  • 41. Data: 2012-03-29 10:10:57
    Temat: Re: Największe absurdy, śmieszne...
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 29.03.2012 10:00, 4CX250 pisze:

    > Oj trochę wybiegłeś. Przewód zerowy tak naprawdę już nie istnieje. PEN w
    > instalacjach z zerowaniem jest przewódem zerowym i zarazem przewodem
    > ochronnym, podłącza się go jak najbardziej do obudowy silnika, ale
    > neutralny N to już nie wolno bo to przewód roboczy a nie ochronny ...
    > Dlatego rozróżnia się przewód zerowy (ochronno neutralny) PEN, ochronny
    > PE, neutralny N, w zależności od typu sieci.

    Tak dla ścisłości, to ja używałem określenia "zero" odnośnie neutralnego
    (czyli "zera odniesienia" wokół którego lata sinusoida ;) )

  • 42. Data: 2012-03-29 10:11:30
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > noooo, przy pełnym obciążeniu płynie dosc dokładnie ZERO :-)

    Odbirniki mogą być rózne, pojemnościowe i indukcyjne, rezystancyjne co
    powoduje że wektory prądów są przesunięte.
    Może być tez tak że akurat z indukcji nie korzystam która akurat u mnie jest
    między dwoma fazami ale za to na trzeciej fazie mam włączony odkurzacz 2kW a
    żona włączyła jeszcze pralkę.

    > odbiorniki nominalnie to można rozmieścic symetrycznie ale które akurat sa
    > właczone to juz zmienna losowa -wiec to zaden argument.
    Ale należy dążyć do tego co pisze scenariusz życia czyli tak rozmieszczać
    obwody aby jak najczęściej rozkład obciążenia był w miarę symetryczny a nie
    okazało się że jedna faza ma ciągle 90% obciążenia a pozostałe są niemal nie
    wykorzystane.

    Marek

  • 43. Data: 2012-03-29 10:24:16
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > obwody aby jak najczęściej rozkład obciążenia był w miarę symetryczny a
    > nie okazało się że jedna faza ma ciągle 90% obciążenia a pozostałe są

    ale rozumiesz ze można włączyć światło tylko w jednym pokoju? :-)

    b.

  • 44. Data: 2012-03-29 10:25:19
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    wiadomości news:4f7417dc$1@news.home.net.pl...

    > Warto też pomyśleć o zabezpieczeniach samych odbiorników - w końcu jak
    > już liczymy na tak rzadkie wypadki, jak urwanie zera w różnicówce, to
    > równie dobrze może też zero zniknąć gdzieś przed nią.

    A gdyby w rozdzielni między fazami a przewodem N wpiąć warystory na 280V?
    Przy jakiejś znaczącej asymetrii gdy wzrośnie napięcie między którąś fazą a
    latającym w powietrzu przewodem N, warystor dociąży nam ładnie słabszą fazę
    i napięcia się wyrównają. Tyle że te warystory musiałyby być dość znacznej
    mocy, albo stosować mniejszej mocy ale np. w każdym gnieździe.

    Marek

  • 45. Data: 2012-03-29 10:42:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 29.03.2012 10:25, 4CX250 pisze:

> [...]
    > ładnie słabszą fazę i napięcia się wyrównają. Tyle że te warystory
    > musiałyby być dość znacznej mocy, albo stosować mniejszej mocy ale np. w

    W sumie warystory kosztują grosze, więc mogłyby być integralną częścią
    gniazdek czy np. wtyczek.

  • 46. Data: 2012-03-29 10:55:57
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > Chodzi tylko, żeby nie zabezpieczać różnicówkami 3-fazowymi obwodów
    > jednofazowych.

    a ja tak z innej mańki... (zresztą już kiedyś wspominałem...) Moeller w
    swoim poradniku ma przykładowy, wzorcowy projekt instalacji domku
    jednorodzinnego i tam właśnie są różnicówki 3-fazowe na obwodach 1-fazowych,
    , tylko niektóre na stałe podpięte urządzenia (pralka, zmywarka,
    rekuperator, kominek) mają swoje indywidualne różnicówki 1-fazowe... więc za
    dupę Moellera w razie awarii o których piszecie...

    pozdrawiam
    s_13

  • 47. Data: 2012-03-29 10:56:13
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    wiadomości news:4f73857d$1@news.home.net.pl...

    sid=bdf215a2d3e591a418bf606daa8f2ae8

    > Ależ zrozum, że to nie jest wina zastosowania 3-fazowej rożnicówki jako
    > takiego tylko odcięcia zera w instalacji 3-fazowej!
    >
    > Równie dobrze to zero mogłoby zniknąć zbiorowo i przed trzema osobnymi
    > różnicówkami wskutek chociażby działalności gryzoni, partackiej instalacji
    > czy wady fabrycznej przewodu.

    rozumiem. Tylko przy zastosowaniu rcd 1f do obwodów 1f tak jak należy, takie
    zjawisko nie wystąpiłoby, więc nawet jeżeli przyczyna nie tkwi w rcd 3f to
    zastosowanie rcd 3f do zabezpieczenia obwodów 1f zwiększa ryzyko wystąpienia
    poważnych strat. Jak widać chociażby tylko z wielu dyskusji zamieszczonych w
    necie ryzyko to nie jest czysto teoretyczne

  • 48. Data: 2012-03-29 12:06:01
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości
    >

    > ale rozumiesz ze można włączyć światło tylko w jednym pokoju? :-)

    Rozumiem bardzo dobrze.

    Marek

  • 49. Data: 2012-03-29 12:14:37
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Jackare" <1...@t...com.pl> napisał w wiadomości

    > Jak widać chociażby tylko z wielu dyskusji zamieszczonych w necie ryzyko
    > to nie jest czysto teoretyczne

    Uważam że jezeli to zjawisko występuje dość powszechnie, to znaczy że
    instalacjami zajmują się niewłaściwe osoby.
    Instalacja aby była bezpieczna musi być wykonana bezpiecznie, porządnie. Za
    słabo skręcone zaciski są przyczyną grzania ale z przesadą skręcone przewody
    na listwie N i PE w rozdzielni także. Często widzę że niektórzy popadają w
    przesadę i tak mocno zaciskają śruby w tych listwach że przewody zostają
    niemal ucięte. To już krótka droga do grzania się takiego ścienionego
    odcinka przewodnika co z kolei powoduje że cały styk się nagrzewa,
    rozszerza się i przewody w styku zaczynają być już luźne. W następstwie tego
    luzu zwiększa się rezystancja połączenia i efekt zaczyna być lawinowy. To
    samo dotyczy zbyt słabego dokręcenia styków przewodów. Więc jak widać do
    instalacji elektrycznej należy podchodzić z pewnym pojęciem a nie tylko
    wiedząc który przewód do którego podłączyć.

    Marek

  • 50. Data: 2012-03-29 12:16:49
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 29.03.2012 10:56, Jackare pisze:

    > rozumiem. Tylko przy zastosowaniu rcd 1f do obwodów 1f tak jak należy,
    > takie zjawisko nie wystąpiłoby, więc nawet jeżeli przyczyna nie tkwi w

    Jak by nie wystąpiło? Wystarczy że zero/neutralny (nie mylić z
    ochronnym) zgubi połączenie z "prawdziwym" zerem w dowolnym miejscu
    przed rozdzieleniem zer/neutralnych na osobne układy 1-fazowe.