  • 31. Data: 2018-10-18 09:29:39
    Temat: Re: Panele słoneczne - o co pytać
    Od: Cezary <c...@p...fm>

    W dniu 2018-10-17 o 20:29, Kris pisze:

    > W pewnym uproszczeniu
    > Wpłacaj te 450zł miesięcznie przez 10lat(120 miesięcy) na konto Energi czy od kogo
    tam prąd kupujesz. Będziesz miał za to prąd przez ok 14 lat

    No tak, ale po roku rachunki za prąd zaczną sie zmniejszać, czyli tak
    naprawdę powinienem wpłacać 130zł przez 120miesięcy

    > Czyli zużywasz jakieś 500kWh miesięcznie 6000kWh rocznie
    > Teoretycznie tyle powinna "Twoja" instalacj fv rocznie wytworzyć ale na bieżąco
    tego nie zużyjesz, sam nie zmagazynujesz a za magzynowanie w Prosumencie np zapłacisz

    > Moim zdaniem nie gdyż to że panele będziesz miał na dachu to nie znaczy że pokryją
    one Twoje zapotrzebowanie roczne na energię w 100%. Czyli oprócz 450zł "abonamentu"
    będziesz jeszcze płacił do Energii

    Tak wiem, ale te rachunki powinny być na poziomie 70-100zł, jeżeli
    wszystko będzie policzone prawidłowo.

    CezaryT

  • 32. Data: 2018-10-18 09:34:42
    Od: Cezary <c...@p...fm>

    > Nigdy nie bedzie mial pradu darmo. Po dziesieciu latach jesli wykorzysta wszystko
    co wyprodukowal bez magazynowania w sieci kilowatogodzina bedzie kosztowala ponad 80
    groszy a po dwudziestu troche ponad 40 groszy. To ze nie bedzie placil rat nie znaczy
    ze do oplacalnosci inwestycji nie trzeba brac tego co zostalo nadplacone wczesniej.
    Poniewaz sytuacja w ktorej wykorzysta wszystko bez magazynowania w sieci jest
    niemozliwa koszt kilowatogodziny jaka zaplaci w instalacji po dziesieciu latach
    bedzie wyzsza niz osiedziesiat kilka groszy.

    To już dla mnie za skomplikowane, na chłopski rozum, po 10 latach nie
    spłacam instalacji, produkuję do 80% własnego zużycia prądu, czyli
    dokupuję 20% od ZE. Wtedy zaczynam płacić po obecnych cenach rachunek za
    prąd 120zł zamiast 320zł, czyli 200zł mniej. Na przestrzeni pozostałych
    15 lat to daje 36000zł. Czy to moje myślenie jest prawidłowe?

    CezaryT

  • 33. Data: 2018-10-18 09:38:18
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 18 października 2018 09:20:23 UTC+2 użytkownik Cezary napisał:
    > Oddział istniejącej długo niemieckiej - to jest do sprawdzenia -dla
    > chętnych http://fotontechnik.pl/
    > Ikea kosztuje 28210zł. Przy kredycie z banku na 10% odsetki 16,5tyś,
    > rata 373zł.
    > Żebym płacił ratę 450zł, musiałbym pożyczyć z banku 34000 na 10%
    > procenty to 19900zł - czyli sprawy bankowe są na jednakowym poziomie.

    Wpisz w gogle "czyste powietrze"
    Jeśłi faktycznie chcesz te panele to kredyt będziesz miał na 2%
    30 000zł kredytu na 15 lat to rata wyniesie Ciebie ok 190zł.

    > "Gwarancja mocy szczytowej modułów fotowoltaicznych wynosi
    > 25 lat i udzielana jest przez producenta modułów wykorzystanych w
    > budowie Instalacji zgodnie z kartą gwarancyjną modułów",

    A producentem modułów jest kto?
    Bo jak jakiś Chińczyk to z nim będziesz się musiał kopać.

    > chociaż gość
    > mówił o gwarancji na całą instalację, oczywiście z falownikiem.
    To co sprzedawca mówi to ma niewielkie znaczenie. Ważne co na papierze będzie

  • 34. Data: 2018-10-18 09:40:41
    Od: Cezary <c...@p...fm>

    W dniu 2018-10-18 o 08:35, Kris pisze:

    > Nadmiar będzie przez kilka słonecznych miesięcy, później będzie musiał odkupywać(ze
    strata 20%) ten nadmiar od operatora i dokupywać energie po normalnej cenie.

    To chyba nie tak, ja odsprzedaję nadmiar po cenie niższej o 20%, a
    poźniej dokupuje braki po standardowej cenie, obojetnie ile potrzebuję.

    > Jeśli o to to nie rozumiem dlaczego dopiero "od drugiego roku" jak dokupywać
    energię będzie musiał od razu.

    Od drugiego roku, to skrót myślowy.Do czasu pierwszego bilansu rocznego
    muszę i spłacać rate/abonament i ryczałt za prąd. Bo licznik chyba nie
    bilansuje energii, tylko liczy osobno pobraną i oddaną i rozliczane to
    jest dopiero rocznie.
    CezaryT

  • 35. Data: 2018-10-18 09:44:20
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 18 października 2018 09:26:34 UTC+2 użytkownik Cezary napisał:

    > Dokładnie, "czyste powietrze" - to z tej inwestycji
    > Chciałem załączyć wzór umowy, w necie nie znalazłem, ale mogę wrzucić
    > kopie z pdfa

    To skąd ten "abonament" 450zł skoro "czyste powietrze" finansuje maks 30tys na 15 lat
    A na 2% rata wychodzi 193zł
    Za co więc płacić dodatkowo 260(450-190zł)?

  • 36. Data: 2018-10-18 09:48:20
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 18 października 2018 09:29:40 UTC+2 użytkownik Cezary napisał:

    > No tak, ale po roku rachunki za prąd zaczną sie zmniejszać, czyli tak
    > naprawdę powinienem wpłacać 130zł przez 120miesięcy

    Dlaczego po roku zaczną się zmniejszać?
    Założysz panele to od razu zaczną się zmniejszać przecież a 450zł "abonamentu" trzeba
    płacić
    Chyba że coś złe rozumiem

    > Tak wiem, ale te rachunki powinny być na poziomie 70-100zł, jeżeli
    > wszystko będzie policzone prawidłowo.

    +450zł "abonamentu" za panele.
    Od dostawcy energii kupujesz prąd po ok 50-60gr/kwh
    Z paneli ten prąd przez pierwsze 10 lat kosztuje 80gr/kWh

  • 37. Data: 2018-10-18 09:52:25
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 18 października 2018 09:41:18 UTC+2 użytkownik Cezary napisał:
    > To chyba nie tak, ja odsprzedaję nadmiar po cenie niższej o 20%, a
    > poźniej dokupuje braki po standardowej cenie, obojetnie ile potrzebuję.

    Na to samo wychodzi. To czego niw skonsumujesz od razu wysyłasz do operatora i od
    niego odbierasz później o 20%mniej. Rozliczane w okresach 12 miesięcznych więc tu ma
    znaczenie tez od kiedy ten biznes zaczniesz robić(znaczy od jakiego miesiąca
    instalacja ruszy)
> [...]
    > muszę i spłacać rate/abonament i ryczałt za prąd. Bo licznik chyba nie
    > bilansuje energii, tylko liczy osobno pobraną i oddaną i rozliczane to

    Poszukaj postów Liściastego on nie tak dawno to wyjaśniał bo już ponad rok ma
    ustrojstwo na dachu

  • 38. Data: 2018-10-18 16:17:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Osiemdziesiat groszy po dziesieciu latach jest przy zalozeniu idealnych warunkow.
    Takich jak wyprodukowanie z jednego kilowata ogniwa tysiaca kilowatogodzin rocznie.
    Zuzycie w stu procentach wyprodukowanej energii na potrzeby wlasne. Brak awarii,
    kosztow ubezpieczenia, konserwacji itp. W warunkach rzeczywistych po dziesieciu
    latach wytworzona kilowatogodzina bedzie sporo powyzej zlotowki przy instalacji z
    tego tematu czyli takiej co ma 6kW i kosztuje piecdziesiat pare tysiecy. Jest wyjscie
    z takiej niekorzystnej sytuacji. Na allegro sa uzywane panele w ktorych kilowat
    wychodzi na poziomie 1200 zlotych. Przy jakiejs drobnej pracy wlasnej instajacja 5kW
    wyjdzie ok 10 tysiecy i juz mozna mowic o jakiejs niewielkiej oplacalnosci.

  • 39. Data: 2018-10-18 17:49:11
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Mon, 15 Oct 2018 10:28:56 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:

    No to już po wizycie, coś tam wiem.

    > Wiec pytaj:
    > -zasady instalacji, kto ogarnia formalnosci, kto jest strona dla elektrowni,
    ubezpieczalni.

    Wszystkie kwestie formalne po ich stronie, ja zamawiam i dostaję gotowy,
    działający produkt.

    > -kto jest wlascicielem instalacji

    Kupujący.

    > -jakie sa warunki wyjscia z tego biznesu jakby ci sie odwidzialo

    Do roku jest zagwarantowane prawo wyjścia z umowy, bez ponoszenia żadnych
    wydatków czyli zwracają 100% inwestycji (w przypadku umowy z płatnością
    całkowitą) lub stratą tego co się do tej pory zapłaciło (w przypadku umowy
    abonamentowej/kredytowej)

    > -czy oni na te instalacje jakies doplaty dostana, czy juz cos zabezpieczone maja

    Nie ma żadnych dopłat do fotowoltaiki. Czasami, w niektórych gminachm,
    zwracają jakiś % już PO zakupie takiej instalacji, ale to zależy od gminy.

    > -Jaki jest koszt dla ciebie i czy sa jakiekolwiek warianty rozmiaru instalacji

    Instalację robi się pod potrzeby, gdyż zbyt duża nie ma sensu, bo nadmiar
    produkcji kumuluje się u odbiorcy (np. Enegri) tylko przez rok, potem
    przepada. Można oczywiście wziąć wiecej paneli na własne życzenie.
    Konfiguracja dowolna, jeden panel ma rozmiar 160x100cm.
    Używają paneli Longi Solar, falownik Zeversolar.

    > -czy maja referencyjen instalacje w poblizu.

    Tak, montują od 2011 roku.

    > -czy dadza ci kontakt do juz uruchomionych klientow

    Ma się ze mną w tej sprawie kontaktować, najpierw będzie pytał klientów o
    to czy się zgodzą na przekazanie kontaktu.

    > -czy maja jakiekolwiek raporty z wydajnosci juz uruchomionych instalacji

    Nic takiego poza broszurami reklamowymi nie miał. Ale powiedział, że
    najgorszym miesiącem jest ...lipiec. Najlepszy maj i czerwiec.

    > -czy sa jakies dodatkowe warunki poza udzieleniem swojego dachu, przylacza

    Nic.

    > -kto pokryje koszty uszkodzen jesli instalacja je spowoduje (przecieki, zniszczony
    dach itp.)

    Oni, pilnuje tego umowa, zgłaszasz problem, sprawdzają czy jest związany z
    montażem paneli i likwidują.

    > Nie chce mi sie dalej pisac. Sadze ze jak zadasz im polowe z tych pytan to
    odpowiedzi cie na tyle ostudza ze podziekujesz im za oferte i opieprzysz za
    zmarnowany czas. Nie zebym byl pesymista. Po prostu mysle ze jak ktos szuka lelenia
    na panele PV to to musi byc kepski biznes.

    Nie ostudziło ;-)

    Teraz kwoty, wg moich rachunków za prąd (około 180 pln/mc) ocenił, że
    potrzeba mi 10 paneli o łacznej mocy 3kWp i ma to kosztować niecałe 18k.
    Jednorazowo. Gwarancja jest na 15 lat. Na skuteczność prądową paneli jest
    25 lat od producenta paneli.
    Przy umowie abonamentowej na tę samą liczbę paneli przez 10 lat rata
    wynosiłaby mnie 205 pln/m-c, czyli ciut powyżej obecnego rachunku.

    W razie wzrostu zapotrzebowania można panele dokładać.
    Falownik ma na obudowie ekranik ciekłokrystaliczny, tak to wygląda:

    http://www.emiter.net.pl/sites/default/files/styles/
    duze_zdjecia/public/produkty/evershine_tlc4000_6000.
    jpg?itok=XVMW49y_

    Można przeglądać też dane historyczne. Po podpięciu do neta jest dostęp
    przez apkę Androidową.

    A teraz czekam na wnioski i sugestie :-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 40. Data: 2018-10-18 19:52:56
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 18.10.2018 o 17:49, Roman Tyczka pisze:

    > Nic takiego poza broszurami reklamowymi nie miał. Ale powiedział, że
    > najgorszym miesiącem jest ...lipiec. Najlepszy maj i czerwiec.

    co prawda instalacja u mnie działa od czerwca, ale produkcja wygląda tak:
    czerwiec (3dni pracy) 84kwh
    lipiec 843kwh
    sierpień 815kwh
    wrzesień 643kwh
    październik (do dziś) 365kwh

    możesz zerknąć na pvmonitor na dłużej pracujące instalacje i będziesz
    miał rozeznanie co do miesięcy, oczywiście najwięcej zależy od pogody

> [...]
    > Przy umowie abonamentowej na tę samą liczbę paneli przez 10 lat rata
    > wynosiłaby mnie 205 pln/m-c, czyli ciut powyżej obecnego rachunku.

    czyli 205x12mc x10lat =24,6kPLN ? za trzy kwp ? 8200/kwp ? koszmar
    gotówka 18k to 6000/kwp też drogawo
    fakt, że im mniejszy zestaw, tym drożej wychodzi, ale 4-4,5k za kwp to
    chyba obecnie normalna cena a można i taniej

> [...]
    > przez apkę Androidową.
    >
    > A teraz czekam na wnioski i sugestie :-)

    uwierz mi, że przez pierwszy tydzień będziesz to oglądał codziennie,
    lecz później podejdziesz do tego jak do pralki czy lodówki :D
    jest, działa, i tak ma być, a czy coś tam mruga czy świeci to będzie
    nieistotne
    co innego rozsądna apka lub www, z tego czasem skorzystasz