  • 1. Data: 2010-03-31 07:08:30
    Temat: ogrzewanie co - grzejniki i rury PEX ??
    Od: "volv" <v...@p...onet.pl>

    Czy do zasilania grzejników mozna użyc rur PEX, piec uniwersalny CO (wegiel,
    drzewo)
    Jakie sa wady zalety ??

    volv

  • 2. Data: 2010-03-31 07:39:56
    Temat: Re: ogrzewanie co - grzejniki i rury PEX ??
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    volv pisze:
    > Czy do zasilania grzejników mozna użyc rur PEX, piec uniwersalny CO (wegiel,
    > drzewo)
    > Jakie sa wady zalety ??
    >
    > volv

    Zagotowanie wody - z tego co mówili moi instalatorzy to dość ryzykowne
    bo ryzyko zagotowania wody w piecu jest realne a wtedy rury mogą tego
    nie wytrzymać - choć one mają dość dobre parametry 95 st C przy
    normalnej pracy i 110 przy krótkotrwałej - a ile ta krótkotrwała wynosi ????

    Ariusz

  • 3. Data: 2010-03-31 11:17:44
    Od: QbaB <q...@g...com>

    On 31 Mar, 09:39, Ariusz <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > nie wytrzymać - choć one mają dość dobre parametry 95 st C przy
    > normalnej pracy i 110 przy krótkotrwałej - a ile ta krótkotrwała wynosi ????

    A z zalet to brak łaczęń w ścianach czy pod posadzką.
    Jeżeli piec posiada jakąś automatyke to ryzyko zagotowania jest małe.

    Pzdr
    QbaB

  • 4. Data: 2010-03-31 20:14:05
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 31 Mar, 09:08, "volv" <v...@p...onet.pl> wrote:
    > Czy do zasilania grzejnik w mozna u yc rur PEX, piec uniwersalny CO (wegiel,
    > drzewo)
    > Jakie sa wady zalety ??

    oczywiście że można pod warunkiem odpowiedniego zabezpieczenia
    instalacji a
    anjaodpowiedniejszym zabezpieczeniem w tym przypadku będzie
    zastosowanie
    pomiędzy kotłem a instalacją wymiennika ciepła (np płytowego) który
    skutecznie uniemożliwi zagotowanie wody w rurach PEX, ewentualne
    uderzenia
    pary itp zjawiska oraz umowzliwi wykonanie instalacji w niezawodnym i
    korzystym układzie azmkniętym (grzejniki panelowe, podłogówka), a
    obiegu
    kotłowehgo w biezpiecznym układzie otwartym gdzie np naczynie
    wzbiorcze
    (zbiornik wyrównawczy) będzie mogło byc w najwyższym punkcie kotłowni
    a nie
    całej instalacji co już samo w sobie jest jakimś tam zagadnieniem i
    problemem techniczno-estetycznym w klasycznym układzie otwartym w
    świetle
    aktualnych oczekiwań estetycznych.
    przy bezpośrednim połączeniu rur pex z obiegiem kotłowym są one
    narażone na
    przegrzanie i degenerację materiału.
    Przy separacji kotła od instalacji za pomocą wymiennika wad nie widzę
    - same
    zalety
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2010-04-01 05:37:33
    Od: QbaB <q...@g...com>

    On 31 Mar, 22:14, Jackare <j...@g...com> wrote:
> [...]
    mozna u yc rur PEX, piec uniwersalny CO (wegiel,

    > Przy separacji kotła od instalacji za pomocą wymiennika wad nie widzę

    I tu ja bym proponowal separację za pomocą bufora ciepła.
    Z tego co czytałem jest to najlepsze rozwiązanie do kotłów na drewno
    czy innych bez automatyki. Chwilowy nadmiar ciepła przejmie bufor a
    zasilanie grzejników będzie względnie stałe. Do tego można korzystac z
    ciepła po wygaszeniu kotła.
    Ale niech się jeszcze fachowcy wypowiedzą. Problemem może byc
    ewentualnie brak miejsca w kotłowni bo bufor bobrze jakby miał
    pojemnośc co najmniej 1 m3.

    Pzdr
    QbaB

  • 6. Data: 2010-04-01 05:45:48
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 1 Kwi, 07:37, QbaB <q...@g...com> wrote:

> [...]
    > czy innych bez automatyki. Chwilowy nadmiar ciepła przejmie bufor a
    > zasilanie grzejników będzie względnie stałe. Do tego można korzystac z
    ale też trzeba bufor rozgrzać przed pobieraniem ciepła a to nieco
    potrwa. Ciepło z wymiennika jest prawie jak bezpośrednio z kotła.
    Jeżeli wymiennik nie jest absolutnie konieczny z jakichś powodów jego
    rolę jako dodatkowego odbiornika zabezpieczającego może przejąc wpięty
    do obiegu kotłowego (otwartego) zasobnik CWU np z wymiennikiem
    płaszczowym.

  • 7. Data: 2010-04-01 05:48:06
    Od: Jackare <j...@g...com>

    On 1 Kwi, 07:45, Jackare <j...@g...com> wrote:
    > Jeżeli wymiennik nie jest absolutnie konieczny z jakichś powodów

    oczywiście pisząc w tym zadaniu wymiennik chodziło mi o bufor
    --
    Jackare

  • 8. Data: 2010-04-01 07:39:44
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "QbaB" <q...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ale niech się jeszcze fachowcy wypowiedzą. Problemem może byc
    > ewentualnie brak miejsca w kotłowni bo bufor bobrze jakby miał

    Bufor taki spełni zadanie po spełnieniu jednego warunku. Pojemność cieplna
    bufora musi być na tyle duża, żeby mogła przejąć całe ciepło spalania z
    pełnego zasypu kotła. Ponieważ układ CO do normalnej pracy potrzebuje
    utrzymywać pewien poziom tremperatury, zatem ilość ciepła możliwego do
    przyjęcia przez gorącą wodę maleje wraz ze wzrostem temperatury.
    Zatem ilość ciepła zależy od wielkościu bufora i jest ograniczona wielkocią
    bufora oraz temperaturą początkową wody.

    Ciepło właściwe wody wynosi ok. 4,18 kJ/(kg.K)
    Mając bufor o pojemności 1000 litrów i temperaturze początkowej 50stC może
    on przyjąć maksymalnie 4,18 * 1000 * 50 = 209MJ ciepła.
    Jeden kg dobrego węgla wytwarza przeciętnie 20MJ ciepła uwzględniając
    sprawność kotła. Zakładając, że ciepło to nie byłoby oddawane do otoczenia
    to zagotowanie wody wymagałoby spalenia niewiele ponad 10kg węgla. Jeżeli
    komora kotła jest na tyle mała, że pomieści mniej jak 10kg węgla, a
    temperatura wody w trakcie grzania nie przekroczy 50stC to ten bufor będzie
    w stanie zabezpieczyć instalację przed zagotowaniem. Niestety kotły zasypowe
    mają trochę większe pojemności, a i same kotły dla zabezpieczenia ich przed
    rdzą wymagają utrzymywania temperatury wody na poziomie 60stC.

    Jak działa wymiennik ?

    Ciepło właściwe pary wodnej wynosi ok. 1,84 kJ/(kg.K)
    Czyli jest o połowę mniejsze niż ciepło własciwe wody.
    W chwili, kiedy dojdzie do zagotowania kotła sprawność wymiany ciepła przez
    taki wymiennik spada o połowę, a ponadto pompa CO nie potrafi tłoczyć pary
    wodnej. Zatem rzeczywista wymiana ciepła w wymienniku w takiej sytuacji może
    spaść nawet kilkudziesięciokrotnie.

    Co się dalej dzieje z ciepłem kotła ?

    Ciepło parowania wody wynosi ok. 2,26 MJ/kg. Zatem, zeby zamienić 100 litrów
    wody w parę trzeba dostarczyć ok. 2,26 * 100 = 226MJ ciepła, czyli jest to
    równowartość spalenia ok. 11kg węgla.

    Jak więc widać w przypadku bufora można dość łątwo doprowadzić do
    zagotowania zarówno wody w kotle jak i w buforze, co może doprowadzić do
    przedostania się pary wodnej o temperaturze grubo ponad 100stC w instalację
    CO. Jeżeli będą to rury plastikowe to ulegną one zniszczeniu lub
    przynajmniej znacznemu osłabieniu.

    W przypadku zabezpieczenia instalacji CO wymiennikiem ciepła, wymiennik ten
    pełni rolę separatora, który w chwili pojawienia się pary wodnej odcina
    układ CO od wysokiej temperatury na skutek znacznego obniżenia sprawności.

    Jak więc widać pewność zabezpieczenia przed parą daje tylko wymiennik
    ciepła, a najlepszą ochronę daje natomiast połączenie układu wymiennika +
    bufor. Taki układ ma jeszcze dodatkową zaletę zwłaszcza dla drewna -
    umożliwia palenie drewnem na full w krótkich cyklach zapewniając
    dostarczenie ciepła przez dłuższy okres czasu, jednocześnie zapewniając 100%
    bezpieczeństwo instalacji CO.

  • 9. Data: 2010-04-02 09:33:15
    Od: "volv" <v...@p...onet.pl>

    dziekuje za wyczerująca odpowiedz, teraz wszystko jasne

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2010-04-02 16:04:20
    Od: "..:maniek:.." <m...@p...onet.pl>

    > Zagotowanie wody - z tego co mówili moi instalatorzy to dość ryzykowne
    > bo ryzyko zagotowania wody w piecu jest realne a wtedy rury mogą tego
    > nie wytrzymać -

    nie wiem jak w innych firmach ale robilem przy testach rurek Wavina i sama
    rurka fi16 z sieciowanego PE w 100stC wytrzymuje cisnienie 70Bar, z warstwa
    Alu ok.80bar, kopmletna z powloka zewnetrzna dochodzi do 110-130bar...