  • 101. Data: 2023-09-13 17:03:23
    Temat: Re: Klimatyzator na 2 pomije
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Ja rozumiem, że wszystko można wyłączyć, ale odpowiadasz trochę poza
    > konkursem. Bo pytanie brzmiało raczej: czy dla podanych (moich lub
    > Krzysia) warunków, elektromobilność rzeczywiście może dziś mieć
    > ekonomiczny sens?

    Wszyscy, którzy słodzą tu EV mieli zawsze w spalinowych najwyższe
    możliwie spalanie i mają zawsze najtańszy prąd.
    Porównywanie czegokolwiek z tym nie ma sensu.

  • 102. Data: 2023-09-13 17:10:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > O tym to już książki powstają. I to całkiem niezłe:
    >
    > https://www.empik.com/niesamowite-przygody-dziesieci
    u-skarpetek-czterech-prawych-i-szesciu-lewych-bednar
    ek-justyna,p1308182124,ksiazka-p

    Zawsze staram się być na bieżąco z aktualnymi trendami i odnosić się do
    najnowszych osiągnięć nauki. Jeśli nie robię przypisów bibliograficznych,
    to tylko dlatego, iż mniemam, że zaciekawione tym inteligentne osoby same
    dotrą do literatury przedmiotu.

    > PS: Mój ojciec też miał taki kajecik z samochodzie, skrupulatnie prowadzony.

    To może być znak tamtych czasów. Ja w sumie nie wiem czemu ten rejestr
    miał służyć. Ojciec chyba też nie wiedział, nigdy póżniej do zapisów
    nie sięgał. Ale sumienność w odnotowywaniu rzeczywistości cenię wysoko.
    Po latach takie zapiski bywają bardzo cenne.

    Jarek

    --
    Stajnia wytwarza konie
    Spółdzielnia "Ufność" cykorię

  • 103. Data: 2023-09-13 17:27:37
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 13.09.2023 o 16:46, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Mnie to przypomina początki telefonii komórkowej (NMT). Wiadomo było,
    > że pojemność sieci jest mała i większa nie będzie, więc robiono
    > wszystko, by telefony kupowali nieliczni. Za to drogo (ale to już
    > nmiej ważny szczegół).

    Doceniam analogię i wydaje mi się ona bardzo trafna. To, że samochód
    elektryczny stanie się powszechny jest od kilku lat bardzo
    prawdopodobne. Wątpliwość dotyczy już chyba tylko tego, kiedy (a nie
    czy) ta powszechność się urzeczywistni. W 2019 myślałem, że to może być
    już, ale po zapoznaniu się z ofertą szybko otrzeźwiałem.

    Teraz celuję w 2025. Niewykluczone, że do tego czasu na rynku pojawią
    się nowi gracze, co niewątpliwie wpłynęłoby korzystnie na ofertę. Nie
    mówiąc nawet o azjatyckich modelach, taki np. E-Largus wygląda (na
    papierze) bardzo interesująco.

    Mateusz

  • 104. Data: 2023-09-13 17:29:56
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 13.09.2023 o 16:38, Myjk napisał:
    > Wyjaśniając, producenci aktualnie nie robią gównoelektryków,
    > bo jest to nieopłacalne. Nie mogą sobie takżę pozwolić na taką
    > formę sprzedaży jak spalinowych, tj. pełną konfigurowalność,
    > bo nie ma takiego zapotrzebowania (oni nie są idiotami i rynek
    > badają), nie zawsze chcą.

    Brak zapotrzebowania jednak o czymś świadczy. I nie zgodzę się z tezą,
    że świadczy o bezmyślności konsumenckiej. Jak produkt jest dobry i
    tani, to ludzie go kupują - nawet bez reklamy. Fakt, że elektryki
    występują póki co tylko w luksusowych segmentach to wg. mnie dowód na
    to, że póki co nie da się stworzyć ekonomicznego, rodzinnego elektryka
    który mógłby konkurować z podstawowymi modelami termicznymi na rynku.
    Może za kilka lat. Zobaczymy.

    > Ja się nadal zastanawiam czemu tak uparcie się domagacie aby was do
    > tego przekonywać.

    To chyba niezupełnie tak. Co jakiś czas pojawiają się tu głosy
    elektropasjonatów o tym, że elektryk to już tu i teraz, a kupowanie
    samochodu z napędem spalinowym jest ekonomicznym bezsensem.

    Sporadycznie zerkam więc jak się sprawy mają, jednak systematycznie
    okazuje się, że są to tezy nieco wyprzedzające rzeczywistość. Póki co
    elektryk nadal nie jest samochodem "dla wszystkich".

    Mateusz

  • 105. Data: 2023-09-13 17:52:07
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 13.09.2023 o 15:38, Jarosław Sokołowski napisał:
    > U mnie też jest jeden, do włączania i wyłączania ten sam. Ale jak się
    > przekręci pokrętło od nawiewów w prawo, to na przycisku zapala się
    > zielona lampka, a klima zaczyna pracować. Można nasisnąć i wyłączyć,
    > jeśli kto nie chce.

    Po empirycznej kontroli potwierdzam, że to nie tak działa u mnie. Miałem
    drobną wątpliwość, bo nigdy nie ustawiam wentylatora na pełną moc. Ale
    jednak nie, klima się zdecydowanie nie włącza "sama". Moja lampka jest
    zresztą pomarańczowa, a nie zielona. Przy tak zasadniczej różnicy nie
    ma chyba podstaw do dalszego porównywania naszych sytuacji.

    Tak czy inaczej, wspominając o ekonomiczności mojego rozwiązania nie
    miałem na myśli ew. strat, a raczej ekonomiczność w zakupie. Bo
    zazwyczaj jednak taniej jest nie kupić klimatyzacji, niż ją kupić. W
    Dusterze akurat mi się trafiła, ale to tylko dlatego, że zależało mi w
    tym samochodzie na czujniku cofania, a producent wymyślił, że jak ktoś
    chce taki czujnik to klimatyzację też musi kupić. No to kupiłem.

    > To nie tak działa. W trakcie prania skarpetek czasem tracą one
    > parowanie spinów

    Zaszło zdaje się nieporozumienie, bo ja nic o praniu nie pisałem. Jest
    przecież mnóstwo innych sytuacji życiowych, w których uczciwy człowiek
    może zgubić skarpetkę.

    Mateusz

  • 106. Data: 2023-09-13 18:07:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > czy) ta powszechność się urzeczywistni. W 2019 myślałem, że to może
    > być już, ale po zapoznaniu się z ofertą szybko otrzeźwiałem.

    Mnie tak się wydawało w 2008. Nie że spodziewałem się rewolucji, tylko
    że rozpocznie się powolny proces.

> [...]
    > się nowi gracze, co niewątpliwie wpłynęłoby korzystnie na ofertę. Nie
    > mówiąc nawet o azjatyckich modelach, taki np. E-Largus wygląda (na

    W 2025 niezbyt wierzę. Jak każdy, kto zna realia energetyki prądowej.
    Ale w nowych graczy już tak. Skoro wychodzą mi analogie telefoniczne,
    przedstawię nową: kiedyś wszyscy byli przekonani, że Nokia jest królem,
    robi i robić będzie najlepsze w świecie telefony. Prawda, że prawda?

    Obecny porypany rynek może być dobrą podbudową na przyszłość. "Patrzcie
    państwo, jeszcze kilka lat temu samochody żarły tyle a tyle prundu, a
    dzięki postępowi naukowo-technicznemu (i słusznej władzy) potrzebują
    cztery razy mniej". To daje punkty producentom, ale też politykom.
    Dzisiejsze wehikuły, będące znaną od prawie wieku konstrukcją z dodanym
    elektrycznym motorkiem, daleko nie zajadą. Ale bądźmy wyrozumiali.
    Pierwsze samochody, obojętne czy parowe, spalinowe, czy elektryczne,
    też wyglądały jak konna bryczka z oberżniętym dyszlem.

    Jarek

    --
    Właśnie dwukonną bryką wjechał młody panek
    I obiegłszy dziedziniec zawrócił przed ganek

  • 107. Data: 2023-09-13 18:11:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > zresztą pomarańczowa, a nie zielona. Przy tak zasadniczej różnicy nie
    > ma chyba podstaw do dalszego porównywania naszych sytuacji.

    Zatem ponownie zachęcam do prób ręcznego włączenia na moment klimy
    w dzień wilgotny. Ja mam wtedy aktywne i ogrzewanie, i chłodzenie.
    Konstrukcja obiegu powietrza w samochodie zwykle jest taka, że ono
    najpierw przesmykuje się przez wymiennik klimatyzacji, gdzie chłodząc
    się traci przez wykraplanie wodę. Potem jest ogrzewane, co zmniejsza
    jego wilgotność względną. Dokładnie w ten sam sposób działa wiatr
    halny, który też wysusza.

> [...]
    > mi w tym samochodzie na czujniku cofania, a producent wymyślił, że
    > jak ktoś chce taki czujnik to klimatyzację też musi kupić. No to

    Sprzedają jeszcze coś bez klimatyzacji?

    > Jest przecież mnóstwo innych sytuacji życiowych, w których uczciwy
    > człowiek może zgubić skarpetkę.

    Jeśli uczciwy, to tak. Bo nieuczciwych już wielokrotnie obiecywano
    puścić w skarpetkach.

    --
    Jarek

  • 108. Data: 2023-09-13 18:55:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 13 Sep 2023 17:29:56 +0200, Mateusz Viste

> [...]
    > ludzie go kupują - nawet bez reklamy. Fakt, że elektryki występują póki
    > co tylko w luksusowych segmentach to wg. mnie dowód na to,

    Powtarzam, produkowanie elektryków w pełnej gamie i dowolnej konfiguracji,
    tak jak od wielu dekad są produkowane spaliniaki, jest dla producentów
    nieopłacalne. Nie sa w stanie tego zrealizować. Nawet te które są, droższe,
    są zazwyczaj w topowym wyposażeniu w stosunku do spalin i w zasadzie nie ma
    opcji nawet elementarnej konfiguracji. Jak się większość fabryk przestawi
    na elektryki to się temat rozwiąże. Obecnie to jest rodzaj błędnego koła.

    > że póki co nie da się stworzyć ekonomicznego, rodzinnego elektryka który
    > mógłby konkurować z podstawowymi modelami termicznymi na rynku. Może za
    > kilka lat. Zobaczymy.

    Teslaboje coś mruczą o TM2, ma być odpowiednikiem Forda T.
    Pytanie czy to nie spali na panewce, bo jak widać teraz ludziom
    potrzeba coś więcej niż tylko masowa produkcja. Sprzedaż Tesli
    najelpszym tego dowodem.

    > To chyba niezupełnie tak. Co jakiś czas pojawiają się tu głosy
    > elektropasjonatów o tym, że elektryk to już tu i teraz, a kupowanie
    > samochodu z napędem spalinowym jest ekonomicznym bezsensem.

    Nawet na PMS nie widziałem nikogo z elektropasjonatów którzy by założyli
    wątek i nakłaniali kogoś do elektryków. Ja też nikogo nie nakłaniam, jedyne
    co robię to prostuję podstawowe błędy matematyczne, logiczne i mentalne. I
    zawsze jak dyskutant mi wyjeżdża z takim "argumentem" to proszę o podanie
    linka do takiego wątku i jeszcze się jakoś "dziwnym trafem" nie doczekałem.

    > Sporadycznie zerkam więc jak się sprawy mają, jednak systematycznie
    > okazuje się, że są to tezy nieco wyprzedzające rzeczywistość. Póki co
    > elektryk nadal nie jest samochodem "dla wszystkich".

    Ale przecież w miarę masowa produkcja BEV ma dopiero 10 lat. Ile czasu
    spaliniaki wypierały konie? Pawlak konia miał jeszcze gdy już F126p
    jeździły i odrzutowce przez atlantyk latały a kombajny pola kosiły. ;P I
    znowu, nie wiem co wy taką sraczkę macie że wszsycy tu i teraz mają wsiadać
    w elektryki a jak wszyscy tego nie robią to znaczy z automatu że elektryki
    są do dupy. Chcesz jeden z drugim to se jeździj, ja do "czystego"
    spaliniaka nie wsiadę więcej koniec i kropka, bo to kompeltny brak
    komfortu, absurdalne duże zużycie energii, do tego pompowanie kasy poza
    kraj za paliwa etc.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 109. Data: 2023-09-13 19:22:26
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 13 Sep 2023 15:00:50 +0200, Mateusz Viste

    > "Spring Essential" kosztuje teoretycznie 20K EUR, ale po odjęciu dotacji
    > (przyznawanej z automatu via salon) cena faktyczna to 15800 EUR. I to
    > mogłoby ew. mieć jakiś sens, mimo tego, że ze spalinką w tej cenie
    > mam 6 lat paliwa a elektryk przecież też za darmo nie jeździ. No ale
    > Spring ma tylko 4 miejsca, więc tak czy inaczej odpada.

    Nie ma rady, musisz niestety zostać przy pierdziospalinie.
    Współczuję.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 110. Data: 2023-09-13 19:48:39
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 13 września 2023 o 16:42:47 UTC+2 Myjk napisał(a):
    > Wed, 13 Sep 2023 07:32:16 -0700 (PDT), Kris
    > Znowu zaczynasz ten swój szalony bełkocik w obronie swoich "przekonań".
    > Zatem powtarzam, nikt wody basenowej w rakcie sezonu nie wylewa bo ta woda
    > jest zbyt cenna -- zaś na koniec sezonu nikomu i niczemu ta spuszczana woda
    > nie zaszkodzi, bo chlor ma tę tendencję, że PARUJE. Za to współczuję twoim
    > dzieciom, czy tam chyba wnukom, że w takim bagnie pozwalasz im się kąpać. I
    > nie, to nie jest to samo co kąpiel w jeziorze.

    Współczuję Tobie u twoim bliskim zanurzania w basenie o pojemności kilku m3 w którym
    woda była nie zmianiana przez kilka tygodni.
    W następnym sezonie raczej takuego basenu nie postawie ale patrzymy na