  • 21. Data: 2020-01-18 12:51:16
    Temat: Re: Podstawowka kl2
    Od: Kadar <o...@g...com>

    Ponieważ zacząłem wątek więc czuję się trochę jego autorem. Dlatego pozwolę sobie
    podziękować za udział w dyskusji i zainteresowaniem patrzę na czasami diametralne
    różnice wizji (może trochę przesadzę ale ..) życia.
    Na prawdę, z pełnym przekonaniem to mówię, na prawdę podróże potrafią namieszać w
    głowie. Hiszpania to kraj cywilizowany a do niedawna nierealne marzenie wielu
    polaków. Mimo to rozwiązanie problemów o jakich tu rozmawiamy czasami są na poziomie
    epoki (żeby się odnieść do klimatów nam bliskich) przedgierkowskiej. Np. ostatnio
    widziałem jak w bardzo przyzwoitym biurze świetnie wyposażonym, z klimatyzacją, ze
    względu na porę zimową każdy pracownik miał pod biurkiem taki mały grzejniczek.
    Oczywiście w całym biurze zimno. Osobiście nie widziałem ale znam to z opowiadań i
    internetu, są nawet takie piecyki na węgiel, które wstawia się pod stół w domu przy
    który je się kolacje. W domu, w którym mieszkam oczywiście jest lodówka ale nadal
    stosuje się stary sprawdzony sposób na ochładzanie wody w upalne dni czyli zbiornik
    zamurowany i zagłębiony w ziemi z którego nabiera się wodę jak ze studni. Do rzeczy
    do czego zmierzam.
    Daleki jestem od ascetycznego życia bez cywilizacyjnych wynalazków ale na prawdę nie
    zawsze i nie wszystko musi być.
    Dom nie musi mieć fundamentów, wilgoci można po prostu nie zuważać, kable mogą być
    prowadzone po ścianie bez żadnej osłony a na uziemieniu może być napięcie.
    To nie wszystko ale z doświadczenia. Jest tego dużo więcej ale nie o to chodzi.
    Nie mam wiedzy i nie udaję, że jest inaczej. Chcę poznać podstawy niezbędne do
    przeżycia i zrobienia tego co potrzebuję. Jęli nie dam rady - nie muszę, są inne
    rozwiązania. Tego się nauczyłem jeżdżąc po Europie. Hiszpania to nie jedyny kraj w
    którym spędziłem trochę czasu.

  • 22. Data: 2020-01-18 13:21:21
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Akurat Hiszpania jest znana z tego, że nie mają [centralnego] ogrzewania bo nie.
    Sorry taki klimat.
    Chętnie bym się zamienił.

    -----

  • 23. Data: 2020-01-18 13:33:26
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Sorry taki klimat.
    > Chętnie bym się zamienił.

    Nie musisz się zamieniać, przyjedź.

  • 24. Data: 2020-01-19 08:58:20
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 17 stycznia 2020 21:16:56 UTC+1 użytkownik Kadar napisał:
    > Jak na razie z paneli. Niech ktoś mnie oświeci bo widzę ciemność.

    Douczać najlepiej się samemu etapami, bo tutaj jak każdy napisze
    epistołę to i tak będzie problem zrozumieć. Co do samego problemu
    działki, to bardzo ogólnie szacując za 20 tys. EUR da się zrobić
    zestaw z panelami, agregatem i magazynem energii który powinien
    wystarczyć do takiego domu, w którym się nie grzeje prądem.
    Kwota w EUR bo Hiszpania, ale ceny klamotów liczę u nas.
    Nie mam pojęcia jak to z tym wygląda akurat tam ;)

    L.

  • 25. Data: 2020-01-19 09:36:01
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 18 stycznia 2020 12:51:17 UTC+1 użytkownik Kadar napisał:
> [...]
    rozwiązania. Tego się nauczyłem jeżdżąc po Europie. Hiszpania to nie jedyny kraj w

    taknaprawdeto od początku ni enaswietliles tematu i nie okresliles swoich potrzeb.
    Nie wiemy co potrzebujesz, ani w jakich warunkach - cos tam zaczynasz zeznawac w
    koncu.
    A skonczy sie tym ze my nie znamy lokalnych zależnosci i to co jest mozliwe u nas tam
    nie jest.

    b.

  • 26. Data: 2020-01-19 11:20:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    > Kwota w EUR bo Hiszpania, ale ceny klamotów liczę u nas.
    > Nie mam pojęcia jak to z tym wygląda akurat tam ;)

    Przy ilu wyliczonych kilowatach? Bo od tego przecież trzeba zacząć,
    należy określić, jakie będzie dobowe zużycie i w jakich porach dnia.
    My, ludzie zelektryfikowani, możemy się spierać, czy lepszy czajnik
    z gwizdkiem na gaz, czy z pstryczkiem na prąd. A w domu, który sam
    sobie prąd robi, nikt nie będzie warzył wieczornej kawy na baterii.
    Kiedyś napisałem epistołę o wyższości małego zbiornika hdroforowego
    nad wielkim -- ale jasne, że gdybym wode pompował słońcem, miałbym
    baniochę na trzy dni, a nie akumulatory. Jak się wszystko rzetelnie
    porachuje, może wyjść, że tego prądu wiele nie potrzeba. Nawet bez
    popadania w ascezę.

    Jarek

    --
    Tu pod wschodem leżał,
    Każdy nań pomyje, złą wodę lał.

  • 27. Data: 2020-01-19 12:06:08
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Przy ilu wyliczonych kilowatach? Bo od tego przecież trzeba zacząć,

    Bo z tymi konkretami to najtrudniej. Po prostu ich na razie nie ma ale nie chciałbym
    się znaleźć w sytuacji, że mam konkrety a możliwości są niewielki. Dlatego muszę
    wpierw policzyć siły, żeby ewentualnie zmniejszyć zamiary.

    20kEUR to sporo. Może jednak sprawdzę podłączenie do słupa.

  • 28. Data: 2020-01-19 13:00:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kadar napisał:

> [...]
    > ale nie chciałbym się znaleźć w sytuacji, że mam konkrety a możliwości
    > są niewielki. Dlatego muszę wpierw policzyć siły, żeby ewentualnie

    Ale inaczej się nie da. To znaczy da się, ale będzie wtedy duże
    prawdopodobieństwo, że para pójdzie w gwizdek, a pieniądze w błoto.
    Ja bym zaczął od listy odbiorników "klasy 2kW" niezbędnych komuś
    do życia. Pralka -- raczej się przydaje w gospodarstwie domowym.
    Suszarka do włosów -- ktoś może być łysy, albo wyciera w ręcznik.
    Żelazko -- mam, ale nie pamiętam, kiedy ostatnio użyłem. Jeśli te
    rzeczy używane są według znanego harmonogramu, agregat odpalany
    na żądanie może być najlepszym rozwiązaniem. Dla całej reszty
    powinny wystarczyć panele o mocy 1-2 kW. Bez inwertera, tylko
    z regulatorem i akumulatorem 12/24V. Akumulator tylko takiej
    pojemności, by pokrył nocne zużycie. Nie potrzeba więcej.

    Współczesne oświetlenie i cała elektronika domowa lepiej radzi
    sobie z zasilaniem stałym prądem, niż zmiennym 230V. A do jakiegoś
    miksera w kuchni można użyć lokalnej przetwornicy 12/230V.

    > 20k to sporo. Może jednak sprawdzę podłączenie do słupa.

    Zdecydowanie od tego trzeba zacząć. Jeśli słup jest. Kilka dni
    temu pisałem o hiszpańskich instalacjach off-grid. Ale to co
    innego było, chodziło o okolice bezsłupowe.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2020-01-19 20:06:48
    Od: Kadar <o...@g...com>

    Zapisałem to sobie w swoich notatkach. Takie krótkie proste wskazówki są czasami
    więcej warte niż długie artykuły w prasie.

  • 30. Data: 2020-01-19 21:09:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 19 stycznia 2020 11:20:57 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Przy ilu wyliczonych kilowatach? Bo od tego przecież trzeba zacząć,

    10kW instalacja, akumulator o pojemności 10kWh, jakiś mały agregat
    z automatycznym załączaniem na sygnał z pustego akumulatora.
    A dlaczego takie wartości jak wyżej? Bo tak ;)

    L.