  • 821. Data: 2015-01-13 12:56:59
    Temat: Re: Nowy świecki zwyczaj
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    dyskusyjnych:m92kqd$23p$...@n...news.atman.pl...

    > Czyli Jezus uczył, że wystarczy zamknąć oczy, żeby nie było grzechu? :->

    Strzelanie na oślep jest grzechem.

    Natomiast strzelanie do terrorysty i jednoczesne przypadkowe postrzelenie
    przechodnia nim nie jest.

    Ale to chyba (dla nas) nic nadzwyczajnego?
    Prawo rzymskie (przedchrześcijańskie) też bierze pod uwagę _zamiar_ a nie
    tylko _skutek_, podobnie jak prawo żydowskie.
    Natomiast w "pożegnaniu z Afryką" Karen Blixen opisuje afrykańskie prawo i
    ono jest zupełnie inne - pod uwagę bierze tylko skutek - nieważne czy ktoś
    zamordował współobywatela czy on zginął w wyniku wypadku bo wszedł pod
    przewracające się drzewo - skutek jest taki że rodzina straciła żywiciela i
    należy jej się taka sama rekompensata.

    Ja jako "wyznawca" Kanta oczywiście skłaniam się do podejścia rzymskiego.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 822. Data: 2015-01-13 13:03:31
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-01-13 o 12:48, Kris pisze:
    > Oleksy jak Oleksy ale taki przypadek:
    > Gdzieś tam w buszu czy innej dżungli są pewnie plemiona które nie miały zaszczytu
    spotkać misjonarza czy innego księdza. I jest przypadek że członek takiego plemienia
    zabije i zje człowieka z innego plemienia. Nikt mu nie uświadomił że to grzech, że
    życie wieczne itp. A wprost przeciwnie on myśli że tak należy bo tak jego ojciec i
    dziadkowie robili i takie maja zasady.
    > I wg Ciebie po śmierci takiego człowieka- zasłużył na zbawienie itp.?

    Ja mysle, ze nikt z nas nie wie, ale logicznie myslac to szanse ma.

    Pozdro.. TK

  • 823. Data: 2015-01-13 13:04:00
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    > dziadkowie robili i takie maja zasady.
    > I wg Ciebie po śmierci takiego człowieka- zasłużył na zbawienie itp.?

    Zgodnie z doktryną KK ma szansę być zbawionym. Jedynie ci którzy mieli
    okazję poznać ewangelię i ją odrzucili mają problem. Ci którzy takiej okazji
    nie mieli nie będą potępieni.

    To było jedno z moich pierwszych "złośliwych" pytań do księży :-) I o dziwo
    tu tez odpowiedź jest spójna i logiczna jeśli weźmie się pod uwagę że
    zgodnie z nauczaniem KK Chrystus umarł na krzyżu za grzechy wszystkich i
    odkupił wszystkich zarówno wierzących jak i niewierzących.

    Nie wiem, czy wszyscy ale na pewno niektóre odłamy protestantów maja w tej
    materii identyczne zdanie. Natomiast Żydzi, Muzułmanie i większość sekt mają
    odmienne zdanie: niewierzący niezależnie od tego czy miał szansę poznać boga
    czy nie - nie będzie zbawiony.

    Nie mam pojęcia jak prawosławni.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 824. Data: 2015-01-13 13:19:33
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 stycznia 2015 13:04:25 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
    > Zgodnie z doktryną KK ma szansę być zbawionym. Jedynie ci którzy mieli
    > okazję poznać ewangelię i ją odrzucili mają problem. Ci którzy takiej okazji
    > nie mieli nie będą potępieni.
    A jak ten dzikus spotkał księdza i zjadł go ale godzinę przed posiłkiem ksiądz mu
    wspomniał o ewangelii to poznał ewangelie czy nie?
    A np. ktoś kto od dziecka w Polsce nie chodzi do kościoła, rodzice nie przekazują mu
    informacji na temat wiary itp. to poznał ewangelie i ma szanse na zbawienie czy nie
    ma?

  • 825. Data: 2015-01-13 13:24:18
    Od: k...@g...com

> [...]
    > odmienne zdanie: niewierzący niezależnie od tego czy miał szansę poznać boga

    Tylko że ta doktryna nie tylko KK kłuci się z tym że bogowie są istotami które w
    najdrobniejszych szczegółach zaplanowały życie każdego stworzenia. Na dodatek
    zaplanowały to wielowątkowo. Poznanie i odrzucenie ewangelii też zostało zaplanowane.
    W związku z tym ci co ją odrzucili nie mają problemu bo realizują dzieło swojego
    boga. W KK jakiś czas działała wolna wola. Ale w świecie zaprogramowanym nie jest
    ona w stanie się obronić bo alternatywne drogi też muszą być zaplanowane.

  • 826. Data: 2015-01-13 13:52:33
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > A jak ten dzikus spotkał księdza i zjadł go ale godzinę przed posiłkiem
    > ksiądz mu wspomniał o ewangelii to poznał ewangelie czy nie?

    Przepraszam że pytaniem na pytanie ale czy w godzinę można _poznać_ (nie
    tylko "usłyszeć") ewangelię?
    Nie wiem i pewnie sami katolicy dokładnie nie wiedzą jak ma wyglądać "sąd",
    ale ZTCW decydujące jest czy ktoś miał szansę i ją _świadomie_ _odrzucił_.
    No i nie zapominaj że w tym "sądzie" wątpliwości zawsze odczytuje się na
    korzyść oskarżonego - to wynika z miłosierdzie.

    > A np. ktoś kto od dziecka w Polsce nie chodzi do kościoła, rodzice nie
    > przekazują mu informacji na temat wiary itp. to poznał ewangelie i ma
    > szanse na zbawienie czy nie ma?

    Nie mnie to oceniać. Potrafię sobie wyobrazić zarówno, że miał szansę i ją
    odrzucił jak i to że takiej szansy nie miał. Niektórzy teologowie
    sprowadzają to do pytania "czy szukał prawdy". Jak szukał i nie znalazł to
    nie będzie potępiony, a jeśli nie szukał to będzie.

    A w ogóle to są _interpretacje_ wynikające pośrednio z pisma świętego, ale
    jednak _interpretacje_ za 500 lat mogą być inne, a 500 lat temu na pewno
    były inne.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 827. Data: 2015-01-13 13:53:30
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-01-13 o 13:24, k...@g...com pisze:

    > Tylko że ta doktryna nie tylko KK kłuci się z tym że bogowie są istotami które w
    najdrobniejszych szczegółach zaplanowały życie każdego stworzenia.

    A to to akurat sa Twoje fantazje.

    Pozdro.. TK

  • 828. Data: 2015-01-13 13:54:56
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Tylko że ta doktryna nie tylko KK kłuci się z tym że bogowie są istotami
    > które w najdrobniejszych szczegółach zaplanowały życie każdego stworzenia.
    > Na dodatek zaplanowały to wielowątkowo.

    Doktryna KK odrzuca predestynację więc nic sienie kłóci.

    > Poznanie i odrzucenie ewangelii też zostało zaplanowane. W związku z tym
    > ci co ją odrzucili nie mają problemu bo realizują dzieło swojego boga.
    > W KK jakiś czas działała wolna wola.

    Nadal działa

    > Ale w świecie zaprogramowanym nie jest ona w stanie się obronić bo
    > alternatywne drogi też muszą być zaplanowane.

    Powtarzam KK odrzuca predestynację jest tylko wolna wola.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 829. Data: 2015-01-13 14:06:18
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
    >Tylko że ta doktryna nie tylko KK kłuci się z tym że bogowie są istotami
    >które w najdrobniejszych szczegółach zaplanowały życie każdego stworzenia.

    Kogutek - włącz logikę :) Bogów jak twierdzisz nie ma wiec nie mogli niczego
    zaplanowac.
    A doktryna KK mówi co innego niz sobie wykoncypowałeś i próbujesz wcisnąć
    jako pomysły KK.

    b.

  • 830. Data: 2015-01-13 14:08:26
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 13 stycznia 2015 13:53:28 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:

    najdrobniejszych szczegółach zaplanowały życie każdego stworzenia.

    > A to to akurat sa Twoje fantazje.
    >
    > Pozdro.. TK

    Generalnie religie i bogowie to fantazje. I nie ma nic niestosownego żeby
    pofantazjować rozmawiając o nich.