  • 51. Data: 2018-04-12 12:22:47
    Temat: Re: Kocioł kondensacyjny x-funkcyjny
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-04-12 o 11:00, Pete pisze:

    > Coś Ci kolego źle wychodzą te obliczenia.
    > Taryfa W2 się bardziej opłaca od W3 do zużycie AFAIR 12000m3 rocznie.
    > Po prostu abonament operatora (tak jest przynajmniej w PGNiG) dla W3
    > jest tak duży, że zjada cały zysk z niższej ceny gazu.
    > Dopiero od ok. 12.000 m3 zaczyn być korzystniej niż dla W2.

    W-2 to masz pobór do 1200m3

    W-3 masz do 8000m3

    Ceny podawałem już z uwzględnieniem wszelkich dodatkowych opłat i
    abonamentów.

    Oczywiście najtaniej wychodzi gaz w górnych granicach danych taryf, bo
    wtedy opłata abonamentowa rozbija się na większą ilość zużytego gazu.

  • 52. Data: 2018-04-12 12:24:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-04-12 o 09:47, Kuba pisze:
    > ok, ale , jak rozumiem Ty to piszesz do gazu ziemnego, miejskiego?
    > kaloryczność gazu propan-butan jest wieksza niz "zwykłego"

    Tak, gazu z sieci (miejskiego).

    1m3 takiego gazu = 11kWh energii

    1 kg propanu = 12,8-13,8kWh energii co przy cenie 3-3,50zł/kg daje koszt
    od 0,25zł do 0,34zł za 1kWh przy uwzględnieniu już sprawności kotła
    gazowego oraz jakości gazu.

    Cena faktyczna zależy od lokalizacji, dostawcy oraz jakości propanu,
    ponieważ za butlę płaci się dzierżawę.

    Dla porównania energia elektryczna w II taryfie to koszt ok. 0,30zł/kWh

    Czyli jak porównasz ogrzewanie propanem do energii elektrycznej z II
    taryfy to wyjdzie bardzo podobnie, a czasami może wyjść nawet drożej.

    Dlatego zaproponowałem Ci ogrzewanie pompą ciepła w postaci
    klimatyzatorów, bo klimatyzator pobiera np. 1kWh i robi z niej średnio
    rocznie 2-3kWh. Grzejąc takim klimatyzatorem nawet korzystając z I
    taryfy (ok. 65gr/kWh) to i tak masz taniej jak ogrzewanie propanem. Jak
    ustawisz sobie, aby klimatyzator głównie pracował w nocy i tylko w dzień
    dogrzewał to będziesz nim ogrzewał taniej jak gazem z sieci, węglem czy
    pelletem. Obecnie klimatyzatory potrafią grzać nawet jak na zewnątrz
    jest temperatura -20'C, a są też i takie, które grzeją nawet do -30'C.

    Oczywiście im niższa temperatura zewnętrzna tym mniejsza jest sprawność
    klimatyzatora, ale przy temperaturze +5 do +10 jego sprawność jest
    400-500% (współczynnik COP 4-5) czyli z 1kWh energii elektrycznej zrobi
    4-5kWh energii cieplnej. Dlatego średnio przez cały okres grzewczy
    wychodzi współczynnik COP na poziomie 2-3 czyli 200-300%.

    Oczywiście będziesz musiał dogrzewać dom grzałką elektryczną przy
    największych mrozach -15 do -20'C, bo klimatyzator przy takich
    temperaturach będzie robił dłuższe przerwy, gdyż zewnętrzny wymiennik
    będzie się oszraniał. Dlatego warto pomyśleć o prądzie II taryfowym i
    dużym zbiorniku wody (buforze) 1000-2000 litrów.

    Klimatyzatory, które pracują do -20'C kupisz za 3-4 tys. zł sztukę wraz
    z kosztami montażu. Do tego ściągasz sobie aplikację z internetu na
    telefon i możesz je programować i sterować smartfonem poprzez internet.
    Aplikacja jest darmowa.

    Osobiście proponowałbym Ci rozważenie opcji zakupu 2-3 takich
    klimatyzatorów do pomieszczeń, które używasz najczęściej, a pozostałe
    pomieszczenia grzać elektrycznie wykorzystując II taryfę. Masz
    ogrzewanie za ok. połowę tego co musiałbyś wydać na instalację gazową i
    kocioł gazowy i koszty ogrzewania dużo niższe niż w przypadku propanu.

  • 53. Data: 2018-04-12 12:29:55
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-04-12 o 12:22, Uzytkownik pisze:

    > W-2 to masz pobór do 1200m3

    pobór mam ok 4000m3 ale nadal taryfę W2 - operator mi nie zmienił, a sam
    się nie upominam, bo to dla mnie taniej :)

    > Oczywiście najtaniej wychodzi gaz w górnych granicach danych taryf, bo
    > wtedy opłata abonamentowa rozbija się na większą ilość zużytego gazu.

    W innym mailu podałem wyliczenia.
    W3 u mnie opłacałaby się dopiero od ponad ~10 000m3

    --
    Pete

  • 54. Data: 2018-04-12 12:30:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-04-12 o 11:26, Janusz pisze:

    > Ale z gazowni w Zabrzu też W3 jest droższa a limit to 1200m3, mi gaz w
    > zimie wychodzi 1,96zł/m3 w zimie do 2,71/m3 w lecie w taryfie W3.

    Ale latem zużywa się tego gazu mało do podgrzewania CWU i ewentualnie
    gotowania, a abonament jest taki sam. Jak policzysz wszystkie koszty
    oraz ilość zużytego gazu przez cały rok to i tak wyjdzie średnia ok. 2zł/m3

    I oto w tym wszystkim chodzi.

    Ludzie boją się gazu, bo jak wyjdą z bloków, gdzie płacili przez cały
    rok za gaz po ok. 3 - 3,5zł to są przerażeni, że można dom ogrzewać
    gazem taniej. A tu im więcej zużywasz, tym jest taniej.

  • 55. Data: 2018-04-12 12:37:08
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2018-04-10 o 22:27, ToMasz pisze:
    > bo "internet" sterujący kotłem kosztuje (strzelam) 50zł. wbudowany w
    > kocioł moze być 10 raz droższy. wiec pytam - po co? Ja kiedyś zrobiłem
    > sterowanie kotłem przez gsm. wiesz jak? zamocowałem do pokrętła
    > temperatury, telefon na sznurku. jak puszczałem dzwonek, wibrator
    > przewracał telefon włączajac piec. jak to instaltor zobaczył to mu para
    > z uszu buchała
    O qfa... Normalnie zapisz się na profil wielbicieli Cytryna i Gumiaka... :/
    Ja rozumiem różne racjonalizatorskie pomysły. Sam nie raz wykorzystuję
    różne urządzenia nie do końca w sposób jaki był dla nich przewidziany,
    żeby osiągnąć zupełnie inny, zamierzony efekt. Ale kurna takie coś, to
    już jest dla mnie poziom druciarstwa stosowanego jednak :/

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 56. Data: 2018-04-12 12:37:19
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-04-12 o 12:30, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > rok za gaz po ok. 3 - 3,5zł to są przerażeni, że można dom ogrzewać
    > gazem taniej. A tu im więcej zużywasz, tym jest taniej.

    Ponieważ mam W2.1 - czyli jeden odczyt rocznie a grzeję 250m2 + CWU - to
    mogę podać swoje dane
    Zużycie 25.01.2017 - 12.01.2018
    2300m3, 25700kWh, faktura ok 4000zł, więc wychodzi 1,78 za m3

    --
    Pete

  • 57. Data: 2018-04-12 12:40:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 12 Apr 2018 12:24:00 +0200, Uzytkownik

    > 1m3 takiego gazu = 11kWh energii

    Tyle to podaje gazownia. Opomiarowane względnie przeliczone domy jednak
    weryfikują tę wartość do 10kWh/m3 (a czasem nawet 9). No chyba że ktoś
    usilnie chce twierdzić, że to wina kotła co ma sprawność poniżej 85%.

> [...]
    > gazowego oraz jakości gazu.
    > Cena faktyczna zależy od lokalizacji, dostawcy oraz jakości propanu,

    Dlatego butlę się kupuje na własność, a nie dzierżawi. Dzięki temu można
    szukać znacznie tańszego gazu na rynku a nie tak jak dyktuje dzierżawca w
    umowie. Cena 2700L butli z projektem i podpięciem wychodzi w okolicach 10
    tys. (z wkopaniem +1k). Taka butla ma użyteczne 2500L gazu i niesie ze sobą
    około 15MWh -- większość nowych domów z CO/CWU się mieści w takiej
    wartości, więc gaz spokojnie można tankować poza sezonem.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 58. Data: 2018-04-12 12:44:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 12 Apr 2018 12:22:47 +0200, Uzytkownik

    > Ceny podawałem już z uwzględnieniem wszelkich
    > dodatkowych opłat i abonamentów.

    Chętnie zobaczę faktury z całego roku. Mnie nigdy nie chce ksozt kWh gazu
    ziemnego wyjść poniżej 0,21zł. Od sąsiadki, gdzie się buduję, brałem
    faktury i wyszło 0,28.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 59. Data: 2018-04-12 12:50:42
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 12 Apr 2018 12:37:08 +0200, Kżyho

> [...]
    > żeby osiągnąć zupełnie inny, zamierzony efekt. Ale kurna takie coś, to
    > już jest dla mnie poziom druciarstwa stosowanego jednak :/

    Nic nowego. Widziałeś niedawną dyskusję o akumulatorach?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 60. Data: 2018-04-12 12:52:51
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-04-12 o 12:37, Pete pisze:

    > Ponieważ mam W2.1 - czyli jeden odczyt rocznie a grzeję 250m2 + CWU -
    > to mogę podać swoje dane
    > Zużycie 25.01.2017 - 12.01.2018
    > 2300m3, 25700kWh, faktura ok 4000zł, więc wychodzi 1,78 za m3

    No to Ci teraz i tak zmienią taryfę na W3.1, bo pobrałeś gazu więcej jak
    1200m3 w przeciągu roku.

    Podobnie się stało i u mnie. Póki sie mieściłem przez 2 lata w zużyciu
    poniżej 1200m3 to miałem taryfę W2. Kiedy przekroczyłem w danym roku
    rozliczeniowym zużycie 1200m3 to z automatu mi zmienili taryfę na W3

    Dla mnie W3 jest bardziej opłacalna, ale nie zmieniałem sam, bo mi się
    nie chciało latać z papierami. Wiedziałem, że zmienią mi tą taryfę z
    automatu.

    Tak to działa.

    P.S. Różnice w cenach mogą być w zależności od regionu, bo są naliczane
    inne opłaty przesyłowe.