  • 1. Data: 2016-02-01 10:49:45
    Temat: Dotacje gminy do odnawialnych zrodel energii
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    Uszanowanie

    W mojej gminie trwaja zapisy na dofinansowanie trzech OZE. Kolektory
    sloneczne, panele fotowoltaiczne i pompa ciepla. Narazie nie wiadomo
    gruntowa czy powietrzna. Dzieki funduszom europejskim dofinansowanie ma
    wyniesc 80% inwestycji, czyli wlasciciel doklada brakujace 20%. Wyglada
    niezle.
    Poszedlem do gminy pytac o szczegoly. Pani mowi, ze do kolektorow z
    wlasnej kieszeni trzeba bedzie dolozyc ok. 2 tysi, wiec bardzo dobra
    propozycja. Ale w przypadku paneli fotowoltaicznych o mocy 3kW (??)
    doplata 80% do kwoty ok. 18 tys. sprawia, ze z wlasnej kieszeni trzeba
    wyjac juz prawie 4 tysie. Dla PC. Przyjeto wartosc inwestycji na
    poziomie ok. 45 tysi, wiec do doplaty bedzie ok. 9 tysi. PC dobre dla
    nowobudowanych domow. Dla mnie troche bez sensu kupowac cos bo doplaty,
    jak kociol gazowy ma cztery lata a oszczednosci miedzy gazem a pradem
    potencjalnie nie powinny byc znaczaco wieksze jak 500 zyli. Adam popraw
    mnie.
    Odrzucajac kolektory bo mam, PC bo wybiega w moim przypadku w przyszlosc
    znaczaco, pozostaja panele fotowoltaiczne. Niech mi ktos podpowie czy ma
    to sens? Zalozenie jest takie, ze licznik kreci sie w druga strone.
    Zuzycie pradu ok. 200-250/mies. Realnie jak szybko inwestycja moze sie
    zwrocic?

    Przy okazji o polityce troche: UE daje doplaty i ciekaw jestem czy
    producentem zestawow nie bedzie jakas firma z zachodniej granicy.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2016-02-01 11:21:57
    Temat: Re: Dotacje gminy do odnawialnych zrodel energii
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 lutego 2016 10:49:45 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    > jak kociol gazowy ma cztery lata a oszczednosci miedzy gazem a pradem
    > potencjalnie nie powinny byc znaczaco wieksze jak 500 zyli. Adam popraw

    Przy powietrznej pewnie tak. Przy gruntowej liczylbym raczej blizej tysiaka :)
    A kociol zawsze mozna sprzedac :-)

    > Przy okazji o polityce troche: UE daje doplaty i ciekaw jestem czy
    > producentem zestawow nie bedzie jakas firma z zachodniej granicy.

    Jasne ze tak. Niemiaszki sie przeciez w ten sposob bogaca. UE jako wspolnota
    narodow to jedna wielka fikcja - to istnieje tylko i wylacznie po to zeby
    niemcy, francja mogly sie bogacic :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2016-02-01 11:33:44
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-02-01 o 11:21, Adam Sz. pisze:

    > Przy powietrznej pewnie tak. Przy gruntowej liczylbym raczej blizej tysiaka :)
    > A kociol zawsze mozna sprzedac :-)

    Dziewiec lat na odrobienie roznicy. Dziesiaty rok rokiem pierwszych
    oszczednosci. Wtedy okaze sie, ze jest cos lepszego... :-)

    > Jasne ze tak.

    Tak podejrzewam, ale dam znac jak cos sie pojawi na horyzoncie.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2016-02-01 12:03:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

> [...]
    > to sens? Zalozenie jest takie, ze licznik kreci sie w druga strone.
    > Zuzycie pradu ok. 200-250/mies. Realnie jak szybko inwestycja moze sie

    Skoro to 3kW, to licząc metodą Macajewa miałbyś tam mieć 22m2 kolektorów,
    zgadza się, czy nie podali powierzchni? Wieść ludowa niesie, że w Polsce
    można mieć ze słońca 1000 kWh/m2, czyli miałbyś 22000 kWh rocznie,
    z czego sprawność paneli to chyba 11%, sprawność całej reszty (akumulator,
    falownik) dajmy na to 70%, wyjdzie jakieś 1700 kWh. Sprzedając to
    za 50 groszy sztuka (chyba tyle dają?) dałoby 850 zeta rocznie.
    Niech ktoś mnie poprawi jak błądzę.
    Tyle że słyszałem, że Duduś nie podpisał tej prosumenckiej ustawy
    i to się może nieco gorzej opłacać.

    L.

  • 5. Data: 2016-02-01 14:32:18
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 1 lutego 2016 12:03:35 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Skoro to 3kW, to licząc metodą Macajewa miałbyś tam mieć 22m2 kolektorów,
    > zgadza się, czy nie podali powierzchni? Wieść ludowa niesie, że w Polsce
    > można mieć ze słońca 1000 kWh/m2,

    a to nie było dla cieplnych? One mają inny zakres sprawnosci, dla fotowoltaicznych
    powinna byc inne cyfra.

    W kazdym razie wszystko to jedna sciema, a opłaca sie klientowi dzieki wydymaniu
    podatkami kilku innych.

    Co nie oznacza ze nie jestem za ekologią -ale rozumianą normalnie, a nie
    ekoterroryzmem albo ekobiznesem.

    b.

  • 6. Data: 2016-02-01 14:47:56
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 1 lutego 2016 14:32:19 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > a to nie było dla cieplnych? One mają inny zakres sprawnosci,
    > dla fotowoltaicznych powinna byc inne cyfra.

    A skąd Słońce wie, na co świeci? Świeci i tyle, a ile z tego
    wyciągniesz to już twoja broszka.

    > W kazdym razie wszystko to jedna sciema, a opłaca sie klientowi
    > dzieki wydymaniu podatkami kilku innych.

    Zależy jak się liczy. Jakby to zrobić rozsądnie to takie źródła
    rozproszone, kompensujące lokalne pobory, to może by się opłaciło
    ogółowi odbiorców.

    L.

  • 7. Data: 2016-02-01 15:13:15
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 1 lutego 2016 14:48:01 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > A skąd Słońce wie, na co świeci? Świeci i tyle, a ile z tego
    > wyciągniesz to już twoja broszka.

    ja sadzilem ze tyle sie daje technicznie sredniostatystycznie wyciągnąć. Cza poczytac
    skad ten 1000

    b.

  • 8. Data: 2016-02-01 16:09:27
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-02-01 o 15:13, Budyń pisze:

    > ja sadzilem ze tyle sie daje technicznie sredniostatystycznie wyciągnąć. Cza
    poczytac skad ten 1000

    No to nie wiem...
    Brac nie brac?

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2016-02-01 16:45:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 1 lutego 2016 15:13:17 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > ja sadzilem ze tyle sie daje technicznie sredniostatystycznie wyciągnąć.
    > Cza poczytac skad ten 1000

    Bez zagłębiania się w temat pierwszy lepszy link:

    http://www.enis-pv.com/naslonecznienie-w-polsce.html

    Może to jest ten tysiąc, może nie, pewnie pi razy oko będzie.

    L.

  • 10. Data: 2016-02-01 16:47:47
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 1 lutego 2016 16:09:25 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:
    > No to nie wiem...
    > Brac nie brac?

    Sprawdź co dokładnie jest w tym zestawie i jak to wygląda,
    w zasadzie 4 tysiaki za kolektory i jakiś falownik to nie jest majątek,
    a pewnie fajnie byłby się tym pobawić. Tylko trzeba prześwietlić tą
    ofertę, czy nie ma tam dodatkowych kosztów, ile m2 tego kolektora dają
    i czy to w ogóle wygląda wiarygodnie pod względem technicznym.
    Na razie to zadałeś pytanie w stylu mam na oku tani samochód co ma 50 koni,
    brać czy nie brać? :>

    L.