  • 1. Data: 2010-12-29 12:43:27
    Temat: Modyfikacja projektu o dodatkowe okna w trakcie budowy
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Jest sobie projekt domku z dachem dwuspadowym. Jest to połówka bliźniaka.

    Projekt jest już zbudowany do stropu nad parterem.

    Ogladając dom obok oddany juz w stanie surowym widzę, że popełniono
    oczywiste błędy na poddaszu:

    a) jeden z pokoi nie ma w ogóle okna. Bezproblemowo można dodać okno
    połaciowe.

    b) Dwa pokoje sąsiadują ze ścianą boczną która jest ślepa. Oczywiście
    mozna tam zrobic okna bo to bliźniak skrajny i wychodziły by one na
    ogród a pokoje by się pięknie doświetlily.

    Mamy czas do ruszenia robót aby coś istotnego zmienić.

    Teraz moje pytania:

    a) Czy dodanie okna połaciowego jest istotną ingerencją w projekt?
    Zastanawiam się nawet nad powiększeniem ich ilości bo wygląda jak by
    było ich za mało. Jesli to istotna ingerencja, to czy może odebrać dom
    bez a zrobić je później? Jest problem z dodaniem okna po zrobieniu
    kompletnej dachówki?

    b) W zasadzie to samo: czy wybicie okna w scianie jest istotną
    ingerencją w projekt ktora powoduje niezgodność z projektem? Ściana już
    nie jest nośna, co najwyżej "leży" na niej dach. Zastanawiam się nawet
    czy nie zrobić wzmocnien nad okami i wypełnić je cegłami *na razie*. A
    potem wybić i zalożyć okna, jesli odbiór byłby niemożliwy z oknami.

  • 2. Data: 2010-12-29 12:50:15
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 29 Gru, 13:43, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > było ich za mało. Jesli to istotna ingerencja, to czy może odebrać dom
    > bez a zrobić je później? Jest problem z dodaniem okna po zrobieniu

    Nie ma zadnego problemu i rob jak chcesz - dodanie okna (o ile jest
    tam wystarczajaco miejsca miedzy krokwiami) to zadna ingerencja w
    konstrukcje i mozesz to zrobic w dowolnym czasie i dowolnym miejscu.
    Ja mam w dachu zupelnie inne, zupelnie gdzie indziej i zupelnie inna
    ilosc okien dachowych niz w projekcie ;-)

    > b) W zasadzie to samo: czy wybicie okna w scianie jest istotną
    > ingerencją w projekt ktora powoduje niezgodność z projektem? Ściana już

    Okno w scianie to juz grubsza sprawa - chodzi o to ze nad oknem
    wypadaloby miec nadproze wiec lepiej (i prosciej) je wykonac na etapie
    murowania tej sciany:) Kierbud Ci machnie w dzienniku budowy adnotacje
    ze dolozono okno i tyle. To zadna wieksza ingerencja - spokojnie sam
    kierbud czerwonym dlugopisem w dzienniku budowy zakonczy sprawe :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2010-12-29 12:52:40
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    .googlegroups.com...
    >Nie ma zadnego problemu i rob jak chcesz - dodanie okna (o ile jest
    >tam wystarczajaco miejsca miedzy krokwiami) to zadna ingerencja w
    >konstrukcje i mozesz to zrobic w dowolnym czasie i dowolnym miejscu.

    Technicznie tak - prawnie nie. Zmiana wyglądu elewacji jest odstępstwem od
    projektu istotnym i wymaga zmiany pozwolenia na budowę.

    b.

  • 4. Data: 2010-12-29 12:55:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-29 13:50, Adam Szendzielorz wrote:
    > Nie ma zadnego problemu i rob jak chcesz - dodanie okna (o ile jest
    > tam wystarczajaco miejsca miedzy krokwiami) to zadna ingerencja w
    > konstrukcje i mozesz to zrobic w dowolnym czasie i dowolnym miejscu.

    Kierownik budowy twierdzi że mozna nawet wyciąć fragment belki i
    wzmocnić w celu wstawienia szerszego okna.

    > Okno w scianie to juz grubsza sprawa - chodzi o to ze nad oknem
    > wypadaloby miec nadproze wiec lepiej (i prosciej) je wykonac na etapie
    > murowania tej sciany:)

    Dokładnie tak wlasnie myślę. Zrobić nadproże i "lekko" zabudować cegłami
    gdyby byly jakiekolwiek problemy z odbiorem. Potem się wybije i
    pozakłada okna.

    > Kierbud Ci machnie w dzienniku budowy adnotacje
    > ze dolozono okno i tyle. To zadna wieksza ingerencja - spokojnie sam
    > kierbud czerwonym dlugopisem w dzienniku budowy zakonczy sprawe :)

    Ok, dopytam o to jeszcze dokladnie.

  • 5. Data: 2010-12-29 13:20:29
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 29 Gru, 13:52, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > Technicznie tak - prawnie nie. Zmiana wygl du elewacji jest odst pstwem od
    > projektu istotnym i wymaga zmiany pozwolenia na budow .

    To jakies chore jest ze by wstawic glupie okno trzeba zmieniac caly
    projekt :-) Co za prawo... Robilbym to dodatkowe okno i sie nie
    martwil. Zalezy jeszcze jak tam z PINB w tym rejonie - u mnie na
    odbiory domkow wogole nie chodza. Okno tarasowe zrobilem 2 x wieksze
    niz w projekcie, okna w piwnicy wogole nie robilem, a dachowe zrobilem
    jak mi sie podobalo.. Moj dom moje okna ;) Kierbud sie podpisal i
    pasuje.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2010-12-29 13:31:47
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    l.googlegroups.com...

> [...]
    >projekt :-) Co za prawo... Robilbym to dodatkowe okno i sie nie
    >martwil. Zalezy jeszcze jak tam z PINB w tym rejonie - u mnie na

    Tu nie o to chodzi czy chodzą, czy nie -milion rzeczy robi sie nielegalnie,
    i puki sie nikt nie przyczepi -jest ok. Tyle ze mozna trafic na złosliwego
    sąsiada, który doniesie - urząd bedzie musiał sprawdzić itp

    Ale popatrzyłem teraz po ustawach i wychodzi na to, ze moze i wystarczy ten
    wpis kierbuda na to okno. Ale - u mnie w starostwie kiedyś żądali zmiany
    pozwolenia na budowe. Do wątkotwórcy -zapytaj u siebie w starostwie :)

    b.

  • 7. Data: 2010-12-29 13:35:23
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 29 Gru, 14:31, Budyń <b...@g...pl> wrote:

    > Ale popatrzy em teraz po ustawach i wychodzi na to, ze moze i wystarczy ten
    > wpis kierbuda na to okno. Ale - u mnie w starostwie kiedy dali zmiany
    > pozwolenia na budowe. Do w tkotw rcy -zapytaj u siebie w starostwie :)

    Lepiej w nadzorze, bo to on bedzie odbieral i ew. sie czepial :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2010-12-29 13:42:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-29 14:31, Budyń wrote:
> [...]
    > ten wpis kierbuda na to okno. Ale - u mnie w starostwie kiedyś żądali
    > zmiany pozwolenia na budowe. Do wątkotwórcy -zapytaj u siebie w

    Mówisz o dodatkowym oknie połaciowym czy normalnym w ścianie?

    Przy okazji: są jakieś przepisy które mówią o odleglosci okien
    połaciowych między sasiadami w bliźniaku?

    Wyjaśniono mi że brak tego okna w pokoju wynika z faktu że "istniał/jest
    taki przepis". Pokoj jest nad garażem i bezposrednio sasiaduje z takim
    samym ślepym pokojem sąsiada. Wydawało mi się, ze to nie ma znaczenia,
    ale może?

  • 9. Data: 2010-12-29 13:56:19
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Mówisz o dodatkowym oknie połaciowym czy normalnym w ścianie?

    o każdym

    > Przy okazji: są jakieś przepisy które mówią o odleglosci okien połaciowych
    > między sasiadami w bliźniaku?

    nie mam zdania :-)

    b.

  • 10. Data: 2010-12-29 21:28:31
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > ich za mało. Jesli to istotna ingerencja, to czy może odebrać dom bez a
    > zrobić je później? Jest problem z dodaniem okna po zrobieniu kompletnej

    Pamiętaj żeby dać pod nim kaloryfer i to spory, przewymiarowany. Zawsze go
    możesz przykręcić, bo z dodaniem bedzie już problem.
    W ogóle się nie zastanawiaj tylko wal okno ale pamietaj o kaloryferze, bo ja
    zrobiłem okno, a kaloryfera już nie i czuć jak ciągnie stojąc pod nim.

> [...]
    > zrobić wzmocnien nad okami i wypełnić je cegłami *na razie*. A potem wybić
    > i zalożyć okna, jesli odbiór byłby niemożliwy z oknami.

    Możesz tam wylać belkę. Zapytaj kierbuda ale żadnego problemu nie bedzie. ja
    dokładałem na parterze dwa słupy i belkę na dodatkowe okno. pamiętaj tylko o
    mostkach termicznych, musisz być myślowo o dwa kroki do przodu.