  • 91. Data: 2023-07-18 04:16:29
    Temat: Re: Darmowy prad z fotowoltaiki
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-07-2023 o 19:34, ddddddddddd pisze:

    > Jak nie mam na kogo, to nie głosuję.

    I w ten sposób głosujesz na największe partie, dodając im premii.
    Dlatego partyjka która zdobywa 30% głosów, może rozpieprzać nam życie w
    kraju, mając większość.

  • 92. Data: 2023-07-18 07:14:12
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 18/07/2023 03:16, Cavallino wrote:

    > I w ten sposób głosujesz na największe partie, dodając im premii.
    > Dlatego partyjka która zdobywa 30% głosów, może rozpieprzać nam życie w
    > kraju, mając większość.

    Dla mnie (w przeciwieństwie do Ciebie) nie ma znaczenia która partia
    będzie rozpieprzać moje życie przez kolejne 4 lata. I pis i po pokazały
    na co je stać i dla mnie to żaden wybór. To tak jakbym miał wybierać
    między Twizzy a rowerem, podczas gdy potrzebuję auta dla 4-osobowej
    rodziny - co mi da taki wybór skoro i tak nie dojadę do celu. To ty
    oddając głos na kogoś kto kłamie tylko po to żeby te głosy zdobyć
    marnujesz swój głos :)

    Lukasz

  • 93. Data: 2023-07-18 07:28:22
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 17.07.2023 19:34, ddddddddddd wrote:
    > Jak nie mam na kogo, to nie głosuję.

    W ostatnich wyborach frekwencja wyniosła 18 677 930. Na pis oddało głos
    8 110 193. Tych którzy nie poszli na wybory, było 11 575 626.

    Jakby ci którzy "nie mają na kogo głosować" się zmówili, to mogliby
    samodzielnie zrobić co chcą. Najwyraźniej wybierają oddanie swojego
    głosu innym - sąsiadce, patusowi z kamienicy naprzeciw, babci której
    "nikt tyle nie doł".

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wybory_parlamentarne_w
    _Polsce_w_2019_roku

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 94. Data: 2023-07-18 07:41:43
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 18-07-2023 o 07:14, ddddddddddd pisze:

    > Dla mnie (w przeciwieństwie do Ciebie) nie ma znaczenia która partia
    > będzie rozpieprzać moje życie przez kolejne 4 lata. I pis i po pokazały
    > na co je stać i dla mnie to żaden wybór.

    Łatwo pisać takie pierdoły, gdy polska codzienność Cię nie dotyczy.

  • 95. Data: 2023-07-18 08:54:58
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 16.07.2023 14:11, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]

    Dla mnie koszty energii to prąd, bo ogrzewam się, gotuję, grzeje wodę
    jak i pobieram wodę ze studni - na prąd.

    Inne medium jakie mam, to kanalizacja.

    > Przy całościowym podejściu do energii chodzi mi oczywiście o PV i
    > sensowności jej instalacji a nie o ten konkretny wątek.

    Sensowność instalacji w jakim przypadku? O starym prosumencie, myślę że
    nie ma co rozmawiać bo zakładam że zastanawiamy się "tu i teraz" co
    jest. A to wygląda następująco
    https://www.pse.pl/oire/rcem-rynkowa-miesieczna-cena
    -energii-elektrycznej

    Zeszły rok miał - można by napisać - przyzwoite ceny. W porównaniu do
    cen dla gospodarstw domowych, wyglądały nawet bardzo przyzwoicie na tle
    systemu upustów. W tym roku...no cóż. Wystarczy spojrzeć na relacje ceny
    z maja i czerwca do aktualnej taryfy URE po przekroczeniu limitu. Od
    lipca 2024 wejdzie obowiązkowe (dla prosumentów) rozliczanie dynamiczne
    i trudno być tutaj optymistą -
    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-rb/
    raporty-dobowe-z-funkcjonowania-rb/podstawowe-wskazn
    iki-cenowe-i-kosztowe/rynkowa-cena-energii-elektrycz
    nej-rce

    Jeżeli ktoś chce obniżyć koszty operacyjne za energie elektryczną w
    swoim domu poprzez własne OZE, to dla mnie jedyne rozwiązanie (na ten
    moment) ekonomicznie uzasadnione, to...mała mieszana instalacja - np.
    2-3kWp z PV i 1kWp z wiatraka (w przeciwieństwie do PV, ma szansę
    działać w nocy) - tak aby autokonsumpcja zużywała większość. Rachunek
    roczny za energię zmniejszyć realnie o 30-50%, zamiast walczyć o FV 0zł
    (koszty tej walki przewyższają zyski).

    A jeżeli ktoś chce *inwestować* w OZE, to zostawić swój dach a wybrać
    jedną z innych opcji - wynajem własnej działki pod farmę, wykupienie
    udziałów w powstającej farmie (firmy oferują udziały od kilku procent do
    49%).

    W przyszłym roku ma wejść nowelizacja, która otworzy kolejne możliwości
    jak - społeczności energetyczne czy linia bezpośrednia.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 96. Data: 2023-07-18 09:47:21
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 08:54 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Dla mnie koszty energii to prąd, bo ogrzewam się, gotuję, grzeje wodę
    > jak i pobieram wodę ze studni - na prąd.
    To tak jak u mnie, z małym wyjątkiem - na prąd też się przemieszczam i
    dzięki temu mam największe zyski w domowym budżecie.

    > Sensowność instalacji w jakim przypadku? O starym prosumencie, myślę że
    > nie ma co rozmawiać bo zakładam że zastanawiamy się "tu i teraz" co
> [...]

    O nowym nie ma co rozmawiać :-) pisałem wielokrotnie, że ja nie widzę
    sensu instalacji na nowych zasadach.
    Widocznie nie śledzisz dokładnie grupy.
    Tutaj praktycznie wszystkie wątki dotyczące PV dotykają starego prosumenta
    i tragedii życiowych ludzi, którzy (wg niektórych piszących) "wdepnęli w
    g..wno i robią dobrą minę do złej gry".
    Czyli w skrócie, starzy prosumenci namoczyli, wydali niepotrzebnie
    pieniądze i teraz kupują elektryki lub zakładają klimę aby inwestycja
    miała sens.
    Ja tylko prostuję powyższą pisaninę, nikomu nie polecam instalowania teraz
    PV bo, jeszcze raz napiszę, na obecnych zasadach to nie ma sensu.

> [...]
    > działać w nocy) - tak aby autokonsumpcja zużywała większość. Rachunek
    > roczny za energię zmniejszyć realnie o 30-50%, zamiast walczyć o FV 0zł

    Można kupić falownik offgrid 3,5-6kW do tego panele na dach/balkon/ziemię.
    Całość podpięta do sieci jak zwykły UPS (bez zgłoszenia, pozwolenia itp).
    Jak jest słońce to falownik daje prąd do instalacji domowej z paneli, jak
    zapotrzebowanie w domu wzrasta to dobiera płynnie z sieci.
    Taki falownik o mocy 3,5kW można kupić za 3k. Można je stakować do 9szt.
    Czyli możesz je mieć na jednej fazie lub 3 szt na 3 fazach. Mogą pracować
    na osobne lub wspólne baterie 48V, lub całkowicie bez baterii.
    Jak ktoś ma niewielkie zapotrzebowanie to może kupić jeden falownik, 4
    szt. GEL 200Ah i 6 szt paneli 550W i od marca do września przeżyje na
    własnym prądzie.

    TG

  • 97. Data: 2023-07-18 11:37:04
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 18/07/2023 06:41, Cavallino wrote:

    > Łatwo pisać takie pierdoły, gdy polska codzienność Cię nie dotyczy.

    Ależ dotyczy. To ja zdecydowałem się od niej odłączyć i to ja do niej
    chciałbym kiedyś wrócić. Z resztą tą samą zasadę stosuję tu gdzie jestem.

    Lukasz

  • 98. Data: 2023-07-18 12:09:27
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 18-07-2023 o 11:37, ddddddddddd pisze:

    > Ależ dotyczy.

    Nie dotyczy, co widać z tego co piszesz - nie masz zielonego pojęcia co
    tu nam wyprawiają.

  • 99. Data: 2023-07-18 13:38:30
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 18 lipca 2023 o 11:37:05 UTC+2 ddddddddddd napisał(a):

    > Ależ dotyczy. To ja zdecydowałem się od niej odłączyć i to ja do niej
    > chciałbym kiedyś wrócić. Z resztą tą samą zasadę stosuję tu gdzie jestem.

> [...]
    Czyli dwa razy nas okradłes. Pierwszy jak społeczeństwo płaciło za twoje
    wykształcenie, szczepionki, dopłacało do przedszkola. A drugi na stare lata chcesz
    korzystać z tego na co inni całe życie się zrzucali. W międzyczasie jak cie tu nie
    ma chcesz nam wybierać politykowi. Wypierdalaj.

  • 100. Data: 2023-07-18 14:09:29
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 18.07.2023 09:47, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > To tak jak u mnie, z małym wyjątkiem - na prąd też się przemieszczam i
    > dzięki temu mam największe zyski w domowym budżecie.

    Wniosek z tego taki, że lubisz duże samochody (energochłonne) lub
    przejeżdżasz sporo kilometrów (pewnie oba). A wnioskuje tak dlatego, bo
    zakładam że pozostałe koszty utrzymania i serwisowania (przegląd,
    ubezpieczenie, obuwie itd.) są podobne (nie miałem elektryka).

    Na słowie "zyski" bym się zatrzymał ;-) Zysk to przychód, a jeżeli
    wydajesz mniej z tego co już masz, to nazywa się to oszczędność. Czyli
    dzięki elektrykowi oszczędzasz najwięcej w budżecie (ze wszystkich
    wydatków na których zmniejszenie miało wpływ założenie PV - tak rozumiem).

    -energii-elektrycznej

    > O nowym nie ma co rozmawiać ? pisałem wielokrotnie, że ja nie widzę
    > sensu instalacji na nowych zasadach.
    > Widocznie nie śledzisz dokładnie grupy.

    Od deski do deski, faktycznie nie.

    > Tutaj praktycznie wszystkie wątki dotyczące PV dotykają starego
    > prosumenta i tragedii życiowych ludzi, którzy (wg niektórych piszących)
    > "wdepnęli w g..wno i robią dobrą minę do złej gry"

    Ja też byłem nastawiony sceptycznie i...nadal jestem. Nie wątpię, że są
    tacy (już) którym się to ewidentnie opłaciło. Ale całość starego
    programu traktuję jak piramidę - im ktoś wcześniej wszedł i ma
    instalację dłużej, tym większa szansa że wyjdzie zadowolony.

    > Czyli w skrócie, starzy prosumenci namoczyli, wydali niepotrzebnie
    > pieniądze i teraz kupują elektryki lub zakładają klimę aby inwestycja
    > miała sens.

    Nie żebym popierał takie stwierdzenia, ale niewątpliwie u części działa
    to tak samo jak kiedyś "ryczałt za wodę" - czyli można było dać na dachu
    mniej, ale skoro już jest tyle...

    Aktualnie to najbliżej pewnie do porównania z limitem "tanich" kWh jaki
    ma każdy z Nas. Starzy prosumenci mają takie limity po prostu dwa -
    jeden zależny od ilości paneli na dachu, drugi ten ogólny.

> [...]
    > Jak ktoś ma niewielkie zapotrzebowanie to może kupić jeden falownik, 4
    > szt. GEL 200Ah i 6 szt paneli 550W i od marca do września przeżyje na

    Mała, nierozbudowana instalacja - dzięki temu możliwa do zrobienia
    samodzielnie przez większość => tania - ma w tej chwili największy sens,
    jeżeli już ktoś chce. Zgadzam się!

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz