Temat: Re: kominek z plaszczem wodnym czy bez?
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:he5o9u$j4e$1@news.interia.pl...

    > Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > Bedzie, widac to na wykresie temp. sciany.

    Ja bym zaczal od tego jaka wentylacja grawitacyjna wywiewa 70% ciepla -
    otwarte okna? A 30% zostaje na sciany, okna, drzwi zewnetrzne dach, i do
    ziemi?

  • 192. Data: 2009-11-20 13:57:53
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    Krzemo wrote:

> [...]

    To jest znacznie prostsze niż wszelkie kombinacje tu przedstawiane.
    Mamy dwa tak samo zaizolowane klocki.
    Jeden zawiera w środku powietrze, drugi żelazo.
    Obydwa podgrzane do tej samej temperatury,
    czyli różnica temp. zewn. i wewn. dla obu taka sama.
    W obu przypadkach najwyższa temperatura będzie w środku
    i ciepło będzie płynąć na zewnątrz.
    Jedyna różnica będzie taka że żelazny będzie wolniej obniżał swoją
    temperaturę, ponieważ więcej ciepła miał zakumulowane jako całość.
    I jednocześnie wolniej podnosił przy tej samej dostarczonej mocy do
    ogrzania.

    pzdr
    Marek

  • 193. Data: 2009-11-20 18:02:06
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Marek K" <m...@W...kappa.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >temperaturę, ponieważ więcej ciepła miał zakumulowane jako całość.
    >I jednocześnie wolniej podnosił przy tej samej dostarczonej mocy do

    To ze oba sie wychlodza to my wiemy. Istnieje tylko niezgodnos pogladow co
    do roli sciany zewnetrznej. Czy ta sciana bedzie izolatorem, czy
    przewodnikiem. Ten temat to po czesci kontynuacja innego watku w ktorym Adam
    udowadnial, ze wylaczone ogrzewanie podlogowe prawie na caly dzien zapewni
    optymalny komfort cieplny wewnatrz w okresie niegrzania. Doszlismy do tego,
    ze podlogowka nie jest w stanie zgromadzic tyle energii i szukamy jej (nie
    wszyscy) w min. scianach zewnetrznych oddajacych cieplo do wnetrza a nie na
    zewnatrz w miare studzenia sie wnetrza domu. Prezentowany poglad oddawania
    ciepla do wnetrza zaklada najwyrazniej ucieczke innymi niz sciany zewnetrzne
    drogami.
    A zatem Twoj przyklad jest nieprawidlowy, bo klocek z zelazem nie ma
    wentylacji. :-DD

    Pozdro.. TK

  • 194. Data: 2009-11-20 18:12:32
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Ja bym zaczal od tego jaka wentylacja grawitacyjna wywiewa 70% ciepla -
    > otwarte okna? A 30% zostaje na sciany, okna, drzwi zewnetrzne dach, i do
    > ziemi?

    Naprawde chcesz po raz kolejny ogladac wyniki obliczen? :-) Obliczeniowych
    zyskow z posiadania okien od poludnia i zachodu mimo, ze moj solar przez
    trzy ostatnie tygodnie praktycznie stoi bo ciagle pada? :-)
    Gdzies wczesniej Adam z Marko1 chyba nawet zgodzili sie, ze otwarcie w
    mrozny dzien drzwi to straty tylko na wentylacji, znaczy zwiekszenia jej
    chwilowego ciagu czy jakos tak. Byly nawet obliczenia. Nie pytalem juz, czy
    rozmiar drzwi ma znaczenie, czy tylko wielkosc kratki kominowej. No chyba ze
    cos pokrecilem. Poki co niezle jest. :-)

    Pozdro.. TK

  • 195. Data: 2009-11-20 19:19:30
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > czy rozmiar drzwi ma znaczenie, czy tylko wielkosc kratki kominowej. No
    > chyba ze cos pokrecilem. Poki co niezle jest. :-)

    Faktycznie, miszczostfo odchodzi....

  • 196. Data: 2009-11-20 20:57:47
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    Maniek4 wrote:

    > Ten temat to po czesci kontynuacja innego watku w ktorym Adam
    > udowadnial, ze wylaczone ogrzewanie podlogowe prawie na caly dzien zapewni
    > optymalny komfort cieplny wewnatrz w okresie niegrzania.

    Wszystko zależy od tego, jaki zakres temperatur uzna się za komfort cieplny.

> [...]
    > drogami.
    > A zatem Twoj przyklad jest nieprawidlowy, bo klocek z zelazem nie ma

    Jeśli założymy istnienie rekuperacji nadal jest poprawny ;)

    pzdr
    Marek

  • 197. Data: 2009-11-20 21:19:13
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 20 Lis, 02:29, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Czyli masz komin. :-))

    Jeden. Gdybym chcial miec normalnie funkcjonujaca wentylacje
    grawitacyjna i kotlownie - musialbym miec dwa dodatkowe.

    > Nie wiem skad bierzecie takie marketingowe ceny kominow. Ja mam 4 szt. i
    > wszystkie pewnie tyle kosztowaly.

    Hohoho :) Cena 2-3k pln za komin to cena najtanszego z mozliwych,
    murowanych z cegiel. Gora klinkier. Sam klinkier na moj malutki komin
    kosztowal 1,2k pln. A gdzie dol (cegly), gdzie droga zaprawa do
    klinkierow? 3k pln za 4 kominy ? Teraz to przesadzasz w druga
    strone :-)

    > To cieplo w scianach sprawia tylko tyle, ze najpierw ono zostanie oddane na
    > zewnatrz opozniajac studzenie pomieszczenia nic poza tym.

    A wiec jednak trzeba wliczac akumulacje tych scian - skoro opozniaja
    studzenie srodka ;-) Marko1a byl innego zdania :)

    [...]
    > A swoja droga ciekawe ktoredy ucieka Ci pozostale 88% ciepla. Dach masz
    > ocieplony dobrze jak pamietam, posadzke tez. Oknami? :-) Zaraz dojdziemy do

    Dokladnie to tak:

    Drzwi i bramy - 7%
    Okna - 18%
    Podloga w piwnicy - 6%
    Sciana przy gruncie - 3%
    Sciana zewnetrzna - 15%
    Dach - 11%
    Cieplo na wentylacje - 37% (mam zalozona dosc niska sprawnosc reku i
    duzo wymian - w praktyce bedzie duzo mniej)

> [...]
    > Skoro to tylko 12% to i tak bardzo malo. Zakladajac rachunki na poziomie
    > 3000zl to przez sciany ucieknie Ci 360zl w ciagu roku. Jak do ocieplenia
    > dolozyles powiedzmy 1000zl (oby) a roznica miedzy rachunkami przy cienszym
    > ociepleniu bedzie rzedu 150zl za sezon, to ocieplenie zwroci sie po ok. 7
    > latach. A pozniej to i tak tylko 150zl (zakladam stalosc cen, bo cos zalozyc
    > trzeba) za sezon, czyli jakies 50 Tyskich i srednio ok. 22zl/miesiac po 7
    > latach. Bo ja wiem, czy rzeczywiscie warto, grzejac do tego pompa ciepla,

    Ja juz to liczylem przynajmniej pare razy tutaj. Oplaci sie :) Gdyby
    sie nie oplacilo nie robilbym tego. Gdyby tak do wszystkiego
    podchodzic to w dachu mialbys 5cm welny, na scianach 2cm styro, a
    posadzka lezalaby bezposrednio na gruncie. Jak sie robi dom
    energooszczedny to sie ociepla wszystko jak najgrubiej - i tak ja
    wlasnie czynie :) Styropian obecnie kosztuje 75 pln / m3, glupcem jest
    ten co nie ociepla grubiej przy takiej cenie styro !

    > gdzie zakladane rachunki maja byc jeszcze nizsze? Ostatnio lansowac sie
    > zaczyna 30cm styro. Umozliwi to obnizenie rachunkow pewnie do 20zl/mies. z
    > ocieplenia sciany po 20 latach. Rewelacja.
    > Ide spac. Dobranoc.

    A jakbym Ci napisal, ze w tak ocieplonym domku na bezobslugowe
    ogrzewanie wydasz 800 pln / rok, a budujac "standardowo" - wydalbys te
    3-3,5k pln ? Roznica w inwestycji naprawde nie jest az tak duza - na
    elewacje z ociepleniem w scianie 2W wywalasz np. 20k pln z czego na
    najwazniejsza dla energooszczednosci rzecz - styropian - jakies np. 2k
    pln. To jest 1/10. Doloz jeszcze tysiaka - zwroci sie raz dwa :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 198. Data: 2009-11-20 21:30:17
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 20 Lis, 08:15, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > I jakie to ma znaczenie? W normalnych warunkach sciany zewnetrzne nie oddaja
    > ciepla do wewnatrz w okresie grzewczym. Sciany niestety schladzaja dom.

    To oblicz sobie pojemnosc cieplna powietrza ktore znajduje sie w
    pomieszczeniu, potem sprawdz jak szybko ta marna ilosc ciepla zostanie
    wywiana do komina. Gdyby tylko powietrze i posadzka (przy ogrzewaniu
    podlogowym) "trzymaly" cieplo to rzeczywiscie po godzinie czy dwoch
    byloby zimno. A nie jest. Znam domy, w ktorych w ciagu DOBY
    temperatura spada o 0,5st C ! Po wylaczeniu ogrzewania samo powietrze
    ochlodziloby sie w ciagu paru minut do zewnetrznego.. Pewnie, ze
    wiekszosc ucieka na zewnatrz, bo tam mamy obliczeniowe -20st, co nie
    znaczy ze czesc oddawana jest tez do srodka.

    > Ojej, a gdzie tak zalozylem, moje Ty sloneczko?

    Yyyy sorry ale ja nie z tych - podobno sa takie specjalne bary - moze
    tam sprobuj ;)

    > Tak, a jak domem bedzie balon to szpilka Ci go zrujnuje - po co takie
    > debilne dywagacje a la fizyka przedszkolaka?

    Debilne? Ja mysle ze taka sytuacja wystepuje w duzej wiekszosci
    budowanych domow. Mrozna zima - to chyba mozliwe nie ? Spieprzona
    wentylacja - to niestety poki co jeszcze standard (spieprzona = czytaj
    grawitacyjna). Dobre ocieplenie - no tu rzeczywiscie czasem jest
    marnie - ale nie trzeba pol metra styropianu zeby efekt byl widoczny.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 199. Data: 2009-11-21 00:31:22
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > kosztowal 1,2k pln. A gdzie dol (cegly), gdzie droga zaprawa do
    > klinkierow? 3k pln za 4 kominy ? Teraz to przesadzasz w druga

    A ja wiem czy tak znowu przesadzilem? Nie wiem ile teraz kosztuje cegla,
    moja nie byla droga. Klinkier tez nie kosztowal 2zl/szt. i zaprawy do
    klinkieru nie uzywalem. Za to uzywalem cementu bez popiolu, plastyfikatora,
    wody, barwnika i to wszystko. Nie chce strzelac tu bez sensu, ale na jeden
    komin poszla mi ok. jedna paleta pelnej cegly, a na wszystkie kominy
    klinkieru jakies 1,5 palety. Klinkier mniej wiecej pamietam, z cegla pelna
    moglem troche sie walnac, bo nie tylko na kominy szla, ale tak to jakos
    bylo. Mozna sobie policzyc przy dzisiejszych cenach i srednie zuzycie pelnej
    cegly. Dzis mi sie juz nie chce.

    > A wiec jednak trzeba wliczac akumulacje tych scian - skoro opozniaja
    > studzenie srodka ;-) Marko1a byl innego zdania :)

    Nie pamietam co tam pisal Marko dokladnie, ale to wydaje mi sie dosc
    oczywiste. Zanim sciany zaczna studzic pomieszczenie, to najpierw same musza
    ostygnac. Prawda jest taka, ze ta wymiana nastepuje caly czas a im zimniej
    na zewnatrz tym szybciej. Im wiecej energii zgromadzonej w scianach tym
    wolniej wystygna. Ale to jest cos za cos, bo te energie trzeba bedzie im
    oddac, a to tez potrwa dluzej.

> [...]
    > podchodzic to w dachu mialbys 5cm welny, na scianach 2cm styro, a
    > posadzka lezalaby bezposrednio na gruncie.

    E no bez przesady. Ja napisalem porownawczo w stosunku do cienszego
    ocieplenia a nie praktycznie jego brak. :-)

> [...]
    > wlasnie czynie :) Styropian obecnie kosztuje 75 pln / m3, glupcem jest
    > ten co nie ociepla grubiej przy takiej cenie styro !

    No tak, ale ile tego styro? 10cm malo, 20 no juz jakos robi wrazenie, 30
    bedzie dobrze? 50cm tez cos nam zaoszczedzi, metr jeszcze wiecej, no to moze
    od razu ze 2m. Nie wiem ile bedzie dobrze. Nie tak dawno temu uwazano i
    pisano artykuly w Muratorach i nie tylko, ze wiecej jak 8cm bywa dyskusyjne
    ekonomicznie i nie przynosi juz takich oszczednosci. Pamietam jak dzis, bylo
    to z 10 lat temu, kiedy sam przygotowywalem sie malymi krokami do budowy.
    Dzis okazuje sie, ze i 20 moze byc malo, a klimat sie nie zmienil. Rozumiem,
    ze jak styropian jest tani to mozna go lepic wiecej, ale jak stanieje cegla
    to kominow wyzszych nikt nie bedzie przeciez budowal. Wg. jakichs unijnych
    norm standardem w zeszlym roku podobno powinno byc 15cm. Slyszalem to przy
    okazji dotacji do ocieplen blokow. Wszyscy hura, znaczy tak bedzie git.
    Skoro nawet w uni tak mowia znaczy polski chlop nie bedzie glupszy i
    przyklei 20, co tam. Za pare miesiecy okazuje sie, ze zarowki sa do d. i
    trzeba je wycofac. Dalej nawet telewizory kineskopowe tez duzo pradu ciagna
    o ironio. I co? Unia jest be, ale styropian cacy. Czkam tylko jak wymysla
    50cm, naprawde. Zawsze jest na czym zarobic. Ludzie sie pasjonuja promilami
    osczednosci a wiecej na paste do butow wydaja i to nikomu nie przeszkadza.
    Raptem okazuje sie, ze tysiac zlotych moze sie zwrocic po 7 latach to warto.
    A tym tysiacem mozna obrocic raz w miesiacu i miec z niego powiedzmy dwie
    stowki jak sie pomysli, razy 12 miesiecy i mozna odklejac styropian po
    centymetrze przez te kolejne 7lat. Ta budowlana apteka juz mnie nawet nie
    smieszy a nudzi najnormalniej. Jak przeczytalem Marko podajacego liczby co
    do zlotowki to naprawde zastanawiam sie czy ludzie nie maja innych zajec.

    > A jakbym Ci napisal, ze w tak ocieplonym domku na bezobslugowe
    > ogrzewanie wydasz 800 pln / rok,

    No ciekawe, ciekawe. Pozyjemy zobaczymy. Gasper jakos nieszczesliwie nas
    opuscil i brak kolejnych rewelacji po podlogowce utrzymujacej temp. w domu
    przez 12 godzin a i tak nie bylo mowy o 800zl a wiecej.

> [...]
    > najwazniejsza dla energooszczednosci rzecz - styropian - jakies np. 2k
    > pln. To jest 1/10. Doloz jeszcze tysiaka - zwroci sie raz dwa :)

    Doloz jeszcze dwa a zaczna sie zwracac zanim je wydasz. :-DD
    Ja jak na razie widze gore styropianu na scianach, gore welny na dachu,
    setki metrow rury w ziemi, nie wiem ile glikolu, ale pewnie duzo, wentylacje
    mechaniczna, rekuperator, kominek z plaszczem, kilka pomp CO, pompa ciepla,
    cudaczna instalacja elektryczna, o czym zapomnialem? To wszystko ma byc
    tanio, oplacac sie i warto? Wydales gore pieniedzy, ciagle nie mieszkasz a
    jeszcze kto wie czy nie najdrozsze przed Toba. A wiekszosc z tego na poczet
    przyszlych oszczednosci. Walizka pieniedzy, ciekawe kiedy sie zwroci, ale co
    ja Ci bede. Zainwestuj te walizke a moze nigdy nie bedziesz musial
    oszczedzac. :-)

    Pozdro.. TK

  • 200. Data: 2009-11-21 00:35:43
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Maniek4 wrote:

    >Wszystko zależy od tego, jaki zakres temperatur uzna się za komfort
    >cieplny.

    Zlota mysl. :-)

    >Jeśli założymy istnienie rekuperacji nadal jest poprawny ;)

    Ale rekuperator to tez nie 100% sprawnosci, wiec jednak. :-))

    Pozdro.. TK