  • 31. Data: 2014-03-27 19:14:44
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna bez GWC latem - czy jest gorąco?
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 27 marca 2014 16:47:21 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    różnica temperatury tym powierzchnia wymiennika powinna być większa. tak dla
    rozjaśnienia. Jak różnica temperatur wynosi 40 stopni (to sztandarowe tłumaczenie
    sprzedawców rekuperatorów ile ciepła oszczędzają jak na zewnątrz jest -20). To
    rekuperator zawraca np 2kW zużywając 200W. Przy różnicy 20 stopni będzie to z grubsza
    1kW. Przy dziesięciu stopniach 0,5kW. Przy pięciu stopniach 0,25kW zużywając 200W. Ja
    bym się nie spodziewał że latem na zewnątrz będzie o 40 stopni więcej niż w domu czy
    mieszkaniu. Skłaniał bym się ku twierdzeniu że może przez pięć dni w roku będzie
    więcej o 10 stopni a przez 20 dni o 5 stopni. To ze na termometrze za oknem jest +50
    nie znaczy że powietrze ma taką temperaturę, znaczy że termometr ma taką temperaturę.
    Powietrze strasznie trudno ugrzać bo jest przezroczyste i rzadkie i podczerwień nie
    ma się o co zahaczyć. Rekuperator w polskich warunkach klimatycznych to jedna wielka
    ście

    > ma.
    >

    > A na co komu duża sprawność rekuperacji przy różnicy temperatur rzędu 5
    >
    > st? Przy takiej różnicy to żadna wymiana ciepła nie jest do niczego
    >
    > potrzebna (w domu 22 st, na dworze 17).
    >

    > Jeśli to ma być argument za powierzchnią wymiennika rzędu 200 m2 - to
    >
    > mnie nie przekonał.
    >

    > --
    >
    > MN

    No właśnie, po co wymiana ciepła przy różnicy temperatur 5 stopni. 5 stopni to nie
    tylko 17-22 ale i 22-27. Przy 5 stopniach różnicy wydatek energetyczny na grzanie i
    na chłodzenie 5 razy za małym rekuperatorem nie pokrywa strat jakie ponosi użytkownik
    na zasilanie rekuperatora prądem. 250W wrzucone w pompę ciepła czyli w klimatyzator
    do 1kW mocy grzewczej albo chłodzącej. 250W wrzucone w za mały rekuperator nie da nic
    przy grzaniu i chłodzeniu.

  • 32. Data: 2014-03-27 19:21:48
    Od: "HANA" <h...@s...com.pl>

    Marcin, jak zrobione z glowa to bedzie nawet chlodzic
    mozna to uzyskac tanim kosztem
    ponizej 1,2 m zawsze masz okolo 8 stopni
    kwestia rozwiazania poboru powietrza
    pozdrawiam
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 33. Data: 2014-03-27 19:55:55
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 27 Mar 2014 19:21:48 +0100, HANA

    > ponizej 1,2 m zawsze masz okolo 8 stopni

    Pędząc 300m3/h powietrza o temperaturze powiedzmy 25sC z tych 8 stopni
    migiem robi się 17-19 na wejściu do domu. I to jeśli grunt jest wodny a nie
    suchy jak pieprz.

    --
    Pozdor Myjk

  • 34. Data: 2014-03-27 21:21:24
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-03-27 19:55, Myjk pisze:
> [...]
    > migiem robi się 17-19 na wejściu do domu. I to jeśli grunt jest wodny a nie

    Ale przy 120 m3/h już nie takim migiem. Poza tym 19 stopni na wejściu to
    nie to samo, co 25. Zresztą 25 też nie jest problemem. Problem jest
    powyżej 26.

    --
    MN

  • 35. Data: 2014-03-27 22:41:47
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 27.03.2014 o 21:21 Marcin N <m...@o...pl> pisze:

    > Ale przy 120 m3/h już nie takim migiem. Poza tym 19 stopni na wejściu to
    > nie to samo, co 25. Zresztą 25 też nie jest problemem.
    To wszystko jest za dużo, u mnie z gwc mam 10-12st ale już na wywiewie 17
    i to jest za dużo, w duże upały instalacja nie wyrabia.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 36. Data: 2014-03-28 07:30:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 27 Mar 2014 21:21:24 +0100, Marcin N

    > Ale przy 120 m3/h już nie takim migiem.

    120m3/h na cały dom to można puszczać w nocy, a nie w słoneczną patelnię.

    > Poza tym 19 stopni na wejściu to nie to samo, co 25.
    > Zresztą 25 też nie jest problemem. Problem jest powyżej 26.

    Powyżej 26sC jeszcze szybciej się GWC degraduje, jeszcze cieplej jest w
    domu, itd. Samo GWC nie ma sensu. Żeby to miało ręce i nogi, to trzeba
    dołożyć trochę energii w PC.

    --
    Pozdor Myjk

  • 37. Data: 2014-03-28 08:04:08
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-03-27 22:41, janusz_k pisze:

    > To wszystko jest za dużo, u mnie z gwc mam 10-12st ale już na wywiewie
    > 17 i to jest za dużo, w duże upały instalacja nie wyrabia.

    Nie oczekuję, że w duże upały będzie przyjemny chłodek. Po to są upały,
    żeby było gorąco ;).

    Dziwi mnie jednak, że temperatura Ci rośnie z 10 do 17 stopni w kanale
    wentylacyjnym. Nie jest ocieplony? Przechodzi przez strych, w którym
    temperatura wynosi 50 stopni?

    --
    MN

  • 38. Data: 2014-03-28 08:43:02
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 28 Mar 2014 08:04:08 +0100, Marcin N

    > Dziwi mnie jednak, że temperatura Ci rośnie z 10 do 17 stopni w kanale
    > wentylacyjnym. Nie jest ocieplony? Przechodzi przez strych, w którym
    > temperatura wynosi 50 stopni?

    Że w GWC jest teoretycznie 8 stopni (bo praktycznie to w lato jest często
    ponad 10, zwłaszcza jeśli rura jest płycej niż 1,5m), nie oznacza że
    powietrze przelatujące przez GWC też osiągnie taką niską temperaturę.

    GWC jest ogrzewane przez biegnące powietrze, a mając tak małą powierzchnię
    wymiany i do tego jeszcze mizerną długość, nie nadąża z wymianą ciepła do
    gruntu. Czyli jak powietrze ma 25sC to się ochłodzi *może* do 17, z upływem
    upalnego dnia będzie się chłodzić coraz mniej. Jeśli w GWC zassa powietrze
    o t. 30sC to *może* ochłodzi je do 22 ale tym szybciej skuteczność GWC
    spadnie z biegiem dnia. Dlatego niektórzy robią dwie (lub więcej) nitki
    powietrznego GWC żeby dawać mu czas na reanimację.

    GWC może wstępnie grzać/chłodzić powietrze, ale tak zwana klimatyzacja nie
    ma szansy zaistnieć. Żeby system miał ręce i nogi, to musi być dołożona
    jeszcze energia z zewnątrz w celu dogrzania/chłodzenia, i tu niedawno była
    podawana PC Hewalexa do CWU która by fajnie z takim GWC zagrała. Nie tylko
    ochłodziłaby znacznie powietrze, ale tym samym ugrzała wodę CWU.

    --
    Pozdor Myjk

  • 39. Data: 2014-03-28 09:29:05
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 27 Mar 2014 15:54:02 +0100, Ergie

    > Nie, w tym akurat miejscu mowa była o wentylacji.

    Rzeczywiście, mojakulpa.

    > Dla chłodzenia bierze się "zapotrzebowanie na zimno". Przecież nie kubatura
    > ma znaczenie, ale przegrody zewnętrzne, liczba osób, grzejące sprzęty itd.
    > Inne będzie zapotrzebowanie na chłodzenie pokoju z jednym oknem od strony
    > północnej a inne będzie takiego samego pokoju od strony południowej w
    > dodatku gdy w nim stoi plazma i trzy komputery.

    To jest jasne jak słońce, ale przy dobieraniu klimatyzatora takich rzeczy
    się nie bierze pod uwagę, a tylko kubaturę którą chce się chłodzić.

    Szczerze mówiąc podchodziłem do "OCZ" w lato pod mój system i nie mogłem
    tego jakoś szczególnie dokładnie ugryźć. Więc największy problem,
    nasłonecznienia poddasza użytkowego, wyeliminowałem pośrednio przez
    zastosowanie dachu mansardowego i "kapliczek" zamiast okien połaciowych. ;)

    --
    Pozdor Myjk

  • 40. Data: 2014-03-28 09:49:05
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > To jest jasne jak słońce, ale przy dobieraniu klimatyzatora takich rzeczy
    > się nie bierze pod uwagę, a tylko kubaturę którą chce się chłodzić.

    Co to znaczy nie bierze się? Kto nie bierze? Ja jak projektowałem to brałem.
    Inni w firmie gdzie pracowałem też.

> [...]
    > nasłonecznienia poddasza użytkowego, wyeliminowałem pośrednio przez
    > zastosowanie dachu mansardowego i "kapliczek" zamiast okien połaciowych.

    Do okien połaciowych są rolety zewnętrzne które dość skutecznie odcinają
    słońce. W praktyce przy dachu skośnym najwięcej zależy od pokrycia i
    szczeliny wentylacyjnej.

    Mieszkałem w różnych domach na poddaszach:
    - szary eternit + 8cm wełny -> lekkie nagrzewanie poddasza latem
    - ciemnobrązowa blachodachówka + 23cm wełny -> silne nagrzewanie poddasza
    latem
    - ciemnobrązowa blachodachówka + deskowanie + _szczelina_ _wentylacyjna_ +
    15cm wełny -> bardzo małe nagrzewanie poddasza latem mimo największej
    powierzchni dachu.

    Obecnie w domu który zbudowałem mam gonty, deskowanie, dużą szczelinę
    wentylacyjną membranę i 23cm dobrej wełny. Mimo, że jeszcze nie podłączyłem
    klimatyzacji w lecie na poddaszu jest ta sama temperatura co na dole pod
    warunkiem że zasłonię roletki (takie zwykłe materiałowe) w oknach
    połaciowych.

    Oczywiście przy odsłoniętych oknach połaciowych góra nagrzewa się szybciej,
    ale nie na tyle by w poprzednie wakacje mnie zmobilizować do zamontowania
    klimatyzacji.

    Pozdrawiam
    Ergie