  • Data: 2018-08-11 00:43:02
    Temat: Re: Naturalna klimatyzacja
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Marek napisał:

    > A wystarczy by dach miał cienka jedną lub dwie werstwy przewiewne
    > tak jak daszek domku do mierzenia temperatury. I już ten megawat
    > na górnej warstwie nie ma większego znaczenia.

    Może nie całkiem wystarczy, ale jest to krok w dobrym kierunku.
    Ze dwa razy pisałem tu o wynalazku spadzistych dachów o tradycyjnym
    wyglądzie, ale robionych z betonu. Musiałem pisać w chłodniejszym
    okresie, bo zainteresowanie było nikłe. Przypomnę zatem. Zamiast
    drewnianych krokwi są krokwie z kształtowników stalowych, do których
    łatwo wiąże się od spodu gładki szalunek (osb na przykład), łatwo
    zbroi się od góry, a potem leje beton. Na to od góry (znowu łatwo)
    idzie warstwa izolacji, na przykład styropian. A potem dachówka, z
    dużym przewiewem. Ja to podpatrzyłem w budownictwie śródziemnomorza,
    gdzie ze w zględu na małe amplitudy dobowe benefity takiego akumulatora
    są małe (teraz mam na zewnątrz blisko 30 stopni). Ale w polskim klimacie
    dach taki rozwiązuje wszelkie problemy życia na poddaszu, całkiem bez
    elektrycznej klimatyzacji. A nie jest to konstrukcja droga, może nawet
    tańsza od tego, co się zwykle u nas robi. A przy tym trwała.

    --
    Jarek