  • 1. Data: 2014-05-17 15:36:56
    Temat: Grzejniki c.o. wymiana jakie?
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    Proszę o poradę.

    Mam do wymiany grzejniki, które montowałem w domu ~15 lat temu, a grzeje
    (dogrzewanie do kominka) się w nich około 3-4 godzin dziennie.

    Jest to Grzejnik aluminiowy ZML Kęty żeberkowy.
    http://material.grafen.ippt.gov.pl/?q=taxonomy/term/
    4079

    http://zapodaj.net/1dcd0f2600e4f.jpg.html
    http://zapodaj.net/526f4ee662790.jpg.html
    http://zapodaj.net/f28ae0721cd4c.jpg.html

    Teraz chce wymienić kocioł gazowy i grzejniki, tak sobie to zaplanowałem.

    Fachman mi powiedział, że nie muszę wymieniać grzejników, bo są dobre, nie
    przerdzewiale i nie zamulone, a i one są podobne z grzaniem do obecnie
    produkowanych i sprzedawanych - tych w modzie obecnie .
    Grzejniki są faktycznie niezabrudzone w środku ani nie widać żadnej korozji.

    Czy faktycznie fachowiec ma racje, a czy może wymienić na obecnie
    sprzedawane i które są na topie?

  • 2. Data: 2014-05-17 16:51:20
    Temat: Re: Grzejniki c.o. wymiana jakie?
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 17.05.2014 o 15:36 Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > korozji.
    >
    > Czy faktycznie fachowiec ma racje, a czy może wymienić na obecnie
    Jeżeli są dobre to nie wymieniaj bo to wyrzucanie pieniedzy w błoto, nawet
    lepszy grzejnik mający większą sprawność się nie zwróci, bo to ciepło
    którego nie wypromieniuje wraca do kotła a potem znowu do grzejnika.
    Odrobnę wyższa temp powrotu powoduje tak małe straty że tego nie
    odczujesz. Więc zostaw grzejniki, wyczyść je, przepłucz z mułu i użytkuj
    dalej.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2014-05-17 17:23:06
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    In news:op.xf0d7uxjn0u1o8@moj,
    *janusz_k* <J...@o...pl> typed:

> [...]
    > Odrobnę wyższa temp powrotu powoduje tak małe straty że tego nie
    > odczujesz. Więc zostaw grzejniki, wyczyść je, przepłucz z mułu i użytkuj

    Po oglądnięciu grzejników przez fachowca, dokładnie to samo mi powiedział
    abym nie wyrzucał pieniędzy w błoto.
    A tak na marginesie, to ile może kosztować wymiana kotła gazowego
    kondensacyjnego tzn. zdemontowanie starego i zamontowanie nowego plus
    dołożenie separatora powietrza.

  • 4. Data: 2014-05-18 13:28:19
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    In news:op.xf0d7uxjn0u1o8@moj,
    *janusz_k* <J...@o...pl> typed:

    > lepszy grzejnik mający większą sprawność się nie zwróci, bo to ciepło
    > którego nie wypromieniuje wraca do kotła a potem znowu do grzejnika.

    Mam jeszcze jedno pytanie.
    Mam założone grzejniki (jak w poście poprzednim) w ilości na poszczególne
    pomieszczenia, jakie wtedy (ponad 15lat temu) monter kazał kupić - 'z głowy'.
    Teraz pytam się fachowca czy trzeba przeliczyć moc pieca do ilości
    grzejników i powierzchni użytkowej. Fachowiec mi odpowiedział, że nie trzeba
    przeliczać, jak grzały do tej pory to i będą grzać obecnie. Powiedział, że
    on stosuje przelicznik 1 żeberko na 1 m2 czy coś takiego.
    Wtedy 15 lat temu żeberka były zamontowane na ,,pałę" do poszczególnych
    pomieszczeń. W niektórych pokojach podczas grzania było zimno, więc dlatego
    grzałem kominkiem a C.O. było, jako dogrzewanie szczególnie w nocy, gdy
    temperatura spadła.

    Czy słuszne jest rozumowanie fachowca, czy należy przeliczyć
    piec/grzejniki/m2.
    Powierzchnia użytkowa, jaką ogrzewam to 182 m2 bez klatki schodowej, co w
    sumie da ~200 m2.

  • 5. Data: 2014-05-18 16:18:02
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 17.05.2014 o 17:23 Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > A tak na marginesie, to ile może kosztować wymiana kotła gazowego
    > kondensacyjnego tzn. zdemontowanie starego i zamontowanie nowego plus
    Wszystko zależy jak będą pasowały podłączenia do kotła, czy trzeba będzie
    przerabiać instalację.;

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 6. Data: 2014-05-18 16:22:02
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 18.05.2014 o 13:28 Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > grzejników i powierzchni użytkowej. Fachowiec mi odpowiedział, że nie
    > trzeba przeliczać, jak grzały do tej pory to i będą grzać obecnie.
    To nie do końca tak, jaką moc miał poprzedni a jaką ma obecny kocioł.

> [...]
    > pomieszczeń. W niektórych pokojach podczas grzania było zimno, więc
    > dlatego grzałem kominkiem a C.O. było, jako dogrzewanie szczególnie w
    Dlatego że takie przeliczenia są na oko i można się sporo pomylić, dlatego
    to się liczy.
    Jeżeli wiadomo gdzie było zimno to tam trzeba dołożyć żeberek, i albo to
    bedzie nowy dodatkowy grzejnik albo dołożenie do starego, ważny jest też
    przekrój rury bo jak za cienka to albo dokładka nowej albo wymiana.

    > Czy słuszne jest rozumowanie fachowca, czy należy przeliczyć
    > piec/grzejniki/m2.
    > Powierzchnia użytkowa, jaką ogrzewam to 182 m2 bez klatki schodowej, co
    > w sumie da ~200 m2.
    To sporo, dla domu nieocieplonego to i 24kw piec może być mało.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2014-05-19 13:00:36
    Od: j...@g...com

> [...]
    >
    > piec/grzejniki/m2.
    >
    > Powierzchnia użytkowa, jaką ogrzewam to 182 m2 bez klatki schodowej, co w

    W budynkach boudowanych z cegły/pustaka, nieocieplonych lub słabo ocieplonych bez
    jakichś szczególnych przeszkleń można było przyjmować przeliczenie zapotrzebowania na
    ciepło na poziomie 80W/m.sześc lub 120W/m.kw przy czym lepiej sprawdza się
    przelicznik kubaturowy, bo 100 m.kw powierzchni o wysokości 2,6 i 3,2 m to jednak
    zupełnie inne kubatury powietrza do ogrzania. Potem można dołożyć 20% więcej na
    bardzo zimne zimy gdzie zamiast szukać dogrzania odkręci się mocniej grzejniki i jest
    ok. Przy tych "starych" przelicznikach Twój majster ma jakąś tam rację bo jedno
    żeberko żeliwne 55-60 cm wysokości to moc przeciętnie 100-150W w zależności od
    konstrukcji (podwójne, potrójne etc). Tyle grzejniki. Moc kotła powinna pokryć ich
    max. zapotrzebowanie,przy czym o ile przewymiarowanie kotła stałopaliwowego
    zdecydowanie skróci jego resurs, to w przypadku kotła gazowego nic takiego sie nie
    stanie. Zakładając że masz dom 200 m.kw przy wysokości pomieszczeń 2,75 m,
    potrzebowałbyś 200*2,75*0,08=44 kW mocy dla starszych nieizolowanych budynków w
    klasycz\nych technologiach. Gdybyś chciał dołożyć te 20% zapasu na ciężkie zimy to
    mamy 53kW. Z przelicznika metrażowego wychodzi 200*120 = 24kW ale jak pisałem
    wcześniej dom o wysokości 2,7 m i hala o wysokości 4 m to przy tej samej powierzchni
    zupełnie inne obiekty do ogrzania. Przy nowym budynku warto wykonać obliczenia OZC i
    może się okazać że wystarczy 25-30 kW.
    Kolejna rzecz: jak grzać? Grzanie wysokim parametrem to duże straty ciepła na samym
    układzie grzewczym ale stosunkowoszybka reakcja dająca poczucie komfortu cieplnego.
    Grzanie niskim parametrem np 45/20 to duża bezwładność ale mniejsze straty w układzie
    grzewczym. Pytanie na ile znasz swój budynek i jaki sposób grzania jest dla niego
    optymalny? I znowu dochodzi technologia: niski parametr przy kotle stałopalnym to
    zabójstwo dla kotła chyba że będziemy grzać przez wymiennik i na kotle utrzymamy
    minimu 60 stopni na zasilaniu. W gazowym nie ma znaczenia.

    Jackare

  • 8. Data: 2014-05-19 18:21:36
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    In news:op.xf17i0kxn0u1o8@moj,
    *janusz_k* <J...@o...pl> typed:

    > To nie do końca tak, jaką moc miał poprzedni a jaką ma obecny kocioł.

    Moce podobne ~20 kw

    > To sporo, dla domu nieocieplonego to i 24kw piec może być mało.

    Dom wprawdzie nie ocieplony, ale budowany z pustaka ceramicznego max, plus
    pustka 5 cm, plus wata 10 cm, i od zewnątrz cegła k3, co w sumie grubośc
    sciany daje 55 cm.

  • 9. Data: 2014-05-19 18:32:51
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    In news:36777419-44e6-40e3-a0df-35f9b62752cc@googlegrou
    ps.com,
    *Użytkownik* <j...@g...com> typed:

> [...]
    > 24kW ale jak pisałem wcześniej dom o wysokości 2,7 m i hala o wysokości 4
    > m to przy tej samej powierzchni zupełnie inne obiekty do ogrzania.

    Z tego co podajesz to mam wyliczenia z m2, bo np. salon (36m2x120W)/140W
    (tyle ma jedno żeberko) = ~30 żeberek i tyle mam założone. Tez jak
    przeliczam inne pomoieszczenia, to suma żeberek zgadaza się przy
    przeliczeniu na m2.
    Natomiast gdyby liczyć w/g m3 tak jak podajesz, to daje dużo więcej (36m3 x
    2.9 wys. x 80W)/140W = ~59 a nawet 60 żeberek, czyli dwa razy więcej.
    Fakt, przy dużych mrozach, było odczywalne zimno/chłodno, dlatego
    zastosowałem dodatkowo kominek, który dogrzał mieszkania. Teraz nie chce juz
    w kominku palić, a tylko ogrzewać gazem. Czy te grzejniki wystarczą, czy
    trzeba dołożyć?

  • 10. Data: 2014-05-21 16:12:02
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Użytkownik_zyga" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zastosowałem dodatkowo kominek, który dogrzał mieszkania. Teraz nie chce
    > juz w kominku palić, a tylko ogrzewać gazem. Czy te grzejniki wystarczą,

    jak sam piszesz, w zimne zimy bywało zimno (masło maślane ;))
    Ja bym dołożył i przeliczył kubaturowo.
    Takie obliczenia z m.kw. to się sprawdzą w budynku wielorodzinnym gdzie
    jeden grzeje drugiego i mamy efekt kanapki. W samodzielnym domu twoje
    ogrzewanie musi pokryć wszystkie potrzeby.
    Ja bym wywalił ten kominek z salonu i ewentualnie dołożył kocioł
    stałopaliwowy jako drugie/tańsze/alternatywne/uzupełniające źródło ciepła
    w_kotłowni_ a nie w salonie jak kominek. Wtedy możesz grzać gazem a jak zima
    przyciśnie uruchamiasz drugi kocioł i nie zabija cię to finansowo, Ale
    trzeba mieć warunki w kotłowni i komin.

    Jackare