  • 1. Data: 2023-06-10 14:39:16
    Temat: Siedem skutecznych sposobów na ślimaki. Przybędą ich tysiące do ogrodu
    Od: a a <m...@g...com>

    Siedem skutecznych sposobów na ślimaki. Przybędą ich tysiące do ogrodu

    https://www.onet.pl/styl-zycia/onetdom/jak-pozbyc-si
    e-slimakow-z-ogrodu-siedem-skutecznych-sposobow/xr9j
    sf1,2b83378a

  • 2. Data: 2023-06-11 02:24:19
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Saturday, June 10, 2023 at 7:39:18 a.m. UTC-5, a a wrote:
    > Siedem skutecznych sposobów na ślimaki. Przybędą ich tysiące do ogrodu
    >
    > https://www.onet.pl/styl-zycia/onetdom/jak-pozbyc-si
    e-slimakow-z-ogrodu-siedem-skutecznych-sposobow/xr9j
    sf1,2b83378a

    8. trzeba pamietac ze slimaki to znakomity srodek na potencje. Warto o tym wspomniec
    w bardzo waznym jezyku:
    ?????,??????????? ???,???????

  • 3. Data: 2023-06-11 20:51:24
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 11 June 2023 at 02:24:21 UTC+2, ptoki (ptoki) wrote:

> [...]
    sf1,2b83378a
    > 8. trzeba pamietac ze slimaki to znakomity srodek na potencje. Warto o tym

    to już wiadomo, dlaczego Francuzi jedzą ślimaki

    ---

    You must remember that snails are an excellent medicine. After eating, members stand
    for a few hours

    Należy pamiętać, że ślimaki są doskonałym lekarstwem. Po zjedzeniu członkowie stoją
    godzinami

  • 4. Data: 2023-06-11 20:56:28
    Od: M M <m...@g...com>

    Ale takie bez skorupy ponoć niejadalne a nawet trujące (mogą być bez skorupy właśnie
    dlatego że nic ich nie je, są szkodnikami).

  • 5. Data: 2023-06-11 21:26:49
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 11.06.2023 o 11:56, M M napisał:
    > Ale takie bez skorupy ponoć niejadalne a nawet trujące (mogą być bez
    > skorupy właśnie dlatego że nic ich nie je, są szkodnikami).

    Ostatnio był o tym humorystyczny wątek na grupie. Z ciekawości
    poszukałem, i te bez skorupy najwyraźniej są tak samo jadalne, jak te
    skorupne. W niektórych restauracjach można już takiego nagiego ślimaka
    zamówić. Podałem zresztą przepis (wyguglany, niesprawdzony) na
    carpaccio.

    Mateusz

  • 6. Data: 2023-06-11 22:05:30
    Od: M M <m...@g...com>

    niedziela, 11 czerwca 2023 o 21:26:51 UTC+2 Mateusz Viste napisał(a):
> [...]
    > skorupne. W niektórych restauracjach można już takiego nagiego ślimaka
    > zamówić. Podałem zresztą przepis (wyguglany, niesprawdzony) na
    Jak niesprawdzony to bym nie ryzykował - według
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomr%C3%B3w_czarniawy zjada grzyby, również te dla
    ludzi trujące. Więc nawet jak sam w sobie trujący nie jest, nie wiadomo co ostatnio
    jadł. Kiedyś było w rodzinie na wsi zdarzenie że wlazły ze dwa takie do garnka z
    ugotowanym rosołem - nikt nie odważył się spróbować, trzeba było wylać.

  • 7. Data: 2023-06-11 22:31:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan M M napisał:

    > Kiedyś było w rodzinie na wsi zdarzenie że wlazły ze dwa takie do garnka
    > z ugotowanym rosołem - nikt nie odważył się spróbować, trzeba było wylać.

    -- Zaś u Macieja zaskroniec wpadł do barszczu.
    -- I co?
    -- Ano nic. Maciej odłożył łyżkę i powiada: "Nie będę jadł".
    -- I nie jadł?
    -- Ano nie.
    -- Dobrze powiedział.
    [Sławomir Mrożek "Indyk", 1960]

    Jarek

    --
    -- Może by zaorać co...
    -- A co?

  • 8. Data: 2023-06-11 22:42:03
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 11.06.2023 o 13:05, M M napisał:
    > Jak niesprawdzony to bym nie ryzykował

    Ja osobiście nie sprawdziłem, ale wygląda na to, że inni ludzie to
    jednak jedzą. Przy czym jedzą, ale nikt się jakoś nie zachwyca, więc
    to chyba jakaś dziwna moda.

    > również te dla ludzi trujące. Więc nawet jak sam w sobie trujący nie
    > jest, nie wiadomo co ostatnio jadł.

    To samo można powiedzieć o winniczku, homarze czy raku.

    A jeśli o ślimaki chodzi, to o ile wiem przed przyrządzeniem poddaje
    się je szczególnej diecie, następnie głodówce, a potem zostają
    "odśluzowane" (nie wiem czy po Polsku jest na to słowo) za pomocą soli
    albo octu - by oddały cały śluz. To dotyczy wszystkich ślimaków, nie
    tylko tych nagich.

    > Kiedyś było w rodzinie na wsi zdarzenie że wlazły ze dwa takie do
    > garnka z ugotowanym rosołem - nikt nie odważył się spróbować, trzeba
    > było wylać.

    Jeśli rosół był już zimny, tj. ślimak się nie ugotował, to zapewne
    rozsądniej było wylać. Ślimaki mogą być nosicielami śmiertelnych dla
    nas pasożytów.

    Mateusz

  • 9. Data: 2023-06-11 23:11:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > To samo można powiedzieć o winniczku, homarze czy raku.

    Winniczek zdaje się jest bardziej wybredny, w grzybach, zwałaszcza
    trujących, nie gustuje. Homar nawet gdyby chciał, na grzybobranie
    się nie wybierze. Za to zdarza się trujący miód. Z pszczołami nigdy
    nic nie wiadomo, wystarczy, że taka nawtrąca się nektaru z jakiegoś
    rododendronu. i zaniesie toto do ula

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2023-06-12 00:30:14
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 11.06.2023 o 23:11, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Winniczek zdaje się jest bardziej wybredny, w grzybach, zwałaszcza
    > trujących, nie gustuje.

    Za to może inne rzeczy wchłonąć, dla niego nieszkodliwe - a dla nas
    trujące. Tak mi przynajmniej powiedział miejscowy hodowca tych
    urokliwych brzuchonogów.

    > Za to zdarza się trujący miód. Z pszczołami nigdy
    > nic nie wiadomo, wystarczy, że taka nawtrąca się nektaru z jakiegoś
    > rododendronu. i zaniesie toto do ula

    Z przydomowego rododendronu pszczoły korzystają aż miło. I nic
    dziwnego, bo azalia to roślina nadzwyczaj nektarodajna. Następnie
    znoszą ten wziątek do ula, a mi zdarza się przenieść go po czasie z ula
    do domu celem spożycia. I póki co żyję (a przynajmniej tak mi się
    wydaje). Obawy dot. rododendronu w naszych szerokościach geograficznych
    uważam zatem za nieco przesadne.

    Większy niepokój, jeśli już, mógłby budzić miód z naparstnicy. Ale i
    tutaj nie ma szczególnego powodu do paniki - a nawet wręcz przeciwnie.
    Wiele w tym temacie mógłby wyjaśnić Filip Bombastus, gdyby ów mąż
    czcigodny miał dostęp do usenetu.

    W kontekście miodów i ich potencjalnej szkodliwości, warto byłoby
    również zainteresować się miodem spadziowym - bo ten to już w ogóle nie
    wiadomo, z czego zrobiony. Tzn. wiadomo, że z odchodów mszyc, ale co
    te mszyce zjadły, zanim sobie ulżyły, to już w dużej mierze zagadka.

    Mateusz