  • 11. Data: 2020-04-18 18:00:07
    Temat: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ToMasz pisze tak:

    > robię instalacje wodną. mam do dyspozycji sprzęt do lutowanie
    > miedzi i zgrzewarkę do rurek plastikowych. Chciałbym aby jak
    > najszybciej woda z kotła gazowego co, dopływała do wylewki. czyli
    > minimum wody stojącej w rurkach. jakie są najcieńsze legalne rury
    > do ciepłej wody?

    zrób żrób sobie kolanka jak ołówek najlepiej z miedzi
    będziesz potem latał i przepychał drutem ;)

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 12. Data: 2020-04-18 18:34:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

    > Masz ochotę na mały flejmik?

    Nie mam ochoty ani na mały, ani na duży.

    > Zadano formalnie jedno pytanie, cytuję: "jakie są najcieńsze legalne
    > rury do ciepłej wody?" Jest jednoznaczne ale ja na nie nie odpowiadałem.

    Zauważyłem -- nie chodziło o to, by konkretnie odpowiedzieć na zadane
    pytanie, tylko żeby się do czegoś przyczepić. Głupio przyczepić.

    > Ja odpowiedziałem na pytanie niewypowiedziane, cytuję: "Chciałbym
    > aby jak najszybciej woda z kotła gazowego co, dopływała do wylewki"
    > I w kontekście pytania o cienkie rury niewłaściwie zadane.
    > Niewłaściwie, bo z kontekstu widać że pytek sądzi że im cieńsza rura
    > tym woda szybciej dopłynie a tymczasem, jak wynika z moich objaśnień,
    > wcale tak nie jest.

    Nie z żadnych "moich objaśnień", tylko z wypłodów chorej wyobraźni.
    "Pytek" sądzi dobrze -- zapewne ma już ten kocioł i wie jak rzeczy
    się mają. Wydajność kotła jest z grubsza znana, wiadomo że przepływ
    już w kotle jest stłumiony do tego poziomu, że nawet najcieńsze rury
    stosowane w praktyce, przy rozsądnej długości, nie ograniczą strumienia
    w zauważalny sposób. Z kranami też jest tak, że wprawdzie w sklepie
    różne modele baterii mogą zajmować trzy regały, ale wewnętrzna budowa
    jednaka, tłumienie przepływu też -- więc nie ma co dywagować.

    Ale wróćmy do konkretów. Nie tylko przekrój rury ważny. Plastikowa
    będzie w praktyce dużo lepsza od stalowej o tej samej średnicy
    wewnętrznej -- bo ta ma sporą pojemność i musi się nagrzać od
    płynącej wody. Z tego samego powodu miedziana też dobrze nie rokuje.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2020-04-18 19:06:02
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, April 18, 2020 at 4:56:22 PM UTC+2, collie wrote:

    > Trzecia rurka (plus pompka) i będziesz miał ciepłą
    > wodę w try miga, bez stosowania rurek kapilarnych.

    Jesli ten piecyk gazowy ma opcje cyrkulacji, czyli jakis zbiornik... jesli zwykly
    przeplywowy to roche trudno zrobic ;)

  • 14. Data: 2020-04-18 19:39:30
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>

    Odłoży się kamień i po roku, dwóch będziesz zmieniał. Pk kilku latach mam zatkane
    kamieniem rurki Cu, fi 12.

  • 15. Data: 2020-04-18 20:12:29
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 18.04.2020 o 18:00, PiteR pisze:

    > zrób żrób sobie kolanka jak ołówek najlepiej z miedzi
    > będziesz potem latał i przepychał drutem ;)

    do wszystkich. pod zlewem mam 3 filtry, one są zasilane plastikową rurką
    o średnicy... chyba 8mm. wewnątrz 6mm. Jak się wyjmie wkłady filtrujące,
    to z tego kranika woda leci całkiem sprawnie. mnie by wystarczyło... ale
    nie o mnie chodzi. druga sprawa to brak atestu na ciepłą wodę. PAsowała
    by mi rurka o średnicy 8-10mm wewnątrz. najcieńsze rurki plastikowe
    jakie zgrzeje moja zgrzewarka to 16mm (tyle że chyba liczone na
    zewnątrz). Miedziane rury, nie koniecznie do wody w mieszkaniu, dostanę
    w zasadzie o dowolnej średnicy, ale będzie problem z przejściem na pół
    cala. mam lutownice, spawarkę, ale jak coś "dupnie" to nie chciałbym
    żeby mi ubezpieczyciel zarzucił "druciarstwo" i rażącą niedbałość.
    Kamienia się nie boję, rury w większości będę ciągnął po ścianie, za
    meblami kuchennymi. na wejściu do mieszkania będą filtry.

    ToMasz

  • 16. Data: 2020-04-18 21:02:47
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 18.04.2020 o 08:43, ToMasz pisze:
> [...]
    > kotła gazowego co, dopływała do wylewki. czyli minimum wody stojącej w
    > rurkach. jakie są najcieńsze legalne rury do ciepłej wody?

    Chodzi o oszczędzanie wody czy przyspieszenie ciepłej wody w wylewce?
    Jak to drugie, to stosowanie cienkich rurek niewiele da. Woda
    przepływając najpierw ogrzeje rurę i jej otoczenie, oddając swoje ciepło
    i dopiero jak to wszystko się ogrzeje, to w wylewce pojawi się ciepła
    woda. Mała ilość wody będzie dłużej ogrzewać rurę.
    Zastosuj więc grubszą otulinę a nie cieńszą rurkę.

  • 17. Data: 2020-04-18 21:15:00
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 18.04.2020 o 20:12, ToMasz pisze:

    > do wszystkich. pod zlewem mam 3 filtry, one są zasilane plastikową rurką
    > o średnicy... chyba 8mm. wewnątrz 6mm. Jak się wyjmie wkłady filtrujące,
    > to z tego kranika woda leci całkiem sprawnie.

    A ile masz tam metrów tej rurki?

    > Kamienia się nie boję, rury w większości będę ciągnął po ścianie, za
    > meblami kuchennymi. na wejściu do mieszkania będą filtry.

    Filtry niewiele dają jak jest twarda woda i kamień się prędzej czy
    później wytrąci. No chyba, że będziesz miał jeszcze zmiękczacz wody do tego.

    Ale jak już się tak upierasz przy cienkich rurkach, to może zastosuj
    miedziane rurki do instalacji hamulcowych, one mają chyba z 5mm średnicy
    i wytrzymują spore ciśnienie. Możliwe, że przez różnego rodzaju nyple
    czy redukcje dopasujesz to do instalacji wodnej?

  • 18. Data: 2020-04-18 22:39:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

> [...]
    > by mi rurka o średnicy 8-10mm wewnątrz. najcieńsze rurki plastikowe
    > jakie zgrzeje moja zgrzewarka to 16mm (tyle że chyba liczone na zewnątrz).

    Stalowa półcalówa ma wewnątrz (teoretycznie) 12,5 mm, jej plastikowy
    zamiennik podobnie. Pole przekroju niewiele ponad centymetr kwadratowy.
    Biorąc pod uwagę, że z kranu leci 0,1-0,2 lita na sekundę, to prędkość
    wody w rurze wynosi 1-2 m/s. W kilka sekund od otwarcia kranu cała woda
    z rury zostanie wymieniona. Powinna być już ciepła. Ale nie jest. Bo
    problem leży trochę z boku. Ogrzać trzeba też rurę, o czym już było.
    Kocioł także nie jest w mgnieniu oka gorący, w wymienniku zalega zimna
    woda, sam wymiennik również jest kawałkiem złoma o pewnej pojemności
    cieplnej. Tego się nie przeskoczy. Trzeba brać po prostu plastikową
    rurę o typowej dla baterii średnicy (1/2"), dla spokoju sumienia wrazić
    ją do gąbczanej otuliny i więcej o tym nie myśleć.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2020-04-18 23:13:46
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > rurę o typowej dla baterii średnicy (1/2"), dla spokoju sumienia wrazić
    > ją do gąbczanej otuliny i więcej o tym nie myśleć.

    osoba lat 70+ upiera się że ta woda sie marnuje. Co ja na to poradzę?
    Już robimy tak: Kocioł jest dwuobiegowy, grzeje wodę użytkową i C.O.
    Najpierw odpalamy płomień symulując mu zimne kaloryfery, więc mamy juz 2
    sekundy do przodu, przez kolejne 3 sekundy płomień nagrzewa wymiennik, a
    dopiero potem jest otwarcie kranu z wodą. Tak więc teoretycznie z pieca
    już leci ciepła. Muszę zrobić wszystko co się da, aby zminimalizować
    straty. jeśli nie - na rurce z ciepłą wodą, przy samej wylewce będzie
    elektryczny przepływowy ogrzewacz wody. To dopiero będzie paranoja. ale
    starsze osoby tak mają. nas to też czeka

    ToMasz

  • 20. Data: 2020-04-18 23:34:52
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ToMasz pisze tak:

    > osoba lat 70+ upiera się że ta woda sie marnuje. Co ja na to poradzę?

    Są tacy co łapią w wiadro w wannie.