  • 21. Data: 2009-05-21 21:37:29
    Temat: Re: Przyłącze wody z rury PE - how to?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    mkonst wrote:

    > Wlasnie dzisiaj bylem w sklepie po brakujace 5 m rury (kladac rure pod
    > fundamentami fachowcy zostawili jej za malo) i do tego zlaczke która
    > moge zasypac. Dostalem wlasnie taka skrecana, która ma kilka elementów
    > zakladanych na rure przed skreceniem. Stosowac ja czy nie? Polaczenie
    > bedzie przed domem pod trawnikiem, ale glupio by bylo gdyby mialo sie
    > rozszczelnic i podmyc np. wjazd do garazu.

    obejżyj sobie dokładnie te elementy. sprawdź na sucho jak głęboko wchodzi
    rura do złączki do oporu, i zaznacz pisakiem potem poskładaj wszystkie
    elementy i wsadź rurę w złączkę do oporu, zakręć 1 nakrętkę mocno...!

    potem druga strona. potem reszta. jak masz juz wodę to po założeniu zaworu
    na końcu zrób próbę wodną.

    BTW:

    dwie angdoty:

    1. niedoświadczony pracownik ułatwił sobie skłądanie złącza skręcanego na
    rurze PE przez smarowanie ludwikiem, koledzy puszczają wodę na zasuwie a tu
    rura pizg ze złacza wyskoczyła i w krótkim czasie zrobiła mu ekspresowa
    kąpiel (PE 40mm) :)

    2. źle wsadziłem sobie rurę do złączki za zasuwą, odkręcam wodę i układam
    rury w wykopie, ustawiam ładnie zasuwę, rura robi pizg i mam basen w
    wykopie.

  • 22. Data: 2009-05-21 21:40:49
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Uzytkownik wrote:

> [...]
    > wszystko sama, automatycznie - w zaleznosci od grubosci, typu rury etc
    > wlacza na wlasciwy czas grzanie drutu oporowego i tym samym ustala
    > sama czas zgrzewania). Zaklad wodociagowy wykonujac wodociag wykonuje
    > laczenia tylko i wylacznie tym sposobem - skrecanie tylko i wylacznie
    > w sytuacji awaryjnej i tymczasowo! Dziwie sie wogole ze sam sie
    > wpinales do wodociagu - u nas na to nie pozwalaja, pilnuja tego jak
    > popaprani - wszystko musza zrobic samemu :-) Taki skrecony trojnik w
    > ziemi moze byc zrodlem awarii. Trojnik zgrzewany - ni cholery :)

    co zaklad to inne zachowanie.

    odgalezienie od rury glównej zwykle robi sie nawiertka a nie trójnikiem
    chyba ze to jest odgalezienie o duzej srednicy.

    zlaczkami Elektrooporowymi powinien byc zrobiony odcinek idacy pod
    fundamentem. elementy zewnetrzne robi sie zwykle standardowymi zlaczkami do
    rur PE (skrecanymi)

  • 23. Data: 2009-05-21 21:41:38
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    zbigi wrote:

    > A dlaczego nie? Przeciez takie zlaczki standardowo stosuja zaklady
    > wodociagow na przylaczu pomiedzy glowna nitka a odejsciem do posesji.
    > Przynajmniej u mnie na wsi. :)

    wszyscy to stosują.

  • 24. Data: 2009-05-21 21:45:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    mkonst wrote:

    > Szukać kogoś ze zgrzewarką

    potrzebujesz mieć zgrzewany kawałek przechodzący pod fundamentem.

    takie Z od dołu dajesz złączkę z gwintem (aby dalej dać skręcane złącze z
    gwintem) kawałek rury, kolano rura, kolano z gwintem zewnętrznym do
    nakręcenia zaworu (warto dać grzybkowy, zresztą wiele zakładów wodociągowych
    wymaga tam zaworu grzybkowego).

  • 25. Data: 2009-05-21 21:54:10
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > (warto dać grzybkowy, zresztą wiele zakładów wodociągowych wymaga tam
    > zaworu grzybkowego).

    Czemu grzybkowy?

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2009-05-21 22:09:42
    Od: a...@g...com

    On 21 Maj, 23:41, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > wszyscy to stosują.

    To moje wodociagi jakies dziwne sa - jak im przebilem rurke PE50 to
    pan przyjechal, obcial rure i wstawil na dwoch zlaczkach skrecanych
    brakujacy kawalek. Na koniec powiedzial ze mam tego pod zadnym pozorem
    nie zasypywac bo w poniedzialek przyjedzie pracownik z normalnym
    sprzetem i polacza to raz jeszcze na zlaczki zgrzewane. Czy tak bylo
    nie wiem - wiem tylko ze jak ciagneli mi wodociag tez z PE50 i robili
    trzy odgalezienia, w tym pare kolanek - to wszystko lacznie z
    trojnikami bylo zgrzewane. Dobrze pamietam, bo musialem po nich
    sprzatac foliowe woreczki z etykietami po tych zlaczach - byly na nich
    specjalne kody kreskowe do zgrzewarki :) Stad moja opinia ale skoro
    twierdzisz, ze skrecane tez sa OK to pewnie tak jest i mozna smialo
    stosowac :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 27. Data: 2009-05-22 05:24:09
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:

    > Czemu grzybkowy?

    bo naprawialny...

    kulę trzeba wykręcić i wsadzić nową.

  • 28. Data: 2009-05-22 05:26:44
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]
    > specjalne kody kreskowe do zgrzewarki :) Stad moja opinia ale skoro
    > twierdzisz, ze skrecane tez sa OK to pewnie tak jest i mozna smialo

    w wodociągach mają różne zboczenia.

    Krakowski MPWIK ma świry na punkcie typów zasuw do wody (mają być
    najdroższe) :)

  • 29. Data: 2009-05-22 07:06:46
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > w wodociągach mają różne zboczenia.
    >
    > Krakowski MPWIK ma świry na punkcie typów zasuw do wody (mają być
    > najdroższe) :)

    U nas to samo- najdrozsze zasuwy chcą i rury kanalizacyjne te najgrubsze i
    najmocniejsze(jak na szkody górnicze).
    Przeszło rok z wodociagami wojowałem o normalne warunkio i w końcu spuścili
    z tonu i zrobiłem standardowo.

    Krzysiek

  • 30. Data: 2009-05-22 07:07:00
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > przed domem pod trawnikiem, ale glupio by bylo gdyby mialo sie
    > rozszczelnic
    > i podmyc np. wjazd do garazu.

    Takie rozszczelnienie, zeby az podmylo podjazd to chyba nie jest mozliwe...
    Chyba ze zlaczka jest narazona na zamarzanie (lezy plycej nic metr).
    Przed zasypaniem zostaw pod cisnieniem na dobe, potem pomacaj reka.
    Jezeli bedzie sucho - zasyp na sztych szpadla, potem poloz niebieski foliowy
    worek na
    smiecie, i zasyp do konca.
    Folia pomoze w lokalizacji miejsca jezeli trzeba bedzie kiedys odkopac.

    pozdrawiam
    pluton