  • 31. Data: 2019-04-25 02:09:28
    Temat: Re: 600MW fotowoltaiki w Polsce pod koniec marca
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To Ty powtorz klase w ktorej uczono czytac ze zrozumieniem. Spadek ceny paneli duzo
    szybszy niz by wynikal z ich zuzycia eksploatacyjnego o czyms swiadczy. W tej chwili
    na allego kilkadziesiat ofert uzywanych z cenami w okolicach zlotowki za wata.

  • 32. Data: 2019-04-25 23:48:43
    Od: pilocik <p...@t...pl>

> [...]
    na allego kilkadziesiat ofert uzywanych z cenami w okolicach zlotowki za wata.

    Zenek, jedno Ci trzeba przyznać, jesteś konsekwentny w swoim uporze jak
    mało kto, bez względu na argumenty, bez względu na realia Ty nadal swoje.
    Przypomnieć Ci wątek sprzed roku?
    Twierdziłeś, że trzeba czekać bo ceny spadają, racja-spadły.
    Teraz twierdzisz że ceny spadną, racja - pewnie spadną.
    Ale na litość boską, z takim podejściem czekać jeszcze będziesz pewnie
    tak długo aż ktoś Ci do instalacji dopłaci, a i pewnie wtedy będziesz
    czekał dalej, bo pewnie czekając dłużej to dopłacą Ci więcej :)

    Rok temu zarzucałeś mi, że wydałem 20kPLN bezsensownie, tymczasem moja
    instalacja zrobiła już prawie 5MWh, do pełnego roku działania zrobi
    pewnie ponad 6MWh - jak minie pełny rok to postaram się zrobić i
    przedstawić wzorem Liściastego jakieś podsumowanie.
    Może watogodziny niewiele Ci mówią, może więcej uzmysłowi to, że w
    czasie roku sześć faktur zamiast na ok.400zł jest na ok.50zł czyli z
    grubsza szacując już mam w kieszeni >2kPLN czyli ok.10% inwestycji -
    mało ? A jeszcze mam spory zapas kWh do wykorzystania.
    A pewnie byłoby nieco więcej gdyby miłościwie nam panujący nie grzebali
    z energetyką

    Możesz przy okazji wyliczyć ile w ciągu roku można z 20K PLN zarobić na
    obligacjach bo pewnie Ci z tylnego rzędu nie słyszeli :D

  • 33. Data: 2019-04-26 04:07:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    O jakich zlych argumentach z mojej strony piszesz? Przeanalizowalem dane ze strony
    pvmonitor, jakos tak sie nazywa. I tam wyszlo ze 1wat instalacji fv daje rocznie ok 1
    kWh. I to stanowi dla mnie podstawe do wszystkich innych wyliczen. Znane jest rowniez
    ze za mozliwosc magazynowania nadwyzki w sieci z kazdej kilowatogodziny pobieraja
    20%. Jak komus sie nie podoba to moze akumulator sobie kupic. Duzy, ciezki i drogi
    bedzie. Magazynowanie w takim akumulatorze bedzie duzo drozsze niz 20% pobierane
    przez siec. 20% to typowa marza handlowa. Siec nie odkupuje pradu z malych instalacji
    bo by placila kilkanascie groszy za kilowatogodzine, czyli tyle za ile kupuje z
    elektrowni zawodowych i przemyslowych. Nikomu by sie to nie oplacalo ani sieciom ani
    malym producentom pradu. Magia duzych liczb na mnie nie dziala zwlaszcza ze
    operowanie malymi daje w tym przypadku lepszy efekt. 1W daje rocznie 1kWh. Po
    przemieleniu przez siec zostaje z niej 0,8kWh. Nie pamietam ile masz mocy
    zainstalowanej ale to nie ma znaczenia skoro przez rok zamortyzowales 10% kosztow.
    Znaczy to ze po dziesieciu latach zamortyzujesz calosc i od tego momentu bedziesz
    mial tanszy prad. Oczywiscie mozesz wrozyc z kuli ze prad zdrozeje i amortyzacja
    bedzie szybciej. Ale moja kula mowi ze przez dziesiec lat zdechnie Ci 10% paneli.
    Wychodzi ze kupiles po 4zl za wata. Zamortyzuje sie po dziesieciu latach. Ale jesli
    ktos kupi dzisiaj uzywane po zlotowce za wata i kupi ich 10% wiecej bo uzywane
    stracily 10% sprawnosci to zaplaci docelowo 1,10 za wata. Komus takiemu inwestycja
    zamortyzuje sie po trzech latach. Oczywiscie uzywajac pojecia amortyzacji trzeba miec
    na uwadze ze wykorzysta sie wszystko co sie wyprodukowalo zuzylo na biezaco i w sieci
    zmagazynowalo. Nie wiem o czym mowisz z ta ingerencja panstwa i ze jest zla. Z
    grubsza sprawa wyglada tak ze panstwo pozwolilo Ci miec instalacje, moglo nie
    pozwolic. Odbiorca pradu ustalil pewne zasady. Za zmagazynowana kilowatogodzine
    pobiera przy zwrocie 20%. Jesli przez rok sie nie wykorzysta tego co zostalo
    zmagazynowane to przepada. To nie sa tajne informacje i kazdy kto chce sie bawic w
    fotowoltaike je zna i moze podjac decyzje przed zakupem instalacji czy mu sie bedzie
    oplacalo.

  • 34. Data: 2019-04-26 07:47:42
    Od: a...@p...onet.pl

    W dniu czwartek, 25 kwietnia 2019 23:48:44 UTC+2 użytkownik pilocik napisał:
> [...]
    > grubsza szacując już mam w kieszeni >2kPLN czyli ok.10% inwestycji -
    > mało ? A jeszcze mam spory zapas kWh do wykorzystania.

    Jeśli w ciągu roku (okres rozliczeniowy) nie pobierzesz z sieci tyle energii
    ile wysłałeś (-20%) to reszta przepada.
    Np. wytworzyłeś 6MWh z tego 2MWh zużyłeś na bieżąco a 4MWh wysłałeś do sieci.
    Należy ci się do odebrania 3,2MWh ale pobrałeś tylko 2MWh to pozostałe 1.2MWh
    przepada i zaczyna się nowy okres rozliczeniowy.

    Adam

  • 35. Data: 2019-04-26 09:25:27
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 25 Apr 2019 23:48:43 +0200, pilocik wrote:
> [...]
    > grubsza szacując już mam w kieszeni >2kPLN czyli ok.10% inwestycji -
    > mało ? A jeszcze mam spory zapas kWh do wykorzystania.

    Wychodzi więc zwrot inwestycji w 10 lat. Długo... Czyli za 9 lat
    wyjdziesz na zero (pod warunkiem że nic się nie popsuje po drodze) i
    wtedy dopiero zaczniesz faktycznie "zarabiać" - ale znów pod warunkiem że
    instalacja w dalszym ciągu będzie sprawna, no i że cena skupu kWh nie
    poleci w dół.

    > jak minie pełny rok to postaram się zrobić i przedstawić
    > wzorem Liściastego jakieś podsumowanie.

    Ja chętnie z ciekawości poczytam. Ale za 9 lat.

    > Możesz przy okazji wyliczyć ile w ciągu roku można z 20K PLN zarobić na
    > obligacjach bo pewnie Ci z tylnego rzędu nie słyszeli :D

    Owiec nakupuj. Zwrot inwestycji w dwa lata. A potem zarabiasz 80% rocznie.

    Mateusz

  • 36. Data: 2019-04-26 17:27:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Owiec nakupuj. Zwrot inwestycji w dwa lata. A potem zarabiasz 80% rocznie.

    Czyli prawdę o tym strzyżeniu owiec mówią.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2019-04-26 20:29:32
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 26 Apr 2019 17:27:52 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Czyli prawdę o tym strzyżeniu owiec mówią.

    A co mówią?

    Mateusz

  • 38. Data: 2019-04-26 21:09:46
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Mowia ze po to sa barany zeby je strzyc. A inni mowia ze gdyby nie to za na Ziemi co
    20 sekund rodzi sie frajer to handel by zaniknal.