    From: collie <p...@b...pl>
    Subject: Re: Mądry Polak przed szkodą.
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 26 Jul 2021 09:19:42 +0200

    W niedzielę, 25.07.2021 o 13:30, Uzytkownik napisał:

    > Ze 2 lata temu dyskutowaliśmy o zabezpieczeniach instalacji wodnej przed
    > wyciekami.
    >
    > No i się stało. Właśnie mi pękła rura wodna w ziemi. Co ciekawsze rura
    > PE, którą ułożyłem raptem ok. 7 lat temu i nie była to cienkościenna
    > rura z marketu SDR17 tylko rura SDR11 firmy Plastimex na ciśnienie
    > nominalne 16 barów. Teoretycznie rura dobrej jakości.
    >
    > Na szczęście obeszło się bez wykopów, bo wymieniając stare rury stalowe
    > na plastikowe 7 lat temu, ułożyłem rury zapasowe. Naprawa polegała na
    > przełączeniu używanej rury na jedną z zapasowych.

    Myślę, że to dobry pomysł i że ta jedna z zapasowych to była jedna
    z pińciu zapasowych, bo nieszczęścia lubią chodzić parami i ta druga
    też może pęc. Myślę dalej: ten pomysł na przezornego zawsze
    ubezpieczonego można rozwijać w domu, szczególnie na etapie budowy.
    Bo weźmy takie ogrzewanie podłogowe - tam w grę wchodzi już nie parę
    metrów do pękania, ale tych metrów nawet kilkaset, więc
    prawdopodobieństwo pęknięcia takiej rurki rośnie niemożebnie. A tam
    wszystko zabetonowane i pod parkietem. Teraz jest już na to rada,
    korzystając z Twego superowego pomysłu: kładziemy takich rurek pińć,
    a nie jedną. Wyprowadzamy je wszystkie na ścianę do trójnika - czy
    raczej pięciornika, z pięcioma kranikami dla pełnej wygody jakby co.
    Dalej, rury wodociągowe w ścianach też pękają - często pokryte
    kosztownymi flizami, jak mówią krakowiacy i górale - więc co robić?
    Ano, teraz wiadomo. Dzięki za pomysła, jak powiada Kiepski.