  • 31. Data: 2012-10-30 16:28:22
    Temat: Re: Pompa C.O. 12V
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 30 października 2012 16:16:07 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:
    > Tez mi sie wydaje, ze to jakis przerost.
    >
    > Pierdyknal mi sterownik, to podlaczylem pompe do gniazdka i z bani. Po co mi
    >
    > te wszystkie opomiarowania i mierzenie to naprawde nie wiem.
    Autor przecież napisał: "laski chce nba to wyrywac"
    To o czym pisze Sebastian to kompletnie użytkowo zbyteczne komplikacje . Taka
    "inteligencje" potrafi obsługiwac y reguz tylko autor(a i nie zawsze" więc jak np
    żona zostanie w domu sama i coś tam zacznie piszczeć migac itp to kłopot gotowy.
    Ale co mi tam jak ktoś lubi koplikować sprawy proste to jego wybór.
    Podobnie jak w sąsiednim watku o głowicachg termostatycznych

  • 32. Data: 2012-10-30 16:30:18
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > jak chce kombinowac to moze kupić nowe elektroniczne pompy ze sterowaniem
    > np napięciowym i jazda.

    Ale nie bedzie mogl na toutch screen'ie cos tam przez pierwszy miesiac.

    Pozdro.. TK

  • 33. Data: 2012-10-30 16:31:46
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek Dyjor wrote:

    > wykaż mi w czym są wygodniejsze pompy na 12V DC?

    To już Sebastian napisał. W układach sterujących zazwyczaj
    masz dostępne takie napięcie i to o niezłej wydajności prądowej
    (np. z podtrzymującego akumulatora 12V). Można go więc
    bezpośrednio użyć do zasilania podzespołów wykonawczych,
    dostając przy tym łatwo funkcję zasilania awaryjnego.

    > i czemu nie na 24 V AC :)

    Bo na AC trudniej zrobić co wymyślniejsze sterowanie.
    I nie musi to być od razu sterowanie wektorowe, zwykły
    PWM już jest problemem. W zasadzie tylko sterowanie fazowe
    i grupowe Ci zostaje. Jeżeli potrzebujesz czegoś więcej,
    to zazwyczaj z AC robi się DC i potem znów AC inwerterem.
    Gdy zaczniesz od DC, to pierwszy etap odpada, a zasilacz
    buforowy do takiego wynalazku to banał.

    > pompa sieciowa jest najwygodniejsza bo od biedy do jej sterowani
    > wystarczy ci wyłacznik a w bardziej złożonym układzie przekaźnik

    W większości sytuacji się zgadza, mało kto ma automatykę domową.
    Jeśli jednak ktoś się już na to decyduje (np. ja i inicjator
    wątku), to się zaczyna czarna dziura -- najwięcej kombinowania
    jest z tym, ze ktoś się zafiksował na zasilaniu sieciowym, choć
    urządzenie bez problemu mogłoby być zasilane z 12V i wariant
    niskonapięciowy różniłby się tylko inaczej policzoną cewką.

    M.in. wentylatory łazienkowe i żarówki można kupić na 230V
    i na 12V, to czemu nie pompę? Bezszczotkowy silnik prądu
    stałego na hallotronach to stary i powszechnie stosowany
    wynalazek.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 34. Data: 2012-10-30 16:35:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Kris wrote:

    > Podobnie jak w sąsiednim watku o głowicachg termostatycznych

    Mam głowice sterowane radiowo firmy Technoline i świetnie
    się sprawdzają. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 35. Data: 2012-10-30 16:44:18
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    > To już Sebastian napisał. W układach sterujących zazwyczaj
    > masz dostępne takie napięcie i to o niezłej wydajności prądowej
    > (np. z podtrzymującego akumulatora 12V). Można go więc

    W układach sterujących to ja mam akurat w przemyśle dostępne wszędzie 24VDC
    a nie 12V
    Na 12V nawet głupie czujniki indukcyjne nie wszystkie działają nie mówiąc o
    laserowych.
    Dalej - chcąc podłączyć PLC jest na 24V, TouchPanel też 24V

    12V to dobre do auta jest i centralki alarmowej a nie do zastosowań
    przemysłowych

    Stąd takie pompy na 12V to nie dziwię się, że nie ma, a jak jest gdzieś to
    pewnie droga albo total badziew na jakieś małe potrzeby.
    Aby się opłacało babrać czymś takim musiałby być zbyt. Pompy 12V? ile w
    skali kraju takich się sprzeda?

> [...]
    > jest z tym, ze ktoś się zafiksował na zasilaniu sieciowym, choć
    > urządzenie bez problemu mogłoby być zasilane z 12V i wariant

    j/w
    Zafiksuje się na takich 12V i jak padnie to miesiąc będzie zciągał silnik.
    Poszukać przemysłówki na 24VDC, dwa akumulatory w szereg i nagle reszta
    stanie się bardziej dostępna (zasilacze, styczniki, automatyka, itp).

    Pozdr.

    --
    Irokez

  • 36. Data: 2012-10-30 16:46:00
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 30 października 2012 16:35:03 UTC+1 użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > Mam głowice sterowane radiowo firmy Technoline i świetnie
    >
    > się sprawdzają. :-)

    Nie watpie. tylko że taka głowica to pewnie ze 150zł sztuka+ sterownik do tego i się
    ze dwa tysiączkio nazbiera.
    A bardzo podobna funkcjonalnośc uzyska się głowicami z programatorem czasowym za
    10zł(w Biedronce tego się sporo ostatnio walało).
    Nie wspomnę już o najprostszym rozwiązaniu o którym Maniek pisał- czyli pomieszczenie
    referncyjne, żadnych głowic i sterowanie temperaturą cieczy.

  • 37. Data: 2012-10-30 16:58:22
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Irokez wrote:

    > W układach sterujących to ja mam akurat w przemyśle dostępne wszędzie
    > 24VDC a nie 12V

    Napięcie nie jest aż tak istotne, bo się prosta przetwornicą
    impulsową robi takie, jak akurat trzeba. Ważne jest to DC.
    Jak trzeba zrobić AC 50Hz, to sprawa się staje upierdliwa.
    Ale wiem, że akurat Ty to dobrze wiesz. :-)

    > Na 12V nawet głupie czujniki indukcyjne nie wszystkie działają nie
    > mówiąc o laserowych.

    Dzięki za przypomnienie -- czujniki ruchu (PIR i mikrofalowe) też
    musiałem poprzerabiać na 12V DC, bo w handlu dostępne są tylko
    zasilane z 230V AC. Smutny dowcip polega na tym, że one wszystkie
    wewnętrznie są na 12V DC, więc cała przeróbka polega na odłączeniu
    fabrycznego układu zasilacza i podpięciu kabelków zasilających 12V
    w miejsca wskazane przez reverse engineering. To jest dopiero absurd
    -- poszerzenie asortymentu czujników polegałoby tylko na
    NIEZAINSTALOWANIU kilku elementów... :-/

    > 12V to dobre do auta jest i centralki alarmowej a nie do zastosowań
    > przemysłowych

    Za to dobre do domowych, bo jest duży wybór tanich akumulatorów. :-)

    > Pompy 12V? ile w skali kraju takich się sprzeda?

    Nie wiem, ale przerobić się powinno dać. Sebastian się na
    elektronice zna, więc mnie trochę dziwi, że jęczy zamiast
    się wziąć za lutowanie przetwornicy. ;-)

    > Poszukać przemysłówki na 24VDC, dwa akumulatory w szereg i nagle reszta
    > stanie się bardziej dostępna (zasilacze, styczniki, automatyka, itp).

    To tez jest pomysł.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 38. Data: 2012-10-30 17:09:13
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Kris wrote:

    > Nie watpie. tylko że taka głowica to pewnie ze 150zł sztuka

    W Polsce nawet drożej, bo tu każdy musi dorzucić 50% marży,
    inaczej "to się panie nie opłaca". Dlatego swoje kupiłem
    wysyłkowo w Niemczech. Internet to piękna sprawa. :-)
    Kosztowały po ~30 EUR na ebaju.

    > + sterownik do tego

    Jest kilka modeli, droższe, tańsze, z USB i bez.

    http://www.technoline.eu/katalog.php?kat=120

    > A bardzo podobna funkcjonalnośc uzyska się głowicami
    > z programatorem czasowym za 10zł(w Biedronce tego się
    > sporo ostatnio walało).

    Się ludziom zmieni "świadomość klasowa", to i radiowe potanieją. :-)
    Póki co to jest nowinka, to i kosztuje jak nowinka. WiFi też
    kiedyś było drogie.

    > Nie wspomnę już o najprostszym rozwiązaniu o którym Maniek pisał-
    > czyli pomieszczenie referncyjne, żadnych głowic i sterowanie
    temperaturą cieczy.

    Nie zawsze masz wpływ na temperaturę cieczy (np. mieszkania),
    a i nie wszędzie chciałbym mieć jednakową temperaturę.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 39. Data: 2012-10-30 17:46:25
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    > Napięcie nie jest aż tak istotne, bo się prosta przetwornicą
    > impulsową robi takie, jak akurat trzeba. Ważne jest to DC.

    No ale masz dodatkowy moduł, który się może najzwyczajniej w świecie
    zpierdaczyć o 23:00 w sobotę...
    Należy dlatego robić maksymalnie proste konstrukcje z jak
    najpopularniejszych komponentów.
    Żeby nie było jak u mnie jakiś czas temu, okres oczekiwania na pompę 40
    tygodni.

    > Dzięki za przypomnienie -- czujniki ruchu (PIR i mikrofalowe) też
    > musiałem poprzerabiać na 12V DC, bo w handlu dostępne są tylko
    > zasilane z 230V AC. Smutny dowcip polega na tym, że one wszystkie

    No weź nie przesadzaj... Nawet na biurku mam taką teraz PIR Satela 12V
    Rzuć okiem na Satel, DSC, Paradox, Crow itp itd. Czujki PIR, PIR+MW,
    wilgoci, stłuczenia szkła, bariery itp itd.
    Systemy alarmowe i osprzęt do nich bazują na zasilaniu 12V.

    > Nie wiem, ale przerobić się powinno dać. Sebastian się na
    > elektronice zna, więc mnie trochę dziwi, że jęczy zamiast
    > się wziąć za lutowanie przetwornicy. ;-)

    no właśnie, chce być jedynym w swoim rodzaju to do roboty :) Silnik od
    wycieraczek z Poloneza, jakieś sprzęgło z wałem pompy i już jest.

    pozdr.

    --
    Irokez

  • 40. Data: 2012-10-30 18:35:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-10-30 16:44, Irokez wrote:
    > W układach sterujących to ja mam akurat w przemyśle dostępne wszędzie
    > 24VDC a nie 12V

    Nie wszędzie tylko w pewnej grupie.

    > Na 12V nawet głupie czujniki indukcyjne nie wszystkie działają nie
    > mówiąc o laserowych.

    Mam kupę urzadzeń przemysłowych w rękach które pracują na napięcia inne
    niż 24V, wiele z nich na 12V.

    > Dalej - chcąc podłączyć PLC jest na 24V, TouchPanel też 24V

    Mój sterownik jest na 5V. Mój Touchpanel jest na 3.3V.

    > 12V to dobre do auta jest i centralki alarmowej a nie do zastosowań
    > przemysłowych

    Albowiem nie mogę sobie wstawić sterownika pierca martenowskiego do
    mojego kociłka?