  • 41. Data: 2018-04-12 00:44:24
    Temat: Re: Kocioł kondensacyjny x-funkcyjny
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Moglbys sie ustosunkowc do tabelki z kosztami kilowatogodziny z roznych zrodel jaka
    jest na tej stronie
    > http://www.pelletenergy.pl/pl/pellet/kalkulator-kosz
    tow-ogrzewania
    > I jak sie to ma do tego ze gaz plynny tylko 40% drozszy a nie dwa i pol raza jak
    wychodzi z tabelki.

    Bo te dane są z d... wzięte i są tak spreparowane, żeby udowodnić, że
    http://www.pelletenergy.pl/pl/pellet/ jest najlepszym opałem niż
    wszystko inne.

    Wejdziesz na stronę dystrybutorów gazu to się okaże, że pellet jest 2
    razy droższy od gazu :)

    Pellet workowany liczą mniej niż w tych wyliczeniach, bo po 800zł

    Wartość opałowa pelletu 18MJ/kg = 5kWh/kg, ale sprawność spalania
    pelletu jest poniżej 80% czyli wychodzi koszt 1kWh z pelletu 20gr.

    Jak więc na tej stronie wyliczyli 17gr/kWh z pelletu po 860zł? Po prostu
    policzyli sprawność spalania pelletu 100%, czyli tak jakby kotły na
    pellet były superkondensacyjne jeszcze lepiej kondensujące od kotłów
    gazowych. Pozostałe paliwa liczyli wg sprawności spalania.

    Gaz ziemny podali cenę 2,40zł. Cena jest z kosmosu, bo ja płacę ok. 2zł
    z drobnym haczkiem za 1m3 wliczając w to wszystkie opłaty. Płacę drożej,
    bo mam niższą taryfę. Jak przejdę na wyższą taryfę to będę miał gaz
    poniżej 2zł/m3 - biorę do obliczeń 2zł.

    1m3 gazu to 11kWh energii. Sprawność kondensacyjnego kotła gazowego to
    ok. 90-95% co daje kwotę 20,2gr za 1kWh przyjmując sprawność 90% i
    19,14gr za 1kWh przy sprawności 95%

    Ceny propanu wliczając wszelkie koszty zależą od regionu i firmy
    dostarczającej to ok. 3-3,50 zł/kg.

    1kg tego gazu to co najmniej 12,8kWh (12,8-13,8kWh) czyli daje nam
    koszt: 0,26-0,30gr/kWh przy sprawności kotła 90%

    Prąd w II taryfie to koszt ok. 30gr/kWh - sprawność przetwarzania 100%

  • 42. Data: 2018-04-12 00:49:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Dasz linka do stron dystrybutorow gazu w ktorym bedzie to co napiales.

  • 43. Data: 2018-04-12 08:29:35
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Dasz linka do stron dystrybutorow gazu w ktorym bedzie to co napiales.

    Nie dam, bo ceny są liczone indywidualnie i to co piszę to informacja od
    klientów, którym zakładałem ogrzewanie gazowe na propan.

    A propos ceny gazu jaką ja płacę. Właśnie otworzyłem list z ostatnim
    rachunkiem za gaz za marzec i kawałek lutego tego roku. W końcu zmienili
    mi taryfę na W-3, bo w zeszłym roku zmieściłem się jeszcze w W-2 a nie
    chciało mi się pierdzielić, żeby samemu zmieniać, bo musiałbym załatwić
    trochę papierów.  Ponieważ w tym roku przekroczyłem zużycie 1200m3 to z
    automatu mi podwyższyli taryfę w której mam tańszy gaz.

    W zeszłym roku zużycie się rozbiło na 2 lata tzn. część zużyta do końca
    grudnia 2016r i druga część od stycznia 2017r. W tych 2 latach nie
    przekroczyłem 1200m3 w każdym roku.

    Obecnie wyszło mi 452 m3 gazu za kwotę 832,81zł co daje 1,8425zł/m3
    gazu. To jest kwota brutto z wliczonymi wszystkimi opłatami tzn. cena
    jednostkowa za gaz, opłata abonamentowa, dystrybucyjna stała i
    dystrybucyjna zmienna.

    Przed zmianą taryfy płaciłem 2zł z niewielkimi groszami.

  • 44. Data: 2018-04-12 08:41:46
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 12 kwietnia 2018 08:29:38 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    > dystrybucyjna zmienna.
    >
    > Przed zmianą taryfy płaciłem 2zł z niewielkimi groszami.

    To nawet ciekawie ten gaz wychodzi.
    Zasadnicze pytanie jest takie, jak ta cena gazu będzie się
    zachowywać w perspektywie np. następnych 10 lat.
    Czy z uwagi że teraz wszędzie wokół kopią ten gaz oraz że Ruscy
    mają problemy to cena będzie niska, czy może coś się odkręci,
    zrobią jakąś zmowę cenową i poleci w górę?

    L.

  • 45. Data: 2018-04-12 09:20:44
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-04-12 o 08:41, Lisciasty pisze:
> [...]

    Jak więc widać u mnie 1kWh z gazu wychodzi poniżej 19gr. uwzględniając
    sprawność kotła.

> [...]
    > mają problemy to cena będzie niska, czy może coś się odkręci,
    > zrobią jakąś zmowę cenową i poleci w górę?

    W przeciągu ostatnich kilku lat cena gazu spadała. Czy się utrzyma, czy
    zdrożej czy jeszcze bardziej spadnie trudno przewidzieć. Na pewno Polska
    potrzebuje alternatywy, choćby po to, żeby móc dyktować ceny Ruskim. Do
    póki nie będziemy mieli możliwości całkowitego zakręcenia kurka od
    Ruskich bez utraty dostaw tak długo Rosja będzie dyktowała warunki. Póki
    co idzie ku lepszemu - np. terminal gazowy w Świnoujściu.

    W tym samym czasie węgiel drożał. Drożał co rok, a w zeszłym roku
    podskoczył prawie 20%.

    W zeszłym roku spaliłem gazu za 4,5 tys. zł. W tym roku za ok. 4,2
    tys.zł. w tym grzanie CO, CWU i gotowanie.

    Wcześniej za węgiel płaciłem 5-5,5 tys. rok w rok (przed zeszłoroczną
    podwyżką). Gdybym dalej grzał węglem musiałbym zapłacić odpowiednio
    drożej ok. 20% czyli 6-6,5 tys. zł Przy czym węglem ogrzewałbym tylko CO
    i CWU. Gotowanie i tak na gazie. Do tego trzeba jeszcze policzyć koszt
    pracy podajnika ok. 6-7zł miesięcznie. Może nie jest to dużo, ale jest
    dodatkowy koszt.

    Pellet wyszedłby podobnie, albo trochę drożej.

    Jak widać grzejąc gazem zaoszczędziłem w tym roku ok 1,5-2 tys. zł, a
    przy tym mam święty spokój.

    Co ciekawsze zrobiłem eksperyment. W zeszłym roku sterownik pokojowy
    wyłączał kocioł po dogrzaniu domu do zadanej temperatury, przez co
    grzejniki robiły się zimne. Utrzymywałem w domu temperaturę 22'C w dzień
    i 21'C w nocy.

    W tym roku zmieniłem sposób sterowania tak, żeby grzejniki w ogóle nie
    stygły, a sterownik tylko i wyłącznie zmieniał temperaturę wody w
    obiegu. Tzn. po dogrzaniu domu obniżał mi temperaturę w obiegu CO o ok.
    8-10'C bez wyłączania kotła. Dzięki temu poprawił się komfort cieplny w
    domu i mogłem nieco obniżyć temperaturę dzienną do 21,4'C przy
    odczuwaniu takiego samego komfortu cieplnego jak wcześniej musiałem
    grzać do 22'C.

    Jak widać nie wpłynęło to na zużycie gazu w jakimś znacznym stopniu.
    Fakt, że w zeszłym sezonie grzałem do połowy maja, a w tym roku od 4 dni
    nie grzeję w ogóle - czyli o miesiąc krócej. Wystarcza ciepło
    dostarczane przez słońce.

  • 46. Data: 2018-04-12 09:47:20
    Od: Kuba <a...@g...com>

    ok, ale , jak rozumiem Ty to piszesz do gazu ziemnego, miejskiego?
    kaloryczność gazu propan-butan jest wieksza niz "zwykłego"

  • 47. Data: 2018-04-12 11:00:28
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-04-12 o 08:29, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > dystrybucyjna zmienna.
    >
    > Przed zmianą taryfy płaciłem 2zł z niewielkimi groszami.

    Coś Ci kolego źle wychodzą te obliczenia.
    Taryfa W2 się bardziej opłaca od W3 do zużycie AFAIR 12000m3 rocznie.
    Po prostu abonament operatora (tak jest przynajmniej w PGNiG) dla W3
    jest tak duży, że zjada cały zysk z niższej ceny gazu.
    Dopiero od ok. 12.000 m3 zaczyn być korzystniej niż dla W2.

    --
    Pete

  • 48. Data: 2018-04-12 11:07:41
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-04-12 o 11:00, Pete pisze:

> [...]
    > jest tak duży, że zjada cały zysk z niższej ceny gazu.
    > Dopiero od ok. 12.000 m3 zaczyn być korzystniej niż dla W2.

    Autopoprawka.
    Możesz mieć rację. Ja kupuję gaz w HEG, a tam mam mniejsze różnice ceny
    gazu w W2 i W3.
    Generalnie polecam.

    --
    Pete

  • 49. Data: 2018-04-12 11:26:40
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-04-12 o 11:07, Pete pisze:

    > Autopoprawka.
    > Możesz mieć rację. Ja kupuję gaz w HEG, a tam mam mniejsze różnice ceny
    > gazu w W2 i W3.
    > Generalnie polecam.

    Ale z gazowni w Zabrzu też W3 jest droższa a limit to 1200m3, mi gaz w
    zimie wychodzi 1,96zł/m3 w zimie do 2,71/m3 w lecie w taryfie W3.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 50. Data: 2018-04-12 12:18:08
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-04-12 o 11:26, Janusz pisze:

    > Ale z gazowni w Zabrzu też W3 jest droższa a limit to 1200m3, mi gaz w
    > zimie wychodzi 1,96zł/m3 w zimie do 2,71/m3 w lecie w taryfie W3.

    Nie o to mi chodzi.
    Opłaty dystrybucyjne dla:
    W2.1 - 10,04/mc + 0,03766/kWh
    W3.6 - 32,64/mc + 0,03500/kWh

    Więc żeby zysk z ceny gazu pokrył 22,60zł/mc różnicy w abonamencie, to
    trzeba go zużyć min 8500kWh czyli ok 770m3 miesięcznie * 12 - czyli
    jakieś 9300m3 rocznie.

    --
    Pete