  • 11. Data: 2014-04-18 09:29:48
    Temat: Re: pompa ciepla powietrze -woda - i znow dogrzewanie cwu w lecie
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 17 kwietnia 2014 21:31:48 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Jeśli na strychu masz dużo tego powietrza, i ma ono w lato (tak jak u mnie,
    > tylko ja mam stosunkowo mały strych) ponad 45sC, to znajdziesz tam
    > kosmiczną ilość energii.
    > Przy takich warunkach PC ogrzeje Ci 200L CWU w
    > mniej niż godzinę z zajebistym COPem (ku uciesze Adasia). ;) Jedyny

    No jaka? Ciagle zapominasz ze powietrze niesie marna ilosc energii w sobie.
    Ma tylko 1005J/kg*k :) Jaki masz ten strych? 50m3? To masz tam zgromadzone
    przy temperaturze 45stC (liczac ze minimum spadnie do 20) jedynie 400W
    energii. To jest kosmiczna ilosc?? :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 12. Data: 2014-04-18 13:44:04
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 17 Apr 2014 22:47:47 +0200, janusz_k

    > Ale ona nic już więcej nie daje, pc jej nie wykorzysta, jej 20st już
    > spokojnie wystarczy, zysk COP-u będzie niewielki dla np 40st.

    Nie wiem jak dokładnie wygląda sterowanie i czy tam siedzi inverter
    (powinien), ale jeśli tak, to wtedy zostanie wykorzystane. Poza tym jak już
    wspomniałem, tam są przewidziane przepustnice, dwie czerpnie i dwa wyloty.

    > Tak w ogóle to ona ma słaby wentylator i przy dłuższym
    > kanale trzeba dodać swój wentylator, ale to i tak się opłaca.

    Pytanie co będzie jak przeciągnie powietrze przez komin wentylacyjny bez
    umieszczenia w nim rury ocieplonej... ;)

    --
    Pozdor Myjk

  • 13. Data: 2014-04-18 22:27:02
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Adam napisał(a):

> [...]
    > Ma tylko 1005J/kg*k :) Jaki masz ten strych? 50m3? To masz tam zgromadzone
    > przy temperaturze 45stC (liczac ze minimum spadnie do 20) jedynie 400W

    Zgromadzone jednorazowo przy warunkach równowagi (można powiedzieć, że
    stagnacji). Jeżeli zacznie odbierać ciepło, to zmieni się delta T i
    napływające z zewnątrz powietrze zacznie się ogrzewać.
    Nie interesuje nas, ile jest zgromadzone ale jaki strumień ciepła można
    uzyskać. :)

  • 14. Data: 2014-04-19 13:54:52
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "zbigi" <z...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > napływające z zewnątrz powietrze zacznie się ogrzewać.
    > Nie interesuje nas, ile jest zgromadzone ale jaki strumień ciepła można

    owszem, ale temperatura stagnacji na poziomie 45 stopni mówi o znikomych
    możliwościach energetycznych.

    b.

  • 15. Data: 2014-04-19 20:48:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 18 Apr 2014 00:29:48 -0700 (PDT), Adam

> [...]
    > Ma tylko 1005J/kg*k :) Jaki masz ten strych? 50m3? To masz tam zgromadzone
    > przy temperaturze 45stC (liczac ze minimum spadnie do 20) jedynie 400W

    Standardowo demonizujesz.

    Z mojego "dziennika". Nie raz już wspominałem (także tutaj na grupie), że u
    mnie na strychu temperatura, w wakacyjne patelnie, wychodzi ponad 55
    stopni, dlatego się tam z nieprzymuszonej woli nie zapuszczam -- a jeśli
    już, to po minucie wychodzę jak z sauny, cały mokry. Na poddaszu mam ponad
    30 stopni (stąd też w końcu zainstalowałem klimatyzator, bo się średnio
    przez miesiąc żyć nie dawało a przez kolejne dwa miesiące było mocno
    niekomfortowo).

    Swego czasu próbowałem ratować klimat na strychu turbiną o wydatku 300m3/h,
    ale to było bezsensowne marnowanie energii na dmuchanie. Wentylowało przez
    ponad godzinę a i tak na wylocie nie udało się zbić temperatury poniżej 45
    stopni -- tak mocno (mój) dach grzeje w lato. Bezpośrednio spod
    blachodachówki (szczeliny wentylacyjnej) przy przeciętnej połaci, da się
    ciągnąć powietrze w porywach o temp. 70 sC (!) przy wentylacji 200m3/h.
    Dlatego nie ma znaczenia ile sam strych ma kubatury, tylko ile przezeń
    można przeciągnąć powietrza ogrzanego do danej temperatury. A można
    wystarczająco DUŻO żeby się to bardzo opłacało.

    Nadmienię tylko, że są tacy, co dają wentylator, nagrzewnicę (właściwie to
    chłodnicę) i przewalają to powietrze ze strychu bezpośrednio w CWU. Problem
    z tym taki, jak już pisałem, że ma to mocno malejącą skuteczność. Im
    cieplejsza woda, tym mniejszy uzysk energii. I brak chłodzenia. PC jest
    pozbawiona tego problemu, bo wysysa prawie wszystko i chłodzi.

    --
    Pozdor Myjk

  • 16. Data: 2014-04-19 20:57:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 19 Apr 2014 13:54:52 +0200, Budyń

    > owszem, ale temperatura stagnacji na poziomie 45 stopni
    > mówi o znikomych możliwościach energetycznych.

    Ja mam na poddaszu dużo wyższe temperatury niż 45.
    Tam naprawdę jest prawdziwe piekło w lato.

    --
    Pozdor Myjk

  • 17. Data: 2014-04-19 21:08:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 17 Apr 2014 16:55:39 +0100, abn140

    > Wogole.

    Uhm. :D

    > Po zacieklej dyskusji stanelo na kompromisie: "skoro juz
    > jest ten piec na groch to grzac nim i latem.''

    Jak się komuś bardzo nudzi, to może grzać wodę pedałując na rowerze. ;)

    > imo przychylam sie....

    Widocznie lubisz się napocić.

    > wada to pewnie drozej nicz czymkolwiek za wyjatkiem pradu,
    > z drugiej strony zero ! inwestycji jakiejkolwiek dodatkowej.

    Z trzeciej strony bez jakiegokolwiek komfortu.

    > a - i jeszcze z tego co pamietam srednia tam ludziom
    > z 700-800 kg na same cwu latem szlo...

    Czyli min. 500 zł? PC ogrzeje za max. 100 zł per sezon.

    > ja mam aktualnie prze.rane bo musze chwilowo gonic wode gorniakiem.

    Chociaż od góry palisz w tym górniaku? :P

    > wada - robic trzeba. zaleta dzieki wielkiemu bojlerzysku
    > co dwa trzy dni

    Przez 3 dni trzyma 40-50sC?

    > idzie mi na to ok 400 kg 'latem'

    Przy czym okna otworzyć nie idzie bo śmierdzi z komina. 28 stopni w
    powietrzu a domek jeszcze dogrzany dodatkowo (jeśli komin w centrum i
    nieocieplony -- a na 93,5% nie). :P Żyć nie umierać. :P

    > no chyba ze ekologia czy tam doplaty jakies to inna sprawa....

    No chyba że ktoś nie wie jak działa pompa ciepła
    -- to rzeczywiście inna sprawa.

    --
    Pozdor Myjk

  • 18. Data: 2014-04-20 21:50:08
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 18.04.2014 o 13:44 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

    > Thu, 17 Apr 2014 22:47:47 +0200, janusz_k

    > Nie wiem jak dokładnie wygląda sterowanie i czy tam siedzi inverter
    W tych hewalexa nie ma inwertera.

    > (powinien), ale jeśli tak, to wtedy zostanie wykorzystane. Poza tym jak
    > już
    > wspomniałem, tam są przewidziane przepustnice, dwie czerpnie i dwa
    > wyloty.
    Ale zapominasz że on chce tym powietrzem także schłodzić dom, pow ze
    strychu ma zbyt wysoką temp po przejściu przez chłodnicę, aby chłodzić
    dom. Ma dwa wyjścia albo tylko grzać wodę i brać ciepło z poddasza albo
    olać poddasze brać pow z zewn i z grzaniem wody chłodzić dom.

    > Pytanie co będzie jak przeciągnie powietrze przez komin wentylacyjny bez
    > umieszczenia w nim rury ocieplonej... ;)
    Powietrze nagrzeje komin.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 19. Data: 2014-04-21 09:59:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 20 Apr 2014 21:50:08 +0200, janusz_k

    > W tych hewalexa nie ma inwertera.

    Wnosisz po braku zakresu pracy sprężarki na tabliczce? Bo ja tam widzę moc
    zasilania _przy_ 7/32 co by mogło świadczyć o tym, że jednak jest tam
    inverter i sprężarka pobiera różną moc w zależności od temperatury DZ.

    > Ale zapominasz że on chce tym powietrzem także schłodzić dom, [...]

    Z tego co czytam z postu wątkotwórcy, priorytetem było grzanie wody, a
    chłodzenie tylko przy okazji.

    > Powietrze nagrzeje komin.

    To było pytanie retoryczne. ;) Przy czym istotniejsze było,
    że zanim się komin ogrzeje, to będzie chłodzić powietrze.

    --
    Pozdor Myjk

  • 20. Data: 2014-04-26 11:36:04
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 21.04.2014 o 09:59 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

> [...]
    > zasilania _przy_ 7/32 co by mogło świadczyć o tym, że jednak jest tam
    > inverter i sprężarka pobiera różną moc w zależności od temperatury DZ.
    Wątpię pompa za tania jest żeby jeszcze miała inwerter.
    Poza tym brak informacji o zmiennej mocy.

> [...]
    >
    > To było pytanie retoryczne. ;) Przy czym istotniejsze było,
    > że zanim się komin ogrzeje, to będzie chłodzić powietrze.
    No tak ale wtedy kiedy robi się najcieplej czyli po południu komin już
    jest ciepły i już nie chłodzi powietrza, czyli zysk żaden a komplikacja
    spora.

    --

    Pozdr
    Janusz