  • 81. Data: 2014-04-02 12:49:44
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna bez GWC latem - czy jest gorąco?
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 2 kwietnia 2014 10:19:51 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > adam, a ty nie mozesz twojej pc uzyc do chłodzenia? Po zimnej stronie jakis
    > wymiennik dołożyć czy cus?

    Musialbym instalacje dodatkowo z piwnicy ciagnac bo chlodzenie aktywne
    podloga to chyba niezbyt dobry pomysl :) Musialbym temat przemyslec ale
    wiesz jak jest - przychodzi lato i dopiero zaczyna sie kombinowac czym tu
    chlodzic, a jak sie cos wymysli to upaly przechodza :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 82. Data: 2014-04-03 08:06:48
    Od: Franc <w...@w...pl>

    Dnia Mon, 31 Mar 2014 09:36:36 +0200, Myjk napisał(a):

    > Zakładam, że masz na myśli PC woda-woda. Wtedy stosunkowo łatwo. Większość
    > PC daje możliwość odwrócenia procesu, tj. zaczyna grzać DZ a chłodzić CO.

    Bardzo mi się ta koncepcja spodobała i wysłałem zagadnienie do mojego
    szepnia od pompy ciepła. Napisał:

    --------------------------------------
    Robiłem, można to zrobić bez większych problemów.
    Działa to w dwie strony - latem chłodzi powietrze nawiewane przed reku, a
    zimą podgrzewa żeby nie zamrozić wymiennika w rekuperatorze (zamiast
    grzałki).

    Chłodzenie jest tutaj bardzo ciekawą sprawą bo płacisz tylko za napęd pompy
    obiegowej glikolu, bez pracy sprężarki.
    Jest to sensowne z odwiertami, z kolektorem poziomym chłodzenie byłoby
    kiepskie - za wysokie temperatury przy poziomym (15-16*C), przy odwiertach
    masz 12-13*C latem.

    Jest tylko jeden szczegół, chłodzenie poprzez wentylację może być za słabe
    ze względu na małą wymianę powietrza, ale na pewno nieco obniży temp. przy
    upałach.
    W przypadku większego zapotrzebowania na chłód (np. duże przeszklenia od
    południa) byłyby raczej potrzebne dodatkowe klimakonwektory.
    --------------------------------------

    Wg niego się da.
    To poproszę o taki dodatek do mojej instalacji. :-)

    --
    Franc

  • 83. Data: 2014-04-03 08:33:09
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-04-03 08:06, Franc pisze:

    > Wg niego się da.
    > To poproszę o taki dodatek do mojej instalacji. :-)

    No to teraz pytanie o koszty.

    Pomysł też mi się spodobał.

    Ile kosztują prace gruntowe? Ile tych rur, jaki wykop?
    Ile część nadziemna i połączenie z rekuperatorem?

    --
    MN

  • 84. Data: 2014-04-03 10:41:50
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 3 Apr 2014 08:06:48 +0200, Franc

    > Bardzo mi się ta koncepcja spodobała i wysłałem zagadnienie do mojego
    > szepnia od pompy ciepła. Napisał:

    Ale która konkretnie? Jeśli w odniesieniu do tego co napisałem powyżej, tj.
    chłodzenia "CO" za pomocą odwróconej PC, to te wartości będą dużo
    korzystniejsze, a wydajność systemu dużo większa.

    PC może schłodzić glikol nawet poniżej zera stopni i tyle się dostanie na
    chłodnicy -- czyli na wylocie z anemostatu w pokojach (czy na
    klimakonwektorze) można osiągnąć nawet poniżej 10sC.

    Jednocześnie przy chłodzeniu powietrza ten sam system może grzać CWU (co i
    tak w lato też jest przecież konieczne), a może też grzać wodę w jacuzzi
    ogrodowym czy w basenie (jeśli ktoś ma, a jak nie ma, to niech pomyśli o
    tym, bo ciepła będzie od cholery). ;)

    Jeśli natomiast ma to działać na samym wymienniku gruntowym, to wg mojej
    skromnej opinii gra nie jest warta świeczki. Chyba, że masz dom pasywny to
    jeszcze się można ostatecznie pokusić.

    --
    Pozdor Myjk