  • 11. Data: 2019-04-24 09:46:20
    Temat: Re: 600MW fotowoltaiki w Polsce pod koniec marca
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 24 Apr 2019 00:22:24 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Ale że jak teoretycznie maksymalne możliwe?
    > Możesz mieć i 50kW przy chałupie, skąd 12?

    Chodzi możliwe do uzyskania z 10kWp.

    > Licznik zlicza zużycie i produkcję, nikt tam nie patrzy na
    > wartości chwilowe bo nie ma do tego środków technicznych.

    Przecież po liczniku raczej widać ile jest dawane do sieci. Jak ktoś
    deklaruje 10kWp które jest w stanie dać maksymalnie 12MWh/rok a pompuje
    15-18MWh/rok to chyba coś nie halo...

    > Poza tym pewną część (np. 30% średnio) zjesz na miejscu nie oddając.

    Jak masz czym odebrać. Ja będę akurat miał bo się EVuję i basen grzać będę.
    ;p

    > Oczywiście jakbyś zamiast 10kW zadeklarowanego postawił 20, to z samej
    > ilości produkcji rocznej ktoś mógłby się kapnąć ;) Ale nie wiem czy
    > ktoś w ogóle na to patrzy.

    No więc właśnie o to się pytam. :>

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 12. Data: 2019-04-24 09:54:42
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, April 24, 2019 at 9:46:22 AM UTC+2, Myjk wrote:

    > Jak masz czym odebrać. Ja będę akurat miał bo się EVuję i basen grzać będę.
    > ;p

    Basen panelem fotowoltanicznym? Toz to bez sensu ;)
    Kolektor sloneczny ma 3-4x wieksza sprawnosc chyba (a tanszy, pompka + wymiennik
    zamiast falownika...)

  • 13. Data: 2019-04-24 10:14:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 24 Apr 2019 00:54:42 -0700 (PDT), WS

    > Basen panelem fotowoltanicznym? Toz to bez sensu ;)

    Przez pompę ciepła naturalnie.

    > Kolektor sloneczny ma 3-4x wieksza sprawnosc chyba (a tanszy,
    > pompka + wymiennik zamiast falownika...)

    Kolektor może służyć tylko do grzania wody w basenie (i ew. CWU). PV
    droższe, ale zasili wszystko co mi się spodoba.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 14. Data: 2019-04-24 10:25:28
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, April 24, 2019 at 10:14:38 AM UTC+2, Myjk wrote:

    > Kolektor może służyć tylko do grzania wody w basenie (i ew. CWU). PV
    > droższe, ale zasili wszystko co mi się spodoba.

    Oczywiscie, ale zakladajac grzanie wody (zwlaszcza basen) trzeba wieksza moc
    zainstalowac, a to juz ekonomicznie moze sie nie oplacac (trzeba by policzyc)
    Do grzania samego basenu pewnie byle kolektor z pompka i grzanie bezposrednie wody
    basenowej jest najprostsze (+ spuscic z kol. wode na zime)
    Odpada cala elektronika, mozna na tej samej rurze filtry zalozyc i jedna pompka
    obsluzy wszystko, brak grzalek itp...

  • 15. Data: 2019-04-24 10:26:14
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 kwietnia 2019 09:31:52 UTC+2 użytkownik WS napisał:
    > e tam, aktualnie instalowane to nawet dobowy wykres zuzycia moze pokazac

    Może i tak. Nie widziałem czegoś takiego u nikogo na płocie, ZE montują
    najgorsze badziewie jakie mają, takie które nawet bilansowania trójfazowego
    nie ogarnia. Nie mówię że się nie da, ale chodzi mi bardziej o praktykę ;)

    L.

  • 16. Data: 2019-04-24 10:33:38
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 kwietnia 2019 09:46:22 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Jak masz czym odebrać. Ja będę akurat miał bo się EVuję i basen grzać będę.
    > ;p

    No każdy ma w domu odbiorniki energii elektrycznej. Jeden mniej inny więcej,
    ale zawsze jakąś część się zużyje.

    > No więc właśnie o to się pytam. :>

    Powiem tak. Na razie to moje ZE nawet nie ogarnia bieżących faktur,
    miałem dostać w marcu (rozliczenie do końca lutego), do tej pory nic nie ma.
    Z firmą, która ogarniała im portal przyłączeniowy zerwali współpracę i portal
    leży (znaczy działa, można nawet wysłać wniosek ale nic się z nim nie dzieje
    i dopiero jak wkurwiony zadzwoniłem na info to mi powiedzieli z rozbrajającą
    szczerością że nie działa). Patrząc na powyższe, cholernie bym się zdziwił
    jakby tam ktokolwiek śledził ile kto produkuje a ile ma zadeklarowane :>

    L.

  • 17. Data: 2019-04-24 13:02:45
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 24 Apr 2019 01:25:28 -0700 (PDT), WS

> [...]
    > wode na zime) Odpada cala elektronika, mozna na tej samej rurze filtry
    > zalozyc i jedna pompka obsluzy wszystko, brak grzalek itp...

    Inaczej to widzę. Tzn. do grzania basenu wcale tak dużo energii nie
    potrzeba. Wstępnie owszem, potem juz tylko ograniczanie strat przez
    parowanie i ew. uzupełnianie braków. Najtaniej jest tym co się ma i tak z
    konieczności, czyli pompą CO/CWU w nocy 2T (żeby na rano było ciepła woda)
    ;) i ew. właśnie panelami (no i u mnie z grzania basenu będzie jeszcze
    chłodzenie domu). Tu do systemu dochodzi tylko wymiennik płytowy. Do tego
    nie trzeba kolejnego miejsca na solary szukać i zagracać wizji. Prąd jest
    uniwersalny -- tylko niech w końcu ceny paneli spadną.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2019-04-24 13:05:48
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 24 Apr 2019 01:33:38 -0700 (PDT), Lisciasty

    > No każdy ma w domu odbiorniki energii elektrycznej. Jeden mniej inny więcej,
    > ale zawsze jakąś część się zużyje.

    Ale nie każdy ma tyle żeby odebrać ponad 10kWp w lato.

> [...]
    > jakby tam ktokolwiek śledził ile kto produkuje a ile ma zadeklarowane :>

    Jak się dowiadywałem niedawno (przy zmianie taryfy na G12W) to u mnie
    montują nowe liczniki do PV i bilansują bez problemu (ale to PGE).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 19. Data: 2019-04-24 15:57:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Biliony much jedza gowno i nic z tego dla czlowieka nie wynika w kwestii odzywiania.
    W przypadku fotowoltaiki liczenie jest proste. Kazdy wat mocy zainstalowanej wytwarza
    rocznie ok kilowatogodziny. Z kazdej oddanej do magazynowania w sieci kilowatogodziny
    operator pobiera 20% w naturze. Jesli ktos zaplacil za wata 6 zlotych to przy cenie
    pradu jaki jest w sieci czas po ktorym wytworzenie kilowatogodziny z indywidualnej
    instalacji wyniesie ok 20 lat. Teraz wata w fv mozna kupic za ok 4,50. Czas po ktorym
    kilowatogodzina z wlasnej FV zrowna sie z cena z sieci to prawie 15 lat. Jesli
    zalozyc ze cena wata w FV za piec lat bedzie wynosila 1,50 to czas skroci sie do
    pieciu lat. Wychodzi ze wstrzymujac sie piec lat uzyska sie zalozony efekt
    ekonomiczny o piec lat wczesniej niz kupujac dzisiaj wata za 4,50. Ci co kupili wata
    za 6 zlotych zrobili najgorszy interes w swoim zyciu i chwala sie osiagnieciami tylko
    dlatego zeby inni sie z nich nie smiali. Chyba ze ktos traktuje to jako hobby, wtedy
    moze mu sie nigdy nie zamortyzowac i tez bedzie mial fajnie.

  • 20. Data: 2019-04-24 16:09:57
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 kwietnia 2019 15:57:53 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Teraz wata w fv mozna kupic za ok 4,50.

    4 brutto za wata na germańskich panelach i austriackim falowniku
    (9kW, dach skośny kryty dachówką bitumiczną). Z czego
    odchodzi jeszcze 18% bo można odliczyć od PITa. Co daje 3,3 zeta za wata.
    Jak się przyjanuszuje i zamontuje chińszczyznę to wyjdzie poniżej 3 zeta.
    Wszystko oczywiście nowe i na fakturę.
    Masz mocno przestarzałe informacje :>

    L.