  • 21. Data: 2013-01-14 18:43:10
    Temat: Re: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

    > W takim zakresie temperatur ciepła w zbiorniczku wystarczy na 14
    > godzin. Praktycznie to pytanie i odpowiedź i tak nie ma żadnego sensu
    > bo konstruowanie wymiennika co będzie cały czas pilnował 5kW mocy
    > grzewczej będzie zbyt kosztowne i skomplikowane. Najprościej to ten
    > "kaloryfer z chłodnicy" sterować termostatem podłączonym do pompy:)

    > Zbiornik buforowy ciepła to obowiązkowy element każdej instalacji z
    > piecem na paliwa stałe, niestety nasi "fachofcy" o tym nie wiedzą:(

    tja taj tja...

    tylko że zanim zaczniesz grzać dom musisz naładować bufor...

    albo zrobić układ z bypassem bufora.

    potem warto sprawdzić ile kosztuje bufor i ile bedzie kosztowało sterowanie
    buforem i bypasem bufora.

    No i pamiętac ze magazynowanie ciepła w wodzie jest słabe bo w użytecznym
    zakresie temperatur bufor wodny ma w sumie niska pojemność a sensowne bufory
    to bufory parafinowe gdzie ciepło gromadzimy poprzez zmiane stanu skupienia
    prafiny.

    Zaletą jest stała temperatury oddawanego czynnika grzewczego ale koszty
    znowu idą w górę.

    W sumie to zwykle bufor bedzie bezsensownym wydatkiem nie podnoszącym w
    znaczący sposób efektywności czy wygody eksploatacji systemu grzewczego,
    bufro tak naprawdę ma sens gdy mamy przewymiarowne źródło ciepła w stosunku
    do zapotrzebowania na ciepło obiektu lub mamy źródło które może tylko
    okresowo dawac dużo taniego ciepła.

  • 22. Data: 2013-01-14 18:54:53
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik news napisał:
> [...]
    &v=G8DNGh126oM

> [...]
    > polonistyki:)
    > Zresztą teraz nie ma matematyki i fizyki na maturach a wiedza jest
    > zupełnie podstawówkowa, no ale teraz podstawówek też nie ma, tylko
    > gimnazja, ciekawe czego ich tam uczą? Pewnie jak być dobrym gejem i
    > lesbijką i miłowaniu żyda, araba i murzina:)
    > A na dobranockę puszcza się dzieciom bajki cofające w rozwoju typu
    > "dobranocny ogród" i"teletubisie":
    > http://www.youtube.com/watch?v=J5FbYvU9TxY
    > http://www.youtube.com/watch?v=XP_7f-uVdCs
    >
    > Odpowiedź: Pobierając z baniaka ciepło z mocą 5kW starczy go na prawie

    Zakładając że od soboty do poniedziałku prawie nic z baniaka nie
    ucieknie - grubo ogacony być musi...

    --
    Darek

  • 23. Data: 2013-01-14 19:00:59
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Marek Dyjor napisał:
    > tylko że zanim zaczniesz grzać dom musisz naładować bufor...
    >
    > albo zrobić układ z bypassem bufora.

    Dokładnie tak. Bypass rozruchowy - na starcie cała moc w budynek, jak
    się termostaty przy grzejnikach zaczną przymykać - nominalna (czyli w
    okolicach optymalnej) moc w budynek i bufor, po dogrzaniu bufora moc
    podtrzymania do czasu wychłodzenia bufora do dolnej temperatury
    operacyjnej - i znów moc optymalna.
    To pozwala na eksploatację pieca na mocach bliskich optimum lub mocach
    podtrzymania - czyli na najekonomiczniejszej charakterystyce pracy.

    --
    Darek

  • 24. Data: 2013-01-14 19:22:23
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 14.01.2013 13:01, Adams pisze:

    > Z tym ze kolega - jak dobrze zrozumialem - chce zrobic z chlodnicy farelke

    Raczej piec swoisty akumulacyjny.

    Patrz: http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_energy_storage

    Problemem będzie raczej niewielka pojemność cieplna.

    Załóżmy grzanie do 90C i puszczanie w grzejnik minimum 40C - dość
    normalne w klasycznych grzejnikach... z nadmuchem można zejść niżej, ale
    w ten sposób mam ładne 50K różnicy ;)

    Ciepło właściwe wody to mniej-więcej 4,2J/(g*K).

    240 litrów to 240kg.

    Czyli 4,2* 240 000 *50 = około 50MJ, a to ledwie około 14kWh. Czyli
    zmagazynuje energii za niecałe 10zł (jakby zamiast tego grzał farelką).

    Jakby ten bojler miał 5m3 to można by już zacząć myśleć ;)

    > napedzaną wodą podgrzana w bojlerze, wg mnie sprawnosc tego bedzie niska,

    Wypowiedź uzasadnij.

  • 25. Data: 2013-01-14 19:28:31
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak""
    To pozwala na eksploatację pieca na mocach bliskich optimum lub mocach
    podtrzymania - czyli na najekonomiczniejszej charakterystyce pracy.

    Ciekawi mnie jak ustalisz opymalna prace kotła np. węglowego z dmuchawą?
    Jakieś optymalne obroty wentylatora, jakaś optymalna temperatura wody w
    kotle czy może optymalna temperatura spalin? A może jakieś dodatkowe pomiary
    w celu obliczeń wsp. nadmiaru powietrza?

  • 26. Data: 2013-01-14 19:46:49
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > http://www.youtube.com/watch?v=XP_7f-uVdCs
    >
    > Odpowiedź: Pobierając z baniaka ciepło z mocą 5kW starczy go na

    niestety ergie podał prawidłową odpowiedź

    jeffrey

  • 27. Data: 2013-01-14 20:23:51
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

    > Jakie rozwiązanie wybierzesz to i tak nie ma żadnego znaczenie i
    > problemu, po prostu w piecu rozpalasz gdy bufor się już wychładza,
    > jakie to proste co nie?

    super proste.... w teorii

    > Bufor oczywiste e kosztuje (1000zł za 0.8m^3) a sterowanie jeśli już
    > to z buforem jest prostsze i tańsze niż bez niego:)

    no to teraz tylko znajdź mi tę ofere na bufor 800l za 1000 zł z solidną
    izolacją :)

    imho tak ok 2500 zł, większośc ludzi nie kupuje bufora na składzie złomu
    tylko chce kupić w sklepie z jakąś gwarancją.

    > Bajki pleciesz prawie jak nasz plemiel:) Nie ma lepszego (tańszego,
    > mniejszego i prostszego) niż wodny, jeśli nie wierzysz to sobie to
    > policz, parafinowy też przy nim siada! Jeśli twierdzisz inaczej to
    > wykaż to obliczeniami:)

    racja że wodny jest prosty i tańszy ale
    aby zmagazynowac dużo ciepła trzeba go solidnie nagrzać czyli musimy mieć
    dobrą izolację aby zniwelować straty ciepła.

    przy kotle stałopalnym może być to pewnym problemem bo grzejemy prawie do
    maksa temperatury dopuszczalnej (ok 90 st) w końcowej fazie można zagotować
    wodę jak sie za dużo dosypie paliwa.

    przy parafinie grzejemy powyżej 50 czy 60 i mamy sporo luzu do odparowania
    parafiny.

    zaletą jest że ciepło odzyskujemy w stałej temperaturze 50 albo 60 stopni.

    > Piec na paliwo stałe zawsze musi być przewymiarowany, a oszczędności
    > masz na paliwie znaczne i wygodę w postaci nie latania do pieca
    > podkładać co godzinę:)

    oczywisćie przewymiarowny kocioł wg ciebie nic nie kosztuje, no w sumei
    racja bo go kupiłes razem z buforem na zlomowisku za 500 zlotych.

  • 28. Data: 2013-01-14 22:49:44
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 14.01.2013 13:15, news pisze:
    > Użytkownik "Jacek" napisał:
    (...)
    > Odpowiedź: Pobierając z baniaka ciepło z mocą 5kW starczy go na prawie
    > 20 godzin grzania:)
    dziękuję za odpowiedź. Czy w świetle "ubawiłem się" możemy o tej
    odpowiedzi podyskutować?
    tak sobie myślę, (przerwij mi w miejscu gdy popełnie błąd) że skoro
    baniak 240 odda 5kw w 20 godzin, to również grzałka 5kw będzie go
    ogrzewała (do 100stopni) przez 20 godzin? Tak odwróciłem równanie...

    240 litrów - 5kw - 20 godzin
    240 litrów 2.5 kw - 40 godzin (bo 2.5kw ma mój czajnik)
    240 litrów 2.5kw - 2400 minut (przeliczam na minuty)
    będę dzielił na 240
    1 litr 2.5kw - 10 minut!

    Teraz weź stoper, nalej litr wody i zmierz jak długo się będzie gotowała
    w (średnio zaizolowanym) czajniku. bo jak właśnie tak zmierzyłem, ale
    wodę wstępnie podgrzałem do 30 stopni, i czekałem aż osiągnie 95Stopni.
    poniżej minuty.....

    ToMasz

  • 29. Data: 2013-01-15 05:52:46
    Od: <news>

    Użytkownik "ToMasz" napisał:
    > dziękuję za odpowiedź. Czy w świetle "ubawiłem się" możemy
    > o tej odpowiedzi podyskutować?

    Z tego ubawienia pomyliłem się w obliczeniach w pamięci:)
    Obliczyłem że zbiornik będzie gromadził około 20kWh energii, żeby były z
    tego godziny trzeba podzielić przez moc, czego zapomniałem zrobić,
    przepraszam:)
    Czyli podsumowując u ciebie będzie to 20/5=4godziny:)

    Wzorek na to E=P*t=m*c*dT (energia to iloczyn masy, współczynnika i różnicy
    temperatur) czuli jest to jedno równanie pierwszego stopnia z jedną
    niewiadomą, najprostsze równanie z możliwych a rozwiązania uczyli kiedyś w
    podstawówce:)

  • 30. Data: 2013-01-15 05:53:53
    Od: <news>

    Użytkownik "Budyń" napisał:
    > news, ty jako znawca fizyki jestes tu skompromitowany co niniejszym
    > znów potwierdzasz. Weź to przelicz jeszcze raz -wstydzi sie i siada..

    A budyń jadłeś? (ech nie mogłem się powstrzymać:)