  • 11. Data: 2018-10-08 16:12:47
    Temat: Re: Odkamienienie wymiennika ciepła
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 02.10.2018 21:22, Adam wrote:
    > Witajcie.
    >
    > Wygląda na to, że trzeba odkamienić wymiennik ciepła.
    > Będę pisał nieco z pamięci, bo go widziałem kilka lat temu ostatni raz.

    Kup to:

    http://chemiczneczyszczenie.pl/sprzedaz-preparatow/

    Jestem po odkamienianiu pieca i okolicznych rur i zasobnika. Jeszcze się
    nie odważyłem całęj instalacji ale po odkamienieniu pieca temperatura
    spalin spadła o 30 stopni i jakby cwu szybciej grzeje.

    Roztwór 10%

    Stawiasz na wagę, sypiesz kilogram i uzupełniasz do 10kg (proszek+woda).
    Lub wielokrotność.
    Nagrzewasz piec i puszczasz pompę. Wychodzi piana i czarna breja.

    Płuczesz wodą i zobojętniasz KOH czy NaOH. Może być Kret. Kup
    fenoloftaleine na Allegro żeby uzyskać lekko zasadowy odczyn.

  • 12. Data: 2018-10-08 22:37:00
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-10-08 o 16:12, KIKI pisze:

    > Kup to:
    >
    > http://chemiczneczyszczenie.pl/sprzedaz-preparatow/
    > (...)

    Dzięki :)

    W instalacji, o którą pytam, są grzejniki mosiężne, więc Dalmix (nie
    Dalmix Zn).
    Jednak ze względu na dobre dojście i mocowanie kołnierzowe zamierzam
    wyjąć wymiennik ciepła, dzięki temu będę widział, jak wygląda po stronie
    "mojej" i po stronie wody gorącej "z miasta". Wtedy ewentualnie mogę się
    zdecydować dodatkowo na płukanie całej instalacji CO.
    Dobrze, że jest to instalacja grawitacyjna z otwartym naczyniem - chyba
    łatwiej zalać preparat do instalacji. Tyle, że dodatkowa pompka CO o
    niewielkiej wydajności, ale może wystarczy, aby rozruszać syf.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2018-10-10 00:37:30
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 08.10.2018 22:37, Adam wrote:
    > W dniu 2018-10-08 o 16:12, KIKI pisze:

    > łatwiej zalać preparat do instalacji. Tyle, że dodatkowa pompka CO o
    > niewielkiej wydajności, ale może wystarczy, aby rozruszać syf.

    Pompa musi być mocna i żeby dało się jej użyć w 2 strony. Musi być ostry
    strumień. Ten kamień rozpuszcza się i przechodzi do roztworu więc
    przybywa cieczy w układzie. Trzeba pilnować, bo się przeleje jak
    naczynie za małe.

    Sam się zastanawiam jak obwody odkamienić, bo z piecem i zasobnikiem
    poszło łatwo byle beczka 60L, z której zrobiłem naczynie, stała wyżej
    niż płukane elementy, a pompa ganiała ciecz w kółko. Musiałem
    zdemontować zawory zwrotne na czas płukania. I musisz zrobić odwracacz
    kierunku na kilku zaworach albo węże przekładać co pół godziny.
    Cały cykl płukania 2 godziny aż przestało się pienić i oczywiście
    nagrzałem wodę do 60'C czy nawet więcej.

    Generalnie wychodziła czarna piana i czarna woda. Objętość cieczy
    wzrosła o może wiadro.