  • 1. Data: 2018-10-02 21:22:47
    Temat: Odkamienienie wymiennika ciepła
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Wygląda na to, że trzeba odkamienić wymiennik ciepła.
    Będę pisał nieco z pamięci, bo go widziałem kilka lat temu ostatni raz.

    Wymiennik na rurze chyba 2-calowej (rura od CO), moc ok. 20kW.
    Wymiennik stalowy z instalacji CO grawitacyjnej.
    Ma być wyjęty do odkamieniania.

    1. Jakim środkiem to odkamienić, aby nie zeżarło stali? Kupić jakiegoś
    Krupsa lub coś w tym stylu do ekspresów? A może coś do pralki/zmywarki?
    Może techniczny kwasek cytrynowy? Albo jeszcze coś innego?

    2. Czy trzeba uzyskać w trakcie działania środka duży przepływ, czy
    zalać i zostawić na chwilę? Ile wtedy takich cykli?
    Jeśli przepływ, to może być mały problem. Jest kilka hydroforów i
    ewentualnie basen, który służył do przygotowywania nawozów, ale
    najmniejszy hydrofor jest chyba 5-stopniowy, coś tego typu:
    http://hydrodom.pl/opis/3883945/pompa-ska-603-55kw40
    0v-200lmin-10-bar-grudziadz.html
    krócej: https://tiny.pl/gbv8s
    Nie wiem, czy mosiądz hydroforu polubi się z czynnikiem, a poza tym to
    ma dużą wydajność bez obciążenia.

    3. Jak długo później płukać? Myślę, że puszczenie wody przez jakieś pół
    godziny (czyli niecały kubik) powinno wystarczyć.

    Po odkamienieniu wymiennik ma ponownie pracować.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2018-10-02 22:40:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Kwas solny, woda, cukier. Proporcji nie pamietam ale powinny byc w necie. Roztwor ma
    taka wlasciwosc ze w stosunku do kwasu i wody trawi stal 10 razy wolniej. Plukanie po
    kwasnych roztworach proste i tanie. Do plukania trzeba uzyc wody z zasada sodowa,
    moze byc kret do rur. Po zobojetnieniu kwasu zasada wystarczy raz wyplukac, znaczy
    sie nalac wody i wylac. Jak zostanie troche zasady to nic sie nie stanie bo w
    roztworach zasadowych stal nie koroduje. Kwasek cytrynowy dobry bo pasywuje stal ale
    dlugo musi dzialac. W sklepach jest preparat co sie nazywa Kamix. Uzywalem, co prawda
    do zakamienionej instalacji ze stali kwasoodpornej, bardzo szybko likwidowal kamien.
    Z tego co pamietam to ze nie zalecaja jak jest w instalacji mosiadz.

  • 3. Data: 2018-10-02 22:43:24
    Temat: Re: Odkamienienie wymiennika ciepła
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    Z tego co pamietam to ze nie zalecaja jak jest w instalacji mosiadz.

    Dzięki :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2018-10-04 12:36:49
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    KAMIX
    szukaj na allegro

  • 5. Data: 2018-10-04 17:20:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Po co na allegro jak on w sklepach chemicznych jest. Chyba ze ktos lubi kupowac na
    allegro wtedy ok.

  • 6. Data: 2018-10-05 11:30:03
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Po co na allegro jak on w sklepach chemicznych jest. Chyba ze ktos lubi kupowac na
    allegro wtedy ok.

    Wiesz, nie każdy mieszka w mieście:) Nie każdy też ma też czas na
    jeżdżenie aby oszczędzić z 10pln:)

  • 7. Data: 2018-10-05 12:04:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-10-05 o 11:30, sirapacz pisze:

    > Wiesz, nie każdy mieszka w mieście:) Nie każdy też ma też czas na
    > jeżdżenie aby oszczędzić z 10pln:)

    Bywa, że nie mam czasu i rzeczy "pudełkowe" - czyli takie, które znam -
    kupuję wysyłkowo. Niekoniecznie przez Allegro. Mam możliwość kupowania
    wprost u niektórych producentów bądź dystrybutorów.
    Coś, czego nie znam, raczej nie kupuję od razu wysyłkowo - wolę
    pooglądać. Chyba, że elektronika lub pokrewne i szukam wg parametrów.

    Natomiast bywało, że wpadałem w pułapkę zakupów wysyłkowych:
    Swego czasu szukałem tranzystorów mocy, oraz kilku jeszcze drobiazgów.
    Znalazłem u Piekarza. Ale widzę: fajny przekaźnik - sru do koszyka. O,
    jakie ładne LEDY - sru do koszyka. A tu jeszcze smar ceramiczny, jakiś
    akumulator, koszyczek do 18650 - sru do koszyka.
    Później cieszę się, że za tranzystory z przyległościami zapłaciłem
    taniej o jakieś 30 zł. netto niż gdzie indziej, ale za chwilę przychodzi
    refleksja: kupiłem dodatkowych rupieci za ponad 200 zł. netto.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2018-10-06 10:44:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-10-05 o 12:04, Adam pisze:

> [...]
    > taniej o jakieś 30 zł. netto niż gdzie indziej, ale za chwilę przychodzi
    > refleksja: kupiłem dodatkowych rupieci za ponad 200 zł. netto.

    Też tak mam :) ale prędzej czy pózniej je wykorzystasz ;)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2018-10-06 14:32:57
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-10-06 o 10:44, Janusz pisze:

    > Też tak mam :) ale prędzej czy pózniej je wykorzystasz ;)

    Już prawie wszystko wykorzystałem :)
    Czasem tylko kobita się wkurza, że kupuję coś na zapas - "bo przecież
    teraz ci to niepotrzebne". Jakoś do niej nie dociera, że koszt
    transportu jest taki sam, albo i zerowy przy większym zakupie. A przy
    zakupie osobistym trzeba tracić czas i paliwo, więc też lepiej od razu
    kupić coś, co się wykorzysta za jakiś czas.

    Gorzej, jak wiem, że coś mam i nie mogę znaleźć. A później np. okazuje
    się, że jakiś nietypowy kabel czy wtyczkę mam w kilku egzemplarzach,
    gdyż kupiłem po raz kolejny, a potrzebuję tylko dwa.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2018-10-06 19:13:37
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-10-06 o 14:32, Adam pisze:

    > Już prawie wszystko wykorzystałem :)
    No widzisz :)

> [...]
    > zakupie osobistym trzeba tracić czas i paliwo, więc też lepiej od razu
    > kupić coś, co się wykorzysta za jakiś czas.
    Dokładnie, ale moja już jest przeszkolona i mam spokój :)

    > Gorzej, jak wiem, że coś mam i nie mogę znaleźć. A później np. okazuje
    > się, że jakiś nietypowy kabel czy wtyczkę mam w kilku egzemplarzach,
    > gdyż kupiłem po raz kolejny, a potrzebuję tylko dwa.
    No niestety starość nie radość, też mam tak pokupowane rzeczy o których
    kompletnie
    zapominam i kupuję po raz drugi, a że trudno jest zaprowadzić
    porządek w swoich szpargałach bo nigdy na to nie ma czasu
    to tak przepłacam niejednokrotnie :(

    --
    Pozdr
    Janusz