  • 21. Data: 2021-01-23 18:38:09
    Temat: Re: Pompy ciepła
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 23 Jan 2021 11:30:33 +0100, Mateusz Bogusz

    > Przy -15C na zewnątrz, nie ma potrzeby takiej wymiany jak w lato.

    Bo nagle ludzie zaczynają wolniej oddychać i mniej CO2 produkują?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2021-01-24 13:01:03
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 23.01.2021 18:38, Myjk wrote:
    > Bo nagle ludzie zaczynają wolniej oddychać i mniej CO2 produkują?

    Bo wpada chłodniejsze powietrze które sprawniej wypiera zużyte.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 23. Data: 2021-01-25 18:05:14
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 24 Jan 2021 13:01:03 +0100, Mateusz Bogusz

    > Bo wpada chłodniejsze powietrze które sprawniej wypiera zużyte.

    Kę?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 24. Data: 2021-01-26 08:56:59
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 25.01.2021 18:05, Myjk wrote:
    > Kę?

    Wraz ze spadkiem temperatury, rośnie gęstość powietrza. Analogicznie ze
    wzrostem temperatury, spada gęstość powietrza. Dodatkowo wzrost
    wilgotności, także powoduje spadek gęstości powietrza bo musi się
    zmieścić w nim więcej wody - a wilgotność rośnie w lato, a spada w zimę.

    Pisząc obrazowo, przy tej samej prędkości wentylatorów/wymianie
    powietrza w m3/h w lato do domu wpada mniej tlenu, a w zimę więcej.
    Dlatego jak przyjąć że interesuje Cię ilość tlenu w kg, a nie ilość
    powietrza w m3/h to można tę prędkość wymiany zmniejszyć.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 25. Data: 2021-01-26 12:09:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Pisząc obrazowo, przy tej samej prędkości wentylatorów/wymianie
    > powietrza w m3/h w lato do domu wpada mniej tlenu, a w zimę więcej.

    Gdy ktoś zaczyna malować takie obrazy, najlepiej zadać mu pytanie, czy
    umie oszacować rząd wielkości zmian wartości fizycznej wywołanej przez
    zjawisko, na które się powołuje. Ktoś na przykład wskazując na swoje
    buty mówi, że siła Coriolisa działająca w trajcie marszu sprawia, że
    podeszwa z jednej stron zużywa się bardziej niż z drugiej. W ogólności
    ma oczywiście rację. Ale poza tym powinien udać się do ortopedy.

    > Dlatego jak przyjąć że interesuje Cię ilość tlenu w kg, a nie ilość
    > powietrza w m3/h to można tę prędkość wymiany zmniejszyć.

    Ja wiem, że teraz wszyscy czują się w obowiązku wyrazić swoje zdanie na
    temamt tego, czy zimą na K2 należy wchodzić z tlenem, czy bez tlenu.
    Jednak w przypadku wentylacji chałupy, nie o zawartość tlenu w kilogramie
    powietrza chodzi.

    Jarek

    --
    Pokojów nigdy się nie przewietrza,
    wszyscy wołają: -- Powietrza nie trza!

  • 26. Data: 2021-01-26 12:34:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

> [...]

    umie oszacować rząd wielkości zmian wartości fizycznej wywołanej przez
    zjawisko, na które się powołuje. Ktoś na przykład wskazując na swoje
    buty mówi, że siła Coriolisa działająca w trakcie marszu sprawia, że

  • 27. Data: 2021-01-26 16:16:35
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.01.2021 12:34, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Gdy ktoś zaczyna malować takie obrazy, najlepiej zadać mu pytanie, czy
    > umie oszacować rząd wielkości zmian wartości fizycznej wywołanej przez
    > zjawisko, na które się powołuje.

    Jeżeli przy +25C na zewnątrz wymieniasz 150m3/h, to przy -15C ze wzoru
    wyjdzie ~120m3/h. Nie wiem czy ~16% to dla Ciebie dużo czy pomijalnie
    mało. Ale poza wentylacją samą w sobie, w zależności od temperatury
    różny będziesz też rozkład powietrza świeżego i "zużytego" w
    pomieszczeniach. Latem to powietrze się bardziej miesza (więc wymaga
    większej wymiany, aby wyciągnąć wszystkie "nieczystości), a zimną
    mieszanie następuje wolniej (gdzie nadmuchiwane powietrze będzie na
    początku opadało niżej po wydostaniu się z nawiewu).

    Mam WM i organoleptycznie wiem że im zimniejsze powietrze się nawiewa
    tym, prędkość może być mniejsza. Analogicznie ogrzewanie powietrza
    nawiewanego do pomieszczeń (szczególnie powyżej temperatury w
    pomieszczeniu) sprawia, że ten nawiew musi być większy żeby "nie czuć
    zużytego powietrza".

    Napisz jak się nie zgadzasz, to chętnie przeczytam.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 28. Data: 2021-01-26 16:50:47
    Od: WS <L...@c...pl>

    wtorek, 26 stycznia 2021 o 16:16:38 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):

    > Jeżeli przy +25C na zewnątrz wymieniasz 150m3/h, to przy -15C ze wzoru
    > wyjdzie ~120m3/h. Nie wiem czy ~16% to dla Ciebie dużo czy pomijalnie
    > mało.

    Hm, na poczatek warto ustalić jak liczymy ta wymianę powietrza w m3/h. Tzn. czy
    objętość zimnego, czy ciepłego ;) Bo powietrze w pomieszczeniu ma ze ~22 stopnie
    latem i zimą i jeśli je wyciąga wentylator, to od temp. na zewnątrz za bardzo nie
    zależy masa 1m3...

  • 29. Data: 2021-01-26 17:42:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

> [...]
    > zużytego powietrza".
    >
    > Napisz jak się nie zgadzasz, to chętnie przeczytam.

    Z tego wszystkiego miało wynikać:

    > Dlatego jak przyjąć że interesuje Cię ilość tlenu w kg, a nie
    > ilość powietrza w m3/h to można tę prędkość wymiany zmniejszyć.

    Otóż po pierwsze, nie należy przyjmować błędnych założeń. Ilość tlenu
    w kg [powietrza] nie jest specjalnie ważna, zresztą z dość dobrym
    przybliżeniem pozostaje stała. Przy oddychaniu istotne jest ciśnienie
    parcjalne tlenu, a to zmienia się wraz z całkowitym ciśnieniem
    atmosferycznym. Wjazd windą na ostatnie piętro wysokiego biurowca,
    to zmniejszenie ciśnienia o jakieś 30 hPa (3%), w Zakopanem na stałe
    mają 10 procent mniej niż na nizinach, ale takie zmiany nie są przez
    organizm odczuwalne jako znaczące. Nawet wycieczka w wysokie Tatry,
    czy podróż samolotem, gdzie tlenu jest o 1/4 mniej, to nie są zabójcze
    przygody.

    Z opini:

    > Pisząc obrazowo, przy tej samej prędkości wentylatorów/wymianie
    > powietrza w m3/h w lato do domu wpada mniej tlenu, a w zimę więcej.

    po prostu nie wynika nic -- podaż tlenu jest rzeczą nieistotną. Zresztą
    nie mamy zmysłu, który by to odczuł i ocenił. Przy spadku ciśnienia
    parcjalnego tlenu człowiek powoli traci świadomość i w tym stanie umiera.
    Ale to by musiało być tego gazu mniej, niż na szczycie K2. Odczuwamy
    natomiast stężenie dwutlenku węgla. To, do którego doprowadziliśmy
    w atmosferze, czyli 0,4 promila z hakiem, jest jeszcze sporo poniżej
    czułości zmysłów. Ale dziesięć razy tyle, to już odczucie, że siekierę
    można w powietrzu zawiesić. 1-2% to dramat, ale przeżyć się da. Wietrzy
    się po to, by ten produkt oddychania usunąć. Ile tego jest? tak z 10-20
    litrów na godzinę od jednej osoby. Jeśli w budynku o kubaturze 500 m3
    mamy cztery osoby (nie licząc psa), to normalną "atmosferyczną" ilość
    CO2 (200 litrów) wyprodukują w ciągu 2-5 godzin. Dopiero w takim czasie
    stężenie się podwoi, może nawet dobijać do jednego promila. Tu by już
    zdało się przewietrzyć, choćby tak na wszelki wypadek. Ale przecież ten
    biogenny dwutlenek zimą i latem jest taki sam, więc różnice w wentylacji
    mają jeszcze inne podłoże.

    Jarek

    --
    W tzw. hallu trzy sztuczne palmy
    i plakat: WIEDZĘ BOMBĄ ROZWALMY,

  • 30. Data: 2021-01-26 17:43:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WS napisał:

> [...]
    > ma ze ~22 stopnie latem i zimą i jeśli je wyciąga wentylator, to od temp.
    > na zewnątrz za bardzo nie zależy masa 1m3...

    Nie tyle jak liczymy, co jak ten proces realizujemy. Jeśli ruch wymusza
    "ciepły" wentylator w domu, to bez różnicy. Gdyby kręcił zimą na mrozie,
    a latem w upale, to różnica jest. Ale nie taka znowu istotna.

    --
    Jarek