  • 1. Data: 2012-04-27 20:37:03
    Temat: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Od: "rt" <x...@W...gazeta.pl>

    witam

    planuje zrobic samemu elektryykę w domu i teraz chcialbym sie zapytac

    - wysokosc gnizdek w pokojach 40 cm od podlogi?
    - wysokosc gniazdek w kuchni 120 cm ?
    - wysokosc wlaczników -150 cm?
    - kable chce puscic od dołu - czy ma to sens?
    - kable w peszlach czy bez?
    - czy mozna w pokoju zrobic 3 -4 gniazdka na jednym kablu? w kuchni nie
    planuje takiego cuda - i czy taki kabelek dawac juz pod osobny bezpiecznik?
    - czy robi sie teraz puszki czy raczej ciagnie kable do tablicy a puszek
    praktycznie nie robi? dom z poddaszem uzytkowym
    - uziemienie - jak zrobic dobre, w garazu jest jeszcze paich to moze wbic tam
    pret metalowy an 1m i bedzie cacy?
    - jak przyczepiac przewody do porotermu - jakies blaski kołki czy jest jakiś
    specyfik ktory to bedzie trzymał?
    - jak podlaczyc roznicowke i przepieciowke - jest gdzies jakis opis bo tu
    jestem zielony

    dzieki za pomoc
    rt

  • 2. Data: 2012-04-27 20:58:25
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 27.04.2012 20:37, rt pisze:

    > - jak podlaczyc roznicowke i przepieciowke - jest gdzies jakis opis bo tu
    > jestem zielony

    nie dotykaj się lepiej tego bo zabijesz rodzinę i siebie!
    przewody poprowadzić możesz, ale najpierw znajdź sobie elektryka co się
    pod tym podpisze. Montaż wszelakiego osprzętu zostaw osobie co wie co robi.
    To uziemienie co planujesz to na 99,9% nie będzie dobrze.

  • 3. Data: 2012-04-27 21:05:13
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-04-27 20:37, rt pisze:
    > - wysokosc wlaczników -150 cm?

    Ja jestem zwolennikiem pstrykaczy na wysokości dłoni opuszczonej ręki.

    > - czy mozna w pokoju zrobic 3 -4 gniazdka na jednym kablu?

    Można.
    Jednak o tym powinien zdecydować ktoś kto się zna na rzeczy. Obwody nie
    powinny być przeciążone. Nie projektuj tego sam.

    > - czy robi sie teraz puszki czy raczej ciagnie kable do tablicy a puszek
    > praktycznie nie robi? dom z poddaszem uzytkowym

    Raczej bezpuszkowo. Ja tak zrobiłem.

> [...]
    > specyfik ktory to bedzie trzymał?
    > - jak podlaczyc roznicowke i przepieciowke - jest gdzies jakis opis bo tu

    Im dalej czytam tym bardziej upewniam się, że powinieneś jednak pogadać
    z jakimś elektrykiem, który albo zrobi to sam albo przynajmniej powie co
    mógłbyś zrobić Ty, jeśli chcesz zaoszczędzić.

    www.elipsa.info

  • 4. Data: 2012-04-27 22:10:13
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-04-27 20:37, rt pisze:
    > witam
    >
    > planuje zrobic samemu elektryykę w domu i teraz chcialbym sie zapytac
    >
    > - wysokosc gnizdek w pokojach 40 cm od podlogi?

    Jak Ci będzie wygodnie i jak uznasz, za estetycznie.

> [...]

    > - wysokosc wlaczników -150 cm?

    Jak Ci będzie wygodnie i jak uznasz, za estetycznie.

    > - kable chce puscic od dołu - czy ma to sens?

    Dla prądu bez różnicy czy płynie w górę czy w dół.

    > - kable w peszlach czy bez?

    Bez ale w podwójnej izolacji.

> [...]

    > - czy robi sie teraz puszki czy raczej ciagnie kable do tablicy a puszek
    > praktycznie nie robi? dom z poddaszem uzytkowym

    Są głębokie puszki pod osprzęt i tam można robić połączenia a na wierzch
    gniazdo albo wyłącznik.

    > - uziemienie - jak zrobic dobre, w garazu jest jeszcze paich to moze wbic tam
    > pret metalowy an 1m i bedzie cacy?

    Zapomnij.

    > - jak przyczepiac przewody do porotermu - jakies blaski kołki czy jest jakiś
    > specyfik ktory to bedzie trzymał?

    Było niedawno - poszukaj.

    > - jak podlaczyc roznicowke i przepieciowke - jest gdzies jakis opis bo tu
    > jestem zielony

    Poczytaj co to jest "różnicówka" i "przepięciówka", łyknij trochę wiedzy
    o prądzie, jak dojdziesz jak powinien ten osprzęt być podłączony a
    następnie zweryfikujesz swoją koncepcję przy pomocy literatury fachowej
    i okaże się, że jest tak jak myślałeś to będzie znaczyć, że możesz
    podłączać. Jeśli będą rozbieżności to wróć do początku nauki i aż do
    skutku :-)

    --
    M.

  • 5. Data: 2012-04-28 00:01:07
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 27 Kwi, 20:37, "rt" <x...@W...gazeta.pl> wrote:
    > witam
    >
    > planuje zrobic samemu elektryykę w domu i teraz chcialbym sie zapytac

    Zrobic mozesz samemu ale odebrac powinien to fachowiec.
    Znajdz takiego, ugadaj sie z nim co zrobisz samodzielnie i jak a on
    wykona najistotniejsze elementy.
    W praktyce wyglada to tak:
    -za calosc elektryk skasowal by sie 10kzl.
    -za wykonanie kluczowych elementow i kontrole calosci skasuje sie
    3-4kzl.
    -za materiałsy zaplacisz 3-5kzl bo nie bedziesz mial znizek w
    hurtowni.
    W rezultacie zaoszczedzisz 1-3kzl.

    Chyba ze dostaniesz znizki w hurtowni :)

    > - wysokosc gnizdek w pokojach 40 cm od podlogi?
    OK. Ale pamietak ze male dzieci do tego dosiegna, wiec jak bedziesz je
    mial to kup wiaderko zaslepek :)

    > - wysokosc gniazdek w kuchni 120 cm ?
    Zrob troche za szafkami i tam gdzie beda staly piece lodowki,
    zmywarki.
    Zrob przynajmniej 5-6 sztuk nad blatem.
    Zaplanuj przylacza do oswietlenia podszafkowego itp.
    Porzadnie posiedz i pozastanawiaj sie co gdzie bedzie i gdzie warto
    miec gniazdko.
    Ja dalem dodatkowe nad stolem (laptop, radio itp).

    > - wysokosc wlaczników -150 cm?
    Mam podobnie. Jest ok.
    Zrob tak zeby dzieci dosiegaly jak juz beda chodzic.
    Zaplanuj miejsca dla czujek ruchu i kinkietow. Wtedy bedziesz chodzic
    po domu jakbys mial sluzacego z kagankiem biegnacego przed toba.
    _Polecam!!!_

    > - kable chce puscic od dołu - czy ma to sens?
    Moze byc.
    Roznica taka ze nie bedziesz sie martwil przy wierceniu otworow na
    obrazki ale bedziesz sie martwil przy wierceniu listew
    przypodlogowych...

    > - kable w peszlach czy bez?
    Elektryczne bez.
    Eternetowe, antenowe, telefoniczne w peszlach i z pilotami.

    > - czy mozna w pokoju zrobic 3 -4 gniazdka na jednym kablu? w kuchni nie
    Mozna.
    U siebie zrobilem 4 zespoly gniazdek (w sumie 6 sztuk) na pojedynczym
    kablu i podpialem pod osobny bezpiecznik. W ten sposob zabezpieczasz
    sie przed glupota uzytkownika ktory podepnie 6kW grzejnikow pod jeden
    kabel...

    > planuje takiego cuda - i czy taki kabelek dawac juz pod osobny bezpiecznik?
    U siebie tak czesciowo zrobilem ale moze to podrozyc instalacje.

    > - czy robi sie teraz puszki czy raczej ciagnie kable do tablicy a puszek
    I tak i tak.
    U siebie zrobilem bez ale to mocno zalezy jak sobie calosc zaplanujesz
    i ile gniazdek/punktow wykombinujesz.
    Tam gdzie zaplanowalem kinkiety dalem puszki.

    > praktycznie nie robi? dom z poddaszem uzytkowym

    > - uziemienie - jak zrobic dobre, w garazu jest jeszcze paich to moze wbic tam
    > pret metalowy an 1m i bedzie cacy?
    Uziemienie dobre jest zrobic nielatwo. Zostaw to dla fachowca albo
    zrob pod jego wytyczne.

    > - jak przyczepiac przewody do porotermu - jakies blaski kołki czy jest jakiś
    > specyfik ktory to bedzie trzymał?
    Metody sa rozne. Albo robic rowki i przypinac na takie plastikowe
    kolkoopaski (w marketach maja) albo poczepiac gwozdziami i zagipsowac
    albo niektorzy praktykuja glutoklej.

    > - jak podlaczyc roznicowke i przepieciowke - jest gdzies jakis opis bo tu
    > jestem zielony

    W sieci znajdziesz opisy, podpiac mozesz samodzielnie ale niech
    fachowiec ci calosc sprawdzi albo sam podlaczy.

    Poswiec kilkanascie godzin na rozrysowanie calosci (kolorowa kreda na
    scianie a potem na papierze i zastanowienie sie co gdzie bedzie stalo,
    gdzie bedzie tv,dekoder, komputer , pralki/lodowki i inne agd. Wez pod
    uwage ze za pare lat moze sie komus wymysli przemeblowanie. Podlicz
    ile czego bedziesz potrzebowal.
    Policz koszty.
    Zaplanuj tez wszelka pozostala kabelkologie.
    -ethernet
    -telefon
    -alarmy
    -kamery (np. na podworku czy w jakis pokojach).
    -instalacja glosnikowa.
    -domofon/otwieranie bramy
    -I co sobie tam jeszcze wymyslisz.

    Niektore instalacje nie powinny biec razem. Dlatego u siebie ethernet
    puscilem dolem a zasilanie gora...

    Poszukaj po moich postach watku gdzie byla walkowana kabelkologia. Tam
    sie starly dwa fronty wiec sobie ocenisz ktora szkola do ciebie
    przemawia bardziej.

  • 6. Data: 2012-04-28 00:11:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-04-27 20:37, rt wrote:
    > - jak przyczepiac przewody do porotermu

    Mam taki patent: rozkuwasz zaprawę pomiedzy pustakami na dole i na górze
    pustaka. Ponieważ masz tam pionowe puste przestrzenie, to da sie
    przeciagnąc kabel w środku pustaka. Kable są schowane w 80% za ceramiką,
    żadnego kleju, można wyciągać, przeciągać nowe, zmieniac itd.

  • 7. Data: 2012-04-28 01:15:15
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    rt pisze tak:

    > jak podlaczyc roznicowke

    ha, ale jaką? trójfazową czy jednofazową :)

    góra zasilanie: L1 - czarny, L2 - brazowy, L3 - szary, N - niebieski
    żółtozielony - do szyny PE w rozdzielnicy (tylko)

    dół odbiór: L1 - czarny, L2 - brazowy, L3 - szary, na dom
    N - niebieski do szyny N w rozdzielnicy

    to będzie 200zł ;)

    --
    Piter

  • 8. Data: 2012-04-28 03:51:56
    Od: "kiki" <...@p...pl>

    "ptoki" <s...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
    .
    > -za materiałsy zaplacisz 3-5kzl bo nie bedziesz mial znizek w
    > hurtowni.

    Tylko, że w hurtowni wszystko to samo jest za 2-3 razy tyle co na Allegro
    :-)

    Te same hurtownie na Allegro sprzedają jak instalatorom albo i taniej :-)
    Tylko dla tego tak jest, że instalator bierze często na kreskę a na allegro
    zapłata od razu.

  • 9. Data: 2012-04-28 10:48:55
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    rt wrote:
> [...]
    > jest jakiś specyfik ktory to bedzie trzymał?
    > - jak podlaczyc roznicowke i przepieciowke - jest gdzies jakis opis

    jak wyciąć wyrostek robaczkowy, bo jestem zielony a kolegę brzuch boli i
    musze go szybko operować.

    jak jesteś zielony to może sobei odpuść :)

    na początek poczytaj coś fachowego

    http://www.moeller.pl/Documentation/Poradniki/poradn
    ik.pdf

  • 10. Data: 2012-04-28 12:49:33
    Od: ark_fx <a...@g...pl>

    > - wysokosc gnizdek w pokojach 40 cm od podlogi?

    No nie przesadzaj...

    > - wysokosc wlaczników -150 cm?

    Ja u siebie zrobiłem na 110 , ale o gustach sie nie gada...

    > - kable chce puscic od dołu - czy ma to sens?

    Jeśli nie masz jeszcze posadzki to grzechem było by z tego nie skorzystać...

    > - kable w peszlach czy bez?

    W posadzkach i na poddaszu w wełnie czy pod regipsem...

    > - czy mozna w pokoju zrobic 3 -4 gniazdka na jednym kablu?

    Rozsądnie tak do 6 gniazdek na obwód , no i osobne obwody pość na
    prądożerne sprzety w kuchni

    > - uziemienie - jak zrobic dobre, w garazu jest jeszcze paich to moze wbic tam
    > pret metalowy an 1m i bedzie cacy?

    Możesz wbić 15 sond i też może nie być cacy, zależy... u mnie krążek
    bednaranki wystarczył na 2,83 ohma