  • 1. Data: 2015-01-15 16:30:25
    Temat: Łączenie/zaklejanie rowków płyt G-K
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    Doradźcie proszę, jak najsensowniej i najmniej upierdliwie poradzić
    sobie z zakryciem wyciętych w G-K rowków pod kable elektryczne?

    Mam naklejone na placki na murowanych ścianach płyty G-K. Do pokoju było
    podciągnięte zaledwie jedno gniazdko elektryczne i to zamontowane na
    luźnym wychodzącym z podłogi kablu.
    Jako, że robię remont tego pomieszczenia, to zacząłem od zrobienia całej
    instalacji elektrycznej w nim. Suma summarum 75% ścian dorobiło się
    rowka na całej długości i puszek pod gniazda/włączniki. W rowkach
    wylądował oczywiście przewód. Teraz trzeba to zagipsować. Wiadomo
    gipsowania nie uniknę, ale powiedzcie mi, jak teraz to sensownie wykończyć.
    Kupiłem sobie taką specjalną siatkę samoprzylepną do łączeń płyt G-K.
    Ale czy powinienem jakoś zeszlifować powierzchnie płyt pod szerokość tej
    siatki, żeby nie wystawała i w miejscu rowka, żebym nie miał wybrzuszeń?
    Jeżeli tak, to jak to najprościej i najszybciej wykonać? Jakaś
    szlifierka taśmowa czy coś?
    A może w ogóle nie trzeba, bo to wszystko cienkie i kłaść tak jak jest?
    Czy krawędzie płyt G-K jak co powinienem też fazować czy mogą zostać
    proste jak są?

    Pomóżcie, bo wychodzi na to, że kupę tego gipsowania będzie (bo między
    ścianą, a płytą zazwyczaj jest jeszcze jakaś mała przerwa :/) i
    chciałbym ten proces możliwie uprościć i przyspieszyć.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 2. Data: 2015-01-22 12:27:45
    Temat: Re: Łączenie/zaklejanie rowków płyt G-K
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Kżyho" napisał w wiadomości grup

    > W rowkach wylądował oczywiście przewód. Teraz trzeba to zagipsować.
    > Wiadomo gipsowania nie uniknę, ale powiedzcie mi, jak teraz to sensownie
    > wykończyć.

    Rozumiem, że chodzi Ci o wypełnienie rowka w płycie, tak?

    W takim razie po pierwsze krawędzie płyty należy sfazować ostrym nożem. Są
    do tego specjalne mini strugi, ale wystarczy zwykły nóż z ułamywanymi
    ostrzami. Następnie te krawędzie należy zagruntować. I od tego momentu są
    dwie* szkoły:

    * - pewnie sposobów jest więcej i do tego różne warianty, ale te przewijają
    się najczęściej zarówno tu na grupie jak i na forum muratora. Sam obie
    metody sprawdziłem i obie dają dobre wyniki.

    1. Wypełnić na równo uniflotem uważając aby nie wystawał. Następnie
    zaszpachlować bez żadnych siatek.
    - zalety - szybko
    - wady - drogo, uniflot jest twardy w obróbce więc jak gdzieś będzie za
    grubo to się to ciężko szlifuje

    2. Wypełnić czymkolwiek na równo - klej gipsowy, gładź, tynk gipsowy co
    akurat masz pod ręką. Dać taśmę/siatkę i na to gładź.
    - zalety - taniej
    - wady - więcej "zabawy", wyższa "górka" na łączeniu bo nie tylko gładź
    ale też taśma/siatka.

    Osobiście stosowałem obie metody - tam gdzie mi zależało by było równo
    (sufit) robiłem pierwszą metodą bo nie lubię fal na suficie, nawet jeśli
    mają tylko 1-2mm wysokości.
    Natomiast na ścianach szczególnie tam gdzie przychodziła tapeta
    strukturalna, albo inne wykończenie ukrywającej nierówności robiłem drugą
    metodą bo po co przepłacać :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2015-01-22 16:13:11
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2015-01-22 o 12:27, Ergie pisze:
    > Rozumiem, że chodzi Ci o wypełnienie rowka w płycie, tak?

    No właśnie rowków już w sumie nie ma, bo robię remont, czyli płyty na
    ścianie już były, ale w miejscu łączeń na większości powstały pęknięcia.
    Osobną sprawą były też całkiem spore rowki wycięte pod kable, które
    kładłem na większości ścian pokoju.

> [...]
    > Są do tego specjalne mini strugi, ale wystarczy zwykły nóż z ułamywanymi
    > ostrzami. Następnie te krawędzie należy zagruntować. I od tego momentu

    Z tym fazowaniem już doczytałem, zresztą to dość logiczne - przynajmniej
    jest miejsce, żeby trochę więcej gipsu czy innej masy tam mogło się
    dostać i związać.

> [...]
    > zaszpachlować bez żadnych siatek.
    > - zalety - szybko
    > - wady - drogo, uniflot jest twardy w obróbce więc jak gdzieś będzie

    Póki co używałem Cekol C-40 z włóknami jakiś. Tym mam powklejane puszki,
    zaklejone z grubsza rowki po kablach, ale nie na równo jeszcze z
    powierzchnią - mają wgłębienia spore. I teraz właśnie nie wiem czy dalej
    wyrównywać to tym Cekolem, czy już jakąś gładzią wykończeniową?
    Rozważałem też mimo wszystko wzmocnienie tych rowków oraz łączeń płyt
    właśnie taśmą. Ale nie chciałbym właśnie za bardzo mieć wypukłości, a to
    chyba oznaczałoby, że musiałbym wyszlifować wgłębienie na szerokość tej
    taśmy - dobrze myślę? Jakieś specjalne "coś" do takiego wyszlifowania
    jest, czy po prostu jakiś papier/siatka w rękę i ręcznie szlifujemy?

> [...]
    > - zalety - taniej
    > - wady - więcej "zabawy", wyższa "górka" na łączeniu bo nie tylko

    No właśnie górki na łączeniach czy rowkach właśnie nie chciałbym za
    bardzo mieć, więc metoda nr 2 raczej odpada :/

    Na tych gładziach często jest napisane, że one zakrywają nierówności
    głębokie np. na maks. 3 mm. Czy jak będą to głębsze dziury itp., to
    rzeczywiście nie mogę tego gładzią wyrównać, tylko najpierw jakimś innym
    klejem/gipsem itp.?

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 4. Data: 2015-01-22 18:46:06
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 22 stycznia 2015 16:13:12 UTC+1 użytkownik Kżyho napisał:

> [...]
    > powierzchnią - mają wgłębienia spore. I teraz właśnie nie wiem czy dalej
    > wyrównywać to tym Cekolem, czy już jakąś gładzią wykończeniową?

    Generalnie to powinienes wcisnac w te szpary jak najwiecej kleju do plyt kg
    zeby klej zlapal sciane i podpieral obie krawedzie plyty. Takie polaczenie
    jest/bedzie b. sztywne i ja bym sie tu nie bawil w zadne siatki ani tasmy.

    Po kleju uzupelnic do rowna gipsem szpachlowym. Poczekac - jak wyschnie to
    sie troche "wessie" (zrobi sie dolek) i w ten dolek dopiero ladujesz gladz
    gipsowa (cienko). Wyschnie - szlifujesz do rowna i malujesz.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2015-01-22 18:49:26
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 22 stycznia 2015 18:46:07 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

    Dodam jeszcze, ze jak zrobiles rowek na szerokosc plyty i zapackales to
    samym gipsem szpachlowym ale tak tylko, ze gips nie dotyka sciany i nie podpiera
    obu krawedzi plyt na calej szerokosci to takie polaczenie bez solidnej tasmy
    (tuff tape albo nawet jeszcze cos mocniejszego typu mid-flex) zawsze bedzie
    pekac. Podstawa to zeby unieruchomic krawedzie plyt wciskajac tam jak najwiecej
    kleju (lub gipsu szpachlowego - ale klej jest kilka razy tanszy od dobrego
    gipsu szpachlowego i schnie praktycznie w pare minut).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2015-01-23 09:05:42
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > powierzchnią - mają wgłębienia spore. I teraz właśnie nie wiem czy dalej
    > wyrównywać to tym Cekolem, czy już jakąś gładzią wykończeniową?

    Ostatnią warstwą powinna być gładź.

> [...]
    > właśnie taśmą. Ale nie chciałbym właśnie za bardzo mieć wypukłości, a to
    > chyba oznaczałoby, że musiałbym wyszlifować wgłębienie na szerokość tej

    Jak zeszlifujesz to w tym miejscu nie będzie kartonu a taśma ma właśnie na
    karton zachodzić.

    > Jakieś specjalne "coś" do takiego wyszlifowania jest, czy po prostu jakiś
    > papier/siatka w rękę i ręcznie szlifujemy?

    Jak sobie wyobrażasz szlifowanie kartonu? On się zaraz roluje i zdziera.

    > No właśnie górki na łączeniach czy rowkach właśnie nie chciałbym za bardzo
    > mieć, więc metoda nr 2 raczej odpada :/

    No to rób beztaśmowo tyle że nie wiem, czy ten cekol którego używasz jest do
    tego dobry.

> [...]
    > głębokie np. na maks. 3 mm. Czy jak będą to głębsze dziury itp., to
    > rzeczywiście nie mogę tego gładzią wyrównać, tylko najpierw jakimś innym

    Możesz gładzią na raty. np. dwie albo trzy warstwy po 2mm. Ale z gładzią
    problem jest inny - ona się minimalnie kurczy i dlatego nie nadaje się do
    wypełniania spoin między płytami, a tylko jako warstwa wierzchnia.

    Pozdrawiam
    Ergie