  • 11. Data: 2013-01-14 13:11:38
    Temat: Re: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 14.01.2013 13:01, Adams pisze:

    > w wiadomości news:50f3eab6$1@news.home.net.pl...

    > I troluje i jestem ignorantem ;-)

    > Zgadza sie ;-)
    > Z tym ze kolega - jak dobrze zrozumialem - chce zrobic z chlodnicy farelke
    > napedzaną wodą podgrzana w bojlerze, wg mnie sprawnosc tego bedzie niska,
    > mimo ze na poczatku (po uruchomienu) taki uklad moze zadzialac.

    O ile ten boiler będzie się znajdował w pomieszczeniu które będzie on
    ogrzewał, to sprawność będzie wynosiła 100%, znaczy się temperatura
    pomieszczenia i boilera będzie dążyła do wyrównania się, a ta chłodnia
    ma zapewnić jedynie przyśpieszenie tego procesu.
    Dodając jaką automatykę, chociażby w postaci zaworu trójdrożnego +
    pompka i wentylator to proces ten można całkiem nieźle sterować
    uzyskując stałą temperaturę nawiewu, oczywiście w rozsądnym zakresie
    temperatur.

  • 12. Data: 2013-01-14 13:13:13
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 14.01.2013 13:11, Albercik pisze:
    > a ta chłodnia
    chłodnica miało być

  • 13. Data: 2013-01-14 13:15:56
    Od: <news>

    Użytkownik "Jacek" napisał:
    > 2. jak tam Twoje i znajomego świadectwa z podstawówki (chodzi o fizykę)?
    > http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded
    &v=G8DNGh126oM
    > tu masz przykład, jak to policzyć
    > 240 litrów wody o temp. 100 st.C przy schłodzeniu do 20 st. C
    > daje 80 MJ ciepła

    Ha ha, ubawiłem się nielicho czytając tego tego posta, zwłaszcza tą wzmiankę
    o równaniach z milionem zmiennych i tym studencie (pewnie polonistyki:)
    Zresztą teraz nie ma matematyki i fizyki na maturach a wiedza jest zupełnie
    podstawówkowa, no ale teraz podstawówek też nie ma, tylko gimnazja, ciekawe
    czego ich tam uczą? Pewnie jak być dobrym gejem i lesbijką i miłowaniu żyda,
    araba i murzina:)
    A na dobranockę puszcza się dzieciom bajki cofające w rozwoju typu
    "dobranocny ogród" i"teletubisie":
    http://www.youtube.com/watch?v=J5FbYvU9TxY
    http://www.youtube.com/watch?v=XP_7f-uVdCs

    Odpowiedź: Pobierając z baniaka ciepło z mocą 5kW starczy go na prawie 20
    godzin grzania:)

  • 14. Data: 2013-01-14 13:37:58
    Od: <news>

    Użytkownik "ToMasz" napisał:
    > Ps ja założyłem spadek temperatury z 90 do 40 stopni,
    > z dodatkowym zastrzeżeniem że przez połowę czasu to będzie
    > miało "kopa" potem tylko utrzymywało to co zostało ogrzane.
    > TAk czy siak, byłem dużo bliżej

    W takim zakresie temperatur ciepła w zbiorniczku wystarczy na 14 godzin.
    Praktycznie to pytanie i odpowiedź i tak nie ma żadnego sensu bo
    konstruowanie wymiennika co będzie cały czas pilnował 5kW mocy grzewczej
    będzie zbyt kosztowne i skomplikowane. Najprościej to ten "kaloryfer z
    chłodnicy" sterować termostatem podłączonym do pompy:)

    > sam pomysł nie jest głupi. JAkbym miał budować dom, zastanowiłbym
    > się czy nie zbudować jakiegoś zbiornika na parę m3 pod domem.
    > wszystko zlaeży od ceny. Beczki stalowe na olej 208 litrów mają cene
    > złomu. Łapię do takich deszczówkę i minimum 3 lata wytrzymują.

    Zbiornik buforowy ciepła to obowiązkowy element każdej instalacji z piecem
    na paliwa stałe, niestety nasi "fachofcy" o tym nie wiedzą:(
    Pomysł umieszczenie takiego zbiornika pod domem jest zwykłą fuszerką! Taki
    zbiornik musi się znajdować w pomieszczeniu ogrzewanym wewnątrz budynku i
    najlepiej go trochę zaizolować styropianem. Umieszczenie takiego zbiornika
    poza budynkiem powoduje ogromne straty, przez co inwestycja staje się
    nieopłacalna:)

  • 15. Data: 2013-01-14 14:21:30
    Od: <news>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" napisał:
    > Zakładając że od soboty do poniedziałku prawie nic
    > z baniaka nie ucieknie - grubo ogacony być musi...

    Nic zakładać nie musi jeśli baniak znajduje się wewnątrz budynku, bo nie ma
    znaczenia czy ciepło ucieka przez chłodnicę, czy przez ścianki baniaka,
    wystarczy żeby razem uciekało 5kW:)

  • 16. Data: 2013-01-14 14:32:06
    Od: <news>

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał:
    > tylko że zanim zaczniesz grzać dom musisz naładować
    > bufor... albo zrobić układ z bypassem bufora.

    Jakie rozwiązanie wybierzesz to i tak nie ma żadnego znaczenie i problemu,
    po prostu w piecu rozpalasz gdy bufor się już wychładza, jakie to proste co
    nie?

    > potem warto sprawdzić ile kosztuje bufor i ile bedzie kosztowało
    > sterowanie buforem i bypasem bufora.

    Bufor oczywiste e kosztuje (1000zł za 0.8m^3) a sterowanie jeśli już to z
    buforem jest prostsze i tańsze niż bez niego:)

    > No i pamiętac ze magazynowanie ciepła w wodzie jest słabe bo
    > w użytecznym zakresie temperatur bufor wodny ma w sumie
    > niska pojemność a sensowne bufory to bufory parafinowe gdzie
    > ciepło gromadzimy poprzez zmiane stanu skupienia prafiny.

    Bajki pleciesz prawie jak nasz plemiel:) Nie ma lepszego (tańszego,
    mniejszego i prostszego) niż wodny, jeśli nie wierzysz to sobie to policz,
    parafinowy też przy nim siada! Jeśli twierdzisz inaczej to wykaż to
    obliczeniami:)

    > Zaletą jest stała temperatury oddawanego czynnika grzewczego
    > ale koszty znowu idą w górę.

    Jakie koszty? Bo ja widzę jedynie zyski:)

    > W sumie to zwykle bufor bedzie bezsensownym wydatkiem nie
    > podnoszącym w znaczący sposób efektywności czy wygody
    > eksploatacji systemu grzewczego, bufro tak naprawdę ma sens
    > gdy mamy przewymiarowne źródło ciepła w stosunku do
    > zapotrzebowania na ciepło obiektu lub mamy źródło które może tylko
    > okresowo dawac dużo taniego ciepła.

    Piec na paliwo stałe zawsze musi być przewymiarowany, a oszczędności masz na
    paliwie znaczne i wygodę w postaci nie latania do pieca podkładać co
    godzinę:)

  • 17. Data: 2013-01-14 14:40:38
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 14 stycznia 2013 10:11:49 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    >
    > zakładając że trzeba będzie ogrzać mieszkanie 50m2 w starym bloku,
    >
    > nieocieplonym, o 10 stopni i utrzymać tą temperaturę, na jak długo
    >
    > wystarczy tego ciepła zmagazynowanego w bojlerze. Podobno super ekstra
    >
    > ocieplony ten boler.
    >

    > Wiem że to się da wyliczyć wstawiając do równiania milion zmiennych, ale
    >
    > pewien student wyliczył że "Wystarczy na 9 godzin" nie biorąc pod uwagę
    >
    > niczego innego niż różnica temperatur. Ja wybrnąłem inaczej, podając
    >
    > szacunkowy czas skutecznego działania tego systemu. Mnie wyszło że ok

    Żaden milion zmiennych. Wstawia farelkę do pomieszczenia i mierzy miernikiem mocy ile
    zużywa energii na utrzymanie jakiejś tam temperatury. Potem z wzoru jakiego uczą na
    fizyce w podstawówce Q=m x c x (t2-t1) oblicza ile ciepła ma zmagazynowane w
    zbiorniku. Przelicza na kilowaty i może sobie podzielić te obliczone ze zmierzonymi.
    A tak przy okazji. Znam kogoś kto z likwidowanego po dziewięćdziesiątym roku punku
    naprawy lodówek kupił za cenę złomu ze sto sztuk chłodnic od lodówek. Tych czarnych
    kratek co są z tyłu lodówki. Zrobił z nich grzejniki. Połączył po 2,3,4 chłodnice
    równolegle. Grzeje to u niego doskonale. Kiedyś w firmie naprawiającej chłodnice
    samochodowe ogrzewanie było zrobione na chłodnicach samochodowych zamiast na
    kaloryferach. Chłodnica samochodowa to bardzo dobry zamiennik grzejnika jeśli
    zapewnić jej pracę przy ciśnieniach podobnych jak w samochodzie. Jest małą a może
    rozproszyć bardzo duzą moc.

  • 18. Data: 2013-01-14 16:10:32
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ToMasz wrote:
> [...]
    > uwagę niczego innego niż różnica temperatur. Ja wybrnąłem inaczej,
    > podając szacunkowy czas skutecznego działania tego systemu. Mnie

    arkusz i policzyć, obliczenia na poziomie fizyki ze szkoły podstawowej

  • 19. Data: 2013-01-14 17:32:50
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Użytkownik "ToMasz"

    Zakładając ze podgrzeje wodę w bojlerze do 70 st C i będzie schładzał do 30
    st C to starczy mu na około 2 godziny i 20 minut. z mocą 5 KW

  • 20. Data: 2013-01-14 17:50:55
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 14.01.2013 16:10, Marek Dyjor pisze:

    >(..)

    > arkusz i policzyć, obliczenia na poziomie fizyki ze szkoły podstawowej

    Dziękuję za odpowiedzi, chylę głowę przed krytykantami mojej wiedzy, ale
    to nie lenistwo, to zaufanie do jedynie do praktyki

    kolega wcześniej napisał:

    240 litrów wody o temp. 100 st.C przy schłodzeniu do 20 st. C daje 80 MJ
    ciepła

    Tylko że tu właśnie pytanie do osób które mają bojler elektryczny. jaka
    jest bezpieczna temperatura wody? 100 stopni - raczej nie. 90? Drugie
    pytanie. o ile spadnie temperatura wody w bojlerze (fabryczny. ale
    dobrej klasy) po 12-18 godzinach? Trzecie pytanie. w tym pomieszczeniu
    ma być temperatura ponad 20 stopni, więc jak woda będzie miała 20 stopni
    to układ będzie miał zerową wydajność. Kto ma tak sterowane kaloryfery,
    że ich temperatura jest troszkę wyższa od pokojowej? Ile musi być wyższa
    żeby wogóle można było mówić o grzaniu pomieszczenia, w sensie odczucia
    człowieka a nie fizyki molekularnej?
    ToMasz

    Ps ja założyłem spadek temperatury z 90 do 40 stopni, z dodatkowym
    zastrzeżeniem że przez połowę czasu to będzie miało "kopa" potem tylko
    utrzymywało to co zostało ogrzane. TAk czy siak, byłem dużo bliżej

    PS2