  • 31. Data: 2020-01-19 21:36:46
    Temat: Re: Podstawowka kl2
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-19 o 12:09 -0800, Lisciasty napisał:

    > 10kW instalacja, akumulator o pojemności 10kWh, jakiś mały agregat
    > z automatycznym załączaniem na sygnał z pustego akumulatora.
    > A dlaczego takie wartości jak wyżej? Bo tak ;)

    A orientujesz się może jaki jest czas życia takiego akumulatora?

    Swoją drogą 10 kW wydaje się bardzo dużo. Tutaj widzę jakieś gotowce z
    panelami 2 kW + aku 10 kWh za 5000 eur:
    http://www.solar-kit.com/epages/62035995.sf/fr_FR/?O
    bjectPath=/Shops/62035995/Products/KS230V5000W2240WC
    800AHG

    Taki zestaw mógłby w zasadzie mnie w zupełności zasilić, bez zmiany
    przyzwyczajeń. Tylko że 5000 euro, to mi starcza na opłacenie 25 lat
    rachunków za prąd ze słupa :)

    Mateusz

  • 32. Data: 2020-01-19 21:37:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > 10kW instalacja, akumulator o pojemności 10kWh, jakiś mały agregat
    > z automatycznym załączaniem na sygnał z pustego akumulatora.
    > A dlaczego takie wartości jak wyżej? Bo tak ;)

    No to ja bym nie wiedział co począć w domu z mocą 10kWh. Po prostu
    nie mam aż tylu odbiorników. Akumulator z jednogodzinną retencją
    niewiele pomoże, bo pojemność tego worka od razu się skończy.
    Zwłaszcza w Hiszpanii gdzie świeci w zasadzie codziennie. Z energią
    też bym nie mał co zrobić -- te 10 kW instalacji oznaczają 20 MWh
    rocznej produkcji. Rocznie zużywam mniej niż 4 MWh, a jestem on-grid
    i żyję w karju węgla, gdzie nikt mnie nie skłania o oszczędności.
    Gdybym sam ten prąd musiał dla siebie robić, a do tego jeszcze sam
    bym inwestował w środki produkcji, to by mi 2 MWh starczyło. Czyli
    w teorii panel 1 kWp. Ale żeby nie kombinować przy zasilaniu pralki
    piorącej w południe, to raczej 2-3 kWp -- panele tańsze, niż baterie,
    warto mieć więcej mocy szczytowej. A największa, to właśnie ok. 2 kW.
    Moje nocne markowanie, szacując z grubego palca, też bym opędził
    akumulatorami 2-3 kWh (samochodowy to około 1 kWh).

    Jarek

    --
    Pralka kocha pranie,
    Kocha też Rafałka.

  • 33. Data: 2020-01-19 21:46:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Taki zestaw mógłby w zasadzie mnie w zupełności zasilić, bez zmiany
    > przyzwyczajeń. Tylko że 5000 euro, to mi starcza na opłacenie 25 lat
    > rachunków za prąd ze słupa :)

    No więc właśnie to jest to, o czym parę razy tu pisałem. 5000 euro
    wydane raz, versus w trzystu ratach przez ćwierć wieku -- jeden pies.
    Po prostu nie warto. Ale różnica w cenie działki zelektryfikowanej
    i niezelektryfikowanej w pięknych okolicznościach przyrody -- to z
    reguły dużo więcej niż te pięć tysięcy.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2020-01-19 22:52:02
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 19 stycznia 2020 21:37:34 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > No to ja bym nie wiedział co począć w domu z mocą 10kWh. Po prostu
    > nie mam aż tylu odbiorników. Akumulator z jednogodzinną retencją
    > niewiele pomoże, bo pojemność tego worka od razu się skończy.

    Skoro nie napisał ile potrzebuje to skąd mam wiedzieć ile mu dać? :>
    10kW zagospodarować to żaden problem. Klamoty domowe, klima, grzanie
    wody, akumulator mały bo tylko żeby wystarczył na noc albo na pochmurne
    godziny, akumulatory są drogie.

    L.

  • 35. Data: 2020-01-19 22:57:39
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 19 stycznia 2020 21:36:48 UTC+1 użytkownik Mateusz Viste napisał:
    > A orientujesz się może jaki jest czas życia takiego akumulatora?

    Jak będziesz go wysysał często do zera to pewnie ze 3-4 lata.
    A tak to może z 8-10 lat. Ale to takie gdybanie bo technologia ciągle
    się zmienia.

    > Taki zestaw mógłby w zasadzie mnie w zupełności zasilić, bez zmiany
    > przyzwyczajeń. Tylko że 5000 euro, to mi starcza na opłacenie 25 lat
    > rachunków za prąd ze słupa :)

    Więcej niż 16 juro to u nas płaci nawet emerytka, która siedzi przy świeczce.
    Jesteś anomalią społeczną, pewnie z promil takich się znajdzie ;P

    L.

  • 36. Data: 2020-01-19 23:05:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    > 10kW zagospodarować to żaden problem. Klamoty domowe, klima, grzanie
    > wody, akumulator mały bo tylko żeby wystarczył na noc albo na pochmurne

    Nie napisał, ale ile kurna można? Ja bym miał problem z tymi 10 kWh --
    ze słupa mam połowę tego i nigdy mi nie brakło. A w Hiszpanii grzać wodę
    prądem -- to kompletny bezsens. Akumulator też wcale niemały -- mnie by
    ćwierć tego starczyło, jak już wspomniałem.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2020-01-19 23:12:36
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-19 o 13:57 -0800, Lisciasty napisał:

    > Jak będziesz go wysysał często do zera to pewnie ze 3-4 lata.

    Ok, czyli podobna kiszka co kilka lat temu... Wymieniać aku co 4 lata
    to żadna frajda, no chyba że znacząco te dziady potanieją.

    > Więcej niż 16 juro to u nas płaci nawet emerytka, która siedzi przy
    > świeczce.

    Śmiem wątpić - w PL prąd węglowy zdaje się tańszy niż mój atomowy. Z
    tym że na ścisłość to obecnie płacę 19 Eur/mc (czyli te 5K EUR to na 22
    lata raczej, a nie na 25).
    Do tego połowa z tych rachunków to opłata abonamentowa (ok. 10 EUR/mc) -
    a ta domniemywam że w PL jest dużo niższa.

    > Jesteś anomalią społeczną, pewnie z promil takich się znajdzie ;P

    Jestem na 90% pewien że jest nas dużo więcej - bo ja wcale żadnym
    oszczędzaczem nie jestem. W tej chwili np. siedzę przy zapalonej lampce
    nocnej, a mógłbym świecić oczami.

    Mateusz

  • 38. Data: 2020-01-19 23:13:29
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Taki zestaw mógłby w zasadzie mnie w zupełności zasilić, bez zmiany
    > przyzwyczajeń. Tylko że 5000 euro, to mi starcza na opłacenie 25 lat
    > rachunków za prąd ze słupa :)
    >
    > Mateusz

    Ciekaw jestem czy rzeczywiście utrzymuje takie parametry jak tam podają.

  • 39. Data: 2020-01-19 23:23:06
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 19 stycznia 2020 23:05:34 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Nie napisał, ale ile kurna można? Ja bym miał problem z tymi 10 kWh --

    Kurna Ty też mylisz kW z kWh???

    > ze słupa mam połowę tego i nigdy mi nie brakło. A w Hiszpanii grzać wodę
    > prądem -- to kompletny bezsens.

    Niby dlaczego? Grzanie prądem jest wygodniejsze od grzania gorącym glikolem.

    > Akumulator też wcale niemały -- mnie by
    > ćwierć tego starczyło, jak już wspomniałem.

    Jakby były ze 2-3 pochmurne dni to by nie wystarczyło.

    L.

  • 40. Data: 2020-01-19 23:24:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Jestem na 90% pewien że jest nas dużo więcej - bo ja wcale żadnym
    > oszczędzaczem nie jestem. W tej chwili np. siedzę przy zapalonej
    > lampce nocnej, a mógłbym świecić oczami.

    Najlepiej świecić przykładem. Ja płacę dwie stówy na miesiąc (dziesięć
    lat temu trzy stówy), a jak komuś o tym mówię, to pyta, czemu tak dużo.
    Coś tam tłumaczę, że komputery 24/7 mam ponawłączane i inne takie.
    Generalnie większość znajomych z domami pałci stówę. A moja teściowa,
    emerytka, której robię przelwey za media, płaci 90 zł co dwa miesiące.
    Nie, nie siedzi przy świeczce, mieszka sama w niewielkim mieszkaniu.

    --
    Jarek