  • 311. Data: 2012-07-10 12:54:39
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    news:4ffc06f7$0$1209$65785112@news.neostrada.pl...

    > O wężownicę martwiłbym się najmniej. Przecież ona cała w wodzie zanurzona
    > jest. A jak grzejesz wodę grzałką że aż bąbelki lecą to się nie boisz? A
    > grzałka to ma dopiero cieniuchną ściankę.

    Niby racja.
    Nie wiem czemu producent ogranicza te temperature. Moze chodzi o to, zeby
    pary nie przedostaly sie do pompy?

    Pozdro.. TK

  • 312. Data: 2012-07-10 13:30:06
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Nie wiem czemu producent ogranicza te temperature. Moze chodzi o to, zeby
    > pary nie przedostaly sie do pompy?

    Prędzej to, może na wypadek gdyby ktoś zamontował pompę na zasilaniu, bo tak
    to wężownica długa jest na tyle i pojemna że raczej nie spodziewałbym się
    pary na jej wyjściu. Idealny skraplacz.

    U mnie w zakładce "zabezpieczenie kolektora" to jest takie coś dziwnego że
    niby ustawiony jest alarm kolektora na 110stC są jeszcze dwa progi
    temperatur. W tej zakładce mogę ustawić sposób zabezpieczenia kolektora na
    dwa sposoby " wyłącz pompę po przekroczeniu temp kolektora" albo "załącz..."
    No i jest taka głupia trochę logika bo są niby do ustawienia dwie następne
    temperatury, czyli temperatura kolektora przy której pompa staje lub rusza,
    aby nie dopuścić do przegrzania kolektora (dziwne) i druga temperatura -
    kolektora przy której pompa ma jednak ruszyć, gdyby jednak temperatura
    kolektora nadal rosła. Tak jakby ktoś ustawił okienko 95-100stC (fabryczne
    ustawienia których nie zmieniałem) w którym to zakresie temperatur ma niby
    być aktywna obniżona sprawność transportu energii do zbiornika przez
    zatrzymanie pomp, ale gdyby jednak temperatura kolektora przekroczyła 110stC
    to bezapelacyjnie pompa ma jednak działać w trybie ciągłym, oczywiście pod
    warunkiem że w zbiorniku jest jeszcze nie przekroczona temperatura
    makymalna.Ja nie zauważyłem żeby się pompa wyłączała w tym okienku, jedynei
    się wyłącza wtedy gdy w zbiorniku będzie osiagnięty max 85stC temp wody.

    Marek

  • 313. Data: 2012-07-10 13:52:48
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Prędzej to, może na wypadek gdyby ktoś zamontował pompę na zasilaniu, bo
    > tak to wężownica długa jest na tyle i pojemna że raczej nie spodziewałbym
    > się pary na jej wyjściu. Idealny skraplacz.

    Dokladnie tak.

> [...]
    > na dwa sposoby " wyłącz pompę po przekroczeniu temp kolektora" albo
    > "załącz..." No i jest taka głupia trochę logika bo są niby do ustawienia

    Tez sie kiedys nad tym zastanawialem, ale prawde mowiac dalem sobie spokoj z
    tym tematem.
    Chodzi niech chodzi, nic sie nie dzieje gdyby co. Najwyzej nie bede mial
    cieplej wody ktoregos dnia.

    Pozdro.. TK

  • 314. Data: 2012-07-10 16:07:23
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-07-2012 o 09:22:21 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Gdzieś mam jakies dane i było napisane że przy 2 barach temp wrzenia to
    > coś około 145stC.
    > 0,1-0,2bar to za mało nie tylko z powodu częstego gotowania glikolu ale
    Ale on sie częściej nie będzie gotował zamieni się w parę i instalacja
    stanie w stagnacji
    a czy to zrobi w 140 czy w 100 to nie ma znaczenia.

    > z uwagi na kawitację.
    > Te 1,5-2 bary to musi być.
    Ale na dole przy pompie będziesz miał 0.5 bara jak masz kolektory na dachu,
    a tyle wystarczy aby nie było kawitacji, czytałem że >0,2bara trzeba.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 315. Data: 2012-07-11 08:53:58
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]

    stanie w stagnacji
    a czy to zrobi w 140 czy w 100 to nie ma znaczenia.

    Ma znaczenie z kilku powodów.
    1. U mnie bardzo często solar przekracza 100stC i tak do 105stC czasem
    110stC pod koniec cyklu grzania zbiornika to jest normalka.
    2. Zbyt częste odparowanie glikolu to szybsza degradacja i częstsza
    konieczność jego wymiany.
    3. Przegrzany glikol żeluje wytrąca osad obkleja ścianki rur powodując
    zmniejszenie sprawności kolektora i węzownicy.

    >Ale na dole przy pompie będziesz miał 0.5 bara jak masz kolektory na dachu,
    >a tyle wystarczy aby nie było kawitacji, czytałem że >0,2bara trzeba.

    0,5 to zdecydowanie za mało. Przecież sama różnica ciśnień pompy obiegowej
    dochodzi często do 0,5-0,8bar
    Dokładnie to 2,1 bar to jest norma którą zakłada się najczęściej jako tzw.
    ciśnienie parowania. Instalację należy tak właśnie tak wykonać aby uzyskać w
    miarę wysokie ciśnienie parowania. Minimalne ciśnienie jakie się dopuszcza
    to 1 bar ale zakąłdając że ktoś świadomie doprowadza do parowania glikolu w
    niższych temperaturach co jest zwykłym błędem w sztuce.

    Kiedyś ściągnąłem sobie program doboru naczyn wzbiorczych reflex. Ściągnij i
    sam się przekonasz. Przy każdej nietypowej wartości od razu będziesz miał
    wynik na czerwono albo z wykrzyknikiem.

    Marek

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 316. Data: 2012-07-11 09:00:32
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Dnia 10-07-2012 o 09:22:21 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

    >Ale na dole przy pompie będziesz miał 0.5 bara jak masz kolektory na dachu,
    >a tyle wystarczy aby nie było kawitacji, czytałem że >0,2bara trzeba.

    Tak bo te 0,2 to mniej więcej na każde piętro się dodaje. Tak naprawdę to na
    każdy 10m wysokości musisz dodać 1 bar bo to jest wysokość słupa wody, czyli
    przy 1 bar na dole masz 0 bar na 10m wysokości. Idealne warunki do
    kawitacji, podciśnienia i wogóle. Glikol nieco inaczej, trochę więcej gdyż
    jego cięzar właściwy większy niż wody ale pi razy drzwi podobnie jak z wodą.

    Marek

  • 317. Data: 2012-07-19 22:57:23
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    janusz_kk1 wrote:

    > Sobie mogę podpiąć czym chcę.

    > Chciałeś być śmieszny a zrobiłeś z siebie idiotę, dobrze wiesz
    > że gazu byle czym nie wolno łączyć.

    wg logiki oszczędnych ludzi możan spokojnei puścić alupexem.

    Powiem więcej osobiście mniej sie obawiałbym szczelności i trwałości
    instalacji gazowej zrobionej alupexem (powiedzmy TECE) niż instalacji
    solarnej zrobionej alupexem.

  • 318. Data: 2012-07-19 23:03:27
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    janusz_kk1 wrote:

    > A co nie jest bzdurne? kidy to zalecenie powstało? czy wtedy już
    > istniał PEX? jaką temp osiąga woda w układzie otwartym? jaką temp
    > wytrzymuje PEX? Odpowiedz sobie i sam zobaczysz że pex-em można
    > łączyć, MOŻNA, każdy robi jak chce, akurat rura stalowa tania jest, miedź
    > już
    > niekoniecznie, jak trzeba pociągnąć 30m do kolektora rury to można
    > się poważnie zastanowić tym bardziej jak się tanio robi, kolektor
    > jeden czy dwa, zbiornik duży szans na przegrzanie nie ma.

    już napisałem możesz SOBIE robić nawet węzem ogrodowym zbrojonym jak
    kogutek.

  • 319. Data: 2012-07-19 23:10:32
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 7 lipca 2012 19:38:13 UTC+2 użytkownik janusz_kk1 napisał:

    > &gt; wg tej filozofi to gaz też możn aby puścić alupexem bo taniej niż
    > &gt; spawaną stalą czy miedzią.
    > Chciałeś być śmieszny a zrobiłeś z siebie idiotę, dobrze wiesz
    > że gazu byle czym nie wolno łączyć.
    Ja tam gazu z rury nie ma ale gdyby miał to chyba mniej obawiał bym się gazu w
    alupexie niż gazu w lutowanej przez (przypadkowych ludzi często) miedzi.
    Ciśnienie w instalacji gzowej niewielkie, alupex to praktycznie jedna rura ciagła a
    nie jak miedź lutowana co kawałek.
    Myśle ze ta miedz to takie zaszłości, lada chwila pozwolą gaz alupexem robić

  • 320. Data: 2012-07-20 14:17:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kris wrote:

> [...]
    > rura ciagła a nie jak miedź lutowana co kawałek.
    > Myśle ze ta miedz to takie zaszłości, lada chwila pozwolą gaz

    dokładnie